Hlavní stránka Hardware Grafické karty Vliv CPU na herní výkon 2/3: Multi-GPU řešení
Vliv CPU na herní výkon 2/3: Multi-GPU řešení
autor: Z. Obermaier , publikováno 9.2.2009
Vliv CPU na herní výkon 2/3: Multi-GPU řešení

Týden uplynul a my vám přinášíme druhý díl testu vlivu procesoru na herní výkon. V prvním díle jsme se zaměřili na systém osazený klasickou grafickou kartou s jedním GPU. Dnes v druhé části, porovnáme výkon procesorů s duálními kartami a SLI řešením. Budou i tentokrát výsledky vyrovnané, nebo se konečně dočkáme výraznějšího vlivu počtu jader? Na tuto otázku se budeme snažit nalézt odpověď. a


Vliv CPU na herní výkon 2/3: Multi-GPU řešení

Minulý týden jsme uvedli první část našeho srovnání výkonu procesorů a jejich vlivu na hry. Nejprve jsme se zaměřili na grafiku s jedním GPU, jakožto nejběžnějším domácím herním modelem. I když byly nárůsty výkonu s čtyřjádrem vidět, dvoujádrový procesor zaostával pouze málo a závěr první části se nesl v duchu, že dvoujádro stále na všechny dnešní hry bohatě dostačuje. Samozřejmě, že čtyřjádro umožní uživateli vyšší komfort a i o krapet vyšší výkon, pouze na hry ale dvě jádra stále stačí. Také jsme zjistili, že vliv testovací platformy a procesoru není na hry téměř žádný. Ať zvolíte Phenom II X4 nebo Core i7, bude výsledek s jednou grafikou téměř shodný. Malý rozdíl tam je, ovšem zanedbatelný.

V dnešní části se posuneme dále a srovnáme výkon při použití Multi-GPU řešení. I když dnes existují karty, tvářící se jako jedna, stále jde o dvě jádra spojená klasickou Multi-GPU technologií CrossFire nebo SLI. Oba hlavní rivalové Radeon HD4870 X2 a GeForce GTX 295 jsou na těchto technologiích založené i když jsou v kompaktním provedení. Je úplně jedno, zda jsou dvě GPU na jednom PCB anebo na dvou jako "sendvič", princip a spojení jader je stejné jako u dvojice karet. Toto řešení má své požadavky na výkon procesoru, a pokud jsou ovladače multi-thread aplikací, je někdy vidět rozdíl ve výkonu na více než dvou jádrech CPU. Každá tato karta má svou provozní režii, a jak se na jejich výkonu podepíše který procesor dnes zjistíme.

Objasnění několika dotazů první části

Než se podíváme dále, rád bych zodpověděl několik dotazů, které se vyskytli u první části - abych to pár čtenářům objasnil. Někteří si stěžovali, že jsem testoval pouze v přetaktovaném stavu. Ano to je pravda a důvodů je několik: Zaprvé jsem použil přibližně stejně drahé procesory střední třídy. Jak Phenom II X4 920, tak Intel Q9550 i Core i7 920 pořídíte zhruba za podobné peníze. Dvoujádra jsou samozřejmě levnější, tedy jsem použil dostupný Intel Core 2 E8400. Každý s procesorů ale pracuje na jiné frekvenci, musel jsem je tedy přetaktovat na stejnou úroveň. Ano uznávám, mohl jsem zvolit nižší takt (třeba 3200 MHz) ovšem na výsledcích by to nic nezměnilo (jak uvidíte v třetí části). Já jsem chtěl absolutně omezit vliv platforem a nižší frekvence na výkon, tedy zvolil jsem 3600 MHz což každý z procesorů bez potíží zvládl.

Smysl testu

Někteří nepochopili smysl testu, tedy opakuji, že nešlo o test konkrétních procesorů a konkrétní grafiky. Závěry a test byl obecný, testovali jsme počet jader a vliv platforem, nikoli Phenom II X4 920 proti Core i7 920. Tyto čipy a grafiky jsou jen použité prostředky k dosažení výsledku. Dnešní část bude již konkrétnější, byť jen v testovaných grafikách.

DDR2 a DDR3

Objevilo se také několik otázek k použití pamětí DDR3 u Intelu a DDR2 u AMD, bohužel žádný čtyřjádrový AM3 procesor na trhu není (model Phenom II X4 910 se uvádí až dnes), tedy ještě není možné testovat AMD s DDR3. Spolu s tímto dotazem se někdo zmínil o rozdílné propustnosti a vlivem na výsledek. Mohu vás upozornit, že rozdílná propustnost v Everestu nijak výsledek neovlivnila. Všechny platformy pracovaly na maximum svých možností. Kdyby to vliv na výsledek mělo, musel by Phenom II X4 skončit hodně pozadu, protože jeho propustnost pamětí je výrazně horší než u zbytku - což se ale nestalo a to potvrzuje opět má slova.

32bit vs 64bit

Další plamená debata se strhla ohledně 32bitového operačního systému. Nad tímto tématem se také na chvilku zastavím. Zde je nutné nejprve odpovědět na otázku, kolik ze čtenářů používá 32bit a kolik 64bit? Už v první části jsem napsal, že dle statistik vás čtenářů, je rozšíření 64bit Windows Vista minimální a tedy nemá test v tomto systému pro devadesát procent čtenářů žádný význam a hodnotu. Z toho vycházím, a dokud to nebude jinak - nebudeme hry testovat na 64bit operačním systému. Kdo alespoň trochu zná 64bitový OS, tak ví, že se 99 procent všech her stejně spouští v 32bitové emulaci WOW která hře neumožní alokovat více paměti než 32bitový operační systém. Spouštět 32bitové hry na 64bitovém systému je absurdní a zbytečné, u aplikací to může být ale naopak. V nejbližší době ale budeme hry testovat stále na 32bitovém systému, až budeme mít všechny hry stoprocentně otestované na 64bitech, přejdeme také na modernější systém. Ještě nějakou chvilku to ale potrvá. Náš testovací set her máme na 32bitech perfektně odladěný, a na dlouhodobé laborování se 64bity nyní není čas, určitě se ale dočkáte.

Rozlišení LCD

Poslední věc, kterou bych rád zmínil, jsou rozlišení. Někteří si stěžovali, že používáme vysoká rozlišení, která v ČR nikdo nepoužívá. Tito čtenáři zřejmě podle sloganu "podle sebe, soudím tebe" žijí v nějaké mylné představě. Podle statistiky prodejnosti se u nás už dlouho dobře prodávají monitory s vyššími úhlopříčkami a rozlišeními. Zapomeňte už jednou provždy na zastaralé 19" panely s rozlišením 1280x1024, doba už pokročila a na takového vykopávky už dnes není prostor. Pokud si chce někdo užít hru, tak potřebuje vyšší rozlišení, protože jinak ani nemá cenu hry hrát. Pokud takový monitor nemáte (alespoň 1680x1050), a myslíte to s hrami vážně - kupte si monitor ještě dříve než budete upgradovat CPU nebo grafiku. Pokud bychom měli v recenzích ohledy na podobný historický HW, co někteří doma mají, testujeme dnes stále ještě Athlony XP a hry v rozlišení 1024x768 a to bohužel nejde.

Třetí část bude

Nejvíce žádostí o doplnění se ale týkalo postarších procesorů Athlon 64 X2, což jsem tedy nečekal. Myslel jsem si, že si tyto čipy již zasluhují zasloužený odpočinek, ale jak vidno spousta příznivců her je stále má ve svých strojích. Protože jste Vy, čtenáři pro nás na prvním místě, rozhodli jsme se, že bude mít tento test ještě třetí část. V ní najdete ještě dva další procesory, dokonce i jednojádrový.

V třetí části testu budou následující procesory: AMD Athlon X2 6400+ (3200 MHz), Intel Celeron 440 (2000 MHz), Intel Core 2 Duo E8400 (3000 MHz), Intel Core 2 Quad Q9550 (2830 MHz), Intel Core i7 920 (2660 MHz), AMD Phenom II X4 920 (2800 MHz). Výsledky všech těchto procesorů budou nejprve na základních frekvencích a poté i po přetaktování, což vám jistě udělá radost. Původně měla být měření na základních frekvencích již v této části, vzhledem k plánované třetí je najdete až tam spolu s dalšími dvěma procesory.

Co chceme zjistit?

Druhá část je zaměřená na majitele duálních grafických řešení. Je úplně jedno zdali máte duální grafiku, nebo dvě spřažené samostatné grafiky. Vás všech se týkají stejné problémy a omezení. V prvé řadě záleží na konkrétní hře a jejích vlastních nárocích na výpočetní výkon procesoru. O ten se totiž v tomto případě musí dělit právě se dvěma grafikami, nebo dvěma jádry GPU. Procesor totiž musí připravit scénu, kterou poté grafická karta zobrazuje. V tomto případě ale musí data mnohdy připravit dvakrát a dopravit je do karet dostatečně rychle. V tom může být první zádrhel. Velice také záleží na konstrukci karty a jejích ovladačích, jak jsou pro duální kartu optimalizovány. Jak totiž náš test dokáže, nechovají se obě duální karty se stejnými procesory stejně. V případě dvou GPU na jedné kartě, jsou data dopravena do karty pouze jednou a o jejich správné doručení do GPU a paměti se stará PCIe přepínač. Na jeho schopnostech pak závisí výkon a chování karty. Obě grafiky se chovají specificky a vliv výkonu CPU na každou z nich je jiný. Výstup našeho testu by měl zodpovědět několik zásadních a stále se vracejících otázek ohledně procesorů a Multi-GPU řešení:

  • Jsou Multi-GPU a duální karty limitovány procesorem a počtem jeho jader?
  • Jak velké jsou rozdíly v herním výkonu napříč platformami Intel a AMD?
  • Jaká je minimální frekvence CPU, aby nebrzdil Multi-GPU? (najdete ve třetí části)


 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
255 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 115.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.