Hlavní stránka Hardware Grafické karty Vliv CPU na herní výkon 1/2: Jedno GPU
Vliv CPU na herní výkon 1/2: Jedno GPU
autor: Z. Obermaier , publikováno 2.2.2009
Vliv CPU na herní výkon 1/2: Jedno GPU

Dnes vám přinášíme dlouho slibovaný test vlivu výkonu procesoru na hry. S uveřejněním jsme čekali na nové Phenomy II od AMD, které na trh dorazily, a náš test mohl být dokončen. V první části srovnáme všechny důležité procesory dneška na třech platformách při použití jedné grafické karty. Tento scénář je u nás nejběžnější. V druhé části se zaměříme na duální karty a Multi-GPU řešení.


Vliv CPU na herní výkon 1/2: Jedno GPU

Pokud jste si prohlédli grafy a přiložené tabulky, máte víceméně jasno. Na první otázku našeho testu: "Stačí pro dnešní hry Dvoujádro, nebo je čas na Čtyřjádro?", odpovídám negativně. Pokud máte jednu výkonnou grafickou kartu osazenou jedním GPU, stačí pro všechny hry dvoujádrový procesor. Pokud chcete nadstandardní komfort i ve hře GTA IV, čtyřjádro si pořiďte. Pro jinou hru to nemá žádné opodstatnění. Sice netvrdím, že vliv čtyřjádra není nikdy poznat - je, ale většinou pouze u hraní v rozlišení 1680x1050 bez vyhlazování. S vyššími rozlišeními se rozdíly stírají a počet jader procesoru přestává mít vliv. Pro čistě herní počítač je dvoujádro stále dostatečnou volbou.

Většina dnešních her jsou jedno-vláknové aplikace, kde je spíše vyšší počet jader procesoru nevýhodou. Příkladem budiž horší výkon Core i7 v některých hrách. Pokud totiž vypneme HyperThreading a čip pracuje pouze se čtyřmi fyzickými jádry, herní výkon se zvýší (to jsem naměřil už v testu procesoru Core i7 zde). Core i7 s vypnutým SMT (HyperThreading) je pak ve hrách výkonný jako stejně taktované Core 2 Quad. Tento paradox je způsoben hrou (jedno-vláknovou aplikací), která neustále pod vlivem operačního systému migruje z jednoho jádra CPU na druhé. Tím se část výkonu ztratí a výsledek je pak horší. Pro hry tedy není ideální HyperThreading zapínat.

Vliv CPU na herní výkon 1/2: Jedno GPU

Na první otázku jsem odpověděl, zbývá tedy druhá: "Je nějaký rozdíl v herním výkonu s různými procesory, na různých platformách?". Odpověď je i zde negativní, rozdíl totiž není. Všechny dnešní procesory jsou s jednou Single-GPU grafickou kartou stejně výkonné a žádná platforma nijak ostatním neuniká ani žádná nezaostává. Tuto skutečnost dokresluje náš graf průměrného výkonu. Průměr je ale průměr, a některé excesy se v něm mohou zakrýt. Doporučuji si tedy projít konkrétní výsledky u vašich oblíbených her.

Pokud ale přistoupíme na toto zhodnocení, je to takto: Na prvním místě se umístil čtyřjádrový Core 2 Quad, za kterým je v závěsu s rozdílem 0,1 procento platforma Core i7. Phenom II X4 na obě platformy Intelu ztrácí necelá 2 procenta. Výkon nižší o další 1 procento představuje Core 2 Duo. Takhle malé odchylky považuji za načítané chyby měření, a naprosto zanedbatelné rozdíly. Jistě budete souhlasit, když označím všechny testované čipy jako rovnocenné. V čistě herním výkonu neuděláte ani s jednou platformou chybu. V aplikačním výkonu to bude jiné, ovšem to není předmětem dnešního testu.

Vliv CPU na herní výkon 1/2: Jedno GPU

Na závěr této kapitoly se ještě podívejme na rozložení výkonu napříč rozlišeními. V nejnižším rozlišení 1680x1050 jsou Core i7 a Core 2 Quad stejně výkonné. Mírně zaostává dvoujádro Core 2 Duo a Phenom II X4. Pokud v tomto rozlišení zapneme vyhlazování, poměry sil se nezmění. Od rozlišení 1920x1200 se síly vyrovnávají napříč všemi systémy. Bez vyhlazování jsou opět Core i7 a Core 2 Quad rovnocenní, o pár desetin procent za nimi je Phenom II X4 a na poslední příčce je Core 2 Duo. S vyhlazováním už není téměř žádný rozdíl nikde vidět. To platí i pro rozlišení 2560x1600, kde pokud jsou rozdíly, jsou v desetinách procent - tedy žádné. Zde tedy žádné rozdíly vidět nejsou. Tipněte si ale, jak se situace změní s duálními kartami.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
504 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 233.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.