Hlavní stránka Hardware Grafické karty Vliv CPU na herní výkon 1/2: Jedno GPU
Vliv CPU na herní výkon 1/2: Jedno GPU
autor: Z. Obermaier , publikováno 2.2.2009
Vliv CPU na herní výkon 1/2: Jedno GPU

Dnes vám přinášíme dlouho slibovaný test vlivu výkonu procesoru na hry. S uveřejněním jsme čekali na nové Phenomy II od AMD, které na trh dorazily, a náš test mohl být dokončen. V první části srovnáme všechny důležité procesory dneška na třech platformách při použití jedné grafické karty. Tento scénář je u nás nejběžnější. V druhé části se zaměříme na duální karty a Multi-GPU řešení.


Vliv CPU na herní výkon 1/2: Jedno GPU

Od okamžiku, kdy se na trh s běžnými počítači dostaly první čtyřjádra, ptají se uživatelé, zda se vyplatí na takový procesor upgradovat z pohledu hráče. Význam a využitelnost čtyřjádrových čipů v aplikacích je neoddiskutovatelná, ovšem vhodnost pro herní PC je stále otázkou. I když se mnoho výrobců her holedbalo, že jejich hra bude čtyřjádro využívat a potřebovat, nebyla to pravda. Téměř všechny dnešní hry si vystačí s dvoujádrem (za určitých podmínek), a my se toto tvrzení dnes pokusíme prokázat. Pozor, toto tvrzení neplatí stoprocentně pro duální karty a Multi-GPU řešení, ty nejsou ale předmětem dnešního testu. Najdete je v druhé části.

Před dvěma lety, jsme uvedli první test "Vliv výkonu CPU na herní výkon". Musím se smutkem konstatovat, že se od té doby mnoho nezměnilo. Hry zůstaly v nárocích na CPU téměř na stejné úrovni. První hrou (a na dlouho možná i poslední) kde je čtyřjádro skutečně nutné, je GTA IV a to je prostě realita. Všechny ostatní moderní hry si běžně vystačí s dvoujádrem. To ovšem neznamená, že dvoujádro stačí každému a vždy. Pokud provozujete systém Windows Vista, ve kterých běží na pozadí desítky procesů, nemůžete očekávat stejný komfort jako má majitel čtyřjádrového čipu. Hra na počítači s čtyřjádrem sice bude umět využít jen jedno nebo dvě jádra CPU, ostatní běžící procesy se ale mohou spouštět na dalších dvou, čímž se zátěž systému rozloží a pro hru zbude více výkonu. V našem testu tento efekt uvidíme, protože dvoujádro prostě bude znamenat nižší fps. Rozdíly nejsou nijak zásadní, ale jsou měřitelné.

Vliv CPU na Single grafiku

V dnešní první části testu se budeme zabývat jednou grafickou kartou osazenou v systému. Je důležité připomenout, že půjde o kartu s jedním jádrem GPU, tato informace je zásadní. V takovém případě se totiž výkon procesoru projeví ve hrách pouze do některých rozlišení. Měřením jsem zjistil, že vliv procesoru na počet fps je významně znatelný v rozlišeních nižších než 1680x1050. Od tohoto nastavení vliv procesoru oslabuje, a v nejvyšším rozlišení 2560x1600 již nemá téměř žádný vliv na fps. Od rozlišení 1920x1200 výše je výkon roven schopnosti grafické karty, a s vyšší frekvencí procesoru roste výkon jen málo. Tato skutečnost je dlouhodobě uznávaným faktem, a patřičně známá.

Důvod pro napsání tohoto článku také pramení z velmi častých dotazů na vliv procesoru na hru a grafickou kartu. Dotazy typu: "Je pro GTA IV lepší vysoce taktované Dual Core, nebo pomalejší Quad?, Bude pro GeForce GTX 295 stačit Athlon 64 X2?, Zahraji si plynuleji Crysis se čtyřjádrem?, Jak to, že u můj Radeon HD4870 X2 má v rozlišení 1680x1050 nižší fps než v 1920x1200? .. a podobné se objevují stále.

Co chceme zjistit?

Dnešním testem chceme dát všem čtenářům jasnou odpověď, jak si proti sobě vedou všechny zásadní procesory na trhu. Porovnáme proti sobě Core 2 Duo, Core 2 Quad, Core i7 a Phenom II X4. Žádné starší čipy jsem nezařadil (Athlon 64 X2), protože ceny čtyřjader AMD začínají na 3000 Kč a výkon dvoujádrového čipu bude reprezentovat Core 2 Duo. Nebudeme srovnávat konkrétní procesory ale spíše jejich primární znaky. Postavím proti sobě platformy AMD a Intel, také počet jader procesorů. Výstup našeho testu by měl zodpovědět několik zásadních a stále se vracejících otázek ohledně procesorů a her:

  • Stačí dnešním hrám Dvoujádrový CPU, nebo je konečně čas k upgradu na Čtyřjádro?
  • Jak velké jsou rozdíly v herním výkonu napříč platformami Intel a AMD?
  • Jsou duální karty závislé na počtu jader a frekvenci procesoru? (v druhé části)
  • Jaká je minimální frekvence CPU, aby nebrzdil duální grafiku? (v druhé části)


 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
504 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 233.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.