Hlavní stránka Hardware Základní desky Intel Bearlake - nová rodina čipsetů (s podporou DDR3) přichází
Intel Bearlake - nová rodina čipsetů (s podporou DDR3) přichází
autor: Z. Obermaier , publikováno 16.5.2007
Intel Bearlake - nová rodina čipsetů (s podporou DDR3) přichází

Vloni v létě byl poprvé oznámen nástupce velmi úspěšného čipsetu Intel P965. Podle původní oficiální zprávy měly být první čipsety rodiny "Bearlake" uvedeny již v dubnu, byly ale o měsíc odloženy a dnes nastal ten den, kdy se oficiálně uvádějí na trh. Jako první v řadě se dostává na trh "P35 Express", tím se také budeme v dnešním článku zabývat (a základní deskou MSI P35 Platinum).


 

Intel Bearlake - nová rodina čipsetů (s podporou DDR3) přichází

Měl jsem k dispozici desku s čipovou sadou P35 Express docela dlouhou dobu před dnešním datem a pracoval jsem na ní celý ten čas, a kromě problémů které jsem zmínil, a které spíše směřuji k výrobci desky, jsem byl nadmíru spokojen. Platforma je stabilní a výkonná, je jasně cítit že se jedná o dřívější čipset P965 dotažený k absolutní dokonalosti (a to nemluvím o tom, že se objevují "combo" desky s podporou DDR2 + DDR3). Má všechny dřívější vlastnosti lépe zvládnuté ale hlavně méně hřeje, a to je velmi podstatná věc.

Co se týče výkonu, ani jsem neočekával že by mohl být výrazně vyšší než dosahuje předchozí generace čipových sad. Je dobře, že se Intel nepouštěl v tomto směru do různých experimentů a proto se na funkčnost a vysoký výkon můžeme spolehnout.

Přetaktování dle mého bude stejné a možná i lepší než lze dosáhnout na P965, ale vzhledem k lepším termálním charakteristikám nových čipsetů se možná dostaneme i k velmi vysokým taktům sběrnice FSB. Moje deska nebyla v tomto směru moc přátelská ale podle prvního vzorku nechci soudit celek globálně, takže si na lepší výsledky ještě počkám (pracujeme ta tom, abychom co nejrychleji otestovali DDR3).

Na závěr ještě zmíním mírně zmatečný průběh uvedení těchto čipsetů na trh. Podle původních zpráv měly být veškeré recenze uvedeny 21.5.2007, což bylo oficiální datum konce informačního embarga. Mnozí výrobci si s tím ale hlavu nedělali a desky uvedli už 9.5, čímž mnoha magazínům celkem "vypálili rybník". Od různých výrobců poté přicházeli e-maily že je možné recenze zveřejnit, což bylo ale v rozporu s Intelem, který oficiální datum recenzování uvádí nadále 21.5. Slavnostní uvedení celé rodiny čipsetů Bearlake potom proběhne až 4.6.2007.

Pokud máte desku s některými moderními čipsety, nevyplatí se na desky s novinkou upgradovat v žádném případě. Ve chvíli kdy se na trh dostanou nové procesory vyráběné 45nm procesem a paměti DDR3, stane se Bearlake nutností ale do té doby je nová desky zbytečným luxusem i když nejlevnější modely začínají na nějakých 2500Kč i s DPH.

  • Výhody: Připravenost na CPU s 45nm procesem, DDR2 i DDR3, velmi nízké provozní teploty, moderní čipset s pokročilými technologiemi, očekávají se skvělé možnosti přetaktování, pravděpodobně příznivá cena.
  • Nevýhody: Nemožnost využít veškeré nabízené možnosti - DDR3, žádný výkonový posun, prozatím zbytečná investice (tedy pokud máte P965 nebo nForce 680 SLi). Vyšší spotřeba než mají stávající sady, dokonce je vyšší než má nForce 680i SLI! - Je tp způsobeno stále ještě 90nm výrobním procesem.

Doplnění: Právě dorazil poslední BIOS (z 10.5.2007) - zkusíme jej a dáme Vám vědět, zbavila li-se tato deska dětských nemocí. Poznámka: právě se na trhu objevila revize této desky s označením 2.0, my jsme měli k dispozici rev. 1.0.



 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
16.5.2007 10:22:12   195.113.135.xxx 9045
Ano, MSI opet potvrdila, ze neni (a troufam si predvidat pres revize 2.0, nove verze BIOSu atd.) ani nikdy nebude deska pro overclockery.
Ze se vykonovy posun se stavajicimi procesory taky nebude konat se taky dalo ocekavat.
Porizovat desku nyni s vyhledem na "budouci upgrade" procesoru je tudiz nesmysl. Desku ma cenu kupovat (a prodavat) zasadne a jedine ve svate nerozborne trojici CPU+RAM+MB.

Nicmene jako "okenko do budoucnosti" jsou podobne recenze zajiste velmi zajimave.
16.5.2007 15:19:14   82.209.34.xxx 6233
No s tím bych nesouhlasil. Třeba já jsem měl 1,5 roku Athlona64 3000+(@2550Mhz) a celkem dobrou základní desku od MSI s Nforce4 s939 a 2GB pamětí DDR400@460. Upgradoval jsem na dvoujádro X2 3800+(@2850Mhz). Tím jsem za cca 1500 kč zdvojnásobil výpočetní výkon mého PC. (2500 za nový procák v na Aukru, ten starý jsem střelil za 1000). Kdybych se snažil jakkoli, tak takhle levně žádnou výměnu "svaté trojice " neudělám.
18.5.2007 12:37:53   84.244.112.xxx 3232
Myslim si ze MSI nedela spatne desky mam uz nekolikatou ale ne kvuli tomu ze by shorela nebo neco podobneho proste upgrade a jsem s nimi nadmiru spokojen i co se tyce vybaveni desek Vsechno je OK
16.5.2007 15:24:09   81.90.168.xxx 3531
Ja take nesouhlasim, mam tu dalsi desku od MSI, ktera bude v pristim testu a ta se chova a funguje naprosto prikladne. Myslim ze dnesni problemy zpusobila chyba konkretni desky ...
17.5.2007 09:53:01   82.119.239.xxx 3432
kazda zostava, ktoru som mal bola pretaktovana (uz od P120Mhz). Posledne 4 dosky som mal od MSI a piata bude tiez.
16.5.2007 10:34:34   147.228.209.xxx 3889
zajimave na chipsetech intelu je jak podporuji jen nektere procesory... takovy nepekny marketing..


mimochodem
Prijde rada take na tu mini(nebo mikro ted nevim) ITX desku od VIA ?
16.5.2007 10:45:18   81.90.168.xxx 3549
... bohuzel putuje k nam az z daleke Ciny, primo od VIA ... ale snad tu bude uz brzy ...
17.5.2007 21:20:33   83.240.13.xxx 3233
na firme jich par mame, myslite ty s integrovanym vsim? teda krome pameti, myslim ze to je micro, zajimava vecicka, ale ma dost uzke vyuziti
16.5.2007 13:16:19   147.229.204.xxx 3233
Obdobný článek mají na anandtechu a tam se ukázal P35, že má o hodně výkonnější paměťový řadič, než P965(o 15-20% v syntetických testech). V herních testech to znamenalo 2-5% nárůst výkonu, což není k zahození.
16.5.2007 13:53:29   81.90.168.xxx 3333
Jak rikam na teto desce neslo nastavit jine casovani nez x-x-x-x-5, byt jsem se snazil ... proto jsou testy timto znacne ovlivneny ... pockejte na test lepsi desky tam bude skore lepsi ... i kdyz si myslim ze jste se prehledli a oni testovali zrejme DDR3 ne?

EDIT:/ koukal jsem na jejich test a mate pravdu ale to je tim ze maji desku Asus s pametovou optimalizaci ... az budeme mit Asus s DDR3, tak udelame podobny test DDR2 vs DDR3 ...
16.5.2007 13:47:44   89.102.127.xxx 3433
Deska pekna, otazka je, kam u ni strcim svoje dve vypalky, co jsou porad na IDEcku, kdyz se vyrobci do SATA prilis nehrnuly az do nedavne doby. Predpokladam, ze ten zlutej konektor je blba disketovka.
Porad se mi libi, ze Intel misto SLI podporuje CF konkurecniho AMD .
16.5.2007 17:03:40   81.90.161.xxx 3232
Protože, pokud se nemilim nVidia používání SLI na jiných, než na svojich čipsetech zakazala.
16.5.2007 17:14:34   217.119.125.xxx 3333
Nečítal si pozorne IDE tam stále je ale je riešený prídavným čipom. Takže ten žltý je IDE a disketovka je pod PCI slotom.
16.5.2007 17:16:35   89.103.111.xxx 3334
Zajímavej, leč trochu rozporuplnej článek, trochu mi to připomíná recenzi tehdejší novinky 680i od eVGA = spousta potíží a ve finále nejlepší čipset Ale zajímá mě spíš nástup DDR3, páč DDR2 se nějakou dobu usazovaly na trhu a někdo je ještě dodnes považuje za novinku. Tak jestli má někdo nějaký vizionářské představy, jak to vlastně v relativně blízké budoucnosti vlastně bude?
16.5.2007 17:44:36   81.90.168.xxx 3347
Jine desky s timto chipsetem potize nemaji, uvidite pristi tyden v testu desek ...

pameti DDR3 ve velkem nastopi kolem vanoc/leden ...
16.5.2007 18:57:16   89.103.111.xxx 3432
To nebyla kritika jen přirovnání k pousmání.
A co se týče pamětí, tak pokud je mi známo se mají DDR3 prozatím objevit na frekvenci 1066MHz, což zvládají i dvojky a až časem 1333 a 1600MHz. Tak mě zajímá zda-li se vyplatí čekat na desky s podporou DDR3 a procesorů s 45nm => vyšší cena + nevyladěné novinky. Plánuji totiž v blízky budoucnosti novou sestavu.
17.5.2007 06:27:26   81.90.168.xxx 3450
Pamei DDR3 tu budou pristi rok, procsory 45nm uz o pazdninach, tudiz chcete o prazdninach super pretaktovatelny Penryn ...kupte desku s P35 ... a podporou DDR2 i DDR3 ... nemusite se ptat trikrat ... staci se zamyslet ...
17.5.2007 16:23:40   89.103.111.xxx 3635
Hezky! Takhle tu odpovídáte svým čtenářům? To Vám celkem závidím, protože jednat tímto stylem se svými klienty já, tak jsem už asi dávno bez práce. Dám Vám malou radu z diplomacie, jestliže Vás některé dotazy obtěžují, tak na ně raději neodpovídejte…
16.5.2007 17:30:15   85.160.211.xxx 3333
No mě to teda spíš připadá na ruku Freddyho Kruegera, než na medvěda )
16.5.2007 17:44:54   81.90.168.xxx 3333
Copak mel Freddy takhle chlupatou ruku?
16.5.2007 20:04:40   82.209.39.xxx 3332
http://www.hardwarezone.com/articles/view.php?cid=6&id=2249
17.5.2007 06:26:01   81.90.168.xxx 3333
misto hloupych odkazu jste si ten clanek na hardwarezone mel nejprve prohlednout, to toiz neni TEST ale PREVIEW - pred test, a jen obrazkova galerie ... takze "stare" si priste strcte za klobouk ...
16.5.2007 20:12:53   217.119.125.xxx 3334
A dosky Gigabyte P35-DS3R a P35-DS3P a Asus P5K nemáte v pláne otestovať?
17.5.2007 06:27:56   81.90.168.xxx 4233
Ano, desky Gigabyte i Asus budeme testovat brzy ...
17.5.2007 17:58:04   81.201.54.xxx 3232
Zdenku, mohl bych se tě prosím na něco zeptat. Vím že rozumíš pamětem na na foru mi nikdo kloudne neodpověděl. Mám 2×512MB 667MHz CL5 A-data a chtěl bych dát do PC ještě 2×1GB ty samy. Zajímá měl jestli na desce ASUS M2A-MVP (AM2,X480,SB600) mi pojedou tyhle dva dual kity spolu v dual channelu. Diky moc za pripadnou odpoved.
17.5.2007 20:11:14   84.16.122.xxx 3534
Pojedou na 99,9% bez problémů, otázka je jestli není 3GB RAM zbytečně moc, 2x512 bych střelil. Zhrnutí: pokud osadíš vícero stejných modulů ničemu to nevadí, ale při taktování se dostaneš nejvýše na takt (časování) neslabšího kusu. Malá rada závěrem, pokud tomu nerozumíš, tak do toho nelez!
18.5.2007 22:08:21   81.201.60.xxx 3835
MSI uz ponekolikate predstavila jako jedna z prvnich firem desku nove generace a opet potvrdila to, co se pro rane desky MSI stava standardem, a sice, ze napoprve predstavi docela solidni desku bez vyraznejsich nedostatku. Mam K9N Platinum, jednu z prvnich desek pro AM2 a nemuzu si stezovat, jen tak dal MSI...

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

268 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 130.8Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.