Hlavní stránka Hardware Základní desky Jak vzniká základní deska - exkurze do továrny Gigabyte
Jak vzniká základní deska - exkurze do továrny Gigabyte
autor: Z. Obermaier , publikováno 13.7.2007
Jak vzniká základní deska - exkurze do továrny Gigabyte

Recenzí základních desek jste si určitě měli možnost přečíst desítky, možná i stovky. I my vám pravidelně testy desek přinášíme. Dnes se na tento produkt podíváme z jiného pohledu. Nebudou nás zajímat vlastnosti a možnosti přetaktování, ale jak vlastně deska vzniká a kolik práce celá výroba stojí. Možná budete překvapeni kolik věcí se ještě dělá v dnešní době ručně a jak je to náročná práce.


Jak vzniká základní deska - exkurze do továrny Gigabyte

Doufám že byla prohlídka výroby základních desek pro vás zajímavá - i když jen zprostředkovaně. Chtěl jsem mimo jiné upozornit na fakt, že i při výrobě takto složitého a komplexního výrobku jako je základní deska není vše jen práce strojů, ale právě naopak. Značnou část práce na sestavení každé desky dělají lidské ruce a ne stroje. Každá deska kterou si koupíte stála mnoho lidí spoustu úsilí a práce, ať jsou to konstruktéři nebo pracovnice co osazují kondenzátory. Díky těm všem si pak můžete koupit výrobek který vám bude dobře sloužit.

Zajímavá jsou rovněž čísla produkce desek a ostatních komponent. Stále nedokážu pochopit kam se "poděje" milion a půl základních desek které se v továrnách Gigabyte vyrobí měsíčně. Když ještě přidám desítky jiných výrobců tak se měsíčně vyrobí tolik počítačových komponent že si to ani nedokáži představit. Kdo každý měsíc koupí miliony základních desek a grafických karet?

V příštím článku se podíváme i na výrobu dalších komponent a možná opět ale detailněji na produkci základních desek, prohlídku továrny nám Gigabyte přislíbili po prázdninách. Do té doby se budete muset spokojit jen s testem několika základních desek, různých výrobců - jeden z nejbližších testů čtveřice desek vás čeká už příští týden.

Doplnění: Mimo návštěvy samotné továrny vám v září nabídnme ještě jednu velice zajímavou věc - prohlídku světoznámé ulice Computer Street. V této ulici není nic jiného než počítačové obchody, jsou jich stovky a z cen komponent které vám ukáži se vám udělají "mžitky před očima". Komu by se nelíbilo koupit nejnovější model základní desky nebo procesorů za zlomek české ceny, že?



 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
13.7.2007 13:43:46   195.168.61.xxx 8827
pekna receniza , zase som sa nieco nove dozvedel , ste NO.1 !
25.7.2007 14:31:40   90.176.95.xxx 2222
Čtenáři čumí jak pan OBR umí :o) ! :o) ! :o)
Pěkné, fakt pěkné počteníčko
13.7.2007 13:45:45   84.42.166.xxx 34224
Zasloužíte si pochvalu, tohle se jen tak nevidí.
13.7.2007 13:53:56   85.207.241.xxx 3325
opravdu vyborny clanek myslim ze pro hodne lidi byla vyroba desek spanelska vesnice ale ted vime jak to skutecne chodi. Dekuji
13.7.2007 14:06:55   213.215.86.xxx 3123
Skvely clanok ! K tomu niet co dodat. Prekvapuje ma vsak ze vsetku pracu robia defacto zeny ;-) techicky ich samozrejme nepodcenujem
13.7.2007 14:09:10   195.70.141.xxx 10498
PCB je vyrobena potom je potrena tekutym pajecim roztokem neco jako cin to je ta masina co pisete ze natira PCB ale natira jej prave tim cinem a ne pripravkem k vytvoreni spoju a potom jsou do tohoto cinu osazeny SMD soucastky a pak uz to sedi.....
13.7.2007 14:23:31   217.77.165.xxx 2523
Ano mate pravdu. Odpovida tomu i vyssi cislo zminene fotky. Sotek ji premistil a ja spatne popsal, opravim to.
13.7.2007 14:21:30   88.100.122.xxx 12925
Toto byla skvělá recenze. Moc rád jsem si všechno přečetl. Moc bych prosil o více takovýchto exkurzí. děkuji
13.7.2007 15:56:12   88.103.244.xxx 2923
Taky jsem pro a hlavně bych uvítal líp popsaný technologický pozadí, třeba výroba několikavrstevné desky má hoodně velké mezery, takto by si někdo mohl i myslet že se vrstvy lepí nějakým vteřiňákem :o)
13.7.2007 14:51:46   194.228.248.xxx 2624
Suprový článek, mám však dotaz - zná někdo podrobnosti o těch strojích? Třeba trochu podrobněji popsat jak fungují...

GiGi
13.7.2007 15:33:19   88.103.244.xxx 4733
Na tom nic není jsou to CNC stroje které jezdí podle programu, mechanicky jsou skoro stejný jako různý CNC frézky akorát mají naví průběžnou dráhu podavače desek, podavače součástek, laserový skener pro zaměřování součástek v osazovací hlavě a pro zaměření desky a jiné fičury. Jak už bylo v článku pro každou oparaci je nějaký speciální vergl.

Blbý je že v článku sou brutální nepřesnosti, například do pájecí vlny se vůbec nic neponořuje je to vlna, doslova, lopatkové odstředivé čerpadlo žene roztavenou pájku do podélné "fontánky" kde vyvjerající cín vytváří právě takto tu vlnu (vyvjerání odnáší zoxidovanou vrstvu která se neustále na hladině horké pájky vytváří), deska nad vlnou akorát projede, vlna musí být výkonem čerpadla nastavena tak aby desku jenom jakoby lízla zespoda, závaží se tam nedáva jenom tak z hecu jak je v článku ale protože vlna některý součástky nazdvihává a jsou pak nakurveně zapájené.
ETC. bylo by toho hodně, ten článek vypadá jenom jako nějaký špatný překlad z nějaké fofrexkurze.
13.7.2007 15:36:27   83.240.11.xxx 2427
Jednak to z tvýho popisu nejspíš nikdo pořádně nepochopí a druhak se určitě nepíše "vyvjerá"
13.7.2007 15:44:42   88.103.244.xxx 2927
Prostě z plechové podlouhlé hubice vytejká s mírným přetlakem roztavená pájka, asi jako když hadicí nasměrovanou vzhůru pustíš jenom tolik vody aby dělala malou někalika cm fontánku. Co ještě potřebuješ vysvětlit

PS: Co se jak píše je mi uprdele.
13.7.2007 16:16:52   81.90.168.xxx 2934
jde videt ze ty jste si to prelozil jeste hur, na fotografii ktera neni v clanku ale byla v baliku fotek je totiz videt uplne neco jineho nez popisujes ... je tam souvisla lazen cinu a desky ji projizdi (liznou zespodu) ... coz je kazdemu jasne a nepotrebuje to extra komentar ...
13.7.2007 16:32:04   88.103.244.xxx 6257
Chachá :-) to není lázeň ale vana s roztavenou pájkou, do toho kdyžbys něco ponořil tak to leda celé obalíš hnusnou krustou zoxidované cínové pajky ty chytrolíne a ne zapájíš, co není na fotkách jsou humusácké balvany oxidační strusky co se z těch van tahá, no ono už to není tak přitažlivý tyhle naturální podrobnosti jako i smrad co z toho jde.

Nechceš se na to vysrat a raději nejdřív takové články kulzuntovat s někým kdo o tom něco ví ? řekl bych že takových lidí bude i ČR fůra.
13.7.2007 16:54:13   88.103.244.xxx 2227
Hezký, u Datum: 2007-07-13 16:33:19 se nyní ukázal odhlasovaný blábol a zároveň u Datum: 2007-07-13 17:16:52 soulas, LOOOL, padám tady ze židle.
13.7.2007 18:27:06   81.90.168.xxx 2531
blaboly, blaboly ... ctenari te ohodnotili sami, nemusim ja ... chytroline ... co videl prd a bude delat chytraka ...
14.7.2007 14:46:26   88.103.244.xxx 3026
Většina čtenářů jsou lidi co o tom ví CENZURA včetně tebe takže je mi šumák jak hodnotí, souhlas/nesouhlas je tu jen měřákem emocí a jak vidím ty blábol numera, tak mám hned veselou náladu :-)
13.7.2007 21:04:57   194.213.46.xxx 2433
Pěkně absurdní ne? Stejně tak si ten souhlas a blábol mohl dát ty, abys tu mohl teď takto vyřvávat.
14.7.2007 14:40:08   88.103.244.xxx 2525
Mohl ale mě je jedno co o tom kdo myslí já se dobře pobavil.
15.7.2007 01:39:27   84.21.116.xxx 3523
Já s tebou naprosto souhlasím, bo dělám taky ve fabrice, kde se vyrábí motherboardy a další elektronika a je to tak, jak popisuješ - není to žádná lázeň, ale pouze vlna.
Vana roztavenýho cínu, kde čerpadla ženou cín vzhůru, dalo by se to popsat, že to vypadá, jako vodní jez. Přes hřeben tohoto "cínovýho jezu" projedou desky, hladina cínu musí být striktně držena ve stejné výšce, jinak se stane, že deska nebude dobře zapájena, nebo naopak dojde k zalití desky z vrchu a taková deska je na šrotaci.
13.7.2007 22:39:29   195.113.108.xxx 2427
Takže, to co říkáš je pěkná kravina, to závaží je tam proto, že když osadíš na plošňák součástku s více vývody, tak může mít tendenci se na desce trochu nadzvedávat. Na něčem podobném jsem se byl podívat ve finsku(nokia, akorát nechápu jak vás tam nechali jít s foťákem, my jsme nemohli mít u sebe ani mobil, u vstupu byl detektor a všechny věci jsme si museli nechat ve skříňkách.... a žádná vlna tam při pájení není. Na tavících vláknech při tavení opravdu vzniká struska, ale velká část z ní jsou nečistoty v cínu a pochybuji že by Gigabyte používal nekvalitní cín. Nevím, ale třeba se technologie co se snažíš "popsat" opravdu používá, ale pochybuji že by byla lepší než ta, kterou používají tyto společnosti ............jinak článek je super, možná trochu povrchový,ale člověk se z něho docela dost dozví a navíc nakouká
13.7.2007 23:11:05   62.240.183.xxx 2822
Ta struska co vzniká na vlně jsou nečistoty a kovy které vlna smyje z PCB a vývodů součástek. Struska se z vlny odebírá, ale některé nečistoty se nevyloučí ve formě strusky a proto se jednou za čas musí všechen cín vyměnit.

A nadzvedávání lehkých součástek s mnoha vývody je způsobeno mírným proudem cínu (vlna) a vzlínáním cínu (malý otvor a kapalina)
15.7.2007 01:43:09   84.21.116.xxx 2422
Struska vzniká z nečistot, z zoxidovaného přepáleného cínu z vlny a hlavně z tavidla, kterým se deka před vjetím do vlny natře/nastříká. Struska se musí pravidelně z vlny odebírat, jinak se budou desky špatně zapájený.
14.7.2007 14:39:21   88.103.244.xxx 2424
Asi se ti součástky nadzvedávaly silou vůle co ? asi jako ocas když se podíváš na hezkou babu (nebo chlapa pokud jsi gay).

Vlna tam není... (a proto se to jmenuje pájecí vlna) ... to jekonec.
13.7.2007 23:00:03   62.240.183.xxx 3026
Souhlasím s gro, protože to co se tady snažíte trošku neobratně vysvětlit a ukázat je výroba PCB, které se nalézají ve veškeré elektronice co se prodává v obchodech.

Osazování PCB probýhá tak, že se přes stencil (plech s otvory) nanese pájecí pasta (směs miniaturních cínových kuliček s tavidlem (lepší kalafuna). Po té následuje kontrola 3D prohlížečkou (což je ten bílý stroj v levo), který zkontroluje jestli se pasta nanesla správně, ve správné tlouštce a jestli není rozmazaná. Do této pasty se následně osadí SMD součástky. Až je svrchní strana kompletně osazena jde do horkovzdušné pece, kde se cín zataví a součástky jsou po -té pevně připájeny k desce.
Na těchto fotkách není jediná, která by měla cokoliv společného s výrobou desky plošných spojů, ale pouze osazování SMD součástek na tuto desku!

Pájecí vlnu už vysvětlil gro a to je asi tak vše k výrobě PCB do moderní elektroniky.
13.7.2007 23:59:46   89.235.30.xxx 2322
Jej lip bych tem co nevi neumel jednoduse odpovedet. Ale mrzi me v clanku to prebehnuti z vyroby PCB na konecnou montaz a hruzostrasne podani kontroly, ktera probiha uplne jinak, hrube: osazeni"lupa, chybejici veci",mantisa, elekronicka kontrola, funkcni kontrola. Jan
14.7.2007 11:00:06   91.127.112.xxx 2523
tema serveru je PC a s tym suvisiace veci. Ano v clanku su nepresnosti, ale beriem ho jednoznacne pozitivne. Ked ste mudrejsi tak v diskusii sa snazne nepresnosti uviest na spravnu mieru, nemusite odrazu cely clanok zhadzovat.
15.7.2007 21:34:23   88.103.244.xxx 2323
Moudřejší však uvádím na pravou míru jenomže aby bylo vše v cajku tak bych ten článek zde vlastně kompletně přepsal (ještě abych sehnal hafo fotek z výroby samotných holých PCB a řady operací z kompletace desek), to jako fakt ne.

Článek jako takový fajn, dobré téma, že si tady v diskuzi odplivnu neznamená že se netěším na příští podobný článek který bude určitě lepší.
13.7.2007 14:52:30   82.202.12.xxx 3024
Byl jsem se podívat v Panasonicu v Plzni a tam dělají taky samý ženský. Když jsem se ptal managera, proč to tak je, tak odpověděl, že chlap není absolutně schopnej takovouhle práci dělat. Že to psychicky nevydrží, sedět u monotónní práce :-). Docela jsem mu to věřil. Připadal jsem si tam jako v Moderní době od Chaplina.:-)
15.7.2007 10:58:02   213.151.252.xxx 2323
Tiez som robil v elektronickom priemysle a mozem potvrdit, ze je to pravda. Taku zenu ked naucis osadzovat a spajkovat plosne spoje, je na to lepsia ako muz.

Inac aj ked je v clanku kopu nepresnosti, hodnotim ho pozitivne.
13.7.2007 14:57:59   85.132.178.xxx 2323
Hm super exkurze, aspoň nějaké zpestření, jen tak dál ;)
13.7.2007 15:00:04   83.240.11.xxx 3123
Tohle je vážně moc dobrej článek. Přakvapuje mě, jak moc je na těch MB "ruční práce".
Myslel jsem si, že je to spíš něco jako v automobilovým průmyslu, kdy se k tomu sehnou 4 robotický ramena a všechno udělají během několika sekund zároveň.
Toto mi připadá spíš jako rukodělná keramická dílna ... no, vítejme v 21. století
13.7.2007 15:27:09   77.48.50.xxx 2325
Tak vnitrek a eletrika se do aut taky dava rucne
A co teprv takovej kvalitni EC zdroj, to je teprv ta prava rucni prace
Ale neco ty lidi delat musi a dokud to bude levnejsi, nez to resit strojove, tak se to tak bude delat
13.7.2007 15:40:16   88.103.244.xxx 2223
Záleží jak to maj zařízený a co se vyplatí, záleží na fabrice a výrobním programu (na levný desky nikdo nenasadí supermoderní linku), já třeba viděl automatický osazování všeho, no a místo křížové cuchlavy měla například osazovačka hlavu rotační, asociace s rotačním kulometem je na místě, asi taková byla frekvence osazování. trrrrrrr... (a někdy ještě rychleji ;)
13.7.2007 16:18:05   81.90.168.xxx 2424
.. he levne desky .. ehm zrovny ty co jsou na lince nejsou levne ale vubec ...
13.7.2007 16:36:55   88.103.244.xxx 2523
jasně, jenomže ony existují i desky za sto tisíc kus nebo plata kde je v jedné "desce" třeba 10 destiček (třeba do lepších mobilů).

Má to cenu sem psát ? nemá.
15.7.2007 01:50:23   84.21.116.xxx 2423
Ty desky z článku jsou naopak levný.
Drahá deska je až za 1000USD/ks.

A doplnění pro "gro" - moderní osazovací stroje od Siemensu mají osazovací rychlost 80 tisíc součástek za hodinu.
13.7.2007 15:25:17   80.188.27.xxx 2323
Pochvala, super článek - aspoň je vidět, proč se kvůli ceně práce vyplatí vyrábět v Asii i v tak navenek automatizovaném odvětví.
Jen nevím - když se každý den vyrábí jeden typ, proč na předposlední fotce 7. kapitoly balí jeden P35-DS4 a druhý P35-DS3, které jsou mimochodem i na ostatních fotkách v dané kapitole. ;-)
13.7.2007 15:41:39   194.213.46.xxx 2322
Ano a navíc u fotek rozložených krabic nejsou krabice P35 DS4 ale DS3. Krabice DS4 zrovna prohlíží jedinný muž na předposlední fotce.
To jsou ale maličkosti(v podstatě to píšu jen protože mě trklo, že ta krabice vypadá odlišně od té co mám doma:o)
Taky Vás musím za tuto práci pochválit.Opravdu skvělý článek. Možná by ale článku slušely fotky, které půjde zvětšit...
13.7.2007 16:19:02   81.90.168.xxx 2222
To je uz expedice, tam prisly krabice ruznych desek ze vsech linek, tam se samozrejme krabice "pomichaji" ...
13.7.2007 16:53:07   194.213.46.xxx 2223
Ano ale ještě nesložené krabice jsou popsány jako krabice od P35-DS4(místo DS3)...
Vím, je to ptákovina. Tento článek je super...
13.7.2007 20:56:43   194.213.46.xxx 2324
Těch krabic úplně nahoře co vlastně ani nejdou vidět ale patři opravdu DS4 jsem si nevšiml. Omlouvám se...
13.7.2007 15:32:18   194.212.173.xxx 5135
Pri pohledu na tento opravdu atraktivni a zajimavy clanek jsem si vzpomel, proc jsou ty desky dnes tak levne. Stale se vyrabeji pomoci takrka otrocke prace. Spocitejte si, kolik vsechny ty divky musi mit plat. Myslim, ze prumerny cesky obcan by si za jejich mesicni mzdu koupil tak dva obedy...
14.7.2007 12:17:57   89.102.20.xxx 2523
Myslim, ze zeny v te tovarne maji vetsi plat nez zeny v tovarne u nas. Taiwanska ekonomika je monohem silnejsi nez nase. Prumerny plat je asi 1200USD a minimalni byl v roce 2003 kolem 450USD.
14.7.2007 14:55:30   88.103.244.xxx 2324
Asi máš jen matnou představu kolik se těch desek za 12h směnu na JEDNÉ lince nabouchá.

Detaily říkat nebudu stejně by se našel vůl co by tvrdil něco jinýho.
17.7.2007 09:45:28   83.208.155.xxx 2323
I ty vtipálku...
13.7.2007 15:37:59   84.244.94.xxx 2323
Je to opravdu super,dozvedel jsem se zase nove veci o MB.Take jsem si myslel,ze vse delaji stroje,ale jak vidim,rucni prace pretrvava i v pocitacovem prumyslu.
14.7.2007 13:57:38   81.201.60.xxx 2523
Problém není v to,že by něco nešlo udělat automaticky,tady strojem,pokud bude člověk levnější než stroj,tak se to bude dělat pořád rukama,zní to blbě,ale je to tak,ti kluci šikmoocí to mají dobře spočítané.
13.7.2007 15:39:05   85.70.186.xxx 2323
opravdu vydareny clanek...jen bych mozna upresnil cast ohledne zapajeni spodni strany plosneho spoje...ono se to tam zas az tak moc neponoruje, ono na ten proces neni nejak cesky slovo Proste se pomalou ruchlosti projede s tistakem nad hladinou cinu a smoci se jen ty nozicky...vlastnosti cinu udelaji svoje a na konci lazne se musi plosnak opatrne na jedny strane nadzvednout a vundavat postupne...ne jako hranoky a fritak ...ale to jen tak na upresneni.
15.7.2007 11:04:08   213.151.252.xxx 2322
hmmm, tak si to velmi neupresnil, skor naopak
17.7.2007 09:51:57   83.208.155.xxx 2222
Česky je to co pamatuji odjakživa pájení vlnou, to je přesný výraz. Gro to podrobně popisuje výše, tišťákem se přejíždí přes tu vlnku..
13.7.2007 16:24:08   62.209.192.xxx 2423
Clanek je zajimavi, ale je poznat ze autor byl opravdu jen na exkurzy a nikdy v podobne "fabrice" nepracoval. Je to supr pro neznale lidi kteri nemaj moznost se podiat nebo otom nic nevedi. To me privadi kdruhemu. Jak koukam na komentare tak mi prijde ze 99% jich pise deti kteri vubec nepracuji nebo nikdy nepracovaly. Ve vsechn fabrikach je postup dost totozny jen se meni co se vyraby a jakou filozofii ta dany firma prosazuje. Na vsechny otazky by se dalo odpovedet ale to by bylo na hodne dlouhe povidani. Me to asi prijde trivialni, protze jsme prosel 3 takto ohromnyma firmama a zezacatku jsem taky koukal jak vyvaleny ted je to prome bezna vec.
Ale jedno si neodpustim. Proc to vsechno delaji zeny? Je to jednoduche plati klise ze zeny jsou na takovou praci zrucnejsi ale co je vetsi pravda je to ze jsou hlavne levnejsi! Nevim jestli si zvas dovede nekdo predsait jak dela 8h dene to ze vlozi do desky 5 soucastek a jede dalsi deska celej tejden mesic rok. Obdivujte ty lidi ne kazdej nato ma. A to ti cinani pracuji 12h dene 6dnu v tydnu.
13.7.2007 16:31:05   81.90.168.xxx 2423
Takze nemusi kezdy den osazovat soucastky, je to v clanku napsane. Ale zajimave je ze pri prci NESMI mluvit, to jsem tam zapomnel napsat ...
13.7.2007 16:51:49   83.240.11.xxx 2325
Tak to je sice pravda, že jsem nikdy nepracoval v továrně ... ale prostě mi to přijde nějak "zaostalý".
Když se podíváš třeba na strojírenství (což je dneska už archaickej obor oproti IT), tak v továrně obdobné velikosti, důležitosti, známosti atd. jako Gigabyte, je už dávno všechno mechanizovaný nebo líp automatizovaný na pružných výrobních linkách - naprostý minimum ruční práce, která je velmi pomalá, drahá, nepřesná ... ale v Číně to třeba neplatí.
15.7.2007 23:45:00   86.63.204.xxx 2324
asi to je proto, že když v Evropě probíhala průmyslová revoluce tak v Japonsku ještě leštili oštěpy a vyřezávaly luky. Oni na to za 150 let přijdou taky.
16.7.2007 07:48:01   158.193.4.xxx 2323
To by som netvrdil s takou istotou, podla toho co som videl v zavode Peugeot v Trnave, si myslim, ze ludska praca sa len tak lahko nevytrati, vela veci robia ludia, lebo je to lacnejsie, pritom by nebol ziadny zasadny problem naradit ich strojmi.
16.7.2007 11:43:45   62.209.192.xxx 2323
Presne tak. Lidska sila je levejsi. Technika je urco dneska daleko a dalo by se ji nahradit lidskou silu ale zatim je to ve stadiu ze je to proste neunosne drazsi. Jeden priklda s vlastni zkusenosti. Byla naprojektovana a schvalena tzv. MACHINE CELL, neboli automatizoana linka. Jeji instalace mela asi rocni spozdeni oproti planu a ladila se skoro dlais dva mesice minimalne. Stejne u te linky museli stat 4 lidi aby ji dokazali "ukrmit" materialem. A hlavne clovek je flexibilnejsi prijde novy model sice sminimalnima zmena co se montaze a osazeni tyce clovek to ma za smenu v maliku kdzeto prenastavit machinu trva mnohem dele pokud to vubec jde.
16.7.2007 15:32:10   62.168.102.xxx 2322
nejde len o klise, je proste fakt, ze zeny su na to vhodnejsie. nie kvoli sikovnosti ale kvoli trpezlivosti.
ked posadis za taku linku chlapa tak to dokaze robit tiez, ale spravi zaroven vsetko preto aby robil nieco ine. aj ked to znamena, ze sa musi na nieco rekvalifikovat. preto opravari, technici a tak podobne, plosnych spojov byvaju zas skoro bez vynimky muzi. co ako taky velky odbornik asi budes vediet.
13.7.2007 18:47:51   83.240.19.xxx 2523
Po těch ubohostech typu PS3 a mp3 přehrávačů konečně nějaký zajímavý článek.
13.7.2007 18:52:33   85.160.72.xxx 3030
S firmou Gigabyte jsem uz nadobro skoncil. V lednu 2006 jsem si koupil jejich HIGH END model zakladni desky, abych mel novy pocitac kompletne pripraven pro Windows Vista. Nicmene jake je sklamani po vydani Vist? Gigabyte nevydal ovladace! Napsal jsem tedy na technickou podporu Gigabytu a ta mi odepsala, ze na modely pred Windows Vista nebudou ovladace a ze mi neni doporuceno Visty na tomto HW pouzivat! Takze jsem proste jen tak vyhodil sest tisic za desku...
13.7.2007 19:05:08   89.102.178.xxx 2423
Tak to si měl ovladače hledat přímo u výrobce čipové sady. Výrobci desek většinou žádné ovladače nevytvářejí.
13.7.2007 20:11:08   84.47.49.xxx 2524
Quimby má pravdu... já mam desku která byla vydána kdy ještě Vista byla takzvaně LongHorn čiže nepodporuje oficialně WinVista... prostě si zisti co máš za čipset,zvukový kodek a pod. a pak hledej po firmách… to že ti řekla že nepodporuje… je klidně podobné tomuhle: zeptá se tě na tip desky ona má před sebou Soft s určitou databázi (napr. GigaByte)vyťuká to tam a napíše ji to podpora bla bla bla a pod. pak ti řekne čistě a jasně že to nepodporuje a ani netuší pořadně jak to cele funguje… (zahazovat firmu za vlasti neznalost… to se klidně zařazuješ mezi nováčky)
15.7.2007 11:08:09   213.151.252.xxx 3023
Nemal si sa vysrat na Gigabyte, ale na Vistu. Je to sracka!
15.7.2007 11:11:31   213.151.252.xxx 2423
...samozrejme ako kazdy doteraz vydany windows bude aj Vista ako tak fungovat az za takych 5 rokov (kym vyladia hardvare, software, drivery a vydaju niekolko stovak opravnych balickov). Nech zije Micro$oft!
p.s.: sorry za mensi offtopic
13.7.2007 20:02:15   81.201.60.xxx 2525
Díky za pěkný článek.
Měl bych otázku,o kondenzátorech píšete že:

"Všechny se na desku "usazují" ručně a tudíž každičký kondenzátor který kdy na desce najdete na ní osadila lidská ruka.

Pokud jsem se dobře díval,tak všechny smd kondenzátory osazuje stroj,tedy když deska přijde na linku s ručním osazováním,tak tam již jsou osazené a zapájené.
Žádné klasické drátové (radiální,axiální)
na desce nevidím a smd kondíky by se při pájení vlnou jen těžko zapájely.
Myslím,že se ručně osazují jen konektory.
Ty závaží se dávají na konektory,aby se při průchodu desky vlnou nenadzvedávaly,možná to zní jako blbost,ale je to tak.Deska se totiž ve vlně ohřeje a trochu prohne.Někdy se také PCB předehřívají,aby teplotní šok nebyl tak velký.
Docela mě zaujalo to broušení spodní strany desky,spíš si myslím,že se jedná o čištění,na PCB zůstanou občas nepatrné zbytky pájky-cínu,které mohou spojit něco,co spojeno být nemá.
Chtěl bych se zeptat,jestli se provádí u desek nějaké delší zahořování nebo se jen elektricky otestuje?

Jinak to co napsal "gro",tak s tím souhlas.

K pájení se používají různé slitiny cínu (tedy se nepoužívá samotný cín),dříve to bylo hlavně olovo (z hlediska ekologie nebrat),v současnosti se používá slitiny např. se stříbrem (trochu dražší kov).
13.7.2007 22:11:55   195.39.26.xxx 2323
ale oni tam osazují elektrolitický kondenzátory ručně a ty e pak zapájí tou vlnou... SMD kondenzátory tam 100% taky sou ale ty dělá stroj... elektrolitický kondy na desce se staraj o filtraci napětí např pro procesor a taky často odcházej a musej se měnit....
13.7.2007 23:45:13   80.79.28.xxx 2323
To jestli odchazej a musej se menit je zavisle od jejich kvality, nema smysl kategorizovat.
14.7.2007 15:25:14   195.39.26.xxx 2323
ok to odcházení bylo mimo mísu.... ale jinak je to co píšu správně.... normální kondenzátory se osazujou ručně a pájej vlnou ale SMD se osazujou strojem a pájej v peci.... sem se jen snažil vysvětlit Františku Pažoutovi co píše za nesmysmly o tom že tam žádné drátové kondíky nevidí... asi je slepý.. kondík je ten váleček vetšánou celý hlinikový obalený takovým igelitem s popisem... a dole má 2 drátky...
14.7.2007 01:17:12   81.201.60.xxx 2322
smd elekrolitické kondenzátory nejdou pájet ve vlně,jsou osazeny z horní strany.Jsou to ty malé hliníkové válečky,jestli tedy mluvíme o stejné součástce.S tou životností souhlas,ale měnit smd elity je docela problém,pokud na to člověk nemá vybavení.

Deska je vidět lépe třeba tady:
/www.czechcomputer.cz/product.jsp?artno=45617

smd kondenzátory jsou také keramické,stačí mrknout do nějakého katalogu,jen tak pro představu.
14.7.2007 00:22:31   89.235.30.xxx 2222
S tim lestenim mas pravdu. Autor by si mel nejdriv dojednat exkurzi do ceske vyroby elekroniky, ktera se moc nelisi od jejich aby vedel ktera gou. Jinak pro cloveka neznaleho vyroby elek. SMD dobry. K te AgPbSn, je to pruser,spatne se paji, je krehka, kdo nema vyjimku "pro zdravotnictvi,armadu,letectvi,spec. eleltronika", ma problem. Staci pri montazi do kesu nechtene prohnout PCB a je v PR..LI.Nastesti TW vyrobci EU moc nezajimaji. JAn
14.7.2007 06:43:14   81.90.168.xxx 2323
Pozor toto neni odborny clanek - jen do takove miry aby byl srozumitelny uplne vsem ..., a take nemame patent na vsechny moudra ... SMD kondenzatory a jine soucastky jsou osazovany v SMD lince - je to tam napsane, rucne se osazuji pouze elektrolyty (ano ty stribrne valecky) ...
14.7.2007 13:37:39   81.201.60.xxx 2623
Článek je velmi dobrý a pro někoho,kdo podobnou výrobu elektroniky neviděl,plný informací.

Vrátil bych se k těm smd elektrolytům,na desce je jich asi 55 ks,tedy jen na jejich ruční osazování by na lince muselo být nějakých 12 až 18 děvčat,protože v článku píšete:

Každá z těchto dívek a žen osazuje na desku maximálně tři až pět komponent, musí to však bezpodmínečně stihnout.

Myslím,že osadit "ten malý váleček" v takovém fofru nebude asi sranda.

Vývody smd eletrolytu neprochází skrz desku,ale vývody (piny,kontakty) na desce leží musí se tedy zapájet už v smd peci,ve vlně se nezapájí.

Pro představu smd kondíky (elyty):
www.ges.cz/?ipp=12&lang=cz&cur=CZK&or=sort&page=index&of=1&gcat=6U3000&inc=browse

A tady kody na nich,kapacita + napětí:
www.volny.cz/mhm.elektro/kody/cap.htm

Tohle všechno beru jako diskuzi,tedy ne jako kritiku Vašeho článku,jste odborník a vážím si Vás.
14.7.2007 15:29:16   195.39.26.xxx 2323
Pažoute Ty píšeš že tam žádný klasický drátový kondíky nevidíš.... já jich na jednom z obrázku napočítal něco kolem 50ti.... jakej je rozdíl mezi SMD a normálním kondíkem asi většina ví.... jenom by mě teda zajmalo jak si představuješ že vypadá drátovej elektrolitickej kondenzátor....
15.7.2007 15:16:27   81.201.60.xxx 2325
Zkusíme to tedy s obrázky.
Stránka č.5,název "Krok druhý-Ruční doosazování komponent". Je to druhý obrázek,slečna v bílých rukavicích na začátku linky s ručním doosazováním,otázka je: Jsou tam smd elektrolytické kondenzátory,tedy ty malé hliníkové válečky?Důležité je to slovo na začátku linky.

Asi možná tuším,kde je ten problém,že si nerozumíme.
Tady:www.pcstats.com/articleview.cfm?articleid=1722&page=12
na té poslední fotce se opravdu ručně osazují radiální elyty,ale na té naší desce v článku to dělá stroj.
Klasické radiály se používají např. z důvodu,že se nevyrábí odpovídající smd součástka (hlavně u velkých kapacit a jmenovitých napětí),nebo je to pro výrobce levněší.
Na klasické radiály existují také stroje,které je umí osadit,ohnout vývody(to aby součástka nevypadávala,do té doby než se zapájí) a odstřihne vývody.Je jen na výrobci,jestli použije osazení strojem nebo to budou dělat lidi,rozhoduje cena.

A kdo by chtěl vidět pájení vlnou,tak tady:
www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2080&p=5
15.7.2007 15:26:41   81.201.60.xxx 2323
Omlouvám se,ty odkazy nějak nejedou,včera mi to normálně jelo,zkuste zagooglit "Gigabyte Factory Tour" a ono něco vyleze.
14.7.2007 15:11:21   88.103.244.xxx 2423
Co jsem já zažil tak se testovalo všechno, na každý výrobek jsou speciální testery dělá se víc druhů testů a na každý je spec. tester.
Jediný co se netestovalo na FCT (funkční test) tak triviální desky osazené pasivníma součástkama.

Nebo naopak když to zákazník chce tak se dělá provozní zahořování každého kusu třeba i ve ztížených podmínkách (v peci při 80stC), armádní věci například.

Pájky s obsahem stříbra místo olova jsou vysoce "milovány", mají horší pájitelnost a při opakované opravě díky vyšší potřebné teplotě se dřív zničí deska.
13.7.2007 20:08:57   62.168.125.xxx 9525
Bombovy clanok ... autorovi gratulujem ... Velmi pekne napisane ... chcel by som sa mrknut niekedy do takejto fabriky ... Mohli by ste nabuduce urobit sutaz ... a Hlavna cena Zajazd do Fabriky ako clen exkurzie PCT ;)
13.7.2007 21:19:39   77.104.252.xxx 4354
Parádní článek, fotek není tedy mnoho ale udělat si z nich obrázek lze. Docela mě udivilo že v dnešní době stroju na každou drobnost, mají na hardwaru takový podíl lidské ručičky. Těším se na další pokračování...
Díky za článek!
13.7.2007 23:21:44   80.79.28.xxx 2322
Skvely clanek ! Jen houst a vetsi kapky.
14.7.2007 08:28:54   82.209.36.xxx 2125
Tohle je uplna klasika ve vsech vyrobnich halach na svete, nic noveho pod sluncem.
Stejny princip sem videl pred dvemi lety v ceskem Jablotronu a pred osmi lety v Frenstatkem Siemensu ... a nemusel sem jezdit pres pulku sveta ...
14.7.2007 09:20:00   194.138.39.xxx 2322
Naprosto souhlasim. Jen s tim rozdilem, ze ty Fuji osazovacky jsou pomerne dost stare a podniku kde pracuji se nepouzivaji jiz cca 3 roky. Pro predstavu tyto stroje (dle typu) umely osazet cca 20.000 soucastek. Nynejsi stroje umi cca 80.000.
14.7.2007 09:43:28   85.207.160.xxx 2322
Když jste říkali, že tam pojedete v září co takhle uspořádat nějakou soutěž pro čtenáře, že by jel svámi
15.7.2007 20:50:51   88.103.244.xxx 2323
Takovou exkurzi si velice lehce zařídíš i ty sám :-) opravdu.
14.7.2007 09:51:01   86.49.107.xxx 2523
Zajimalo by mne co autor myslel pojmem ze bios v chipech se uz nepouziva.Fleska,e2prom,eprom,prom.. vse jsou to chipy,pouze z odlisnou technologii.
P.S. moc bych za to nedal,ze ten plosnak ma 9 vrstev.
14.7.2007 14:02:23   81.90.168.xxx 2322
myslel jsem tim ze u Gigabyte desek se jiz klasicke EEprom cipy nepouzivaji, ale jen flashe ...
27.7.2007 19:39:32   62.240.183.xxx 2222
To se ale dělá jen u kusovek, teda až na ten mikroskop, vždyť se to dá trefit v pohodě od oka. Když je toho víc, tak se to sundavá horkovzduškou, ručně očistí, osadí a nechá se znova project pecí
14.7.2007 12:32:56   81.201.54.xxx 2424
A to kdybyste viděli, jak se opravují desky z vadnejch X-Boxů. Taky moc sranda.Sice to na PC desce spíš není, ale proč se nepodělit. Jde o BGA komponenty (CPU,GPU, southbridge a RAMky) Tak nejdřív se sundá spálenej komponent (natře se okolo fluxem tj kalafuna, potom se ve spešl stroji zahřeje na 300°C po dobu cca 5 minut a vakuová pipetka odtavený komponent sundá). Pak to slečny vyčistí, aby se na místo moh dát novej komponent. Deska se potom upne do stroje na osazování BGA,plošky se natřou fluxem, opět si ramínko chytne součástku, a přes mikroskop se nastaví přesný umístění čipu na desce aby padla přesně na piny. Stroj čip položí kde má být a horkým vzduchem zespod i shora ohřívá čip na cca 300°C aby se kuličky cínu na komponentu roztavili a natavili na plošky na desce :-) Pak šup na rentgen...
14.7.2007 12:57:42   81.201.60.xxx 2323
V podstatě máte pravdu,jen bych upřesnil,že se také používá kombinace spodního předehřevu (něco jako elektický vařič s přesnou regulací teploty) a z horní strany infra záření.
Těch 300°C je poměrně dost,co jsem viděl tak se teplota při přetavení pohybuje kolem 210°C až 230°C ,ale záleží na PCB a použité pájce (myslím tím ty malé kuličky na BGA).
14.7.2007 19:26:43   81.201.54.xxx 2323
Těch 300°C je spodní teplota, kolem 290°C je svrchní teplota. Nevím jak je to u jinych BGA ale CPU,GPU,SB i RAMky u x-boxu maji tyhle teploty.
Nechci to tady příliš rozepisovat, ale vím to ze zaměstnání.
14.7.2007 13:08:02   89.102.121.xxx 2823
Hezke. Ty vecne srovnavaci recenze grafik uz jednomu lezou krkem Ne vazne, takhle se alespon IT nadsenci podivaji jak se to dela. Podle meho nazoru, meuzete podobny vylet udelat treba do Plzenskeho Panasoniku. Vyroba PCB a osazovani je vsude stejna rucni prace. Proto se tyhle tovarny stavi v oblastech s levnejsi rac silou. Dalsi dobre tipy jsou treba Ostravsky Asus, Brnensky Benq, Plzensky Tatung (Monitory Acer, HP)

Ovsem nejvice me pobavila veta:
"Hlavně zaměstnanci potřebují jasná hesla která je budou motivovat k dobré práci."
Velmi asijske. Nevim jak vas, ale me k praci motivuji vyhradne penize.
14.7.2007 13:22:37   84.42.213.xxx 2322
Nejlépe kombinace obojího

Jinak Tatung začal vyrábět i DVB-T LCD televize pod vlastní značkou, resp. někde jsem to zahlédl a trochu jsem se zalekl té značky. Ale očividně to nebude tak špatné, jak jsem si myslel.
14.7.2007 15:20:55   82.209.39.xxx 3937
Par takovych clanku o exkurzi do vyroby MB, VGA a PC skrini uz jsem videl. Je to klasicka Cinska manufaktura. Stroje jsou vzdy z Japonska. Taky mne zaujalo, ze jsem tam nevidel zadneho starsiho cloveka (zenu :o)). Vsichni kolem dvacitky. I to o necem vypovida. Neco podobneho je v ASUSu v Ostrave. Rozhodne bych se nechtel ocitnout na miste zamestnancu na lince. Myslim, ze u nas by se melo pracovat spis jakov Nemecku, Rakousku a Svycarsku. Ne jako v Cine. :o)
15.7.2007 02:03:58   84.21.116.xxx 2433
Jen bych doplnil, že elektrolytické kondenzátory a ostatní součástky se dvěma drátovými vývody se neosazují jen ručně, ale i na tohle jsou velmi rychlé stroje. Ručně se obvykle osazují až hodně velké součástky, konektory a další vícenožičkové obvody. Záleží však na konkrétní fabrice - každá má svoje zavedené postupy.
15.7.2007 20:46:18   88.103.244.xxx 2224
Tak to by mě zajímalo co za píču sem kliká ty bláboly, na axiální dráťáky jsou speciální automaty jako na cokoliv dalšího, na radiálním musí být polohovací čepek kvůli orientaci (plastová čepička vespod kondu která má zobáček), součástkám s axiálníma vývodama automat sám zakracuje a tvaruje vývody ale součástky tohoto provedení se na deskách osazovaných SMD součástkama vyskytují minimálně.

Z různých důvodů se často používají radiální kondy bez čepičkové úpravy (typ "buřt") a ty se opravdu musí ládovat ručně.
15.7.2007 22:00:22   89.102.121.xxx 2423
gro,kliid, dej si pivo a koukej chvili do zelenyho. Tohle je novy typ clanku. Vice nez 99% ctenaru vubec netusi jaka je skutecnost. Ostane ani autor. No offence. Budme radi ze se neco takoveho na PCtunigu obevilo. A doufejme ve zlepsovani kvality a postupny rust informovanosti ctenaru PCtuningu.
16.7.2007 18:46:31   84.21.116.xxx 2222
Máš pravdu, 99% okolo takový fabriky ani necestovalo... a že jich tady u nás máme požehnaně (jen namátkou - Kladno, Pardubice,...)
A kvůli takovému článku autor ani nemusel někam na Tchajwan, ale nevím, jestli by u nás novináře do takový fabriky pustili.
16.7.2007 22:39:00   88.103.244.xxx 2323
Asi bych to neměl říkat, dá se ledasco, podle průzkumnýho levelu kterýho chceš dosáhnout:
1)weby a jiné propagační materiály
2)Exkurze
3)Pokud máš lidi tak můžeš nasadit "agenta" (známej, kámoš etc).
4)Stáže
5)Nechat se zaměstnat, až se nabažíš + naděláš kromady fotek a videa tak pápá, nebo ti udělají pápá automaticky - když si nedáš bacha

Funguje to a ještě mnohem víc, chce to jen být kreativní, hahaha.

PS: Odkud myslíte že jsou neoficiální informace (přesto přesné) na webu ?
19.7.2007 07:25:28   88.103.244.xxx 8686
jj, o tom mluvým výše taky ale tohle je jiný případ, možná pochopíš když se podíváš vpravo.
15.7.2007 20:47:54   80.82.150.xxx 2623
heh... přesně takhle to vypadá u nás v SIEMENSu, akorát tam nesedi šikmoocí, ale vypatlaní lidé (lidi co žvykaj s otevřenou pusou, nechápou vtipy typu šli dva a prostředni zakopl, a když jim tam přidaj barel na vodu tak o tom dva měcíce mluví)... tohle by v čr byt nemohlo (až na asus) bo každy by si kradl desky a prodaval přes net... takhle si max někdo ukradne centralni zamykani nebo modul na otvirani oken audin ktery mu je stejně na prd;)
15.7.2007 20:53:41   88.103.244.xxx 2323
Bohužel se už krade.
15.7.2007 21:22:09   195.39.113.xxx 3825
Měl jsem možnost cca před měsícem pobívat týden na tw a 2 týdny v číně, v továrně, kde se mimo jiné také vyráběli základní desky. To co zde píše autor, je pravda, ale je zde opomenuto pár základních věci. Ty lidé dělají 12 hodin denně, 6 dní v týdnu za plat 1500 RMB v přepočtu 4500 CZK - jenom pro orientaci, BigMac menu stojí cca 25 RMB,návštěva zábavního parku je cca 160 RMB, nehledě na to, že tuto práci dělají "děti", kterým je sotva 16. Vím, že to zní asi hodně ošklivě, ale tyhle lidi jsme přektřtili na "bioroboty" protože neznaj nic jinýho než práci, obvykle bydlí ve společných ubytovnách, žádné soukromý, prostě nic...Toto píšu hlavně z toho důvodu, že až se my všichni budem rozčilovat, proč ten krám zase nejede, tak by bylo dobrý si vzpomenout...věřte mi, že po tom co jsem viděl, svoje nadávky asi hodně utlumim. Ty lidi tam mají můj tichý obdiv...
15.7.2007 21:45:46   88.103.244.xxx 2225
Když čína nemůže použít atomovky tak útočí jinak, boj jako boj. Je jen otázka času...
16.7.2007 13:07:05   85.70.118.xxx 2323
...pochvala i ode me ;) Jen tak dal ;)
17.7.2007 00:18:20   85.248.66.xxx 24148
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
18.7.2007 21:10:59   81.89.56.xxx 2322
clanok dobry. ale zauimala by ma aj vroba CPU. nemate niekto tip?
19.7.2007 19:44:42   85.132.182.xxx 2122
zdravim, taky jsem byl na podobny exkurzi jen me nejvic zaujaly ty CNCcka jak ty SMDcka tam rychle sazely
20.7.2007 02:24:33   85.160.2.xxx 2326
500 tis. desek za mesic je podle mne max. mesicni kapacita, ne na kolik to jede nonstop

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

1127 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 553.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.