Hlavní stránka Hardware Grafické karty Duel: Zalman vs. Thermaltake - uchladí HD4850?
Duel: Zalman vs. Thermaltake - uchladí HD4850?
autor: Filip Eckstein , publikováno 26.11.2008
Duel: Zalman vs. Thermaltake - uchladí HD4850?

Dnes se podíváme na zoubek dvěma chladičům grafických karet, a to Zalman VF1000LED a Thermaltake DuOrb. Na trhu už jsou tyto dva kousky sice už nějakou tu dobu a dokonce se utkaly u nás v testu na GeForce 8800GTS. Jak si ale povedou s novým vyzyvatelem - Radeon HD4850? Překonají i nový Thermalright T-Rad2?


Dvakrát měř, jednou řež - asi tak bychom mohli popsat instalaci jednotlivých chladičů, o testech samotných to však platí dvojnásob. Nyní už ale k samotné metodice.

Testovat výkon, hluk a efektivitu chladiče není žádné legrace. Celý test může ovlivnit řada faktorů, se kterými v prvních chvílích ani nemusíme počítat. Je třeba s precizní přesností stanovit jednotné podmínky pro každý testovaný kus - umístění počítačové skříně, okolní teplota, doba žhavení počítače a samozřejmě také okolní hluk. Stejně tak nesmíme během testu ponechat nastavené jakékoliv autoregulace otáček jiných ventilátorů, případně pak zaměstnávat pevný disk nějakou jinou činností, než ke kterému je určen celý test. Ano, toto všechno má zásadní vliv na objektivitu celého měření. My se nyní podíváme, v jaké systematičnosti vám přinášíme dnešní recenzi.

Prostředí

Duel: Zalman vs. Thermaltake - uchladí HD4850?

Jak už jsem výše zmiňoval, v první řadě bylo nutné stanovit přesné a spravedlivé podmínky, a to tak, aby každý testovaný model podával co nejobjektivnější výsledky.

Co se týká prostředí samotného, v redakci jsme předpokládali, že většina uživatelů bude chtít grafickou kartu spolu s chladičem provozovat někde v domácích podmínkách, a to pokud možno se zavřenou skříní a za běžné pokojové teploty (cirka 25°C). Tyto podmínky byly při testování samozřejmě splněny.

Potenciál a chladicí výkon každého chladiče jsme testovali v extrémních podmínkách, abychom podali skutečně reálné výsledky toho, co takový alternativní chladič v porovnání s referenčním opravdu dokáže uchladit a v čem naopak velmi zaostává a tím ohrožuje i životnost grafické karty. Skříň jsme tedy nevybavili žádným dodatečným chlazením, které by snad při odvodu tepla od pasivu nějak asistovalo testovaným modelům. Aktivně chlazený je zde pouze procesor a zdroj.

Nyní k testům samotným. V dnešní recenzi jsme zvolili celkem 6 druhů testů. Konkrétně se jedná o měření teplot v klidu ve 2D (IDLE), dále pak při zátěži ve 3D (LOAD), při maximálním možném zatížení (MAX LOAD), vlivu hlučnosti ventilátoru na hluk celé sestavy, teplota jádra GPU a teplota PCB karty - resp. napěťových regulátorů.

Hlukové testy

Duel: Zalman vs. Thermaltake - uchladí HD4850?

Testy hlučnosti bylo nutné provádět v co možná nejtišší místnosti a hlavně s velmi kvalitním těsněním. Abychom předešli mnoha dalším nepříznivým vlivům, hlukové testy byly realizovány zejména v nočních hodinách. Naměřené hodnoty jsou pak výsledkem hluku vydávaného celou sestavou. Odchylky mezi nimi pak představují skutečný měřitelný hluk chladiče GK.

Měření teplot

Duel: Zalman vs. Thermaltake - uchladí HD4850?

Měření jednotlivých teplot jsme prováděli dvojím způsobem. První z nich bylo sledování hardwarových čidel umístěných na několika místech karty, které lze zobrazit například utilitkou RivaTuner, SpeedFan a nebo v oficiálních ovladačích ATI Catalyst. Druhý způsob spočíval v ručním měření teplot, a to zejména v oblastech napěťových regulátorů, které jsou v případě HD4850 nechvalně známy svojí extrémní hřejivostí (v tomto případě je 100°C naprosto běžnou provozní teplotou zatížených pasivně chlazených mosfetů).

Podrobný postup při měření a sumarizace výsledků

  1. Zapnutí počítače a prvotní klidové ustálení teploty (cirka 10 - 20 minut)

  2. Test běžného herního zatížení karty pomocí aplikace 3Dmark06 = průběžné ruční měření teplot mosfetů + sledování kolísání teploty klidové ustálení teplot. Naměřené hodnoty jsou pak zaznamenány, jakožto teploty v IDLE stádiu karty.

  3. Finální test probíhá ve formě absolutního zatížení grafického akcelerátoru do stavu, který by v běžném hraní nemohl nikdy nastat - test probíhá v aplikaci FurMark



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
118 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 58.2Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.