Hlavní stránka Hardware Grafické karty Vliv CPU na herní výkon 2/3: Multi-GPU řešení
Vliv CPU na herní výkon 2/3: Multi-GPU řešení
autor: Z. Obermaier , publikováno 9.2.2009
Vliv CPU na herní výkon 2/3: Multi-GPU řešení

Týden uplynul a my vám přinášíme druhý díl testu vlivu procesoru na herní výkon. V prvním díle jsme se zaměřili na systém osazený klasickou grafickou kartou s jedním GPU. Dnes v druhé části, porovnáme výkon procesorů s duálními kartami a SLI řešením. Budou i tentokrát výsledky vyrovnané, nebo se konečně dočkáme výraznějšího vlivu počtu jader? Na tuto otázku se budeme snažit nalézt odpověď. a


Vliv CPU na herní výkon 2/3: Multi-GPU řešení

Na konci druhé části nezbývá než zhodnotit výsledky a učinit jasný závěr. Je nezpochybnitelný fakt, že duální grafické karty a Multi-GPU řešení obecně jsou měřitelně limitovány dvoujádrovým procesorem (i vysoce přetaktovaným, jako v našem případě). Rozdíly sice v některých hrách dosahují i desítek procent, ovšem bez reálného dopadu na hratelné úrovně fps. Sice můžete mít s procesorem Core i7 mnohonásobně vyšší fps, ovšem i s dvoujádrem bude jejich nižší hodnota stále vysoko nad plynulou hratelností. Existuje několik výjimek (jako je GTA IV), kde musím čtyřjádro doporučit, protože je opravdu nutné.

Na druhou stranu je ale důležité říci, že pokud máte duální grafiku společně s dvoujádrovým čipem (a nehrajete pouze v rozlišení 2560x1600) tak se dobrovolně připravujete o značnou část výkonu duální karty. Rozdíly proti systémům s čtyřjádrem mohou činit i dvacet procent. Pokud tedy chcete využít maximum možností vašeho Radeonu HD4870 X2 nebo GeForce GTX 295, pořiďte si čtyřjádrový procesor. Je úplně jedno zdali to bude Phenom II X4, Core 2 Quad nebo Core i7. Core i7 sice bude nejvýkonnějším řešením, od ostatních čtyřjádrových CPU, ale zase tolik neuteče. V poslední části testu si ukážeme, zda se poměr sil nějak změní s procesory na základních frekvencích. Uvidíme například, zda bude lepší Core i7 na 2660 MHz nebo Phenom II X4 na 2800 MHz.

Zajímavé jsou také rozdílné nároky různých Multi-GPU řešení. Duální Radeon HD4870 X2 je na výkon procesoru a počet jeho jader náročnější než konkurenční GeForce GTX 295. Osobně si myslím, že je to způsobeno lepší multi-thread optimalizací ovladačů GeForce než nějakým hardwarovým řešením. Pokud máte Radeon opravdu o čtyřjádru uvažujte, jejich ceny nejsou dnes nijak extrémní. Pokud vás ale některá hra vyloženě "nepálí" a stávající fps vám stačí, není k upgradu důvod. Mějte ale na mysli, že vaše karta toho umí víc a na dvoujádru to nemůže ukázat. Z testu také vyplývá, že dvojice karet v Multi-GPU je náročnější než podobně vybavená duální karta. Tento výsledek se dal čekat, protože dvojice adaptérů zatíží systém více. V tomto případě uvažujte o čtyřjádru jako o nutném upgradu, protože s pomalým dvoujádrem se vaše druhá grafika ve SLI nebo CrossFire vyloženě "fláká" a koupili jste ji zbytečně. Na závěr krátké shrnutí závěrů:

  • Představuje Dvoujádro pro Multi-GPU limit? - Ano, vliv dvoujádrového procesoru je patrný ve více než polovině testovaných her. Dopad na hratelné fps má ale pouze ve hře GTA IV. Pro lepší požitek z hraní čtyřjádro ale důrazně doporučujeme, nepostradatelné ale není.
  • Jsou Radeon HD4870 X2 a GeForce GTX 295 stejně náročné na výkon CPU, nebo nikoliv? - Nejsou, duální Radeon je na výkonu CPU více závislý a s čtyřjádrem podává znatelně vyšší skóre. Na GeForce GTX 295 je vliv počtu jader procesoru nižší.
  • Má cenu si kupovat druhou kartu do SLI nebo CrossFire v případě, že mám dvoujádro? - Pokud máte dvoujádro nepřetaktované, a procesor pracuje pod frekvencí 3 GHz, tak nikoliv. Váš systém v tomto případě nedokáže "nakrmit" dvě karty i CPU náročné hry. Buď procesor přetaktujte, nebo pořiďte čtyřjádro (a také radši přetaktujte).
  • Můžu nějak vliv slabšího CPU potlačit? - Ano, i dvoujádro vám bude stačit v případě, že zapnete u grafik vyhlazování. Pokud to vaše karta zvládne a fps jsou hratelná, významně tím omezíme vliv CPU na výsledné fps. Také použitím vysokých rozlišení se vliv CPU, snižuje.

Doufáme, že jsme vám dnešním testem pomohli zodpovědět dalších několik otázek ohledně vlivu výkonu CPU na herní grafické karty. Myslím, že jsou výsledky dobře čitelné a srozumitelné. Každý si zde může najít hru a systém, který ho zajímá primárně. Kompletní pohled na situaci a finální verdikt si ponecháme do příští poslední části, na jejíž přípravě usilovně pracujeme.

Co vás čeká v poslední části

Hlavní náplní třetí části bude porovnání vlivu výkonu procesorů (při základních frekvencích) na grafiku s jedním GPU (GeForce GTX 280) a duální grafiku (Radeon HD4870 X2). Radeon jsem vybral, protože je na něm výkon procesorů více vidět, kdežto na duální GeForce není vliv tak vysoký. Výsledky porovnáme s měřeními prvních dvou části, abychom viděli jak se hodnoty fps změní po přetaktování. V některých CPU náročných hrách si také ukážeme vliv různé frekvence na duální kartu a tím vyřešíme poslední otázku našeho testu : "Jaká frekvence CPU již nebrzdí duální Radeon?" Příští pondělí se tedy těšte na úplný závěr našeho srovnání.

Bez podpory následujících společností by test nemohl vzniknout:

Vliv CPU na herní výkon 2/3: Multi-GPU řešení

Děkujeme ASUS Computer s r.o. za půjčení grafické karty Radeon HD4870 X2 a základní desky M4A79 Deluxe

Vliv CPU na herní výkon 2/3: Multi-GPU řešení

Děkujeme EVGA Europe za půjčení grafické karty GeForce GTX 280 a základní desky EVGA NF790

Vliv CPU na herní výkon 2/3: Multi-GPU řešení

Děkujeme Gigabyte CZ a SK za poskytnutí základní desky EX58-UD5

Vliv CPU na herní výkon 2/3: Multi-GPU řešení

Děkujeme HP CZ za půjčení testovacího monitoru HP LP3065



Tagy: GPU  CPU  vykon ve hrach  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
9.2.2009 06:23:30   193.86.121.xxx 109
že jsem si před rokem a půl koupil C2Quad v revizi G0 (taktuju na 3,4GHz), od srpna mám totiž Ati 4870X2. Zajímalo by mě, o kolik by stoupnul výkon, kdybych atinu přetaktoval. Bohužel pod Vista64 mi nejde nainstalovat Atitool. Doporučíte mi nějaký taktovací soft pro 64bit?
BTW to s tím GTA 4 je ale stejně průser ta konverze, pomalejší jak Crysis a přitom grafika nic moc. Jsem rád, že jsem si to nekoupil.
9.2.2009 10:37:19   213.155.225.xxx 61
taktovaci nastroj pro ati 48xx i X2 ku je v nejnovejsi verzi ATi Tray Tools 1.6.9.1374 Beta treba odtud http://www.computerbase.de/downloads/software/system programme/grafikkarten/ati_tray_tools/ (funguje i ve viste x64 diky implementaci atiloaderu)
9.2.2009 11:35:17   84.47.93.xxx 69
No Ja mám 4870X2 od Asusu(ale to je asi jedno) a i v obyčajných Catalystoch, konkrétne v ATI OverDriveri(ak nevieš, že sa tam nachádza), sa dá pretaktovať jadro na 800MHz a pamäte na 1(4)GHz a ja to používam na 800/3800MHz(keď som dal pamäte vyššie, tak to začalo blbnúť) a tiež nesmieš pustiť teploty nad 80stupňov, pretože začne blbnúť grafika, ale inak je to úplne stabilné a nepotreboval som na to ani žiadne nástroje(je to úplne jednoduché).

Ohľadom toho GTA4 - cracknuté verzie tejto hry idú ledva na stredných detailoch hoci aj pri tých najvýkonnejších mašinách, ale na PCčku ako máš ty, či ja ide táto hra bez problémov na úplnom maxime, len treba mať originálku...aby to fungovalo rovnako aj na "ilegálnej", tak to ešte sa nepodarilo tak cracknúť.
11.2.2009 07:24:06   193.86.121.xxx 51
V Ati overdrive mne to taky napadlo, ale tam se prý nedají dosáhnout tak dobré výsledky, jako v jiných softech.

To s tím cracknutým GTA IV se mi nějak nezdá, často nejdřív stahnu warez a pak si hru koupím (když mne osloví) a rozdíl jsem zaznamenal vždy jen vyjímečně a to ještě v neprospěch originálu, kde to brzdila právě ochrana proti kopírování (některé originálky díky opruzující ochraně stejně nepoužívám, protože kradená verze neotravuje). Pro kriminálku a moralisty: co si nekoupím, to stejně nehraju, nemusíte mi nadávat, že semtam stahuju warez.
9.2.2009 06:52:00   78.99.74.xxx 177
Dnešné ceny hovoria jednoznačne pre phenom II. Phenom II 940 je podla mňa dnes najlepší herný procesor. Po doriešení pár problémov, som s tým procákom spokojný. Každý kúsok sa dá pretaktovať minimálne na 3500Mhz. Taktovanie pomocou násobiča je ľahké ako facka a hlavne ostáva všetko ostatné na default nadstavení. Šetriace funkcie fungujú správne čo je pre milovníkov ticha podstatné. Procesor sa aj po pretaktovaní vracia stále v idle na 800MHz.
9.2.2009 08:26:13   88.103.62.xxx 73
Podla mna je to viac nez len dobry herny procak. Na hry stale staci dvojjadro, tam su teda najlepsie procaky za super ceny napriklad Athlony X2 alebo Pentia Dual Core.
9.2.2009 21:50:47   194.213.42.xxx 42
Zvláštní, mě z tohoto testu přijde, že úplně nejhorší kombinace co si můžete pořídit je 4870X2 + Phenom II, naopak nejlepší co dnes můžete mít je Core i7 s Radeonem 4870X2. To je trochu ironické, protože to vlastně tvrdí, že celá platforma Dragon je jaksi "kontrapruduktivní" - Teda ta se týká myslím normálního 4870 ale stejně mi to přijde dosti zvláštní... No myslím, že za to jasně můžou(zase) Catalysty...
9.2.2009 22:53:35   88.103.62.xxx 61
Ano, mas pravdu v tom, ze je to je to prave to najlepsie. Core i7 su zatial najvykonnejsie procesory na trhu a 4870X2 zas najvykonnejsia grafika (apson bola pred prichodom GTX 295). Ale ked si porovnas, ze ten rozdiel v pouzitej platforme je ovela mensi ako rozdiel cenovy, tak si mozno rozmyslis, co si kupis.

Ja osobne tiez uvazujem o upgrade PC ale volba by pri terajsich podmienkach bol asi Phenom II, doska AM2+ s 8GB DDR2 - zalezi mi hlavne na vykone CPU a velkosti RAM. Samozrejme i7 podava lepsie vykony v oblasti, na ktoru PC potrebujem (3D grafika), ale jeho cena, cena dosky a cena 8G DDR3 by uz bola moc. Pouzival by som 64bit OS a to je silnejsia stranka phenomu, takze este raz - rozdiel vo vykone je ovela mensi ako ten cenovy.
9.2.2009 08:56:00   217.11.246.xxx 53
Fakt pri pretaktovani nasobicem funguje C&Q ? To je super zprava ! Byl jsem rozhodnutej pro PII 920, ale jak to vidim tak koupim 940 black
Kazdopadne mne zajima proc mi na X2 5000+ BE pri pretaktovani nasobicem C&Q nefunguje.
9.2.2009 09:19:07   78.102.131.xxx 52
Jina architektura, K8 vs K10.5
9.2.2009 09:31:53   193.84.46.xxx 51
Mne C&Q na 5000+ BE i 5600+BE funguje, při přetaktování násobičem. Zkusil bych, jestli není novější BIOS MB
9.2.2009 09:42:39   217.11.246.xxx 52
Mam desku K9A2 Platinum V2 (790FX), bios nejnovejsi 1.6. Muzu se zeptat co mas za desku ?
9.2.2009 10:55:39   213.220.216.xxx 51
Mám také K9A2 Platinum V2, před pár dny sem updatoval z 1.6 na 1.74 beta bios a vyřešilo mi to všechny problémy. Cpu se nyní správně identifikuje a přetaktování přes overdrive už funguje korektně.
9.2.2009 19:18:01   78.99.74.xxx 52
Ja mám ASUS M3A78-T(790GX) a CnQ mi funguje na jedničku.
9.2.2009 06:57:39   88.146.42.xxx 183
Parádní test!
9.2.2009 07:00:53   78.99.74.xxx 81
Samozrejme chválim aj ja a teším sa na 3 časť.
9.2.2009 07:02:58   194.228.248.xxx 285
Musím ocenit rozsáhlé testy a tu obrovskou pracnost, a víceméně se ztotožňuji s výsledky. Jenom jednu věc jste si měl odpustit - a to je ten "reklamní" kec o tom, že abych si hru užil více, musím si koupit větší LCD. To je věta jak vyšitá z reklamy.
Ano, když budu mít 4jádro a MulitGPU, je jasné že s 19" nevyužiju ten výkon (prozatím). Ale když mám 2 roky staré LCD, uričtě si nepoběžím koupit novou 24" jenom proto,abych si to více užil.
Když si chcu postavit hratelný PC a koupím si 24", pak je jasné že musím přitlačit jak na CPU tak GPU a cena je o 50% vyšší. Zbytečně.
Já myslím že užití hry je závislé na její kvalitě,nikoliv na velikosti LCD.
9.2.2009 14:08:16   90.178.125.xxx 81
Souhlas, u hry je důležitější hratelnost(obsah) a ne v jakým rozlišení jí hraji(obal), proto je výrok "Pokud si chce někdo užít hru, tak potřebuje vyšší rozlišení, protože jinak ani nemá cenu hry hrát." slušně řečeno mylný.
9.2.2009 14:17:09   88.103.62.xxx 81
Mas pravdu, vysoke rozlisenie sice umocni zazitok z hry pokial ma dobru grafiku, ale napr. moja naj. hra je min. 5 rokov stara, grafika nie je ziadny extrem.

Vela novych hier ma namakanu grafiku a hratelnost je na nic. Cest vynimkam.
11.2.2009 08:56:29   62.209.192.xxx 71
spis si myslim ze OBR chtel zduraznit ze s vetsim monitorem je lepsi pozitek ze hry nez s malym :o) a ne ze i z shitozni hry se stane hratelna pekca jenom proto ze to nekdo pari na 30"
9.2.2009 07:06:29   83.240.5.xxx 915
Pamatujete si diskuzi po vasem minulem clanku, kde X lidi rikalo, ze by v testu radi videli AMD X2 ? Cekal jsem ze tu bude, proto jsem mirne zklaman :-(

Jinak ale moc pekny clanek...
9.2.2009 07:10:30   82.150.166.xxx 68
Myslím si že výkon X2 se dá odvodit od výkon C2D tak je zbytečné shánět další procesor.
9.2.2009 07:12:30   87.244.196.xxx 151
obaja, citali ste vobec clanok? Autor jasne hovori ze X2 bude v tretej casti. Niekedy fakt nemam slov.
9.2.2009 07:20:46   83.240.5.xxx 71
omluva..
9.2.2009 07:27:03   195.39.70.xxx 72
Přínosné a profesionální, děkuji!
9.2.2009 07:37:08   194.108.64.xxx 81
Opravdu zajimave vysledky testu, teoreticky by 2 hry ze seznamu mely byt na mem PC nehratelne a u dalsich 2 ten vykon je taky trochu jiny. To mam horsi procik, horsi pameti, horsi grafiku na stejnem systemu. Nerikam, ze vase mereni je zcestne to si nedovolim. Jenom se pozastavuju nad tim, ze je to opravdu zajimave.
9.2.2009 08:09:31   194.228.248.xxx 71
Asi byste měl rozvést na jaké sestavě ty hry běží. Tohle je jak plácnutí do vody
9.2.2009 08:17:30   194.108.64.xxx 71
Athlon 64 X2 5000+, 2x 2GB DDR2 800MHz, Sapphire Radeon HD 3870 Toxic a deska Sapphire AM2RD580 - PURE CrossFire 3200. Orientacne bych se prece nemohl napr v Crysis nebo GTA pres 20fps na 1680x1050 pri full detailech. A nevim co je placnuti do vody na tom kdyz sem pouze podotknul, ze jejich vysledky jsou zajimave.
9.2.2009 09:47:04   217.11.246.xxx 62
To bde tim tvym PURE crossfire 3200 DD
9.2.2009 13:43:25   194.108.64.xxx 62
Myslis starsim chipsetem? Je to nazev chipsetu takze nevim jestli to mela byt narazka nebo si to myslel vazne a v tom pripade, ne tim to neni novej 790 (FX/GX) je lepsi. V Pripade narazky si prvne neco zjisti nez placnes takove CENZURA - je to cely nazev desky, stejne jako kdyz u Asusu je napr. "Crosshair II Formula"
9.2.2009 15:42:12   217.11.246.xxx 72
Tak se tak necerti, mela to byt narazka, tu desku neznam. Jen mi 3200 PURE crossfire prislo vtipne.
10.2.2009 10:22:19   194.108.64.xxx 51
Me taky prijde vtipny tvuj nick a nijak sem ho nekomentoval, kdyz nevim v jake souvislosti si ho zacal pouzivat nebo z kama je.
11.2.2009 09:21:59   62.209.192.xxx 41
myslim ze to bude tim ze autor pouzil prumerne hodnoty FPS ktery se muzou lisit stroj od stroje, lokace od lokace (v gamesce) proto bych ti doporucil zkusit presne to samy co pise OBR v metodice mereni, pak bys mel dostat hodnoty ktery se daji srovnavat s tema co jsou zde v clanku.
12.2.2009 07:47:59   194.108.64.xxx 41
To by me opravdu nenapadlo, pouzit aktualni hodnoty misto prumerne.... vyzkousel jsem stejnou metodu jako pri mereni tady ve hrach. Crysis - prumer 5 testu je 41 fps, GTA IV - prumer 5 testu 36 fps. Zbytek her se mi nechce stah...kupovat. Testovani probehlo pri 1680x1050. Vysledky by byly asi opravdu zajimave kdybych pouzil i stejne procesory, ktere jsou v testovany o kolik by byly rozdilne od techto presnych testu.
9.2.2009 08:10:36   15.219.153.xxx 64
Fakt vyborny test a tesim sa na dalsiu cast. Zaujimalo by ma, ci by nebolo mozne zahrnut aj nejake starsie SLI ako napr. 2x8800GT/GTS. Vzhladom na cenu tychto kariet si myslim, ze si to zaobstaralo dost vela ludi...
11.2.2009 09:24:39   62.209.192.xxx 41
taky souhlasim, mam doma dve 8800GT a myslim ze u techto slabsich karet by nemusel byt takovy vykonostni rozdil. No ale stejne jedu na Q6600, takze spokojenost.
9.2.2009 08:23:35   145.62.32.xxx 51
Bude se stejne omezeni tykat i reseni, kdy jedna grafika pocita obraz a druha fyziku?
9.2.2009 08:26:36   193.179.179.xxx 73
Perfektni test.Dekuji.Jen tak dal.Sam mam C2D 8400 pretaktle na 3,6GHz a tak tady aspon vidim co od nej muzu ocekavat.Mam GTX280 a to je tedy asi horni hranice tohoto procesoru.Ale vykon shledavam vice nez dostatecny na vsecky hry(1900x1200).Aspon na rok a kousek nemusim vrazet koruny do PC.(doufam)
9.2.2009 08:33:44   88.103.62.xxx 81
Citujem: "V první části testu jsme si řekli, že na všechny hry stačí dvoujádro. To platí stoprocentně ale pouze, pokud máte osazenou jednu grafickou kartu s jedním GPU. U dvoujádrových řešení je situace jiná."

Snad mi nechce niekto tvrdit, ze ked ku dvojjadrovemu procaku osadim dualnu grafiku, vykon je horsi ako pri singe-GPU rieseni.

Samozrjeme potom dual GPU nevyrenderuje 150fps, ale len 100 na rozdiel od i7, to je ale viac nez dost. Asi len tolko ludom sa oplati i7 na hry, kolo ich dokaze spoznat ten rozdiel v FPS.

Pre buducnost tam uz sa to oplati, pomaly sa zacinaju objavovat hry, ktore viac jadier vedia vyuzit. Ale taka bola testovana asi len 1.
11.2.2009 09:39:49   62.209.192.xxx 52
nejspis si nepochopil co tim chtel autor rici.
Pokud ma nekdo single vga tak v pohode vystaci s dualcore cpu, ale pokud ma nekdo dual vga tak nevyuziva potencial takovyho reseni pri osazeni dualcore a zbytecne investoval do takovy(ch) grafiky (grafik) a zdvyhne vykon pri vymene za quadcore
11.2.2009 14:37:17   88.103.62.xxx 61
To snad pochopi kazdy, ale treba premyslat aj nad tym, ako to clovek pise. Ludia, ktori sa vyznaju menej, takto mozu lahko dospiet ku chybnemu zaveru.
9.2.2009 08:49:55   90.177.141.xxx 84
Diky za slusny "testik". Ja bych mel ale jeste navrh, aby vysla i ctvrta cast testu nekdy v budoucnu az intel vyda core i5. Myslim, ze vzhledem k jeho cene bude velmi zajimave zjistit, jestli tato horsi platforma od intelu bude mit na dualni karty horsi vysledek nez core i7 nebo zda se mu vyrovna. Predem dik.
9.2.2009 08:52:42   88.103.62.xxx 61
Este pridam dalsi svoj nazor - podla mna su dobre dual GPU skor na lamanie rekordov a pod., ale ak mam na single CPU dostatocne FPS (40,60 a viac), tak mi uz dalsiu grafiku netreba. Dual GPU vidim ako riesenie na velmi narocne hry alebo velmi vysoke rozlisenia s vyhladzovanim a pod, ale tam znovu rozdiel medzi pouzitymi platformami nie je velmi vyrazny.
9.2.2009 09:00:45   217.11.246.xxx 81
Nakonec je videt, ze ten test prece jen nebude sposta prace k nicemu. Chvalim
Kazdopadne by byla skoda nevyuzit te ohromne spousty dat k takovemu mega prehledu, kde by bylo konecne videt, ktera high-end grafika je tedy nejvykonnejsi (kdyz uz mame test s i7 na 3600MHz ) a jeste k tomu pridat 2x radeon 4870 samostatne v cf vs gtx 280 sli.
9.2.2009 09:11:15   212.111.18.xxx 51
mě se zdá že se ten cpu nepodtaktuje pokud přetaktuješ pomoci násobiče teda aspon mě ne.. Jako na mé X2 to nejde mám BE. Takže to mám přetočené přes FSB a tady mi C@Q funguje dobře.

Jinak vypadá to že AMD procesory si dobře rozumí s kartamy od Zelených a Intel má rád zase holky červený
9.2.2009 09:27:49   212.80.64.xxx 62
stejně si všichni zapnete vertikální synchronizaci(bez ní je obraz takovej divnej..jakoby se rozjíždí..)takže vám to pojede na LCD max 60fps, takže ani to dvoujádro nelimituje gk..jen ve WiC a GTA IV.. a k čemu tak vyskoké FPS? jako minimum bych viděl tak 35FPS, ale záleží na hře..
9.2.2009 10:12:26   90.177.17.xxx 62
V současnejch hrách jo, ale přijdou třeba nějaký nový...nepovedený konverze z konzole a budeme rádi za pár FPS navíc.
Proto je dobrý vědět, že člověk, co provozuje 4870X2 na C2Duo a ve většině her nemá s výkonem problém, tak až problémy pocítí, že má vyměnit CPU za čtyřjádro, protože s novou grafikou by si moc nepomohl.
Ovšem duální karty něbo dvě a více samostatných karet si člověk asi pořídí hlavně kvůli extrémním nastavením, např. kvůli vysokému rozlišení 30" displaye, a tam už podle všeho není grafika bržděná procesorem, ale procesor grafikou, takže pokud dokážete grafickou kartu dostatečně zatížit, např. i vysokým nastavením vyhlazování a filtrace obrazu, měli by se výsledky takřka všech procesorů setřít. Otázkou je, jestli si hra s extrémním nastavením udrží přijatelné FPS.
9.2.2009 10:06:25   89.102.2.xxx 51
Dobry den. V prvni rade bych Vam chtel rict, ze tyhle clanky se vam dari, klobouk dolu.A mam dotaz.Mam Asus 3870X2 a procak netaktovany C2D E8500. Myslite si, ze take muze brzdit dost vykon 3870X2 nebo jen u novych rad karet, takze 4870X2? Dekuji za odpoved.
9.2.2009 10:35:31   91.127.5.xxx 61
hmm.. no perfektny trestik ako v prvy, ale predsa len mi neda .. dnes sa dost montuju do hotovych zostav aj trojjadra, tak neda sa este do tretieho dielu nejak vpratat aj nejake to trojjadro?

a este ked ste testovali SLI, preco ste vynechali CF? chapem , praca naviac, ale pre porovnanie multiGPU by sa to patrilo, ako ste uz dokazali roznostou radonX2 vs gtx295
9.2.2009 10:35:59   91.127.5.xxx 51
pardon .. testik malo byt blbe preklepy..
9.2.2009 11:19:14   78.45.41.xxx 51
perfektní článek.. ale je zjištěna nemilá věc že všechny testy duálních GK které byli dělány na dvoujádru nevypovídají o skutečné síle GK ,,,
když sem to pročítal a pak si uvědomil že ATi má vydat nové Gk i s Duální co na to bude třeba za CPu když i dnešní duální Gk jsou omezovány CPU ?
9.2.2009 11:21:29   78.45.41.xxx 61
jen by mě ještě zajímalo jak si povedou nov třijádar od AMD ? pokud by se redakci povedlo nějaký kousek sehnat a otestovat alespň v pár tytulech bylo by to fajn
9.2.2009 12:18:15   78.99.179.xxx 52
zaujímalo by ma či by bol dual core brzdou aj pre jednočipovú kartu ktorá by však dosahovala výkonu dnešných dvoj jadrových kariet viem že taká karta ešte nie je ale určite bude, že jednočipová bude mať taký výkon ako dnešná dvojčipová podpobne ako tomu bolo s X3870X2 kde ju dá dole celkom v pohode aj HD4870. Potom by sa tento test mohol updaitovať. :-D
9.2.2009 12:39:58   91.127.5.xxx 51
hmm.. opravte ma ak sa mylim, no taky stav tu je, a teda vzdy bude (teda s narastajucim vyvojom) dualcore nestihacom k viaccipovym, a zrejme aj sli/cf, kedze dualcore vseobecne nestiha zasobovat obe gpu dostatocne
9.2.2009 12:50:24   88.103.62.xxx 51
To mas len mylny nazor z toho, co pisal autor. Tam ide o to, ze v "nizkych" nastaveniach ti silny graficky system stiha vyrenderovat viac framov, kolko mu dokaze CPU pripravit a preto to akoze "brzdi". Situacia by bola rovnaka, ak by si mal rovnako silnu jednocipovku, ale tam ziadna brzda nie je. Ani s Dual Core sa nikdy nedostanes pod uroven hratelnosti. A ci uz mas 150fps alebo 100, ti moze byt jedno.
9.2.2009 19:59:34   217.119.125.xxx 71
no možno by to chcelo testnúť tú HD3870X2 či má na ňu počet jadier nejaký vplyv alebo nie. Možno to nie je len o tom aký majú tie karty výkon možno je to o tom že dual core dokáže brzdiť dva grafické čipy v jednom systéme je totiž rozdiel dostávať informácie do jedného grafického čipu a do dvoch bez ohľadu na výkon tých čipov myslím že niečo na tom môže byť, možno budúci jeden grafický či čo bude dosahovať výkon dnešných HD4870X2 a GTX295 nebude tak závislí na procáku ako dnešné HD4870X2 a GTX295.
9.2.2009 12:45:53   85.207.210.xxx 51
..líbí se mi, včetně úvodu, který vyjasňuje co nemusí být zřejmé a vytyčuje jednoznačné cíle testů, aby se předešlo zbytečným dohadům I když taky nesouhlasím s tvrzením, že rozlišení je nutné pro herní prožitek (například Counter-Strike, hraji na 1074*768 kvůli lepšímu míření - ovšem zato s 16*AA), v prvé řadě bych viděl kvalitu hry samotné. I když nepopírám, že rozlišení to může zpříjemnit. To mě přivádí k lehce OT otázce. Projeví se AA u nastavení rozlišení, které odpovídá nativnímu rozlišení monitoru? Pořád je nejmenší jednotkou pro předěl právě jeden zobrazovací bod. A ovlivní výrazně vizuální stránku výše nastavení vyhlazování (třeba právě u 1680*1050) nebo rozdíl mezi 4*AA a 16*AA nebude viditelný?
Jen tak naokraj, přestože obnovovací frekvenci mám 60Hz, rozdíl mezi 60 a 100 fps u 3d akce je podle mne rozhodně poznat.
9.2.2009 14:15:59   80.188.215.xxx 53
Mě to není jasný - aby CPU dostatečně rychle zpracovalo data co jdou z grafiky (nebo do grafiky) tak to musí být quad jinak bude tu grafiku brzdit,ale musí to být quad nový nebo stačí i moje Q6600 ? Respektive mám šetřit už na core i7 nebo Q6600 stačí ještě nadlouho ?
9.2.2009 14:21:09   88.103.62.xxx 81
Pokial nemas SLI alebo CF tak ti je tento test na nic. Upgradovat z Q6600 v dnesnej dobe prakticky este nie je na co. Myslim, ze ti este par rokov vydrzi. Tiez zalezi od toho, na co ho pouzivas a pod. Ak len na hry, radsej si kup niekedy lepsiu grafiku a mas to.
9.2.2009 15:28:56   212.5.211.xxx 97
Ako 3dnovy Stastny majitel Core I7 2,66GHZ , 6GB mozem potvrdit jeho kvality mam sice iba jeden HD 4870 1GB ale vdaka blb-engine hram ako NFS Undercover mu vdacim za plynule hranie
NFS Undercover - vo WIN7 x64
AMD X2 5000, 1680x1050 4xAA high - 20FPS
CORE I7 920@3,8GHZ, 1680........- 70FPS
okrem toho to setrenie energiou je skvele desktop bezi na 2000MHZ- 47W spotreba a po zapnuti hry to skoci az po 3840MHZ/tj 182BCLKx21turbo/ 182BCLK=160+CIA2-racing/GA UD4P/ /1,35V/

Okrem toho testy potvrdzuju ze sice casto q9650 =cca i7 2,66GHZ ale po pretaktovani na 3,6, 4GHZ je na tom Core I7 lepsie vid aj tento test

Mozem poprosit redakciu o mini test/GTA IV, WIC, CRYSIS, NFS UNDERCOVER/ vo Win7 64 kvoli DirectX 11 ktory spätne aplikuje multithreading na DX10 karty a zaroven by sa otestoval spolocny vplyv Dx11 + 6GB ram na vykon versus XP, vista
9.2.2009 17:32:13   78.102.151.xxx 58
Ahoj prosim vas ja to nechapu, v minulem članku s epsalo že Intel Core i7 920 ma přece zamknuty nasobič ? Jak je možne že ho všichni najednou přes bios taktuji ? mužete mi dat nějakou radu ?
9.2.2009 19:37:15   78.99.74.xxx 63
Pán autor na corei7 bolo zapnuté, alebo vypnuté HT?
9.2.2009 22:06:56   89.173.73.xxx 41
takze nasobic na i7 920 sa menit neda iba turbo rezim ho zvysuje na 21 /v biose/

HT - mam stale zapnute /takze 8 jadier v spravcovi uloh/

inak taktujem iba zvysenim BCLK s 133 na 162 a zvysok na 182 zaobstara BCLK 20 na 21/turbo+ CIA2 - v biose gigabyte/samopretaktovanie/
9.2.2009 20:10:03   62.65.183.xxx 71
Ako je mozne ze, C2D je niekde lepsie, ale aj rovnake ako 4jadrove CPU, FSP su hratelne a aj tak doporucujete C2Q ? V predchadzajucej recenzii, ste casto zdoraznovali, ze aj ekd je C2D rovnako vykonne ako C2Q, v multyGPU/SLI/CF to bude naopak, no aj to tu nikde nevidim, az na par hier, ktore potrebuju CPU (GTA IV, WiC...) ? Nechystate sa do 3. casti zahrnut aj test CPU - C2D, Pentium DC, Athlon X2 - 2,6ghz vs. 3ghz vs. 3,6ghz ? Pisete ze na zakladnych frekvneciach, ale kcomu to bude, ked jasne, ze athol na 2,6ghz nebude stacit na c2d 3ghz ?
9.2.2009 20:12:28   62.65.183.xxx 61
Inak, testovanie bolo prevadzane s najsilnejsimi GPU, ktore potrebuju pre chod ozaj dobre CPU... Ale ako to je s multyGPU/SLI/CF na poslabsich grafikach ? CF HD3870, 8800GTX SLI, 8800GT SLI, 9800GX2 ?
9.2.2009 22:17:54   85.71.98.xxx 42
Předem musím pochválit za skvělý články/testy.
Velmi mě zarazil doslava brutální propad FPS GF280 SLI ve STALKER C.S. 37 vs.74(1920*1200) Radeonu je dost neskutečný rozdíl i když zřejmě pravdivý.Zajímalo by mě jestli udávaný SAVE by se nedal stáhnout pro porovnání.Je mi jasný,že jak ve hře vyleze z pod mraků "pupek" tak krom krásné stínohry jde místy FPS u u mých GF8800GTS512/SLI o 50% dolů.
pzn. Mnoho příspěvků se pozastavuje nad smyslem SLI/CrossFire. Grafiky stárnou ale rychleji než maso v Bille a je jasné ,že dvě nejvýkonější potvory jsou dnes přepych.Za rok to bude ovšem jinak.To uz "kámošku" ke své GK neseženete. Tak proč ne?.
11.2.2009 10:11:27   62.209.192.xxx 51
hmm, tak s tebou nesouhlasim, mam uz pres rok 8800GT SLI a k tomu Q6600 a nemuzu si stezovat na malo FPS v zadny hre co sem zatim paril a myslim ze to jeste nejakej ten rok vydrzi (treba i dva)
11.2.2009 23:15:37   85.71.98.xxx 41
nepsal jsem o málo FPS ;), jen o 50% propadu což u mě dělá dno v některých okamžicích až FPS 25. Opakuji v okamžicích.Děje so to pouze při úsvitu,kdy slunce ostře vychází na horizontu.....
12.2.2009 07:18:29   62.209.192.xxx 41
jj v tomhle mas pravdu ale ja myslel spis ten tvuj zaver o smyslu SLI, nekdo proste ma a nekdo vrazi penize radsi jinam. Holt tohle je ciste individualni vec a zalezi na prioritach a financnich moznostech kazdyho cloveka.
10.2.2009 08:21:44   193.86.121.xxx 91
Chtěl bych autora požádat, zda-li by bylo možné dát ke stažení timedema alespoň z některých her, aby si případný zájemce mohl při stejném nastavení porovnat výkon svého compu s Vašimi naměřenými výsledky.
10.2.2009 19:29:15   77.48.149.xxx 41
Tady se konečně ukázal výkon core i7, tohle je prostě procesor pro více grafik a tam jeho výkon vynikne
11.2.2009 12:03:44   195.212.29.xxx 41
Prijde me, ze pred nehratelnou hranici ten quad zachrani cloveka jenom u GTA, takze kdyz to nehraju, tak dual porad staci
12.2.2009 16:43:45   195.212.29.xxx 43
Spouštět 32bitové hry na 64bitovém systému není rozhodně nic absurdního ani zbytečného! 32bitové hry a programy na něm jedou naprosto stejně a naprosto bez problémů stejně jako na 32bit! Autor je očividně ovlivněn svými ničím nepodloženými domněnkami a pocity a bohužel se ani nesnaží být v komentování této záležitosti trochu zdrženlivý a upozornit čtenáře, že s tím prostě jen nemá zkušenosti
Je naprostá hloupost myslet si, že 64b systém se snad hodí jen na 64b software vzhledem k tomu, že naprostá většina her na 64bitech není programována a ani jiného sw mnoho není. Některé ano - např Half-Life 2 (tuším EP2) nebo Hellgate London a ty potom jedou teoreticky rychleji), ale obecně v běhu aplikací není vůbec žádný rozdíl a rozhodně není nutné žádné "dlouhodobé laborování" kterého se autor nesmyslně obává.
Je to podobné jako bychom nechtěli kupovat CPU který umí 64bitové instrukce (což už jsou dnes všechny), protože hry nejsou 64bitové... Pařil jsem rok hry na 64b Vista ultimate a teď pokračuju už půl roku na 64b Vista home premium a bez jediného problému který by snad souvisel s 64bity.
13.2.2009 16:50:39   85.71.98.xxx 41
Máš asi štěstí na hardware či co.Mě ale bohužel na 64b OS jak Vista Ultimate tak Windows7 Ultimate padají ovladače VGA,res. hra zatuhne a na liště se objeví hláško o obnovení ovladače VGA. U nových FW 181.22 dokonce i při vypnutém SLI,kde na starších ovladačích na jednu GK vše šlapalo.SLI je pro mě tady nepoužitelné. Jen dodám ,že mám nejnovější BIOS,ovladače MB i VGA. Nic zatím nepomáhá.
(CPU-Q6600 (3Ghz);MB-MS P7N SLI PLatinum(750i Chipset);4*1Gb A-data extreme 800+(833),2*Gigabyte GF8800GTS512(750/2050)
13.2.2009 21:40:22   85.160.7.xxx 43
No,teda mě docela výkon Nehalemu nepotěšil.V tomto testu MULTI-GPU se dalo čekat že vyhraje,crossfire těží z virtuálních 8-mi jader,ale jinak to teda je ostuda na Ci5 jsem teda zvědavej.Tento test je dobrá ukázka naprosto dementního řešení crossfire které až neskutečně spotřebovává strojový čas procesoru.Rád bych upgradoval mé C2D 7300,ale jakože nemám proč a hlavně kam(hry neumějí ani 2 jádra natož 8 virtuálních).

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

255 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 115.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.