Hlavní stránka Hardware Grafické karty Vliv CPU na herní výkon 1/2: Jedno GPU
Vliv CPU na herní výkon 1/2: Jedno GPU
autor: Z. Obermaier , publikováno 2.2.2009
Vliv CPU na herní výkon 1/2: Jedno GPU

Dnes vám přinášíme dlouho slibovaný test vlivu výkonu procesoru na hry. S uveřejněním jsme čekali na nové Phenomy II od AMD, které na trh dorazily, a náš test mohl být dokončen. V první části srovnáme všechny důležité procesory dneška na třech platformách při použití jedné grafické karty. Tento scénář je u nás nejběžnější. V druhé části se zaměříme na duální karty a Multi-GPU řešení.


Základem testovací sestavy bude grafická karta GeForce GTX 280, která nám jako jedna z nejvýkonnějších Single-GPU karet poslouží nejlépe. Sestavy jsem použil tři. První představuje osvědčený základ Intel pro Core 2 procesory. Relativně novou platformu s paticí LGA 1366 a procesory Core i7 nemůžeme vynechat. Třetí sestavou bude zbrusu nová deska s paticí AM2+ a procesor Phenom II X4. Podívejte se na následující popis sestav a jejich obrázky:

Vliv CPU na herní výkon 1/2: Jedno GPU

Vliv CPU na herní výkon 1/2: Jedno GPU

Vliv CPU na herní výkon 1/2: Jedno GPU

Sestava pro Core 2 je postavena na základní desce EVGA NF79, která je osazena čipsetem nForce 790i Ultra. Do ní jsem použil čtyřjádrový procesor Intel Core 2 Quad Q9550 se základní frekvencí 2830 MHz. Dvoujádrový čip jsem využil Core 2 Duo E8400 s frekvencí 3000 MHz. Základní frekvence pro nás nejsou důležité, všechny testy proběhly v přetaktovaném stavu. Operační paměť sestává ze 4x1GB DDR3 modulů Corsair a TeamGroup . Frekvence procesorů a pamětí vidíte na obrázcích nahoře, pro zvětšení na ně klikněte. Zdroj byl použit Thermaltake 1000W a pevný disk 500 GB Western Digital.

Konfigurace Q9550:  Frekvence CPU 3600 MHz (425 MHz x 8.5), paměti 1700 MHz s časováním 24-8-8-8-2T. Frekvence FSB 425 MHz (1700 MHz).

Konfigurace E8400: Frekvence CPU 3600 MHz (405 MHz x 9), paměti 1620 MHz s časováním 24-8-8-8-2T. Frekvence FSB 405 MHz (1620 MHz). Nastavil jsem 405 MHz protože nForce 790i má na frekvenci 400 MHz "FSB Hole" a nefunguje korektně.

Vliv CPU na herní výkon 1/2: Jedno GPU

Vliv CPU na herní výkon 1/2: Jedno GPU

Druhá sestava je postavena na základu Asus M4A79 Deluxe s paticí AM2+ a sloty pro paměti DDR2. Procesor jsem osadil Phenom II X4 920 s frekvencí 2800 MHz, který jsem doplnil 4x1 GB Corsair DDR2-1066 MHz. Procesor jsem samozřejmě také přetaktoval, pro bližší informace klikněte na obrázek nahoře. V tomto případě jsem použil zdroj OCZ 720W, pevný disk je shodný s tím z první sestavy. POZOR! Deska a její BIOS posílá systému podivné informace o napětí a frekvenci HTT. Aplikace CPUz obě veličiny zobrazuje špatně, tedy vězte že Phenom II X4 nepracuje s HTT 1000MHz ale 2000MHz.

Konfigurace Phenom II X4 920: Frekvence CPU 3600 MHz (260 MHz x 14), paměti 1044 MHz s časováním 18-5-5-5-2T. Frekvence HTT sběrnice 1043 MHz (2086 MHz).

Vliv CPU na herní výkon 1/2: Jedno GPU

Vliv CPU na herní výkon 1/2: Jedno GPU

Poslední počítač je sestaven ze základní desky Gigabyte EX58-UD5 a procesoru Core i7 920 s pracovní frekvencí 2660 MHz. Použité paměti jsou 3x1 GB Kingston DDR3-2000 MHz. V této sestavě jsem použil stejný zdroj OCZ a pevný disk Western Digital jako u předchozí sestavy AMD.

Konfigurace Core i7 920: Frekvence CPU 3600 MHz (180 MHz x 20), paměti 1440 MHz s časováním 24-8-8-8-2T. Frekvence QPI sběrnice je 6,4 GHz, frekvence unCore 2880 MHz.

 

Hardware

ProcesorCore 2 Duo E8400, Core 2 Quad Q9550, Core i7 920, Phenom II X4 920
Paměť4x 1GB Corsair DDR2-1066, 3x Kingston DDR3-2000, 4x 1GB Corsair DDR3-1800 a TeamGroup DDR3-1800
Základní deskaAsus M4A79 Deluxe, Gigabyte EX58-UD5, EVGA NF79
Grafická kartaGeForce GTX 280
ZdrojThermaltake 1000W, OCZ 720W
OvladačeGeForce 181.22
 

Software

Operační systém

Vista Ultimate 32-bit

Verze DirectX

Microsoft DX9.0c, DX10

Hry v první části jsem otestoval pouze v přetaktovaném stavu, abych omezil vliv procesoru na výkon a nelimitoval jím výsledky grafik. Smysl testu není testovat konkrétní procesory ale platformy, počet procesorových jader a jejich vliv na Single-GPU grafiku. Když procesory necháme na jejich základních taktech, většina výsledků se tím neovlivní, pouze klesne výkon v nejnižším rozlišení 1680x1050 - ovšem velmi málo. V druhé části testu u Multi-GPU řešení již frekvence CPU, bude mít významnější vliv, a my si porovnáme výkon na základních a přetaktovaných CPU. V této první části ale nikoliv - všechny CPU, mají stejné frekvence a tedy víceméně totožné podmínky.

Ve všech případech pracovaly procesory na frekvenci 3600 MHz, tedy můžeme jejich výkon porovnat. Ani jeden z procesorů nemá odemčený násobič a postupoval jsem v přetaktování běžnou metodou, jakou by asi zvolila většina uživatelů. Paměti jsou na všech platformách různě nastavené a jejich propustnost jste si mohli prohlédnout. Jak ale zjistíme, na herní výkon nemá různá hodnota propustnosti žádný reálný dopad. Důležitá je kapacita RAM, která byla vždy ve Windows Vista kolem 3 GB.

Ještě poznámka k 32bitovému operačnímu systému. V komentářích se najde vždy několik hlasů, kteří požadují testování na 64bitovém systému Vista. Když se ale podíváme do statistiky operačních systémů našich čtenářů, stále více než 80 procent jich používá Windows XP a Windows Vista je zastoupena pouze málo přes 10 procent. I kdyby polovina z nich používala 64bitovou verzi (což určitě nepoužívá), je zastoupení těchto čtenářů značně malé. Statistiky nelžou a většina čtenářů stále preferuje některý z 32bitových operačních systémů. Pokud se poměr 64bitových systému nezvýší (spíše to očekáváme s nástupem Windows Seven), bude stále hlavní testovací platformou pro hry, operační systém Windows Vista Ultimate 32bit. Rádi bychom sice vyhověli všem, ale testovat dvacet her ve 32bit i 64bit systému není v našich silách. Majoritní podíl čtenářů zvítězil.

Testovací hry

Vliv CPU na herní výkon 1/2: Jedno GPU

Pod DirectX 9.0 jsem testoval: Fallout 3, Dead Space, Brothers In Arms, Race Driver GRID, Half Life 2 Episode Two, Call Of Duty 4, Call Of Duty 5, Mass Effect, Left 4 Dead, GTA IV, Tomb Raider Underworld. Následující tituly byly testovány s rozšířením DirectX 10: Crysis Warhead, STALKER Clear Sky, Far Cry 2, Bioshock, World In Conflict, Devil May Cry 4, Company Of Heroes, Unreal Tournament 3. Jediná OpenGL hra je Enemy Territory. Pro všechny hry jsem aplikoval poslední patch. Pouze u hry S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky jsem ponechal 1.5.07, jelikož v novější nefunguje vyhlazování nastavené ve hře.

Ovladače

Vliv CPU na herní výkon 1/2: Jedno GPU

Grafické karty byly testovány s posledními verzemi ovladačů GeForce 181.22, které vylepšují stabilitu v některých titulech. U testu duálních grafik jsem ještě pro Radeon HD4870 X2 použil nové Catalyst 9.1. Se žádnými s ovladačů jsem neměl problémy a vše pracovalo příkladně, u GeForce se zlepšila funkčnost ve Fallout 3 a hra už nepadala.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
504 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 233.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.