Hlavní stránka Hardware Grafické karty První pohled na ovladače GeForce 180
První pohled na ovladače GeForce 180
autor: Z. Obermaier , publikováno 16.11.2008
První pohled na ovladače GeForce 180

V těchto dnech se objeví WHQL verze ovladačů řady 180 pro grafické karty GeForce. My jsme se na novinky těchto "Big Bang 2" ovladačů podívali, a změřili jsme i nárůst výkonu proti předešlé verzi. Srovnáme také škálování výkonu SLI v téměř ve dvou desítkách nejnovějších her. Výsledky jsou někde vskutku impozantní.


První pohled na ovladače GeForce 180

Zde se podíváme na výsledky v přehlednějším porovnání pomocí tabulek. Tam dobře uvidíme, kde si které řešení lépe vede.

První pohled na ovladače GeForce 180

Začněme tabulkou porovnání výkonu s jednou grafickou kartou a oběma verzemi ovladačů. Jsou hry (Bioshock, Enemy Territory, STALKER, Unreal Tournament 3), kde je nárůst výkonu celkem vysoký a pohybuje se s novými ovladači od 20 - 42 procent. Výkonový nárůst kolem 10 procent lze čekat ve hrách Brother In Arms, Call Of Duty 4, Company Of Heroes, Crysis Warhead, Fallout 3, Race Driver GRID, Mass Effect. Pouze malý nárůst výkonu zaznamenaly tituly Call Of Duty 5, Dead Space, Devil May Cry 4, Left 4 Dead, World In Conflict. S nižším výkonem než podává předešlá verze ovladačů skončily dvě hry, jsou jimi Far Cry 2 a Half Life Episode 2. V celkovém průměru přinášejí ovladače nárůst pro jednu kartu 13 procent, což na softwarové řešení není vůbec špatný výsledek. Je nutné ale zohlednit použité ultra vysoká nastavení vyhlazování a anizo filtrování (včetně DX10).

První pohled na ovladače GeForce 180

Nárůst výkonu ve SLI proti jedné kartě se starší verzí ovladačů, není rozhodně špatný. Některé výsledky jsou dokonce i těžko uvěřitelné. Sporná čísla s nárůstem výkonu nad 100 procent, jsem ale prověřoval několikrát a za svým měřením si stojím. Nárůst výkonu nad 100 procent jsem zaznamenal u her Bioshock, Brother In Arms, Devil May Cry 4, Mass Effect, STALKER Clear Sky, Unreal Tournament 3. Nárůst FPS u některých titulů znamená již jasné rozřešení hratelnosti a nehratelnosti. Jsou hry, které si na tomto nastavení s jednou kartou GeForce zahrát nelze. Po přidání druhé, již taková hra není v našem setu her ani jedna. Nastavení hodnoty vyhlazování u všech her, je právě podmíněno plynulou hratelností. Proto jsem někde nastavil 8QAA a jinde pouze 4AA. Hratelnost je na prvním místě a nastavená hodnota je maximální možnou pro daný titul. Velmi vysoký nárůst výkonu je u téměř všech testovaných her. Pohybuje se od 30 - 90 procent. Jediným titulem, kde SLI zaostává je Left 4 Dead. Souhrnný nárůst výkonu s druhou kartou je 80 procent, což se již významně blíží stoprocentnímu škálování.

Porovnání mezi nárůstem výkonu SLI různých verzí ovladačů je také zajímavé. U Bioshock, Enemy Territory, Fallout 3, Mass Effect, STALKER Clear Sky, UT3 je škálování výkonu u ovladačů GeForce 180 nižší, než u předešlé verze. U ostatních her je viditelný nárůst. Zejména tituly Call Of Duty 4, Devil May Cry 4, Far Cry 2, Race Driver GRID, si celkem dost pomohly. Celkově výkon škáluje také kolem 80 procent, stejně jako u předešlé verze. Někde je situace horší, jinde lepší. Tyto dva sloupce ale nemůžeme přímo srovnávat, protože každý má hodnotu 100 procent pro jiné výsledky. Pokud bychom oba sloupce srovnali k hodnotě 100 procent = výkon jedné GTX 280 s 178.24, tak nárůst výkonu SLI s ovladačem 180.43 nebude 80 procent ale téměř 100. Na detailní koncové srovnání se podívejme.

První pohled na ovladače GeForce 180

I když je úroveň škálování u nových a starých ovladačů stejná, mají nové výhodu. Podávají totiž o několik procent vyšší výkon v základním stavu s jednou kartou a to jejich výsledky v reálu posouvá nad výsledky starších ovladačů. Srovnání výkonu ve SLI ukazuje poslední tabulka. Ve všech titulech, kromě jediného, je SLI s ovladačem GeForce 180.43 výkonnější než předešlá verze v absolutních hodnotách FPS. Průměrně získáme s novými drivery nárůst 14 procent, u některých titulů je to ale podstatně více.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
167 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 76.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.