Hlavní stránka Hardware Základní desky Asus A7V880 - KT880 vyzývá nForce 2 Ultra 400
Asus A7V880 - KT880 vyzývá nForce 2 Ultra 400
autor: Bury Adam , publikováno 24.5.2004
Asus A7V880 - KT880 vyzývá nForce 2 Ultra 400
V jedné písničce se zpívá "Nebudeme si lhát..." a ani já Vám dnes nebudu nasazovat růžové brýle: u nás tolik populární Socket A (a Athlony XP) přes svůj stále vysoký výkon nedávno prakticky dokráčel k mezi svých možností - tedy alespoň co se týče základních desek. Testovali jsme nový, akceleracemi a "urychlovači" napěchovaný čipset VIA KT880 a... žádná revoluce se nekonala. Neviděli jsme ani 4000 MB/s v Sandra Memory benchmarku, ani nForce 2 Ultra 400 neodtáhlo s ostudou z boje. {mospagebreak title=Čipset VIA KT880}

Čipset VIA KT880 je nejmladším a zároveň i posledním z čipsetů firmy VIA Technologies, určeným pro platformu AMD Socket A (další čipové sady budou určené pouze pro Athlony 64, Opterony a Athlony FX).

VIA Technologies - vzestup a pád

Období největší slávy firma VIA zažívala v době kdy rozvíjela řadu čipsetů KT133, KT133A (i když ty nijak neexcelovaly), KT266, KT266A, KT333 až po KT400. Na každý nový typ se tehdy netrpělivě čekalo - VIA postupně látala staré chyby, zlepšoval se výkon i kompatibilita. Tak tomu bylo do doby kdy nVidia a její čipset nForce2 (původní nForce nebyl žádným průlomem) ukázaly, že to s výkonnými Athlony umí lépe (zejména díky dvoukanálovému řadiči paměti). I když čipsety firmy VIA patřily před nástupem nVidie mezi nejrozšířenější, po uvedení nForce2 rychle ztratily svou "vedoucí pozici".

Jedním z největších problémů původní řady KTxxx byl průměrný výkon jednokanálového paměťového řadiče paměti. Samotná VIA nejdříve tvrdila, že její klasická koncepce (přesně podle zásady: 400MHz sběrnice EV-6 procesorů Athon XP odpovídá propustnosti 3.2GB/s paměti jednoho kanálu DDR 400) a dodatečné optimalizace stačí, aby čipset KT600 získal korunu vítěze. Praxe však ukázala, že rezervu propustnosti konkurenční dvoukanálové konfigurace (6.4GB/s při konfiguraci 2x DDR400) lze využít k daleko účinnějším optimalizacím (prefetch, snížení latencí). V průběhu toho, jak čipová sada nForce 2 sbírala body, u VIA pomalu korodoval i názor "jeden kanál stačí". Řádná odpověď však trvala VIA neskutečně dlouhou dobu (čipset KT600 byl uveden před rokem). Nyní tady konečně máme odpověď:

Asus A7V880 - KT880 vyzývá nForce 2 Ultra 400

J.Kwolek: My novináři rádi situaci trochu dramatizujeme - abych byl tedy přesný jen doplním, že řada KT600 byla a je pro VIA mimořádně obchodně úspěšná - i když výkonem nedosahuje na nForce 2 Ultra 400, je levnější a tím i velice dobře prodejná. Navíc ji, vzhledem k bezproblémovému řadiči paměti, používá mnoho výrobců počítačů (odladit dual channel u nForce2 bývá občas pěkná fuška). Takže o žádnou "prohru" se nejednalo - přesto si myslím, že VIA by na tom byla lépe, kdyby chvíli po uvedení KT600 vyrukovala právě s KT880.

KT880 - co je nového?

Pokud se podíváte na schéma KT880 zjistíte, že od předchozí řady KT600 se až tolik neliší:

Asus A7V880 - KT880 vyzývá nForce 2 Ultra 400

Hlavní změny

Hlavní změnou je (konečně!) dvoukanálový řadič paměti - čip northbridge KT880 je osazen od základu přepracovaným dvoukanálovým řadičem paměti DDR původně uvedeným v čipové sadě PT880 která byla vyvinuta pro Pentia 4 (ty duální řadiče potřebují, FSB je totiž 800MHz). Nové řešení přináší, mimo zvýšení propustnosti paměti, i několik dalších výhod. Jednou z nich je i to, že KT880 dokáže taktovat sběrnice PCI a AGP také asynchronně tzn. že dokáže udržet takt AGP a PCI nezávisle na rychlosti sběrnice FSB. Overclockeři jistě uvítají možnost "uzamknout"  (občas se používá název AGP/PCI Lock) takt sběrnice PCI a AGP na standardních 33 a 66MHz, přičemž FSB budou moci měnit jak se jim zlíbí (tak jak to bylo možné u čipsetů Intelu a nVidie).

Podle prvních zjištění by "AGP/PCI Lock" (v BIOSu označený jako Asynchronous Frequency) mohl v případě KT880 fungovat mnohem lépe než u nForce 2 kde jsme se v minulosti setkávali u některých frekvencí s nečekaným chováním čipsetu. Díky tomu získává KT880 další body v bitvě "o spokojeného overclockera".

VIA nazývá svůj dvoukanálový řadič paměti DualStream 64 a slibuje, že obsahuje několik zásadních vylepšení mezi které patří: vylepšený data prefetch protokol, lepší jednotka předpovídání větvení (branch prediction unit) s větší tabulkou větvení.

Asus A7V880 - KT880 vyzývá nForce 2 Ultra 400

Jako prémie je zde optimalizace (tighter read/write turnaround) která údajně vede k nižším latencím a zvýšení výkonu paměťového subsystému.

PCI Express nebo AGP?

VIA zcela správně u KT880 vsadila na ověřenou klasickou koncepci s AGP 8X (ta správná doba na masivní nasazení x16 PCI Express nastane teprve za 9 - 12 měsíců) s interním propojením V-Link o propustnosti 533MB/s.

Southbridge VT8237

Asus A7V880 - KT880 vyzývá nForce 2 Ultra 400

VT8237 je tím nejlepším "jižním mostem", co má dnes VIA k dispozici (stejným typem jsou osazené desky pro Pentia 4 i Athlony 64). Podporuje ATA133, Serial ATA-150 s možností RAID (režim 0/1). Podporováno je 8 portů USB 2.0, šesti i osmikanálové audio AC 97, menším vylepšením je možnost osazení Gigabitového Ethernetu (který dnes možná nevyužijete, ale jakmile se připojíte na odpovídající síť už nebudete chtít už pracovat jinak).

Poznámka: zajímavé je, že VIA může v budoucnu ve spojení s KT880 použít i připravovaný čip VT8251 s podporou karet PCIe (PCI Express).

Srovnávací tabulka

 

NVIDIA nForce2
Ultra 400

VIA
KT880

VIA
KT600

sběrnice CPU

400/333/266/200MHz EV6

socket

Socket A (Socket 462)

paměť

Dual-channel
DDR266 - DDR400

Dual-channel
DDR266 - DDR400

Single-channel
DDR266 - DDR400

teoretická propustnost

6.4GB/s

6.4GB/s

3.2GB/s

max. paměť

3GB
3 DIMM konektory

4GB
4 DIMM konektory

4GB
4 DIMM konektory

podpora ECC

-

-

-

AGP 8x

+

+

+

propojení čipů

HyperTransport (800MB/s)

V-Link 8x (533MB/s)

V-Link 8x (533MB/s)

Southbridge

NVIDIA MCP
(NVIDIA MCP-T)

VIA VT8237

VIA VT8237

Serial ATA-150

-

2 porty

2 porty

ATA-133

2 kanály

2 kanály

2 kanály

RAID

-

RAID 0, 1

RAID 0, 1

AC’97

+
(Dolby Digital 5.1
v můstku MCP-T)

+
5.1
7.1

+
5.1
7.1

PCI Master

5

6

6

10/100Mbit LAN

+
(2 řadiče, 3Com
a NVIDIA v MCP-T)

+

+

USB 2.0 porty

6

8

8

Pojďme se teď podívat na první desku s čipsetem KT880.

{mospagebreak title=Asus A7V880}

Firma ASUS vydělala na základních deskách s čipovou sadou nForce 2  obrovský balík peněz. Stačí když uživatele desek A7N8X zaklikají v tomto okamžiku párkrát myší... slyšíte ten tichý cvakot? Vsadil bych na to, že byly to právě desky A7N8X, společně s Abitem a Epoxem které firmě VIA ve své době skutečně zavařily. ASUStek je však také dobrým byznysmenem a nebojí se jít do novinek, navíc se snaží o to aby byli první - co kdyby to bylo stejné terno jako s NForce 2?

Právě díky této strategii tady máme A7V800. Název této desky je jednoduchý A7 jsou desky pro sedmou generaci procesorů AMD (K7), V je od "VIA" a 880 je číslo čipsetu KT880.

ASUS A7V880
Asus A7V880 - KT880 vyzývá nForce 2 Ultra 400

Platforma: Socket A (Socket 462)
Kompatibilita: AMD Duron/ Athlon/ Athlon XP
Externí frekvence FSB: 100, 133, 166 a 200 MHz
Čipová sada/ Northbridge:
VIA KT880 rev. CD
Southbridge: VIA VT8237 rev. CD

Paměti: DDR 266, 333, 400
DIMM sloty:
4x 184-pin DDR (každý max. 1GB)

AGP slot: AGP 3.0 (režim AGP 8x), SBA, Fast Writes,
PCI sloty:
PCI 2.2, celkem 5, všechny Busmaster
ISA/ AMR/ CNR sloty: 0/ 0/ 0/ ASUS WiFi slot
USB: 8x USB 2.0, 4+2 na zadním panelu
Kanály ATA:
VT8237 - 2x IDE ATA133, 2x SATA 150,

Integrovaný zvuk: ano, 5.1 – AD1888 AC ’97 SoundMAXŽ Codec, S/PDIF out port
BIOS: Award Medallion, PMC Pm49FL002T LPC, 256KB

Pokročilé ladění:
nastavení napětí CPU nom. -  1,85V, pamětí a AGP, nastavení frekvence FSB (100-227MHz), změna multiplikátoru procesoru, komplexní nastavení timingu pamětí

Speciality:
: Gigabit LAN Marvell Yukon, Wi-Fi WLAN konektor, HW monitoring, C.O.P., C.P.R., CrashFree BIOS2, Q-Fan, EZ Flash, Instant Music Lite

Výrobce: ASUStek
Hlavní dodavatelé v ČR: LEVI, AT Computers

Jak je již z popisu vidět, na desce najdete téměř vše, po čem jste kdy toužili (snad kromě metr osmdesát vysoké blondýny s dlouhýma nohama a mercedesu CLK :-).

Copak je to v krabici?

Asus A7V880 - KT880 vyzývá nForce 2 Ultra 400

Asus A7V880 - KT880 vyzývá nForce 2 Ultra 400

Poté, co otevřete příjemně vyhlížející krabici, objevíte desku (jak jinak) doplněnou o celou řadu příslušenství.

Jmenovitě se jedná o Quick Setup Guide obecně pojednávající o zapojení základních desek, o typech konektorů atp. a dále pak manuál zabývající se již konkrétně deskou (nastavením jumperů, zapojením konektorů a především pak nastavením BIOSu). Návod je pochopitelně v angličtině a nutno říct je poměrně obsáhlý a dobře zpracovaný.

Jako pomůcka slouží Quick Reference Card, což není nic jiného než kartička s označením důležitých částí desky a s nastavením konektorů pro LED, zvuk atp. Prakticky stejnou věc plní i velká samolepka s popisem nastavení LED, ale i jumperů pro +5Vsb (o tom dále).

K tomu všemu dostanete balík kabelů a konektorů - 2x IDE 80 žil, 1x IDE 40 žil, 1x FDD konektor, 2x 55cm dlouhé Serial-ATA kabely v pěkném červeném provedení, dva USB vývody a konečně nerezový kryt na zadní panel ATX. V našem případě chybí do kompletní plejády rozhraní pouze IEEE 1394 (alias FireWire) - u této desky se jedná o volitelný doplněk.

Vybavení

80 %

{mospagebreak title=A7V880 - rozmístnění a popis komponent}

P.S. Jelikož jsou čipsety KT600 i KT880 příbuzné, použili jsme některé fragmenty starší recenze Asus A7V600.

Po důkladné prohlídce zevnějšku musí pochopitelně následovat prohlídka vnitřku, ehm, tedy vlastní desky. ASUS se opět držel své oblíbené světle hnědé barvy a připravil pro fanoušky VIA takto vypadající motherboard:

Asus A7V880 - KT880 vyzývá nForce 2 Ultra 400

Rozvržení

Už první pohled napoví, že firma ASUS pokračuje v tradici promyšlených layoutů svých základních desek. Rozvržení součástek je téměř ideální a všechny součástky jsou tam, kde by měly být.

Asus A7V880 - KT880 vyzývá nForce 2 Ultra 400
kliknutím na obrázek zobrazíte jeho větší verzi

Rozměry desky jsou 30,5cm x 24,5cm - jedná se tedy plný ATX formát. Napájecí konektor ATX je umístěn relativně dobře - napravo vedle konektorů IDE. Konektory napájení větráků jsou taky na svém místě: CPU_FAN je u pravého dolního rohu socketu, Chassis_FAN je vlevo u konektorů USB56 / 78. HW sensor (zde IT8712F) umožňuje monitorování a regulaci obou větráčků. Povolený odběr jednotlivých FAN konektorů je 350-740mA. Konektory pro LED diody a tlačítka (control panel) jsou dobře rozvrženy a barevně rozlišeny.

Asus A7V880 - KT880 vyzývá nForce 2 Ultra 400
Mnohdy problematická oblast socketu je u K7V880 v pořádku.

Socket je orientován tak, že větrák chladiče fouká směrem k northbridge (a z druhé strany ke zdroji), což je asi ideální varianta. Mnoho desek má socket umístěn tak, že větrák chladiče fouká proti DIMM slotům. Okolí socketu je „čisté“, v blízkosti se nenachází kondenzátory nebo součást VRM/ VRD regulátoru a tak je možné použít chladič s rozměry základny 70x70mm, problém by mohl nastat při použití pasivu 80x80mm, v tomto případě by mohly vadit kondenzátory ve vrchní části socketu. Deska má také montážní otvory pro připevnění speciálního chlazení procesoru.

Asus A7V880 - KT880 vyzývá nForce 2 Ultra 400

Asus A7V880 - KT880 vyzývá nForce 2 Ultra 400

SATA konektory jsou umístěny vlevo vedle IDE a FDD konektorů, na klasickém místě je umístěn i BIOS v patici (vlevo dole). Žádná výtka nemíří k paměťovým slotům, které nejsou "nalepené" na slot AGP (i když je to evidentně kvůli pouhým pěti slotům PCI). Pochvalu zasluhuje retenční mechanismus AGP slotu, který znemožňuje náhodné vysunutí AGP karty ze slotu.

Northbridge KT880 je chlazen pasivním hliníkovým chladičem a i při přetaktování nad 200Mhz FSB je pouze vlažný. Southbridge VIA VT8237 (rev.CD) je typicky bez chladiče a i když v tomto případě je teplota poněkud vyšší, není tak vysoká, aby se na southbridge nedala udržet ruka.

Na desce je umístěno několik jumperů. CLR TC jumper umístěný vedle baterky slouží k vymazání paměti CMOS, KB PWR umístěný nad voltage regulatorem slouží k povolení nebo zakázání zapnutí PC pomocí klávesnice. USBPW slouží k probuzení počítače z S1 nebo S3 modu. A aby byl popis úplný, tak na desce se také nalézá zelená SB_PWR LED, která ukazuje jestli je deska v PowerON nebo StandBy modu / Power OFF.

Sloty a konektory

ASUS A7V880 používá klasický AGP slot, který vyhovuje specifikaci AGP 3.0 (podpora AGP 8X, pouze 0.8V/ 1.5V karty), na rozdíl třeba od desky ASUS A7N8X, která používá AGP Pro 3.0 slot vyhovující specifikacím AGP Pro. SBA i FastWrites jsou čipsetem podporovány.

Asus A7V880 - KT880 vyzývá nForce 2 Ultra 400

Kromě AGP slotu je k dispozici i pět PCI 2.2 slotů, pátý PCI slot je sdílený s ASUSáckým WiFi slotem určený pro firemní WLAN karty.

Většina konektorů byla popsána v rozvržení, proto jen krátce o dalších konektorech. Deska podporuje Chassis intrusion - konektor sloužící k detekci otevření skříně (používá to vůbec někdo? :-)), dále je tady konektor CD/ AUX/ Modem, který slouží k propojení výstupu zvukové karty s CD-ROM nebo TV tunerem. A zbývá FP_AUDIO - stále častěji používaný konektor sloužící k vyvedení konektorů a ovládacích prvků zvukové karty na čelní panel.

Co se týče připojování periferií, na zadním panelu jsou k dispozici tyto konektory:

Asus A7V880 - KT880 vyzývá nForce 2 Ultra 400

  • PS2 klávesnice a myš,
  • 4x USB 2.0 + další dva USB 2.0 přes konektory do záslepky (je v balení),
  • 1x 9-pin COM port + další přes konektor do záslepky,
  • 1x 25-pin LPT port s podporou ECP a EPP,
  • LAN konektor RJ-45 síťové GB karty Marvel Yukon,
  • 3x audio výstupy / vstupy (Line IN/ OUT, Microphone s přepínáním 5.1 IN/OUT),
  • S/PDIF out jack,
  • Game port přes konektor do záslepky.
Layout

95 %

{mospagebreak title=Specialitky ASUSu}

Základní desky ASUS používají některé "speciální" funkce, které se chlubí speciálními názvy. Většinu těchto features mají desky od Hi-End konkurence také, jen pod jiným názvem. Ale ASUS je v těchto technologiích nejdál, vždy samozřejmě záleží na konkrétním osazení desky součástkami. Většina čtenářů tyto funkce zná, tak jen pro ty co ještě nevědí:

ASUS WiFi slot - Umožňuje připojení speciální (a poměrně levné) firemní WiFi@home karty s externí magnetickou anténou (lze pochopitelně připojit i pig-tail a podobně). Karty podle provedení podporují standardy 802.11b nebo 802.11g.

Asus A7V880 - KT880 vyzývá nForce 2 Ultra 400

CrashFree BIOS2 – Jedná se o funkci, která umožní obnovu poškozeného BIOSu z diskety nebo z originálního ASUS CD. Ale nemyslete si, že v takovém případě se vám, tedy vašemu počítači nemůže nic stát a budete si vesele flashovat bez rizika. Tato funkce nenahrazuje funkci Dual BIOS známou u desek Gigabyte, kde je na desce přítomný kromě běžného BIOSu ještě jeden záložní (bohužel oba BIOSy u Gigabyte desek nejsou většinou v patici, ale napevno). CrashFree BIOS 2 je jakousi komfortní versí Award Boot Block, pokud se tedy při flashi poškodí BootBlock, tak vám to není nic platné.

Asus A7V880 - KT880 vyzývá nForce 2 Ultra 400

Q-FAN – Jedná se o inteligentní řízení otáček větráků připojených k desce na základě teploty a otáček větráků, chování regulace lze nastavit v BIOSu. Konkrétní specifika záleží na použitém HW sensoru, v případě ASUS AS99127F nebo ASUS ASB 100 Bach funguje regulace otáček plynule, při použitých jiných HW sensorů jako integrovaného v ITE8712F-A je regulace většinou po 10% otáček.

Asus A7V880 - KT880 vyzývá nForce 2 Ultra 400

ASUS C.P.R. – Pod touto tajemnou zkratkou se schovává velice užitečná funkce hlavně pro overclockery. Pokud se při přetaktování změnou konfigurace v BIOSu (změna FSB, násobitele, napětí CPU) stane, že čipset nebo procesor nezvládne novou konfiguraci, stačí restartovat počítač a díky C.P.R. funkci se obnoví předchozí nastavení BIOSu. Při nastavování pamětí C.P.R. nepomůže a při nevhodném nastavení časování nebo jiných parametrů northbridge je nutný Clear CMOS. Přesto má tato funkce svůj význam.

Asus A7V880 - KT880 vyzývá nForce 2 Ultra 400

ASUS C.O.P. – Další z užitečných funkcí hlavně pro overclockery :-) Slouží k ochraně procesorů AMD Duron / Athlon XP (Palomino, Thoroughbred, Thorton, Barton) proti přehřátí. Pokud dojde k překročení teploty jádra procesoru 85-95°C (záleží na nastavení BIOSu) dojde k automatickému vypnutí napájení desky. Občas dochází k špatnému nasazení chladiče na procesor a právě C.O.P. na to dokáže upozornit. Tuhle funkci jsem úspěšně odzkoušel na deskách ASUS A7V8X, A7N8X, A7V600, nejedná se tedy jen o „papírovou“ věc. Vzhledem k tomu, že teplotní čidlo integrované v uvedených procesorech nestačí reagovat na skokové změny teploty, tak bych nezkoušel například sundat chladič z běžícího zatíženého procesoru.

Asus A7V880 - KT880 vyzývá nForce 2 Ultra 400

ASUS EZ Flash BIOS – Jedná se o flashovací program integrovaný do BIOSu, který umožňuje provádět update BIOSu přímo v průběhu POST při startu počítače. V případě ASUS A7V600 se jedná o upravený program Aflash, který nepotřebuje pro svůj běh INT 21 a přistupuje na disketu přes INT 13 (nepotřebuje pro svůj běh DOS), což je potěšující pro ty, kteří běží pod Win2K/XP a nechtějí využívat flashování z Windows pomocí LiveUpdate.

Asus A7V880 - KT880 vyzývá nForce 2 Ultra 400

Další funkce jen zmíním, jedná se o ASUS MyLogo – umožnuje si vytvořit vlastní logo, které se objevuje během POST. ASUS Instant Music Lite – umožnuje pomocí nastavení BIOSu přiřadit funkčním klávesám Esc-F8 speciální funkce při přehrávání audioCD i s běžnou PS2 klávesnicí.

Nakonec jsem si nechal funkci AI NET – slouží k testování zapojení a kvality sítě, spolu s utilitou VCT – virtual cable tester, umožnuje diagnostiku zapojení kabeláže až do 100m.

Speciality

100 %

{mospagebreak title=Zvukový kodek AD1888}

AD1888

AD1888 je jednoduchým zvukovým kodekem vývodově kompatibilním s AD1980. Na vstupu jsou 16-bit převodníky ADC, výstupní linky jsou osazené 20-bit DAC převodníky (obojí sigma-delta). Vzorkovací frekvence je variabilní 7kHz-48kHz, při použití DRA (double rate audio) je vzorkovací frekvence 96kHz, v tomto případě jsou povoleny jen přední DAC.

AD1888 podporuje (softwarově) EAX 2.0 i A3D. Nevýhodou je vyšší zatížení procesoru, než v případě Realtek ALC650/ 655. Konektory zvukové karty jsou sdílené, to znamená, že v případě 5.1 konfigurace je Line In = Bass / Center, Line Out = výstup přední reproduktory, Mic In = výstup zadní reproduktory.

Jako jeden z testů jsem provedl srovnání integrované zvukové karty AD1888 s konkurenční Realtek ALC-650 a C-Media CMI8738. Test proběhl ve Win XP SP1 vždy s nejnovějšími WDM ovladači příslušné zvukové karty.

Použit byl RightMark Audio Analyzer 5.2, parametry External loopback (line-out/ line-in), 16 bit, 48 kHz. Frekvence procesoru byla při testu nastavena na 166,67 x 12 = 2000,04 MHz.

Asus A7V880 - KT880 vyzývá nForce 2 Ultra 400

 RightMarkAA 5.2

A7V880/ AD1888

A7N8X/ ALC650

CMI 8738

 Frequency response, dB
 40Hz – 15kHz

+0.11; -0.29

+0.20; -0.90

+1.13; -2.80

 Úroveň šumu, dBA
 (vyšší abs. hodnoty jsou lepší)

-86,9

-77.9

-65.3

 Dynamický rozsah, dBA
 (vyšší hodnoty jsou lepší)

86,7

77.1

59.7

 Celkové harmonické zkreslení, %
 (nižší hodnoty jsou lepší)

0.0048

0.017

0.254

 Intermodulační zkreslení, %
 (nižší hodnoty jsou lepší)

0.062

0.075

3.371

 Stereo crosstalk, dB
 (nižší hodnoty jsou lepší)

-86,7

-70.9

-63.4

Asus A7V880 - KT880 vyzývá nForce 2 Ultra 400
frequency response

Asus A7V880 - KT880 vyzývá nForce 2 Ultra 400
dynamic range

Asus A7V880 - KT880 vyzývá nForce 2 Ultra 400
intermodulační zkreslení (60Hz / 7kHz)

Z tabulky vyplývá, že použitý kodek AD1888 dosahuje ve své zvukové části (zpracování 3D zvuku probíhá softwarově) špičkových parametrů, často použivaný kodek ALC650 poněkud ztrácí a CMI 8738 končí v poli poražených. Nezbývá, než pogratulovat ASUSu volby kodeků - tradičně používané SoundMAXy (AD1xxx) patří mezi špičku.

Poznámka: Dříve často používaný kodek AD1980 je ve srovnání s řadou AD1888 sofistikovanějším typem (obsahuje např. integrovaný ekvalýzer). Na druhou stranu může i jednoduchá koncepce 1888 a promyšlenější návrh plošného spoje vyšustit v lepší kvalitu zvuku.

P.S. Zajímavější by bylo srovnání se zvukovými kartami od Creative Labs (SB Live 5.1/ Audigy/ Audigy2), ale to není předmětem téhle recenze.

{mospagebreak title=Nastavení BIOSu}

BIOS 1001

O deskách ASUS je známo, že to jsou ladičské desky, které nabízí celou řadu nastavení na zlepšení výkonu a jiné specialitky. ASUS A7V880 používá Award Medallion 6.0 BIOS, který se mírně odlišuje od klasického Phoenix Award 6.0 (je nutné použít utility ASUSu jako EZ Flash a AFUDOS).

násobič

5,5x až 22,5x

frekvence FSB

100 až 227 MHz po jednom MHz

frekvence pamětí

Auto/ 266/ 333/ 400 MHz

Vcore

nominální až 1,85V po 0,05V

napětí AGP

1,5 až 1,8V po 0,1V

napětí pamětí

2,55 až 2,85V po 0,1V

Systém performance

Optimální/ Turbo

Základní režim procesoru umožňuje nastavit výslednou frekvenci procesoru jako součin násobitele (pokud je procesor tzv. "otevřený") x FSB 100/ 133/ 166/ 200 MHz. Při manuálním nastavení si lze vybrat násobitel 5,5x – 22,5 a FSB mezi 100MHz – 227MHz FSB.

Asus A7V880 - KT880 vyzývá nForce 2 Ultra 400

Nastavení násobitele funguje mezi oběma sadami bez problémů, frekvence FSB však nepochopitelně končí na 227MHz - tato mez se do této verze biosu dostala snad nějakým nedopatřením. Při testech overclockingu deska fungovala skvěle a jediným nám známým limitem je právě výše zmíněná mez 227MHz. Musím však podotknout, že tato hodnota je záležitostí jen a jen BIOSu - generátor frekvence, ICS94228, má samozřejmě meze zcela jinde.

Mírnou nevýhodou je nemožnost nastavení napětí Vcore procesoru pod nominální hodnotu, VRM podporuje nižší napětí ale BIOS má toto nastavení jako skryté – neaktivní.

Krátký komentář si zaslouží nastavení AGP VDDQ, jediný výsledek zvyšování napětí AGP u většiny čipsetů je nestabilita systému a zvýšené zahřívání northbridge a VDDQ řadiče. Pokud máte problémy se stabilitou AGP, tak je řešte manuálním nastavením AGP Drive Strength, případně snížením AGP přenosového modu!

CAS Latency

1,5T/ 2T/ 2,5T/ 3T

RAS to CAS Delay

2T/ 3T/ 4T/ 5T

RAS Precharge Delay

2T/ 3T/ 4T/ 5T

Active Precharge Delay

5T/ 6T/ 7T/ 8T/ 9T

AGP 8x Capability

Auto/ 1X/ 2X/ 4X/ 8X

DRAM Burst Length 8QW

zapnuto/ vypnuto

S2K Drive Strength

Auto/ Manual

Asus A7V880 - KT880 vyzývá nForce 2 Ultra 400

Možnosti nastavení pamětí a čipsetu jsou nadstandardní. A7V880 udělala krok dobrým směrem, když při startu počítače načítá nastavení pamětí z SPD dříve, než BPL. Výchozím nastavením časování je nastavení podle SPD, pokud má SPD poškozený checksum, tak se použije nastavení 2,5 -6-3-3 až 3 -7-3-3 podle rychlosti FSB. Zajímavé je, že při volbě frekvence paměti na Auto se nezvolí stejná frekvence jakou má FSB (tak tomu bývá u desek s čipsetem nForce2), ale nastaví se frekvence paměti, která je uvedená v SPD.

Poznámka: Nastavování časování pamětí vyžaduje dobrou rozvahu, v dnešní době BIOSy obsahují některá nesmyslná nastavení časování pamětí které čipsety (a to nejen VIA KT880) neumí korektně použít. Zbytečné je tak nastavovat časování u VIA i nForce2 čipsetů na jiné hodnoty, než:

  • 5T - 7T u tRAS,

  • 2T - 3T u tRP a tRCD.

Mnoho uživatelů radí nastavovat časování pamětí na co nejnižší hodnoty, ale skutečnost je trochu jiná. Ideální je využít výrobcem pamětí doporučené hodnoty.

Další možnosti nastavení BIOSu, která ovlivňují výkon a stabilitu jsou: Bank Interleave (vypnuto/ 2Way/ 4Way/ Auto), DRAM Command Rate (1T, 2T, Auto), AGP Drive Strength (Auto/ Manual), AGP performance control (zapnuto/ vypnuto).

Hardware monitor poskytuje tyto informace: Teplota procesoru, teplota základní desky, rychlost FAN1 - FAN2, napětí procesoru, monitoring +3,3V, +5V, +12V a regulace otáček větráků Q-FAN 10/15 až 15/15.

Novinkou BIOSu v nastavení disků je možnost nastavovat AAM u disků, které to podporují (vypnuto/ tichý režim/ režim pro výkon).

BIOS v sobě obsahuje integrovanou LAN Boot ROM a Serial ATA Boot ROM, další nastavení je víceméně standardní včetně zapínání PC pomocí USB, PS2 klávesnice a myši, modem, síťovou kartu ( pro zapínání pomocí USB/ PS2 klávesnice a myši musí být povoleno využití +5Vsb pomocí jumperů na desce).

BIOS

75 %

{mospagebreak title=Overclocking, testy a závěr}

Overclocking

U starší "sesterské" desky A7V600 jsme v původním testu dosáhli frekvence FSB 237MHz, testovaný model, díky omezení BIOSu dosáhl jen na 227MHz, není tedy žádným šampiónem overclockingu. Při této frekvenci vše běželo hladce a stabilně. Otázkou je, proč ASUS omezil max. frekvenci FSB na 227, když podle našich odhadů by limit mohl být kolem 240MHz. Že by nechtěli ohrozit svou posud stále úspěšnou řadu A7N8X? Ať je tomu jakkoliv jisté je, že tento limit je odstranitelný prostou změnou BIOSu.

Testy

CPU Athlon XP 3200+ (2200 MHz, 512 KB L2)
Základní desky ASUS A7N8X-E rev. 1.06 BIOS 1008
ASUS A7V600 rev. 1.00 BIOS 1002
ASUS A7V880 rev. 1.00 BIOS 1001
RAM 2x 512MB Corsair PC3200 Value Select
VGA karta ATI Radeon 9800 Pro
harddisk Maxtor DiamondMax 9+ 120GB, 7200rpm
OS Windows XP, DirectX 9.0b
ovladače VIA Hyperion 4.51, nVidia UDP 3.13
VGA Drivers ATI Catalyst 4.2

Pro srovnání výkonu A7V880 jsem použil základní desky ASUS A7N8X s čipsetem nForce2 v jednokanálovém i dvoukanálovém režimu a A7V600 s KT600. Testoval jsem při FSB 200 MHz, časování pamětí bylo nastaveno na 2.5 3-3-6. Frekvence pamětí byla synchronně na DDR400, Memory Interleave jsme nastavili na "4-way".

SiSoftware Sandra 2004

Oblíbený test propustnosti paměti - mnozí znají hodnoty kterých dosahují jejich počítače zpaměti. V našem případě jsme žádné rekordy nelámali - nastavení časování paměti nebylo nejagresivnější .

Asus A7V880 - KT880 vyzývá nForce 2 Ultra 400

Rozdíl mezi dual-kanálovými konfiguracemi je natolik malý (kolem 2%), že nemůžeme mluvit o tom který čipset "vítězí". V single-channelu získává mírný náskok nForce 2 - pravděpodobně díky prefetch jednotce DASP (Dynamic Adaptive Speculative Pre-Processor) která je nejspíše výkonnější než obdobná jednotka obsažena v KT880.

PC Mark 2002, Memory

Starší syntetický test kombinující do jednoho celku několik pravděpodobných "úkolů" PC (Jpeg Decoding, Zlib Compression i Decompression, Text Search, Audio a 3D Vector Calculation).

Jelikož v indexu CPU Score byl rozdíl mezi nejlepším a nejhorším pouhý 1.5% (6824 - 6926) sestavil jsem graf z výsledků Memory.

Asus A7V880 - KT880 vyzývá nForce 2 Ultra 400

Grafika (AGP)

3Dmark 2001 SE v330

Záměrně jsme testovali v nízkém rozlišení s vypnutou HW jednotkou T&L (odtud to nízké skóre).

Asus A7V880 - KT880 vyzývá nForce 2 Ultra 400

3D Mark 03, CPU Benchmark

Níže uvádíme pouze výsledek subtestu CPU - scény se v tomto testu renderují pouze softwarově.

Asus A7V880 - KT880 vyzývá nForce 2 Ultra 400

Quake III Arena

Dříve oblíbený test je, i když testuje jeden průchod hrou v režimu Timedemo, velmi závislý na propustnosti paměti.

Asus A7V880 - KT880 vyzývá nForce 2 Ultra 400

CAD / OpenGL

Asus A7V880 - KT880 vyzývá nForce 2 Ultra 400

Co lze vyčíst z grafů? Testy ukazují pouze jednu věc - převahu dvoukanálových řadičů nad těmi jednokanálovými (i když rozdíly jsou řádu 2-4%). Co se týče srovnání KT880 s nForce 2 Ultra 400 - netroufal bych si jednoznačně konstatovat že nForce 2 je lepší než nováček od VIA, spíše bych to viděl na nerozhodný výsledek.

Závěr

Asus A7V880 - KT880 vyzývá nForce 2 Ultra 400
kliknutím na obrázek zobrazíte větší náhled (1024x763)

Nejdříve k VIA KT880 čipsetu - dle mého názoru se jedná o mimořádně povedený čipset - i když ve výkonu se na dnešní špičku pouze dotáhl. Ve většině testů totiž číselně vede čipová sada nForce 2 Ultra 400 (excelující v deskách s druhou revizí tohoto čipsetu), rozdíl výkonů je však prakticky v pásmu chyby měření (1-3%). Přes veškerou snahu byste v praxi nepoznali, jestli je v systému použitý čipset KT880 nebo nForce 2 Ultra 400 a to je asi závěr dnešního testu.

Asus A7V880 - KT880 vyzývá nForce 2 Ultra 400

Je tady však ještě jiný aspekt. Základní desky s čipsetem KT880 budou téměř vždy levnější než řešení na bázi nForce 2. Část funkcí které jsou už obsažené v southbridge VT8237 (zejména integrovaný řadič SerialATA), Gbit LAN se musí v případě nForce 2 řešit (alespoň dosud) externími čipy. A právě solidní výkon, nízká cena a jednodušší konstrukce PCB (na testované desce A7V880 je volného místa...) by měly být hlavními trumfy KT880 v segmentu který se stále posunuje níž a níž.

Informací která tak trochu bublá pod čarou je, že zázraky od letitého Socketu A dnes opravdu už nemůžeme očekávat. Přestože systémy s vysoce taktovanými Athlony (zejména s Athlony XP-M) to po přetaktovaní na FSB 250MHz, kdy jsou dosažené frekvence procesoru kolem 2.6GHz, dnes strčí do kapsy prakticky každého konkurenta - jedná se spíše o jejich labutí píseň (a abychom byli upřímní, podobně je na tom Socket 478 Intelu). Se sběrnici EV6 standardně taktovanou 200MHz se už prostě více nedá dosáhnout a tak se nejspíše nedočkáme ani 16x PCI Express ani pamětí DDRII. Na druhou stranu pomalu se ozývají hlasy, že vyšší výkon vlastně ani nepotřebujeme a pokud mají pravdu bude to právě platforma Athlonů XP která nám může sloužit poměrně dlouho - řešení na této bázi nabízí dostatečný výkon, dobrou spolehlivost - a to vše za vynikající cenu.

Teď k recenzované desce ASUS A7V880 – mile překvapila, i když je vidět, že ji ASUS nestaví do pozice Hi-End řešení. Na druhou stranu se jedná o desku která nám při střídání různých platforem způsobovala prakticky nejméně problémů - stačilo nainstalovat ovladače 4in1 a vše běhalo hladce a bez problémů. Líbilo se nám i dobré rozmístění součástí, díry u socketu, přehledné označených přípojných bodů, přehledný BIOS i funkce Q-Fan regulující otáčky větráku podle teploty procesoru. Třešničkou na dortu byl digitální výstup SPDIF a kvalitní zvukový kodek (mám na mysli jeho solidní "zvukové podání").

Velice příjemná by měla být i cena, která by se měla pohybovat kolem 3200Kč včetně DPH.

Poznámka: Desku zapůjčila firma LEVI International, děkujeme!

Asus A7V880 - KT880 vyzývá nForce 2 Ultra 400

Všechny podstatné věci i s komentáři jsem napsal v článku, tak jen závěrečné resumé:

Klady

  • solidní výbava,
  • přehledný BIOS,
  • ASUSácké speciality (Q-Fan, CPR, COP, CashFree BIOS),
  • bezproblémová funkčnost na 200-227MHz FSB,
  • výkon srovnatelný s nForce2 Ultra 400,
  • PCB a osazení desky,
  • Gigabit LAN,
  • kodek AD1888,
  • příznivá cena.

Zápory

  • limit FSB 227MHz

Výrobkům, které ve své cenové kategorii poskytují maximum obvykle udělujeme:

Asus A7V880 - KT880 vyzývá nForce 2 Ultra 400

Květen 2003, A7V880
Výborné užitné vlastnosti, promyšlená konstrukce, vysoký výkon...

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
23.5.2004 14:13:22   0.0.0.xxx 88
Zajimalo by me jestli tuto desku cekaji stejne problemy se zvukem jako u cipove sady nForce2. Strasne mnoho lidi majici desku A7N8X (deluxe, -X) si stezuje na "crackling? sound" pri hrani her atd.. ja mam bohuzel to same tak misto SKVELEHO, chrcejiciho, bublajiciho a vrzajiciho ALC650 kodeku pouzivam SB Live a je to jako nebe a dudy.
Na CC psali ze systemove vrzani ma v jiste mire kazda integrovana zvukovka )
Proste kdo chce kvalitni zvuk spis sahne po pridavne karte nez po integrovanem reseni.
Cas ukaze jestli i tady budou problemy se zvukem. Mimo misu: vedi redaktori PCT cim je ve vetsine pripadu zpusoben ten pokazeny zvuk na nForce2?
23.5.2004 14:53:21   0.0.0.xxx 88
Když jsem si to zkusil spočítat, tak mi to u testu v Areně vyšlo až o 13 % (porovnával jsem KT600 a KT880 v dual modu)!
Takže rozdíl bude asi trošku větší než uvádíte.
Jinak článek hodnotím velmi kladně!
23.5.2004 15:14:44   0.0.0.xxx 98
Ja muzu bohuzel mluvit jen za AD1980 na A7V600 (KT600) a tam se nic takoveho nedeje,mam to pripojeny na celkem slusnou vezicku (slouzi mi teda jako repro) a hraje to dost slusne, zadne vyrazne vady (to spis MP3 komprese), proti CMI na deskach ECS uplny zazrak.
23.5.2004 15:18:08   0.0.0.xxx 87
ti muze byt u prdele tech par procent.. spravne by o melo davat prakticky skoro dvojnasobek a zatim je to jen parodie na dualni pristup do pameti
23.5.2004 16:06:44   0.0.0.xxx 98
Ja bych jen rad slysel, kde chces vzit ten dvojnasobek?? Jestli ty nejsi nejaky obchodnik, protoze onehda jsem byl nakupovat desku pro AthlonXP a obchodnik mi zacal nabizet nForce2, ze je mnohem lepsi nez KT600, protoze ma dvojnasob rychle pameti diky dualu Tak jsem se mu vysmal, pomyslel jsem si o nem svoje a stejne jsem si koupil KT600.

Problem je v tom, ze sice je pouzit dualni radic, ale sbernice mezi northbridge a CPU je porad stejna - stejne pomala, takze veskere vyhody nevyuzijes, narozdil od pripadu jako je P4 se svoji 800MHz fsb.
23.5.2004 17:15:10   0.0.0.xxx 88
P.S. Jelikož jsou čipsety KT600 i KT880 příbuzné, použili jsme některé fragmenty starší recenze Asus V7A600

Snad A7V600 ne ? :o)
23.5.2004 17:36:18   0.0.0.xxx 88
Je to velmi prosté - čipset nForce 2 se bez aktivního chlazení north bridge i south bridge přehřívá. Další z bugů, které nVidia neřeší. nForce 2 sice byl lepší než KT400 + VT8235, ale proti KT600 a KT880 nemá šanci.
23.5.2004 18:38:28   0.0.0.xxx 88

Má AGP a PCI Lock?

23.5.2004 21:33:15   0.0.0.xxx 78
snad ste nezapomneli na GA-7NNXP od Gigabytu??? ten ma 4 sloty a umi jet dual chanel;)
23.5.2004 21:46:38   0.0.0.xxx 97
Pokud vim, tak aktualni revize je 1007 beta 5, jenz mam flashnut. Kolem revize 1005 se vyresil problem s Logitech zarizenimi pres USB atd. 4in1 bylo nejnovejsi, A7V880 je nova, ma tudiz novy BIOS, na nForce2 od ASUSu byl kazdou chvilku nejaky beta-BIOS, proc nebyl aktualizovan i BIOS u A7V600?
23.5.2004 21:46:40   0.0.0.xxx 88
Má - je o tom jeden odstaveček..
23.5.2004 22:05:50   0.0.0.xxx 88
No nForce2 ma podporu maximalne 3 slotu, u toho GigaByte je to jenom trikem rozdeleno u toho kanalu co ma 1 na dva (lze pak do kazdeho dat pouze jednostranny modul).

Docela by me ale zajimala jina vec, kolik slotu u KT880 lze osadit pri behu na 200MHz ... napriklad u starsich KT chipsetu a nForce je to tak, ze pri pouziti DDR333 vyrobci standartne dovoluji osazeni vsech tri, pri DDR400 vsak pouze dvou, jinak za nic neruci ...
23.5.2004 22:15:17   0.0.0.xxx 88
Dobry chcel by som iba poznamenat ze ja na svojej doske A7V600 som naozaj nikdy ziadny chrlajuci, bublajuci proste anomalny zvuk nezaregistroval ... pravdaze pouzivam integrovanu zvukovku ...
23.5.2004 23:14:08   0.0.0.xxx 76
Při čtení recenze sem si říkal že je to ideální deska a že bych mohl vyměnit svou 8KRA2+ od epoxu a po obhlídnutí možností nastavování VCORE a VDIMM sem se zhrozil, od epoxu sem byl zvyklej na minimálně 2V na cpu a 3V na ramkách , ne že bych na to stále jel ale 1.85 a 2.85 je hodně málo to na ni kašlu a počkám na ABIT nebo EPOX s čím výjdou.
24.5.2004 03:36:30   0.0.0.xxx 68
v 3D Marku 2001 nema smysl vypinat harwareove TaL jelikoz tim se stava test zavislym nejvice na jadre CPU, ale ne na propustnosti pameti. (jadro dlouho pocita, ale sbernice zatim temer stoji - ceka na jadro)
Pokud by bylo HW TaL zapnute, odlehcilo by to CPU, a pak by se projevila zavislost na propustnosti mnohem vice, jelikoz ji predci vykonem VGA, tak by propustnost systemove sbernice byla limitujicim faktorem celkoveho vykonu - tedy tim co nas zajima u noveho dvoukanaloveho cipsetu, tim jste tedy nezmerili nic.
24.5.2004 03:41:14   0.0.0.xxx 87
koukam ze i ostatni testy jste zvolili tak spatne ze jste testovaly vykon cpu, a ne cipsetu/propustnost, uz jen ten 3D Mark 03 - CPU test :/
Proto jsou rozdily tak mizive, co treba UT2003 Flyby (ne Botmatch)
24.5.2004 08:31:28   0.0.0.xxx 78
2V co to je :-D ECS s poteniometrem RULEZ :-D ale pres 2.5V sem do toho ravi moc nepoustel vono se vzduchem je to pak problem :-/
24.5.2004 08:33:51   0.0.0.xxx 88
nno ludia tak vam poviem ze som velmi spokojny s doskou A7N8X-E deluxe,dost dobre sa s nou taktuje a tak,je uzasna!
nForce2 400 rulez!
24.5.2004 08:36:41   0.0.0.xxx 88
Níže uvádíme pouze výsledek subtestu CPU - scény se v tomto testu renderují pouze softwarově.

Tady isi negdo vi co je to softwarově :-) CPU benchmark se dela na SW T&L(a hlavne SW vertex shader) pri 640*480 v 16Bit aby se vyloucil vliv graficky karty na vykon ale vobraz dela furt grafika ;-) (ten by procak neutah ani na 1THz no to pak mozna jo
24.5.2004 09:30:22   0.0.0.xxx 86
Zkoušeli jsme TaL zapnout a výsledek byl podobný - tedy ne v absolutních číslech ale v poměru výkonů. Pokusím se udělat graf...
24.5.2004 09:43:50   0.0.0.xxx 88
Samozřejmě že se nejednalo o plný SW rendering ale o SW vertex shadery. Je mi jasné ale že by malý kousek renderovaný plně SW rasterizérem nebyl jako test na škodu.
24.5.2004 10:10:26   0.0.0.xxx 87
To by mohlo bejt zajmavy skusit REF a RGB a pak treba MMX emulator (zajmava vec emulovat grafiku pres MMX instrukce ale chodi to docela rychle a vypada to stejne jako REF)
24.5.2004 10:30:00   0.0.0.xxx 78
Já mam na svym Solteku taky Realteka 650 a stěžovat si nemůžu - žádný crackling nebo šum nepozoruju. S Geniusama HT 5.1 je to ideální zvuk k PC. Je jasný, že Audigy asi zvučí líp, ale já nejsem takovej netopýr:-)
Pozor
24.5.2004 10:52:06   0.0.0.xxx 88
ja mam dosku msi k7n2 delta ilsr a ziadne problemy so zvukom nemam. s doskou som nadmieru spokojny, aj ked zatial nevyuzivam dual channel mam iba 1x512MB
24.5.2004 13:31:31   0.0.0.xxx 88
Ja jsem az potop cprvne psal et clanek
24.5.2004 17:35:51   0.0.0.xxx 88
nadpis vypovida vse? kdy? a za kolik bude k dostani
24.5.2004 21:50:37   0.0.0.xxx 88
Lze v biosu měnit napětí chipsetu?
25.5.2004 10:22:28   0.0.0.xxx 87
obcas se vyskytne misto A7V880 K7V880 nebo taky A7800... detail... jinac dobre clanek
25.5.2004 12:45:46   0.0.0.xxx 88
(ozývají se hlasy...že) Nepotřebujeme vyšší výkon..? Co je to za větu..?
Každej mi dá za pravdu, že výkonu není " N I K D Y" dostatek.. :-)
Ale s tou službou Athlonu XP souhlasím... Ten tu bude ještě hóóódně dlouho:-) (Blbý šedesátičtyř bity:-) Ještě nepřišel jejich čas... Já vám napíšu až příjde... :-)
25.5.2004 14:16:29   0.0.0.xxx 87
Na konci recenze ma byt kveten 2004 a ne 2003. Ale to jen tak na okraj...
25.5.2004 16:07:24   0.0.0.xxx 77
No tiez mam A7V600 a na vezi ani hi-fi zostave nie je pocut nic. No skus si na to pripojit sluchadla 40ohm 105dB a vyssie a zbadas. Stati pohybat mysou a rapci to jedna radost. A to nehovorim, ked robi nieco HDD.
7.8.2005 22:22:18   195.78.44.xxx 88
Je to tym, ze v nastaveniach volume control na vstupe ''phone'' nie je umlcany.Treba odfajknut umlcat, ja som tym tento problem na mojej doske A7V600 vyriesil.
25.5.2004 16:29:42   0.0.0.xxx 88
asi udelam vymenu z MSI KT3 Ultra2 na nakou KT880,nejlepe 6PCI,4xDIMM,IDE RAID,LAN,FireWire,OC frendly , jen at to vyrobci neodkladaj uz to trva dost dlouho co byl chipset ohlasen.
ABIT,MSI,EPOX,Gigabite,Aopen,Soltek,Shuttle by uz mohl taky neco ukazat.Jinak super recenze jen vic takovejch o deskach.
26.5.2004 09:12:00   0.0.0.xxx 78
Obvykle nerýpu ohledně chyb proti českému pravopisu (a že jich v tomto článku je), ale "ekvalýzer" přímo bije do očí. Jinak dobrý článek.

Pokud výsledky v testech jemně zaostávají za NVidia chipsety, tak podle zkušeností to bude v zájmu stability, se kterou mají NForce chipsety potíže.

26.5.2004 14:48:28   0.0.0.xxx 88
Na mem kousku desky zvuk praska...cca 3x za minutu, ale to absolutne zanedbatelna chyba oproti memu novemu disku IBM 160GB SATA - vydava podivny periodicky zvuk (1x za 3 min), ktery jsem jeste nikdy neslysel (jakob by polyfonne zamnoukala kocka) a i kdyz jde asi o nejrychlejsi disk, se kterym jsem se zatim setkal, tak jej asi reklamuju...jenze nad instalaci celeho PC jsem prosedel nekolik dni a nechce se mi to absolvovat znovu...Doufam, ze krome toho zvuku se k mym datum bude chovat slusne... :-/
26.5.2004 16:12:27   0.0.0.xxx 88
Já mám doma A7N8X-E a žádné problémy se zvukem jsem nepozoroval Hraje mi to bez problemu ale také používám SB Live ...
27.5.2004 12:35:03   0.0.0.xxx 88
coze? hihi
27.5.2004 12:40:23   0.0.0.xxx 88
kup si asuse, nic nezkazis ;-)
27.5.2004 12:41:14   0.0.0.xxx 88
ten obrazek na posledni strane co ma po kliknuti najet v 1024*768 (mimochodem tam mate napsano 763) nefunguje...
27.5.2004 12:42:48   0.0.0.xxx 88
presneji receno mi to pise, ze nemam opavneni prohlizet tu stranku...
27.5.2004 19:39:52   0.0.0.xxx 77
Zdar chlapi.Kdo mi muze poradit,jak pripojit Tv kartu(zvuk) na SoundMax 1980,ktera je klasicky na A7 V600??Jsou tam 3 zdirky,z toho jedna funguje jako vstup(modra)a vystup zaroven,na kt.se podle me pripoji stereojack z Tv carty..ale nejak mi to nejede..Vi nekdo co a jak pripadne nastavit???Zvuk mam nastaven na 5.1..ale vzhledem k tomu,ze Tv je stereo..tak by se to melo logicky prepnout v nastaveni programu SoundMax na STEREO...ale nejak to nejede..Dikec.
28.5.2004 13:09:19   0.0.0.xxx 87
Ja jedu na stereo, takze problem nebyl, ale mam pocit, ze bud budes mit 5.1 a nebo se musis spokojit ze stereem a k tomu muzes pouzivat TV kartu.. (myslim, ze se to zasouva do treti zdirky (nejdale od desky).
28.5.2004 21:11:29   0.0.0.xxx 78
asi o mesiac chcem kupit nove PC a bol som rozhodnuty pre dosku EPOX s novym nForce2 s nativnou podporou S-ATA,ale po precitani tohto clanku chcem tento ASUS. Vyzera to ze je to skoro k dokonalosti vyladena doska na Socket A. A pokial viem z nForce bolo vzdy viac problemov (kompatibilita) ako s chipsetmi od VIA. Takze asi ineje co riesit
31.5.2004 21:58:58   0.0.0.xxx 88
Jelikož Microsoft nevidal win 64 XP. Ze by cekal na Intel )
31.5.2004 22:00:56   0.0.0.xxx 78
!!!
2.6.2004 19:55:42   0.0.0.xxx 88
To bych radsi sel do toho Epoxu.Sam mam 8RDA+ a nemuzu si na nic stezovat,nejake KT600 apod.bych vubec nebral.
4.6.2004 08:57:56   0.0.0.xxx 88
Mno uz je to 14 dni od recenze ale v zadnem obchode jsem ji zatim nenasel nevite kde by se dala sehnat ?
12.6.2004 11:19:34   0.0.0.xxx 88
Lol ok dobrej zvast kt600 je nejvetsi a nejporuchovejsi a nejnekompatibilnejsi chipset co kdy byl zlata dobra kt400.
12.6.2004 11:26:15   0.0.0.xxx 87
Tak nerejpej.....
16.6.2004 12:18:47   0.0.0.xxx 88
pujde na ni ??? layout soucastek ma stejny jako A7V600, takze asi pujde ne ?. Diky za info.
pzm
16.6.2004 15:52:56   0.0.0.xxx 76
COZE VONO TO NA PCB NEMA IRDA KONEKTOR (SIR) TFUJ , JA TO POTREBUJI.
28.6.2004 10:43:39   0.0.0.xxx 77
Uvazuju a nove desce,tahle mi padla do oka. Je to teda dobry nakup nabo ne? Za desku chci dat max 4000Kc.
3.7.2004 22:23:30   0.0.0.xxx 77
Deska je fajn, ale nějak mi nejde nastavení monitoringu fanu - v BIOSu mám pouze položku Smart Q-Fan Function a pak počáteční napětí a teplotu a teplotu pro maximální rychlost, větráky se ale točí stále stejně rychle... Když nainstaluju SpeedFan, tak ten mění otáčky jen na větráku CPU... Jaké máte zkušenosti??
7.7.2004 18:05:21   0.0.0.xxx 78
Jedou na tyhle desce v dualu obycejny noname pameti (treba elixir) v dual channelu? A jaky je tam vlastne bios? AWARD jak se pise v recenzi na PCT nebo AMI jak se pise tady http://www.xbitlabs.com/articles/chipsets/display/via-kt880_4.html
14.7.2004 08:29:22   0.0.0.xxx 88
Zdravim vsechny. Vcera jsem ji privezl spolu s Bartonem 2800+ a 2x512/400Mhz DDR Kingston CL2,5 (dual DDR). Kdyz ho chci zkusit taktovat pomoci zvyseni FSB, dojde nekam k 190 Mhz a pak to vytuhne a nenajede. Musim jumperovat CMOS a zacinam prakticky od zacatku. Nikde jsem nenasel tu funkci "CPU Parameter Recall", ktera by mela umoznovat vraceni puvodnich hodnot BIOSu bez vymazu CMOS. Pameti mam nastavene na 400Mhz, casovani atd. vse "auto". Do zmeny VCORE nebo cehokoliv jineho jsem nezasahoval. Helpne nekdo ????
14.7.2004 09:24:26   0.0.0.xxx 88
A krome toho, ze (zatim) nejde taktovat, jsou zkusenosti jake? Dobry? Mam do teto desky jit taky? Nebo jsou nejake problemy? A kdyz ne do teto, tak co jineho koupit?

Kde jsi kupoval a za kolik?

Mam v planu ji take koupit, prosim o radu... Diky.
14.7.2004 21:32:28   0.0.0.xxx 88
Koupil jsem si do ní Bartona 2500+, ten má násobič 11 a jde většinou lehce taktnout na FSB 200, taky se mi to po zvednutí Vcore na 1.7 povedlo s teplotou CPU max 56st a při běžné práci 45-46st. U Bartona 2800+ by to byla opravdu velká náhoda. Paměti mám 2x512/400 CL2.5, jedou i na CL2 bez zvednutí napětí. Jsem s deskou maximálně spokojen, až na to, že v BIOSu (1.003 i 1.004) není podpora pro Q-FAN, ani dle ASUSU to tahle deska nepodporuje - nevím, jak na to v recenzi přišli, i když je možné, že první bios to podporoval. Dá se to ale nahradit SpeedFanem.. Jinak při Vcore 1.85 a Vddr 2.8 jede stabilně i na FSB 210 - ale to už se mění v topení a riziko zničení je asi zbytečně velké... Vystřídal jsem za poslední 4 roky povícero MB (MSI, Soltek, Asus) a v současné době mi tahle přijde jako jedna z nejlepších pro Athlon XP za rozumnou cenu - kolem 2700.
16.7.2004 10:21:22   0.0.0.xxx 88
Mám tuhle desku taky a taky bios 1.004 a v biosu normálně jde nastavit Q-FAN na enable a tak...akorát teď nevim, kde přesně to tam je..něco jako HW monitor nebo tak...
22.7.2004 12:04:26   0.0.0.xxx 88
Zvysil sem napeti VCORE na 1,75V, zatim to netopi a funi jak vzteklej - s FSB jsem na 186 Mhz, coz se zamcenym multiplikatorem 12,5 dela docela silenejch 2325 Mhz :-). Jinak ted resim problem s FX 5600 128Mb od Manli, ktera to vubec nestiha ve hrach. Cuka se skoro vsechno, radili mne shodit AGP na 4x a vsechno (AA,filtrovani) povypinat a furt je to spatny....asi budu muset jeste nasetrit na novou grafiku a to tuhle mam tak 8 mesicu
27.7.2004 03:45:15   0.0.0.xxx 77
Jednu vec som sa nedocital. Ma boot menu nieco take ako Epox na zaciatku stlacis ESC a zobrazi sa z coho chces bootovat (napr.: CD-ROM, Disk1, disk2, usb...)
Dik
29.7.2004 01:21:47   0.0.0.xxx 86
Cena dobrá, výkon a kvalita taky. Trochu by ještě chtěla doladit. Jen mám trochu obavy z VIA čipsetu, mám s nimi trochu negativní zkušenosti.
6.8.2004 21:45:40   0.0.0.xxx 88
Nevím, kde vzal recenzent údaj, že se jedná o Award Medallion 6.0 BIOS. Už ze zobrazeného obrázku je jasné, že jde o AMI bios (American Megatrends).
13.8.2004 20:23:06   0.0.0.xxx 77
Jo presne tahle funkce tam je, hned po zapnuti drzet F8.
13.8.2004 20:34:56   0.0.0.xxx 77
Clovece prosimte, mam prakticky tu samou sestavu a topi jako blazen, ale vykon maly. Posli mi prosimte na mail vysledky nejakych testu co jsi delal a kdyby si mi obetoval trochu casu a napsal nastaveni v BIOSu, ohledne CPU, RAM a takovych tech zavaznejsich veci. Moc ti dekuju.
18.8.2004 10:08:33   0.0.0.xxx 77
Pokud ten disk chces reklamovat, instalovat nemusis nic znova, pokud si udelas image disku..napr. Ghostem.
18.8.2004 10:17:15   0.0.0.xxx 87
Mám Asuse A7N8X a žádný problém se zvukem nemám. Ale přesto moc v integrované "všechno" na deskách nevěřím a radši používám SB Live, kterou jsem měl už předtím, než jsem desku koupil. KT880 proti NF2 žádný výraznější nárůst výkonu nemá (četl jsem na tomshardware.com, že je v průměru o 3% pomalejší a to je to nový čip!). Na druhou stranu, bych si dnes KT880 koupil místo NF2, protože má nativní podporu pro SATA disky a je levnější. A navíc už bych nechtěl nikdy více opakovat peripetie s rozchozením IDE ovladačů pro NF2 pod Win2000.
24.8.2004 05:57:13   0.0.0.xxx 77
Plne súhlasím. Je to AMI BIOS. Treba to v recenzii opraviť. Je to závažný rozdiel. Už z veľkosti BIOS je zrejmé, že to nei je AWARD. Inak, nechápem, načo je v tom BIOS animovaná horná lišta a pod. Je komplikovanejší než AWARD. Skoro pol hodinu som strávil s jeho vyladením na max. výkon, bez oc.
16.9.2004 14:04:09   0.0.0.xxx 88
Před týdnem jsem si tuhle desku pořídi a žádné podobné problémy nevykazuje - mě se zdá naprosto SUPER!
14.10.2004 23:18:21   0.0.0.xxx 88
Pred touto deskou jsem mel FISR od MSI KT600.procesor v pohode 2500+/3200+.Tady ani s 1,75V 2800+.Uz nevym jak si pohrat s BIOSem.
2.11.2004 19:16:42   0.0.0.xxx 88
Ma problemi s bootem z cd, vetsinou nejde vubec nebo az kdyz vyhodim z biosu disk tak asi tak na desatej pokus, jinak pres boot menu to dycky skonci bootem z disku. A dalsi problem mam s integrovanou sitovkou, obcas se stane ze proste za behu zmizi a pak ji jiz nejde ani systemu vnutit, dos na hov... vod asuse bych tohle teda necekal.
29.11.2004 10:25:59   0.0.0.xxx 97
Pokud nekomu praska zvuk pri prehravani mp3, ogg, CD atd. na a7v880 a pouziva Soundmax, tak at si vypne bassbost, u me to vyresilo problem, zkousel jsem vsemozne instalace a nakonec jsem zjistil, ze to je v bassbostu(zesilovac basu, ktery je uplne k nicemu).
8.12.2004 12:01:20   0.0.0.xxx 88
Na tyhle desce strasne pomalu bezej RAMky, i kdyz sou v Dualu
15.12.2004 14:32:03   0.0.0.xxx 77
Taky mi praska zvuk a chtel bych skusit vypnout ten "bassbost", ale nikde jsem nenasel, kde ho vypnout. Proto prosim o radu.
16.12.2004 13:43:13   0.0.0.xxx 77
Tak jsem si se zvukovkou pohral a zjistil jsem, ze praskani zpusobuje hlasite nastaveni wav v ovladacich zvuku, jakmile tam posunovaci listu mirne pod pulku, tak to funguje bez praskancu i se zapnutym bass bostem. Proste ten zvukovy chip asi nezvlada vyssi hlasitost. Jinak bassbost najdes v ovladacich - zvuk - upresnit (ted tam jsou posunovaci listy) - moznosti - vlastnosti a zaskrtnout policka pro dalsi nastaveni jako je AUX, mikrofon, line out atd. Proste ta zvukovka je na te desce nic moc, na nForce2 jsou mnohem lepsi, ale to je fuk jestli poslouchas MP3 - shit.
29.12.2004 22:41:19   0.0.0.xxx 77
mate pravdu, ale ciastocne je to sposobene tym, ze defaultne doska neberie maximalne vyhodne casovania RAMiek, ale tie najmenej vyhodne. A neviem preco.

Priklad: dual channel 2x256, DDR400, ktore zvladnu casovanie CL 2 3-3-6, mali nastavene 2.5-5-5-9 a tym padom priepustnost bola len okolo 2300 Mhz, cize strasne. teraz je okolo 2800 Mhz, co je aj tak podpriemer (na KT400vke mi skoro toto dosahovali aj bez Dual Channelu), ale ovela lepsie nez default...
31.12.2004 23:59:41   0.0.0.xxx 77
Cau,potrebuju poradit mam tudle zakladku v ni bartona 2600+@3000+,256ddr 400¨mhz cl2,5kingston,seagate barracuda 120GB U-ATA,MSI Gf fx 5700@ 470/670mhz.revizi biosu mam 1007 a nikde sem nenasel agp drive strenght??a taky silence a performance mod pro disky,a co znamena spread spectrum a anychronous frequency?pripadne co ovlivnuje kdyz je to hozeny na enable ci disable.a v 3dmarku 03 mam pouhych 2900 bodu.nezda se vam to nejak malo??co vetsinou ovlivni vykon v nastaveni biosu?ramky mam skoro na nejnizsi casy...mam to vodszkouseny na nizsich uz to je nestabilni...frekvenci ramek mam hozenou na 400mhz.muze to byt tim kdyz ma 2600+ 333?a kdyz to hodim na 3200+ bude to brat FSB jako 333 nebo 400?diky za odpovedi
1.1.2005 00:03:19   0.0.0.xxx 88
Cau,potrebuju poradit mam tudle zakladku v ni bartona 2600+@3000+,256ddr 400¨mhz cl2,5kingston,seagate barracuda 120GB U-ATA,MSI Gf fx 5700@ 470/670mhz.revizi biosu mam 1007 a nikde sem nenasel agp drive strenght??a taky silence a performance mod pro disky,a co znamena spread spectrum a anychronous frequency?pripadne co ovlivnuje kdyz je to hozeny na enable ci disable.a v 3dmarku 03 mam pouhych 2900 bodu.nezda se vam to nejak malo??co vetsinou ovlivni vykon v nastaveni biosu?ramky mam skoro na nejnizsi casy...mam to vodszkouseny na nizsich uz to je nestabilni...frekvenci ramek mam hozenou na 400mhz.muze to byt tim kdyz ma 2600+ 333?a kdyz to hodim na 3200+ bude to brat FSB jako 333 nebo 400?diky za odpovedi
1.1.2005 00:03:19   0.0.0.xxx 88
Cau,potrebuju poradit mam tudle zakladku v ni bartona 2600+@3000+,256ddr 400¨mhz cl2,5kingston,seagate barracuda 120GB U-ATA,MSI Gf fx 5700@ 470/670mhz.revizi biosu mam 1007 a nikde sem nenasel agp drive strenght??a taky silence a performance mod pro disky,a co znamena spread spectrum a anychronous frequency?pripadne co ovlivnuje kdyz je to hozeny na enable ci disable.a v 3dmarku 03 mam pouhych 2900 bodu.nezda se vam to nejak malo??co vetsinou ovlivni vykon v nastaveni biosu?ramky mam skoro na nejnizsi casy...mam to vodszkouseny na nizsich uz to je nestabilni...frekvenci ramek mam hozenou na 400mhz.muze to byt tim kdyz ma 2600+ 333?a kdyz to hodim na 3200+ bude to brat FSB jako 333 nebo 400?diky za odpovedi
1.1.2005 00:03:20   0.0.0.xxx 88
Cau,potrebuju poradit mam tudle zakladku v ni bartona 2600+@3000+,256ddr 400¨mhz cl2,5kingston,seagate barracuda 120GB U-ATA,MSI Gf fx 5700@ 470/670mhz.revizi biosu mam 1007 a nikde sem nenasel agp drive strenght??a taky silence a performance mod pro disky,a co znamena spread spectrum a anychronous frequency?pripadne co ovlivnuje kdyz je to hozeny na enable ci disable.a v 3dmarku 03 mam pouhych 2900 bodu.nezda se vam to nejak malo??co vetsinou ovlivni vykon v nastaveni biosu?ramky mam skoro na nejnizsi casy...mam to vodszkouseny na nizsich uz to je nestabilni...frekvenci ramek mam hozenou na 400mhz.muze to byt tim kdyz ma 2600+ 333?a kdyz to hodim na 3200+ bude to brat FSB jako 333 nebo 400?diky za odpovedi
1.1.2005 00:03:20   0.0.0.xxx 78
Cau,potrebuju poradit mam tudle zakladku v ni bartona 2600+@3000+,256ddr 400¨mhz cl2,5kingston,seagate barracuda 120GB U-ATA,MSI Gf fx 5700@ 470/670mhz.revizi biosu mam 1007 a nikde sem nenasel agp drive strenght??a taky silence a performance mod pro disky,a co znamena spread spectrum a anychronous frequency?pripadne co ovlivnuje kdyz je to hozeny na enable ci disable.a v 3dmarku 03 mam pouhych 2900 bodu.nezda se vam to nejak malo??co vetsinou ovlivni vykon v nastaveni biosu?ramky mam skoro na nejnizsi casy...mam to vodszkouseny na nizsich uz to je nestabilni...frekvenci ramek mam hozenou na 400mhz.muze to byt tim kdyz ma 2600+ 333?a kdyz to hodim na 3200+ bude to brat FSB jako 333 nebo 400?diky za odpovedi
1.1.2005 14:17:02   0.0.0.xxx 97
Odešla mě deska Asus A7V600-X, potřeboval jsem rychle novou, tuhle jsem nemohl zrovna sehnat, tak jsem koupil A7V880, pohoda, frčí mě tam barton 2500+ na 2,2 MHZ, hlásí se jako 3200+. teplota málokdy přeleze 50 stupňů, při plným výkonu se pohybuje kolem 60 stupňů. Ovšem co nechápu, tu vychvalovanou zvukovku SoundMax, to je humus! Pořád loupání, praskání, nevim co s tím, asi budu muset koupi jinou a tu integrovanou na desce vypnout. SHIT!!!!!!
31.1.2005 08:55:28   0.0.0.xxx 79
Nevíte někdo proč a co s tím?
Na desce A7V88 mám grafiku FX 5700/256 RAM, RAM 512 MB Kingmax CL 2,5, Athlon 1700 XP+ Palomino.Problém mám v nastavení taktu RAM. Když nastavím 333 nebo 266, tak to funguje, když nastavím AUTO nebo 400 MHz, tak nejedou žádné aplikace vyžadující DirectX a videopamět hlásí velikost 0 B.Při pokusech jsem zjistil, že na historický ovladač pro nVidia ( 52.xx )to na 400 MHz jede, ale výkon grafiky je výrazně snížen ( až o 50% ).
Kromě toho se mi zdá, že výkon RAM je nízký při všech nastaveních latencí ( zápis 0,6GB/s, čtení 2GB/s, latence 142 )
Pokud máte někdo něakou radu, pomozte.
9.2.2005 13:18:17   0.0.0.xxx 108
Kdyby jenom to. Ale minumum je 1.65V, kdyz EPOX nabizi napeti od 1.4V. Coz je divny, protoze Semrpon bezi na 1.55, nebo 1.6 podle revize, a o mobilnim Athlone si muzu nechat zdat (pokud ho chci na to, nac se vyuziva).

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

0 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 0Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.