Hlavní stránka Hardware Grafické karty Radeony HD4800 - mainstreamové dělo přichází!
Radeony HD4800 - mainstreamové dělo přichází!
autor: Z. Obermaier , publikováno 25.6.2008
Radeony HD4800 - mainstreamové dělo přichází!

Naše prvotní "preview" výkonu Radeonu HD4850 vás mělo navnadit na doplněnou druhou část článku. Dnes je oficiální datum uvedení nových karet, a proto vám slíbené pokračování právě nabízíme. V testu se nově podíváme na technologické novinky, a na závěr také na výkon dvojice Radeonů v zapojení CrossFire.


Do srovnávacích grafů jsem vybral grafické karty, které jsou za podobnou cenu. Dva Radeony HD4850 se dají pořídit mírně pod 8000Kč s DPH, takže jsem zařadil karty: GeForce 9800 GTX za 6000Kč, GeForce 8800 Ultra za 8000Kč (bazarová cena), GeForce 8800 GTX za 5000Kč (bazarová cena), Radeon HD3870X2 za 7000Kč, GeForce 9800 GX2 za 9500Kč, GeForce GTX 280 za 12 000Kč.

Radeony HD4800 - mainstreamové dělo přichází!

Radeony HD4800 - mainstreamové dělo přichází!

Testovací sestavu jsem popsal v samostatné kapitole, zde proto jen krátce: Základní deska Asus Maximus Extreme. Paměti TeamGroup DDR3 1800 CL7, dále jsme použili k testování dvoujádrový procesor Core 2 Duo E8400. Diskové pole Raid 0 je sestaveno ze dvou disků WD Raptor 150MB, zdroj jsem použil OCZ 720W. Ovladače jsou všechny v aktuálních verzích.

Radeony HD4800 - mainstreamové dělo přichází!

Aktivovat CrossFire s prvotními Beta ovladači, se mi nepodařilo. Postup byl složitější a vyžadoval nahrát do systému dva různé ovladače. Počkal jsem tedy na oficiální verzi Catalyst 8.6, kde již vše fungovalo bez potíží. Nakonec jsem z časových důvodů nestihl zapracovat výsledky v rozlišení 2560x1600, kterých se tedy dočkáte v (stále odkládaném) testu SLI ze dvou GeForce GTX 280. Všechny hry byly testované v rozlišení 1920x1200 4AA (unreal3 engine na 8AA) 16AF.

Radeony HD4800 - mainstreamové dělo přichází!

Radeony HD4800 - mainstreamové dělo přichází!

Radeony HD4800 - mainstreamové dělo přichází!

Radeony HD4800 - mainstreamové dělo přichází!

Ve starším testu, se dvojice Radeonů vyšvihla na absolutní první místo. Jak se dalo čekat, byl překonán i nynější "král" tohoto testu - Radeon HD3870X2. V novějším testu se situace opakuje a Radeony HD4850 v CrossFire překonají všechny karty, kromě GeForce GTX 280.

Radeony HD4800 - mainstreamové dělo přichází!

Jak už víme z kapitoly testů jedné karty, nastavení vyhlazování 4AA nefungovalo. Musel jsem tedy nastavit vyšší režim 8AA, a to již Radeony HD4800 nezvládají. Zcela určitě je chyba na straně ovladačů, protože s vyhlazováním v unreal3 enginu mají karty ATi problémy již od počátku (co jim to bylo umožněno).

Radeony HD4800 - mainstreamové dělo přichází!

Call Of Duty 4 je hra Radeonům "zaslíbená". Zde dvojice karet překonává vše a vítězí na plné čáře.

Radeony HD4800 - mainstreamové dělo přichází!

Také v další hře je výkon dvou karet extrémní a dotahuje se na nejvyšší (a také dražší) karty konkurence.

Radeony HD4800 - mainstreamové dělo přichází!

Ovšem v Crysis je to bomba, v této hře se počítá každý jediný fps, kde procentuální nárůsty desítky procent mohou být právě jen několik fps. Zde bezkonkurenčně kombo dvou levných Radeonů překonalo i "krále high-endu".

Radeony HD4800 - mainstreamové dělo přichází!

Obstarožní source engine, byl vždy ke kartám ATi vstřícnější a v tomto případě je opět nechal zvítězit a dosáhnout prvního místa.

Radeony HD4800 - mainstreamové dělo přichází!

Další hra byla vždy druhým opakem, zde si vedou lépe karty GeForce a potvrzuje to i tento test. Výkon dvou Radeonů v CrossFire není špatný a skóre je vysoké, na nejdražší řešení konkurence mu to ale nestačí.

Radeony HD4800 - mainstreamové dělo přichází!

Skvělý výsledek v této hře jsem očekával, ATi mělo dlouhou dobu pro optimalizaci ovladačů pro tuto hru a práce se jim podařila. Výkon dvou Radeonů je stejný jako podává nejvýkonnější GeForce GTX 280.

Radeony HD4800 - mainstreamové dělo přichází!

Zde každé více-grafické řešení škáluje špatně, výsledek je velmi závislý na procesoru. S naším testovacím CPU sice CrossFire překonalo téměř všechny karty v testu, na GeForce GTX 280 to opět nestačí (rozdíly jsou ale zanedbatelné).

Radeony HD4800 - mainstreamové dělo přichází!

Další hra postavená na unreal3 enginu, také přináší v tomto nastavení Radeonům porážku. Bez vyhlazování by tyto dvě karty skutečně rozdrtily všechno, takto ale bohužel srovnávají krok s Radeonem HD3870X2.

Radeony HD4800 - mainstreamové dělo přichází!

Také World In Conflict je velmi závislý na procesoru, a výsledky to viditelně odrážejí. Radeony obsadili třetí příčku, kde ale rozdíl mezi jedním a dvěma je velmi malý.

Radeony HD4800 - mainstreamové dělo přichází!

O vyšší spotřebě karet ve 2D režimu (mají dle mého názory příliš vysoké takty, které by klidně mohly být nižší) se hovoří často a zmiňují ji téměř všichni recenzenti. S dvojicí těchto karet tedy počítejte, s opravdu razantním nárůstem spotřeby a bohužel i extrémně vysokými teplotami uvnitř skříně.

Radeony HD4800 - mainstreamové dělo přichází!

Také v zátěži jsou samozřejmě dvě karty náročnější, než veškerá jiná řešení. Špičková spotřeba by mohla být ještě o takových 50W vyšší, proto pokud uvažujete o CrossFire pořiďte si hodně kvalitní 500W, nebo raději lepší 700W zdroj.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
302 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 143Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.