Hlavní stránka Hardware Základní desky Čipsety na "nože": nForce2 vs. KT600 od Solteku
Čipsety na "nože": nForce2 vs. KT600 od Solteku
autor: Petr Válek , publikováno 6.11.2003
Čipsety na
Není to tak dlouho co mi jeden kamarád položil otázku, jakou základní desku a hlavně s jakým čipsetem by si měl pro svého Athlona vybrat. Otázka je to jednoduchá, odpověď na ni už tak jednoznačná není. Na trhu převažují dvě platformy a každá má své klady i nevýhody. Několikrát inovované čipové sady nForce2 (nyní nForce 2 Ultra) jsou totiž stále častěji atakovány čipsetem VIA KT600, který se chlubí integrovaným řadičem SerialATA a vyššími výkony v paměťových testech SiSoft Sandra. Docela mně tento problém zaujal a nedalo mi to neověřit si jak tomu ve skutečnosti je. A aby tento souboj byl pikantnější, do ringu jsem pozval oba borce ze stejného "klubu" TJ Soltek. {mospagebreak title=KT600 kontra nForce2}

nVidia nForce2

Čipset nForce2 si mezi příznivci AMD Athlonů vydobyl pevnou pozici - v nedávné minulosti byl ve svém sektoru dokonce neoddiskutovatelnou jedničkou. Jeho úspěch byl založen nejenom na vysokých výkonech podpořených dvoukanálovým řadičem pamětí (kdy se data čtou a zapisují do dvou modulů paměti souběžně) - nezanedbatelným trumfem byl i... kvalitní marketing firmy nVidia.

Čipsety nForce2 jsou dnes dodávány v několika variantách a kombinacích:

Northbridge - IGP, SPP

Desky s nForce2 používají dvě, z hlediska interní grafiky, odlišné verze "severního mostu" (northbridge - název plyne z jeho umístění ve schématech kde se obvykle kreslí přímo pod procesor, avšak nad southbridge):

  • Varianta označená IGP, ač vybavena lépe, je spíše určena do méně výkonných sestav. Má totiž integrovanou grafickou kartu s 3D enginem založeným na bázi GeForce 4MX. Interní grafika se dá vypnout a čip použít jako verzi...
  • SPP u které se počítá s tím, že sestava bude využívat externí (předpokládám že výkonnou) AGP grafickou kartu.

Pozor, oba tyto čipy se mohou vyskytovat ve variantách s jedno i dvoukanálovým řadičem paměti. Dnes se obvykle používá označení nForce2 400 pro jednokanálová řešení a nForce 2 Ultra 400 pro čipy které mohou paměti obsluhovat paralelně (pouze tehdy pokud desku osadíte dvěma stejnými moduly které navíc umístíte do předem určených slotů). Číslovka 400 při tom označuje podporu procesorů se sběrnicí 400MHz (jádro Barton).

Poznámka: Při koupi desky s čipsetem nForce2 by si dejte pozor ať nekoupíte typ s jednokanálovým paměťovým řadičem (tedy pokud "dual channel" požadujete).

nForce2 Ultra 400 nemá jednoduchý duální řadič paměti, ale přímo řadiče dva - k jednotlivým modulům tak může přistupovat zcela paralelně, což umožňuje značně snížit latence a zvýšit stabilitu. Pro ilustraci uvádím tabulku teoretických propustností pamětí u čipsetu nForce2.

Čipsety na \

Specialitou tohoto čipsetu je tzv. AGP/PCI lock kdy je možné nastavit frekvenci těchto sběrnic nezávisle na externí frekvenci procesoru. Čipsety VIA zde dosud používají předem určené děličky.

Southbridge - MCP, MCP-T

Základní MCP se chlubí podporou 6-8 portů USB 2.0, ATA-133 a nese jednu síťovku 10/100Mbit. Pro zvuk používá AC´97 kodeky. Naproti tomu varianta MCP-T je navíc často vybavena další síťovkou a o zvuk se stará specialitka s názvem APU - Audio procesor unit, která podporuje také digitální výstup vícekanálového zvuku který dokáže kódovat do formátu Dolby Digital AC3.

Southbridge a northbridge jsou spojeny pomocí sběrnice HyperTransport.

VIA KT600

Čipset VIA KT600 je nejmladším a zřejmě posledním z čipsetů firmy VIA, určeným pro platformu AMD Socket A (další čipové sady jsou už určené pro nové Athlony 64). Byl uveden 13. května 2003, tedy ve stejný den jako procesor firmy AMD Athlon XP 3200+ Barton.

Své období největší slávy si firma VIA užívala v době kdy uváděla čipsety KT266, KT266A, KT333 a KT400. Každá nová sada přinesla vždy drobná vylepšení a uživatelé byli spokojení až do doby kdy nVidia a její inovovaný čipset nForce2 ukázaly, že to s výkonnými Athlony umí lépe. I když čipsety firmy VIA patřily vždy mezi nejrozšířenější, po nástupu nForce ztratily svou "vedoucí pozici". Jedním z největších problémů byl výkon paměťového řadiče. Samotná VIA si byla vědoma těchto problémů - odpověď ji však trvala poměrně dlouhou dobu. U KT600 zavedla celou řadu změn (především tzv. prefetch bufferování) a nazvala je souhrnně technologie FastStream64.

Velkým plusem byla integrace řadiče SATA do southbridge (podporuje RAID 0,1). V tomto ohledu u nVidie poněkud zaspali dobu a musí tyto funkce řešit použitím externího čipu. Desku s čipsetem VIA KT600 jste na našich stránkách viděli zatím pouze jednu, proto neuškodí když uvedu blokové schéma.

Čipsety na \

Další důležitou novinkou oproti starším VIA bratříčkům je oficiální podpora pamětí DDR400 (max. 4GB), AGP řadič podporuje režimy 8X/4X/2X a splňuje specifikaci AGP 3.0.

Mezi neméně důležité vlastnosti patří podpora až osmi USB 2.0, integrovaná zvuková karta VIA Vinyl Six TRAC používá kvalitní kodek VIA VT1616. O spojení mezi northbridge a southbridge se stará osvědčený osminásobný V-Link (533MB/s).

Co ale mají tyto čipsety a dnes testované desky společného? Obě jsou určeny pro procesory AMD Athlon XP (i Thortony), Durony (i Applebredy) a Thunderbirdy. AMD se svého socketu A drží už dlouhou dobu a pro nás uživatele je to jen dobré.

Vybavení můžete ověřit v tabulce:

Deska (Čipset)

Soltek SL-KT600-RL
VIA KT600

Soltek SL-75FRN2-RL
nVidia nForce2

Platforma Socket A Socket A
Kompatibilita AMD Duron/Athlon/AthlonXP AMD Duron/Athlon/AthlonXP
Northbridge/Southbridge VIA Apollo KT600 + VIA VT8237 nVidia SPP + MCP
Fsb 100/133/166/200MHz 100/133/166/200MHz
Paměti 200/266/333/400MHz DDR 200/266/333/400MHz DDR
Sloty/maximální osazení 3 x DIMM (3GB) 3 x DIMM (3GB)
Integrované audio 5.1 - VIA 1616 /AC´97 5.1 - Realtek ALC650/AC´97
Integrovaný LAN 10/100Mbit PHY VT6103 MCP Networking Controller
PCI 6x 5x
AGP 8x/4x AGP 3.0 8x/4x AGP 3.0
SATA 2x SATA (RAID) 2x SATA (RAID)
IDE 2x IDE Ultra ATA/133 2x IDE Ultra ATA/133
Floppy 1x 1x
USB 8x 2.0 6x 2.0
Features Hardwarový monitoring teploty, napětí a otáček větráčků, Red storm overclocking Hardwarový monitoring teploty, napětí a otáček větráčků, Red storm overclocking
BIOS AMI Award

Čipsety na \ Čipsety na \
První "krasavice" je SL-KT600-RL a druhá přirozeně SL-75FRN2-RL, jak se Vám líbí?

{mospagebreak title=Soltek SL-KT600-RL}

Balení a vybavení

 Soltek SL-KT600-RL
 

Čipsety na \

Platforma: Socket A
Kompatibilita: Duron/Athlon/Athlon XP
Externí frekvence CPU: 200/266/333/400MHz

Čipová sada / Northbridge:
VIA KT 600
Southbridge: VIA VT8237

Paměti:
DDR SDRAM - DDR266 až 400
DIMM sloty:
3x  (každý max. 1 GB)

AGP slot:
AGP 3.0 (režim AGP 8x), Fast Writes
PCI sloty:
PCI 2.2, celkem 6, všechny Busmaster
ISA / AMR / CNR sloty: 0 / 0 / 0
USB: celkem 8x USB 2.0; 2 x na zadním panelu, 6x deska

Kanály ATA:
2x IDE (ATA33/66/100/133), 2x SATA (RAID 0,1)
Floppy: 1x

Integrovaný zvuk:
ano, 5.1, AC97 VIA 1616

Pokročilé ladění: změna fsb po 1 MHz (100-233),změna multiplikátoru, změna napětí CPU - až 1,85 V, změna napětí pamětí, změna napětí AGP, komplexní nastavení pamětí, děličky 1/6, 1/5, 1/4 a 1/3

Speciality:
10/100Mbit LAN (PHY VT6103), integrated modem MC´97, Red storm oveclocking, ABS II, software

Rozměry desky:
ATX

Výrobce: Soltek
Zapůjčila firma: Abacus

 

Po otevření klasické stříbro-černé "Soltekáčské" krabice Vás čeká pohled na přibalené kabely (1xFDD, 1xIDE, 2x SATA a rozbočka na napájení dvou SATA disků), záslepku portů a CD s ovladači a CD s utilitami (Drive Image, PC-cillin, Partition Magic, Virtual Drive). Nechybí ani manuál, který ale bohužel na české uživatele nemyslí.

Čipsety na \

Samotná deska je zabalena v antistatickém sáčku. Vybavení porty u zadního panelu je taky u tohoto typu desek standardní. Najdete zde klasické PS2 pro myš i klávesnici, 3x jack pro audio-výstup a vstup (5.1, přepínání mezi in/out v menu zvukové karty), 2x USB 2.0, 1x LPT, 2x COM, 1x Gameport a port pro připojení LANu.

Čipsety na \
Na testované desce je navíc slot pro LAN nad USB (fotka z modelu SL-KT600-R)

Nechybí ani header s dodatečnými porty USB 2.0 (2x), kterých můžete na desku připojit až 6. Vybavení desky je tedy relativně slušné. Za klad považuji přibalený software (PC-cillin, Drive Image, Partition Magic, Restore It a Virtual drive). Software je však poněkud starších verzí.

 

Balení a vybavení                                                                                                65%     

Rozvržení a přípojné body

Deska je zbarvená červeně, která až přechází do fialové. Velice křiklavou mi pak připadá zbarvení slotů žlutou barvou. Kdo má rád kanárkově zbarvené desky, si bude libovat.. Velice dobře bude deska vypadat v otevřené skříni v kombinaci s UV světly.

Čipsety na \
Klepněte pro obrázek v 1024x768...

Deska je ve formátu full ATX. Samotné rozvržení konektorů považuji za velice povedené. Někomu bude vadit umístění napájecích konektorů ATX, já osobně to však považuji za plus. Jedinou výhradu bych měl k příliš blízkému umístění slotů pro paměti vůči AGP, kde může být problém v případě velké grafické karty s manipulací s pamětmi.

SATA konektory (RAID 0,1) najdete hned nad IDE a Floppy konektory. RAID pro Serial ATA je integrován do southbridge VIA VT8237. Jumper ClearCMOS je také dobře přístupný, hned nad baterií, pokud se tedy "nepovede" nastavení a PC nenajede, pohodlně se k němu dostanete. Konektory pro větráčky na desce najdete tři. Jeden nad sloty pamětí, druhý u baterie a třetí poněkud netypicky vedle posledního PCI slotu. Toto řešení musím pochválit a to hlavně proto, že nebudete muset vést napájení přídavných větráčků přes desku ale pohodlně okolo! PCI 2.2 sloty jsou na desce hned v šestici. AGP je vybaveno zajišťovacím mechanismem, který zdaleka nebývá standardním vybavením.

Co ale chybí je vybavení desky porty FireWire IEEE 1394. V době digitálních fotoaparátů, digitálních kamer či mp3 playerů je to škoda.
O zvuk se stará kodek AC´97 v čipu VIA VT1616, který zvládá vzorkování 18-bit pro šestici kanálů a podporuje SPDIF, který ale na desce nenaleznete. Bližší informace o VT1616 jsou k dispozici zde.
Konektory pro připojení stavových diod a zapínacích či resetovacích tlačítek jsou umístěny netypicky svisle, ale myslím že to vůbec není na závadu.

Socket je pootočen o 90°. Díky tomu je částečně ochlazován proudem vzduchu, byť mírně teplejším, čip northbridge.

  Čipsety na \

Okolo socketu je dostatek místa na namontování chladiče běžných rozměrů (jak říká jeden kolega, okolí socketu je čisté), jedinou limitací mohou být kondenzátory v pravém horním rohu u socketu. Pasiv s rozměrem 80x80 by jste si už dovolit nemohli. Všech 90% běžně používaných chladičů je však vyráběno tak, aby k podobným kolizím nedocházelo.Za velké mínus považuji absenci děr pro instalaci chladičů, které to vyžadují. Pokud jste majiteli podobného chladiče, budete se s ním muset rozloučit.  

Layout                                                                                                                    75%

BIOS a nastavení

Soltek pro tuto desku zvolil BIOS firmy AMI, který umožňuje bohaté nastavení, přesnější popis najdete v tabulce. Je třeba taky zmínit použitý software Solteku na přetaktování, Red Storm overclocking, který umožňuje automatické přetaktování na hodnoty, které se podle desky zdají být stabilní. Z vlastní zkušenosti bych tento způsob spíš nedoporučoval. Při vyzkoušení této funkce deska  okamžitě "vytuhla" a byl nutný restart a také clear CMOS. Je ale možné, že s novými verzemi BIOSů se tento problém vyřeší. Pokud tedy budete chtít taktovat, bude zatím lepší zůstat u osvědčeného klasického overclockingu.

Čipsety na \

násobič

5x až 18x
frekvence FSB 100 až 233 MHz po 1 MHz
Vcore 1,1V až 1,85V po 0,025V
napětí AGP 1,5 až 1,8V po 0,1V
napětí pamětí 2,5 až 2,8V po 0,1V
napětí čipsetu nelze měnit
dělička 1/6, 1/5, 1/4, 1/3 (nastavení jumpery na desce)

Deska má také ve vybavení software s možností ve Windows monitorovat teploty a stav systému i s otáčkami větráčku pomocí firemní utility.

Čipsety na \
Firemní utilita pro sledování systému

BIOS a nastavení                                                                                                  80%

Stabilita

Do základní desky jsem pro testování stability umístil procesor AMD Athlon XP 2500+, který jsem přetaktovával na XP 3200+, tedy s fsb 200 a násobičem 11x. Deska se po celou dobu testování chovala vzorně, ani jednou nezakolísala. Čipset však fsb 400MHz podporuje, takže bych opravdu nečekal jakékoli problémy. Znovu bych ale upozornil, že čipset podporuje děličky 1/6, 1/5, 1/4 a 1/3. Samotné nastavení je možno upravovat také na desce pomocí jumperů. Vyšší fsb jsem nezkoušel, myslím si ale, že se deska bude chovat vzorně i při mírně vyšších fsb.. Jak si deska vedla v boji se sestřičkou postavenou na čipsetu nForce 2 se dozvíme až po představení druhé desky.

{mospagebreak title=Soltek SL-75FRN2-RL "Golden Flame"}

Balení a vybavení

 Soltek SL-75FRN2-RL "Golden Flame"

Čipsety na \

 

Platforma: Socket A
Kompatibilita: Duron/Athlon/Athlon XP
Externí frekvence CPU: 200/266/333/400MHz

Čipová sada / Northbridge:
nForce2
Southbridge: SPP+MCP

Paměti:
DDR SDRAM - DDR266 až 400
DIMM sloty:
3 (každý max. 1 GB) Dual channel

AGP slot:
AGP 3.0 (režim AGP 8x), Fast Writes
PCI sloty:
PCI 2.2, celkem 5, všechny Busmaster
ISA / AMR / CNR sloty: 0 / 0 / 0
USB: celkem 4x USB 2.0; 2 x na bracketu, 2x deska

Kanály ATA:
2x IDE (ATA33/66/100/133), 2x SATA (RAID 0,1) + 1x RAID IDE
Floppy: 1x

Integrovaný zvuk:
ano, 5.1, AC´97 + ALC650  6-kanálů

Pokročilé ladění:
změna fsb (100-250), změna multiplikátoru, změna napětí CPU - až 2,0 V (!), změna napětí pamětí, změna napětí AGP, komplexní nastavení pamětí

Speciality:
10/100Mbit LAN (nVidia), Red storm oveclocking, ABS II, software

Rozměry desky:
ATX (305x244 cm)

Výrobce: Soltek
Zapůjčila firma:
ProCA

V krabici, která je tentokrát díky zlatému provedení desky (Golden Flame) v kombinaci černé a žluté s důležitými informacemi o vybavení a čipsetu najdete klasické balení kabelů, manuálu a CD s ovladači a utilitami. Ani tentokrát nebude chybět už dlouhou dobu u Solteku dodávaný balík CD´s , kde najdete programy, které Vám pomůžou ať s přerozdělováním HDD nebo s tvorbou image CD disků.
Nechybí ani antivirový program PC-cillin. Kabeláž je identická jako u předchozího modelu. 1x FDD, 1x IDE kabel, dva kabely pro připojení SATA disků a redukce napájení pro ně.

Čipsety na \

Manuál, který i když je hezky zpracovaný, český překlad nemá. Nezbytnou součástí jsou také ovladače pro SATA RAID (externí čip Promise PDC20376) nahrané na disketách.

Čipsety na \
Přípojné porty

Vybavení  porty je identické jak u modelu výše, 2x PS2 pro myš a klávesnici, 2x COM porty, 1x LPT port, 1x Game/midi port, nechybí LAN a také výstup na tři jacky pro připojení reproduktorů nebo mikrofonu (přepínání vstupů a výstupů v menu zvukové karty).  Porty USB 2.0 jsou dva

Balení a vybavení                                                                                                65%

Rozvržení a přípojné body

Desce velice sluší "Golden Flame" zabarvení. Další kandidát do otevřených skříní. Dokážu si představit jak pěkně bude v osvícené skříni vypadat.

Čipsety na \
Klikněte pro zvětšení na 1024x768...

Deska má opět full ATX rozměr (305x244 cm). Umístění konektorů je dobré jen částečně. Konektory pro připojení napájení ATX jsou umístěny v dobrém místě, najdou se ale lidé, kterým se líbit nebude. Jestli vlastníte menší midicase se svisle umístěným zdrojem, bude se Vám manipulovat s kabely napájení velice špatně a zároveň díky blízkosti zdroje zabráníte kvalitnímu proudění vzduchu. Naštěstí jsou dnes skříně vyráběny většinou se zdrojem vodorovně a tento problém odpadá, pokud nejste nepořádní a nenecháváte kabely jak jsou.

Obrovským nedostatkem je chybějící aretace u AGP. Není  to dobré pro grafické karty s masivními chladiči, jako jsou například FX5900 Ultra nebo nové FX5950. Pokud budete mít PC stále na jednom místě, dokáže v těchto podmínkách AGP udržet kartu na svém místě i díky pojišťovacímu šroubku, pokud ale jezdíte s "kompíkem" na LAN party, je třeba si dávat na povytažení karty pozor. Další z problémových míst je blízkost paměťových slotů u AGP, kde s pamětmi v případě delší grafické karty nemůžete manipulovat, ale upřímně jak často měníte paměti?

Konektory pro disky IDE jsou umístěny velice vhodně vedle paměťových slotů a navíc je tady ještě jeden konektor IDE (RAID) spolu se slotem pro připojení FDD. Vybavení třemi porty pro IDE pro až 6 zařízení je perfektním krokem. ClearCMOS, kterou najdete přibližně ve třetině desky mezi IDE sloty nebude těžké po umístění více IDE zařízení schovat pod kabely.

Konektory pro SATA disky a jejich umístění Vám bude vadit jedině v případě, že budete umísťovat více zařízení do slotů PCI (je jich pět), nebo ještě hůře budete muset využít všechny. V takovém případě může použití SATA disků vadit u delších karet jako je Audigy nebo TV karty. Konektor zastrčený do desky úplně "zruší" pátý slot PCI konektor zastrčený do SATA slotů. S umístěním modemu nebo krátkých zvukových karet bude vše v pořádku.

Konektory pro připojení přídavných větráčků jsou tři. Jeden naleznete vedle slotů pro paměti , druhý u konektoru napájení (řešení u předchozí desky se mi zamlouvalo více, protože odpadá nutnost vést kabely přes desku) a třetí opět výhodně vlevo od třetího IDE. Zvuk zajišťuje Realtek ALC650. Konektory na zapínání, resetování a stavové diody jsou vodorovně, takže připojení nebude problematické. 

Umístění a pootočení socketu je typické, vzduch z chladiče fouká na kondenzátory a na druhé straně na paměti. Pootočení, jaké jsme viděli u předchozí desky se mi zdá šťastnějším řešením.

Čipsety na \

V okolí socketu je také dostatek místa pro umístění chladičů s rozměrem až 80x80 mm i větším. Původně se zdálo, že kondenzátory u socketu budou limitovat použití tak velkého chladiče, nakonec se ale k mé spokojenosti ukázalo, že je vše v pořádku.

Layout                                                                                                                    70%

BIOS a nastavení

Jako BIOS tentokrát firma Soltek použila Award Phoenix, který se také nemusí stydět za možnosti nastavení. Nejdůležitější informace o nastavení tohoto BIOSu najdete v následující tabulce.

 

násobič

5x-22x
frekvence FSB 100 až 250 MHz po 1 MHz
Vcore 1,1V až 2,0V po 0,1V
napětí AGP 1,5 až 1,8V po 0,1V
napětí pamětí 2,5 až 2,9V po 0,1V
napětí čipsetu 1,5-1,7V, po 0,1V
frekvence AGP 66 MHz až 100 MHz po 1 MHz (vyjma vysokých frekvencí)

Čipsety na \
Advanced chipset features

Nastavení časování pamětí je u této desky provedeno také precizně, každý fanda se bude moci vyřádit. Synchronní či asynchronní režim je samozřejmý. 
Firma Soltek i u této desky dodává svou utilitu Red Storm overclocking, kterou můžete přetaktovávat přímo v BIOSU. Jelikož jsem ale příznivcem klasického OC, ani jsem jej u 75FRN2 nezkoušel.

BIOS a nastavení                                                                                                85%

Stabilita

Na desku jsem opět osadil procesor AMD XP Barton 2500+, který jsem přetaktovával na frekvenci modelu AMD XP 3200+ Barton. U desky se také v tomto případě ani jednou nevyskytl problém, což by mně na druhou stranu udivilo, jelikož použitý čipset má oficiální podporu fsb 200MHz. Vyšší fsb jsem nezkoušel, ale předpokládám, že deska bude natolik odolná a schopná zvládat fsb,jaké se u čipsetů nForce2 běžně dosahují.

{mospagebreak title=Testy}

Testovací komponenty a metodika

Jak už jsem zmínil, u obou desek jsme použili procesor AMD Athlon XP 2500+ s jádrem Barton, který jsme bez problému přetaktovali na frekvenci odpovídající modelu 3200+ (200MHz x 11) při napětí 1,725V. Paměti Corsair "Value" PC3200 s nastavením časování 2-3-3-6. O 3D se starala grafická karta ASUS FX5900 Ultra (52.16). Testováno bylo na Woknech XP SP1 CZ. V případě desky s čipsetem nForce2 byl použit ovladač 2.45 a u KT600 jsme měli nainstalován VIA Hyperion 4in1 v4.49Nastavení bylo u obou desek (pokud to bylo možné) stejné.

Čipsety na \
CPUZ a přetaktovaný XP 2500+.

Použité testy:  Return to the Castle Wolfenstein, UT 2003 a soubor dvou benchmarků, PCMark 2002, memory test z programu Sandra 2004, Aquamark 3.0, 3DMark 2001 a SPECviewperf 7.1.

Testy, které jsme použili měly dostatečně ukázat kdo z koho. Jak to vše nakonec dopadlo se dozvíte dále.

.Čipsety na \

U hry postavené na enginu Quake je jasně patrný náskok paměťového řadiče nForce2. KT600 v tomto případě ztrácí cca 5% a to i v porovnání s jednokanálovým osazením nForce2, duální režim pomůže zvýšit výkon téměř o další tři procenta. Testováno bylo pomocí Timedema v rozlišení 800x600x32b. s detaily na normální hodnoty.

Čipsety na \

V obligátním 3Dmarku 2001 jsme testovali v defaultních nastaveních -a nakonec tento rozdíl snad ani nemá cenu nijak komentovat. 

Čipsety na \

SPECviewperf 7.0 a jeho testy patří mezi velice používané. Jako první jsme vybrali snad nejnáročnější 3D Studio MAX. Deska s KT600 je schopná konkurovat nForce2 pouze pokud je použit single channel. Dual chanel pomáhá zvýšení výkonu o přibližně deset procent.

Čipsety na \

Test DRV8 jen potvrzuje náskok nForce 2. Tentokrát se podařilo utéct nForce2 desce s KT600 i v single channel osazení o necelých deset procent, nárůst u dual osazení je ještě vyšší.  

Čipsety na \

Dalším z řady je Aquamark 3.0, který masivně využívá DX9 a scény v něm použité patří mezi ty rozmanitější. Stále vidíte co se zrovna testuje. První z tabulek vyjadřuje průměrnou fps a jak sami vidíte, rozdíly jsou natolik malé, že je lze považovat za statistickou chybu. Nebo jestli chcete za vyrovnanost desek. I když je benchmark především určen na testování grafických karet, dokáže změřit i výkon procesoru a procesor bez dobré paměťové propustnosti je jako auto bez volantu.

Čipsety na \
Větší číslo patří procesoru

Konečné výsledky mně tedy opravdu vůbec nepotěšily, rozdíl 1% ve prospěch KT600 vůči nForce2 single nelze komentovat. Stejně tak i dual chanel zapojení pro nForce2 nepřináší nějaké rozumné navýšení. 

Čipsety na \

Posledním z použitých herních benchmarků je Unreal tournament 2003 se svými mapami anubis bothmatch a antalus flyby. V prvním z nich, kde se přehrává souboj botů získává nForce v single channelu něco málo přes jedno procento, dual channel posune nForce2 nad KT600 zhruba o dvě procenta. Rozdíly jsou to ale velice malé.

Čipsety na \

Druhá z mapek, průlet lokací Antalus jen potvrdila minimální rozdíly ve výsledcích jako u bothmatche.  

Čipsety na \
Světle šedé sloupce označují výkon procesoru, tmavé pak pamětí

Test PCMark 2002 je právě jedním z těch, kde by se více měl projevit svižnější paměťový řadič nVidie. Vidíte sami šedé na bílém, že nForce poráží v tomto benchmarku KT600 o pěkných 8 procent v single osazení a pokud osadíte nForce v režimu dual channel, je náskok až 10%. Výkony procesorů jsou zcela porovnatelné, práci s procesorem zvládají obě desky na výbornou.

Čipsety na \
Tmavý sloupec je výkon v memory Float, světlejší memory Integer

Posledním z použitých testů je Sandra 2004 a její memory benchmark. V testu Float je lepší o malinký kousek KT600 před single channel nForce,  U testu Integer je výsledek všech desek hodně podobný. Pokud bych měl hodnotit procenty, rozdíly jsou v řádu 1-2%.

{mospagebreak title=Přehled výsledků, zhodnocení a závěr }

Jak jste sami mohli vidět, čipset VIA KT600 je pro nForce2 velice zdatným protivníkem. Jeho výkony jsou sice o malinko horší (1-9%), přesto stále velice solidní. V tabulce uvádím procentuální rozdíly u jednotlivých testů, přičemž jako referenční bod jsem zvolil výkon nForce 2 s dual channelem. Jak vidíte výsledky jsou někdy až překvapivě vyrovnané.

 

 

nForce2 dual channel

nForce2 single channel

KT600

RTCW 100% - 1% - 9 %
3D Mark 2001 100% neměřeno  + 0,5 %
Gun Metal 100% neměřeno - 0,9 %
Aquamark FPS 100% - 0,5 % - 0,3 %
UT2003,anubis both. 100% - 0,5 % - 1,9 %
UT2003, antalus flyby 100% - 2 % - 2,8 %
PC Mark CPU 100% - 0,5 % - 1 %
PC Mark memory 100% - 0,5 % - 9 %
Sandra 04, Mem Integer 100% - 1,5 % + 1 %
Sandra 04, Mem Float 100% - 3 % - 0,5 %
Specview. 3D s MAX 100% - 8 % - 9 %
Specview. DRV8 100% - 4 % - 10 %

V současné době jsou dnes testované desky velice solidní střední třídou, za kterou nezaplatíte nijak velké peníze. Desky jsou stabilní, dobře vybavené a také jejich možnosti při nastavování patří mezi ty lepší.

Z pohledu běžného uživatele, který požaduje optimální výkon a stabilitu je tedy úplně jedno, kterou z obou desek zvolí. Rozhodujícím faktorem při koupi nové desky bývá v neposlední řadě také cena. Jak už jsem zmínil výbava je téměř identická, cenově vychází lépe deska s čipsetem KT600. K dnešnímu dni za Soltek SL-KT600-RL utratíte 2.379,- Kč bez DPH a za model Soltek SL-75FRN2-RL 3.144,- Kč bez DPH (ceny přebrány z Netkoloniálu firmy Abacus 6.11.2003).

Obě z testovaných desek tedy obstály velice dobře, výběr jedné z nich je velice těžký. Kdybych se měl rozhodovat já, jakou desku si koupit, opravdu bych si nebyl jistý. Obě jsou velice dobré, zlepšilo se i zpracování a celkově mně překvapily. U podobných recenzí kde se testují dva výrobky je pravidlem, že jeden z nich vyjde jako vítěz.

  • Pokud bych se při rozhodování řídil vyššími výkony, zvolil bych tu s čipsetem nForce2,
  • jestli by však rozhodoval poměr cena/výkon, je jasné, že bych si zvolil tu s KT600.

Jakou by jste si vybrali Vy, je pouze na Vás.

Verdikt pro Soltek SL-KT600-RL:

Pro:

*
Cena
* Dobrý poměr cena/výkon
* Kvalitní provedení
 
Proti:

* Chybějící FireWire

Verdikt pro Soltek SL-75FRN2-RL "Golden Flame":

Pro:

* Výkon
* Stabilita
* Možnosti nastavení
* Precizní provedení

Proti:

* Vyšší cena
* Chybějící aretace AGP
* Chybějící FireWire
 

Čipsety na \  Čipsety na \

Za zapůjčení základních desek děkujeme firmě ABACUS a Proca.

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
7.11.2003 07:48:58   0.0.0.xxx 811
Soltek.
7.11.2003 08:10:50   0.0.0.xxx 811
ale to tu nikoho nezajima ja bych si ale taky vybral epox)
7.11.2003 08:18:50   0.0.0.xxx 77
chyba. Mám Soltek SL-75FRN2-L a jsem s ní naprosto spokojen. Jak autor uvádí, má v BIOSu velké možnosti nastavení, takže kdo se chce vyřádit má možnost. Deska je stabilní a když náhodou nějaké nastavení při OC přeženu a deska se "kousne", při restartu dám Insert a je vyřešeno.... vrátí se vše na Default, aniž bych musel lézt do PC a resetovat Eprom - vím, že to nejni specialita Solteku, ale nVidie a díky za ní. Je to moje již v pořadí cca pátá deska od Solteku a z žádnou jsem neměl nejmenší problém a když, tak to bylo jen díky super povedeném chipsetu VIA KT133 Pro :-((, nebo jak se ta hrůza jmenovala, od té doby mi nesmí chipset od VIA překročit práh domu :-).
7.11.2003 08:48:46   0.0.0.xxx 76
No ja som nemal s KT133A vobec problemy. ABit KT7A bola super doska, s ktorou som vydrzal do minuleho tyzdna. Ona VIA od tych casov tiez nespala na vavrinoch a nieco robila.

Ja by som si najradsej zobral Sis 748, ale pokial viem, tak sa ziadna OC friendly doska ani nerobi a ani ku nam nevozi.
7.11.2003 08:55:39   0.0.0.xxx 76
autore clanku, asi to je prvni nforce2 deska, kterou mas v ruce, protoze parave s dualem byvaji potize
7.11.2003 08:56:26   0.0.0.xxx 67
Soltek podle mne nabízí bezkonkurenčně nejlepší poměr výkon cena a vždy k tomu ješte má fičurky na overclock. Měl jse obě tyto desky a skončil se na té s KT600. Proč? Pc není jenom výkon paměťového řadiče a grafiky ale taky disku. A zde podle mne NF2 zaostává. Nechápu proč jste výkon disku netestovali. Mám televizní tuner a Disk IBM180GPX a na KT600 je to mnohem spolehlivější a trochu více rychlejsí než na NF2. Nehledě na to až bude IBMk250 s nativním SATA to pak pojede na KT600 jak po másle.
7.11.2003 09:00:20   0.0.0.xxx 78
Spíš neměl zkušenosti. KT7A byla v kombinaci s určitým hardware poměrně problémová záležitost, bez WPCREDITu a manuálního přenastavení by nějak extra neběhala. VIA obecně nepatří mezi bezproblémové záležitosti, ale nForce 2 je ještě horší.
7.11.2003 09:14:32   0.0.0.xxx 88
S dualem problémy nebývají, pouze se čipset více zahřívá (ale to je normální). Problémy bývají s ukládáním nastavení Setupu BIOSu a s kompatibilitou s pamětí... a taky s frekvencemi, i desky a čipsety "certifikované" na FSB400 na těhle frekvencich někdy nechodí spolehlivě. nForce 2 lidem hledajícím maximální nenáročnost údržby nedoporučuji.
7.11.2003 09:15:15   0.0.0.xxx 77
A existuje pro AMD nějaké bezproblémové řešení, zatím o žádném nevím. V tomhle směru je na tom lépe Intel má k CPU svoje chipsety.
7.11.2003 09:20:42   0.0.0.xxx 78
Tady bych si dovolil polemizovat, v nejnovějších verzích BIOSů je práce s pamětí daleko lepší. Tady odvedla nVidia kus práce. Souhlasím s tím, že vyžaduje dost pozornosti.
7.11.2003 09:22:04   0.0.0.xxx 87
Obe jsou v poho desky. Od solteku mam uz druhou a jsem uplne spokojeny. Jen u SL75Frn2 me zklamalo to rozvrzeni konektoru na ventilatory a navic 3 jsou opravdu malo. Jinak fakt spokojenost
7.11.2003 09:23:25   0.0.0.xxx 77
Jen bych si rýpbul . když autor "předpokládá" chování desky v netestované situaci, mohl už celý článek jen tak odhadnout :-) Navíc srovnávat řešení s RAIDem a bez RAIDu...
7.11.2003 09:27:09   0.0.0.xxx 66
Soltek SL-75FRN2-RL ma redstorm?
Ve ktere verzi biosu?
7.11.2003 09:28:30   0.0.0.xxx 88
máš pravdu, ale jen v případě, když se zákazník rozhodne měsíc po koupi PC, že by přeci jen chtěl ten Duál..... a musí se dokoupit další paměť, která nemusí a většinou není kompatibilní s RAM i od stejného výrobce,kterou už na desce má. Když se koupí RAMky na duál hned při stavbě PC, tzn. dvě stejné najednou, je více než pravděpodobné, že budou ze stejné série čili bezproblémové. To je má zkušenost....
7.11.2003 09:28:54   0.0.0.xxx 76
No nevim jestli to myslite vazne, ale soltek uz nema pomer cena/vykon tak dobry jako dnes. Jestli bych moh doporucit tak pak Shuttle, ktera ma desku s nforce2 ultra chipsetem jen za 2400. Vsichni si mysli, ze to jsou mene kvalitni desky, ale ve vetsine testu, kterych se zucastnily, zkoncily na prednich mistech i se svou nizkou cenou!
7.11.2003 09:35:44   0.0.0.xxx 88
Výkonné a kvalitní procesory AMD mají bohužel smůlu právě na čipové sady. Série článků o ladění VIA WPCREDITem je toho naprosto hmatatelným důkazem. Pro drtivou většinu běžných uživatelů PC jde o "černou magii". Autor těchto článků tam kdesi velmi decentně napsal, že se výrobci ladění "zalekli". Já to posuzuji jinak - výrobci se na to vys??li. Jenže zákazník má právo chtít za své peníze kvalitní a bezproblémový výrobek. Eaglovo konstatování, že obě zde srovnávané čipové sady mohou být problémové, je bohužel pravdivé. Moc záleží na výrobci základní desky. A pokud je nForce2 vytýkáno, že nemá integrován SATA řadič, pak to není žádné neštěstí. Sil3112A např. na Epoxu 8RDA3+ funguje spolehlivě, i když já ho jako raid nepoužívám. A např. onboard zvukové karty naprosto důsledně rovnou vypínám. I stará Livka je lepší.
A na základě vlastních zkušeností mohu pouze doporučit vyhnout se žhavým novinkám.
7.11.2003 11:13:40   0.0.0.xxx 88
Insert je specialita nikoliv nVidie, ale AwardBIOSu, a to asi uz pet let...
7.11.2003 11:17:24   0.0.0.xxx 67
Socket je pootočen o 90°C. Díky tomu je částečně ochlazován proudem vzduchu - to se mi dost libi
A v tabulce mate prehozeny BIOSy
7.11.2003 11:25:46   0.0.0.xxx 77
Vzdy se najde nekdo kdo preferuje jednu firmu, proc ne?
Ja mam zkusenosti s obema a musim rict ze nevim kde lidi bertou ty nazory typu AMD je nestabilni a INTEL bezproblemovy apod. Jsou to vlastne jen takove predstavy lidi na ktere proste jedna z techto firem zapusobila lepe.
Rozhodne si nemyslete ze INTEL nema zadne chyby v chipsetech a procesorech. Myslim ze jsou na tom obe firmy stejne jen INTEL je proste ponekud bohadsi a rozsirenejsi nejen u uzivatelu(obecne) ale i u vyvojaru a z totho jsou pak jasne vyhody, ale a to je potreba proste zaplatit, proste znacka. Navic vykony obou platforem jsou nesrovnatelne, nebot zalezi na co ma byt dany PC pouzit. V tom smeru se da paradoxne rict, ze je vykon obou vlastne srovnatelny. A to jeste nepisu o frekvencich......
7.11.2003 11:41:20   0.0.0.xxx 88
Nedavno jsem stavel MSI nForce2 + Duron 700 a je to docela problem. Deska ma default FSB na 133 MHz. Duron se stim nerozjede ani do BIOSu, ten se musi nejprve nastavit s pomoci njakeho novensiho procesoru (fsb min. 133), coy muze nekterym uzivatelum zpusobit nemale potize.
(pro ty, co si mysli ze je blbost tlacit do nove desky stary procesor: pro ty co neplyvaji prebytkem penez je to dobry strat (a na vetsinu aplikaci stejne 1GHz proc. staci))
7.11.2003 12:01:11   0.0.0.xxx 88
chcel by som Ath XP ale dnes mam proste pocit, ze ZIADNA doska pre AMD nesplna moje kriteria ...

NFORCE/2 - akakolvek - podla mna nanic ovladace, hlavne pod linuxom, problemy s USB
VIA - same zle skusenosti (aj moje vlastne), moze to chodit ale riskovat nexcem (a este otrasne USB)
SIS - ziadna poriadna doska neexistuje

(doska ktora splna najlepsie moje kriteria je K7s5A, pretoze je lacna - mozem dratovat nasobic a letovat napatia a spolahliva s dobrou podporou :-), ale vazne nemenil by som ani za nForce2 ani za KT600 :-), a 166 zbernica mi ako tak staci)

bohuzial, myslim, ze nedostatok (neexistencia) doskiek pre AMD je to co AMD zabija :-(

takze :-(, moja volba - pockat na dobru dosku pre Athlon 64 alebo ... kupit celerona na novom jadre a 533 Mhz zbernici - lacny(dufam), tichy a verim ze bude bezproblemovy aj dostatocne vykonny (hlavne konecne kvoli cache). a dosiek je naozaj dost - staci si vybrat -865,875,sis655tx, 648fx, 848, 845.
7.11.2003 12:08:55   0.0.0.xxx 87
no z tohoto porovnania nebude mat nikto jasno, kazda firma urobi dosku inak, takze by bolo lepsie porovnavat dosky rozlicnych vyrobcov...dovody nebudem rozpisovat , kazdy si ich myslim domysli... druha vec svoj novy asus kt600 by om za ziadnu nforce nevymenil...
7.11.2003 12:16:03   0.0.0.xxx 77
uz po precteni prvni vety me bylo jasne ze si budes chvalit desku od sis a jes k7s5a, no comment
7.11.2003 12:20:40   0.0.0.xxx 87
Dik za Soltek ! Super recenze ....

A ted k diskuzi.... Stavim pocitace prevazne na platforme AMD, nebot je oproti Intelu vykonnejsi a mene problemova (vlastni zkusenosti) a preferuji VIA...

Stavim pouze kvalitni pocitace na Gigabyte, Abit, EpoX, Soltek a Jednalo se a jedna se o chipsety KT133A-KT600 a nikdy jsem nemel zadne zname problemy (SB live fungovalo, stabilni i pri zaplneni 5-6 PCI, atd.)

nForce je sice vykonny chipset, ale vyzaduje poradne pameti a nema rad mixovani, typicky problem mam, ze prodam nForce a 1x RAM (stabilni jak beton) a pak za 2 mesice prijde zakaznik, ze chce druhou a pak hledam a hledam, a nastavuju, nez najdu stabilni nastaveni .... Take moho potvrdit urcitou nekompaktibilitu PCI karet na nForce (znamy problem) .....

Jinak na PCtuning jasne nejlepsi recenze ! Svetova uroven ...
7.11.2003 12:24:38   0.0.0.xxx 67
Nesouhlasim s tim, ze WPCREDIT je magie. Mnohem vetsi problem je dokumentace, ktera je jenom k Intelum a AMD, od VIA nic nelze sehnat a pak takove ladeni nepripada v uvahu. Ale WPCREDIT se da naucit za ctrnact dni a pak ladeni desky podle datasheetu zabere hodinu maximalne. Zadna veda. A s tim Serial ATA na nForce 2... Sil radic je jeden velky prusvih, kazdou chvili jsou hlaseny pripady data corruption. Dekuji, ale ten bych radsi nepouzival.
7.11.2003 12:33:15   0.0.0.xxx 77
Je, ale ne ve vsem. Treba i865 a i875 maji obrovske problemy s kompatibilitou s pameti (nebo mely). Je to tim, ze Intel si prosadil vlastni standard pro DDR400. Ze to JEDEC neschvalil, to ho nezajimalo.
7.11.2003 12:50:32   0.0.0.xxx 86
Nekoupil bych si desku, jejíž název zní jak lepidlo !
7.11.2003 12:59:10   0.0.0.xxx 67
jak ses zaslepeny, pekne blby duvod k tomu si nekoupit desku lool ja kdyz si kupoval prvniho epoxe..kdyz se tyhle desky zacaly dovazet k nam tak me stacilo si precist zahranicni recenze a bylo rozhodnute, do dneska nelituju
7.11.2003 13:18:16   0.0.0.xxx 77
... naucit wpcredit za 14 dni? Byl by manual?
7.11.2003 13:20:43   0.0.0.xxx 78
JE to sice dobrá recenze, ale poněkud mě překvapilo, když jsem se dočetl, že u desky Soltek SL-75FRN2-RL "Golden Flame" lze měnit napětí u AGP po 0,5V! To je přece blbost.
7.11.2003 13:48:25   0.0.0.xxx 88
Setkal jste se nekdo s tim, ze na deskach s nForce2 se neda zvednout FSB? Zkousel jsem to s XP 1.9 a 2.2 + Gigabyte a CPU se hlasi 1200 MHz (1.9+) i kdyz je v biosu 133 FSB. Neni to chyba ukladani nastaveni biosu co maji nForce?
7.11.2003 13:55:11   0.0.0.xxx 87
Jakykoliv datasheet k Intel čipsetu - viz. Developer.intel.com. Prislusne popisy, co to zhruba dela, jsou tam dobre popsane.
7.11.2003 14:21:06   0.0.0.xxx 78
no, ja nevim, ten media control processor s realtime dolby digital encodingem mne dost nadchnul (to je na tech lepsich deskach s nf2, kde je i firewire, ac97 samozrejme nebrat), porad radsi tahnu po spdifu data do poradneho zesilovace, proc ti ko**ti jinde porad rvou DA prevodniky na desku do PC krabice? Ouha, sumi to, co? A hodne! A nevim o Live, ktery by umel do zesiku tahnout vicekanal z her jinak nez analogem, ono to ani jinak nejde, spdif je bud kompreseny nebo jen stereo PCMka (ty 5.1 legra bedynky nepocitam, bavim se o poradnem HiFi zesilovaci). No nic.. jinak mam abita s nf2 a docela spokojenost, nastavit se da uplne vsechno, jen mi chrousta vetracek na chipsetu, coz mne ponekud vytaci :-)
7.11.2003 14:29:53   0.0.0.xxx 86
Ty si pekna lopata synku,ja mam Epox 8RDA+ a jsem s nim uplne spokojeny a nejaka sracky k7s5a mi nesmi ani do bytu.Kdysi sem ji mel a do dvou mesicu sem ji prodaval.A Celerony od Intelu?Nenech se vysmat.
7.11.2003 14:31:57   0.0.0.xxx 67
Díky za odpověď. Já jsem napsal "Pro drtivou většinu běžných uživatelů PC jde o "černou magii" ". Pro lidi, které počítače živí a pro dost fundované nadšence to magie není, ale běžný uživatel? Nekompatibilita pamětí je kapitola sama pro sebe, bez ohledu na čipset. A musím se přiznat, že informace o problémech na Silu jsem zatím nikde nenašel. Spíš jsem našel i kladná hodnocení uživatelů přídavných PCI řadičů.
Já mám na 8RDA3+ jeden(boot) disk Maxtor 120GB a žádný ani sebemenší problém jsem nezjistil. Tím samo není řečeno, že problémy nemohou být. Ono je dost zajímavé, že např. redukce SATA-PATA Asus SATA Dongle je použitelná pouze s řadiči Promise, na Silu údajně nechodí. Přenosový protokol SATA i PATA je normalizovaný, nebo ne?
7.11.2003 14:38:44   0.0.0.xxx 76
No keby ste otestovali nejaku SIS-kovu dosku tak by to tiez nebolo na zahodenie,pripadne keby sa Vam chcelo pohrat aj s dratikmi tak by to bolo asi najlepsie?ASRock K7S8XE alebo ASRock K7S8XE+ alebo ECS M848A......
7.11.2003 14:39:30   0.0.0.xxx 67
alebo este Gigabyte GA-7S748
7.11.2003 14:39:50   0.0.0.xxx 86
Plně souhlasím. Např. EpoX na biosu 8RDA3+ přes léto velmi silně zapracoval. Na tom, co se dá z paměti vytáhnout, je to hodně znát. A s biosem, se kterým byla deska zakoupena, se vůbec nedá srovnávat.
7.11.2003 14:42:46   0.0.0.xxx 78
nevim o jake nekompatibilite mluvis, mam pouzite totoalni sracky pameti (elixir DDR 400 / CL3)na i865PE a fungujou bravurne i v dual DDR, takze nekompatibilitu si nech na jindy a to ze to nebylo schvalene se netykalo JEN intelu ale vsech
7.11.2003 14:46:10   0.0.0.xxx 88
Trochu ma mrzi, ze v teste neboli dosky s cipsetom SIS748. Na trhu je ich niekolko. Medzi tie lepsie z nich patria Gigabyte GA 7S748-L. Mam na nej AthlonXP1700@2700 /11x200 - 2209Mhz, so zdvihnutym VCORE1.7V/. Naprosto stabilne. Dalsia bezproblemova, podobna doska je ASROCK K7S8XE. Tiez SIS748 cipset. Ma obmedzene moznosti taktovania, pretoze VCORE sa neda dvihat. Ale AthlXP1700 isiel bez zmeny napatia na FSB166 /XP2200/. Aj priepustnost pamete je slusna. Vsetko rock solid.

7.11.2003 14:50:43   0.0.0.xxx 77
lenze stavim sa ze ty s tym kompom nerobis okrem gamesovania a taktovania (tiez zaluba) nic. max trochu internet a word. nikdy si tam asi nemal linux. v kompe mas asi grafiku, sietovku a este mozno modem.

celeron od intelu je sracka. ale ja som pisal o novych celeronoch, ktore budu mat 256 kb cache. ked si kupit 3.06 verziu, tak ju nataktujes min. na 3.8 a je to.

Epox 8RDA+ je tusim nForce, otestuj si diskovy vykon(PATA) a potom to daj na ICH5(ale aj SIS ! :-) ), budes mozno prekvapeny
7.11.2003 14:56:03   0.0.0.xxx 88
by bol ten isty, lebo nforce2 by zvitazila o 4.418 Fps

:-)
7.11.2003 15:05:46   0.0.0.xxx 77
nForce je v dual kanalu vybirava, ale to tu nebudeme zozebirat, asi by to bylo offtopic, Elixir pameti nebezi na nForce Asus, MSI, na Asus a MSI deskach s KT600 bezi.
7.11.2003 15:14:35   0.0.0.xxx 88
Linux nepotrbuju protoze na hry to neni to prave :-).Jinak Xpecka mi drzi porad a bez problemu tak nevim proc lezt na nejaky linux.Vykon disku sem netestoval,mam Barracudu IV 7200,je uplne tichy.
7.11.2003 15:21:59   0.0.0.xxx 87
Linux je exelentni zalezitost - musel bys vyzkouset ....
7.11.2003 15:25:07   0.0.0.xxx 76
sice by som si nFroce2 nekupil, ale spolubyvajuci ma asus s nForce2 a ta zvukovka je fakt dobra, proste na hry je to asi najlepsi pomer cena/vykon, to sa musi uznat. ale pre niekoho je to mozno trochu malo.
7.11.2003 15:34:57   0.0.0.xxx 87
Linux je exelentni zalezitost trochu zvlastneho urcenia
7.11.2003 15:38:05   0.0.0.xxx 66
blbost, staci prehodit jeden jumper do save rezimu a ide to vsetko na 100fsb, nepis mi ak chces podrobnejsie.
7.11.2003 15:50:43   0.0.0.xxx 78
a jmenuje se SIS 746 a vyse.VIA mi rovnez nesmi do baraku.Se SISem doposavad zadne problemy,a to uz desky zalozene na techto chipsetech pouzivam hodne dlouho.
Tot muj nazor
7.11.2003 16:07:05   0.0.0.xxx 87
Socket je pootočen o 90°C. Díky tomu je částečně ochlazován proudem vzduchu, byť mírně teplejším, čip northbridge.
7.11.2003 16:29:49   0.0.0.xxx 87
Deska sice ma jumper na nastaveni 100 MHz FSB, ale i s timto nastavenim se Duron nerozebehl dokud jsem nenastavil s pomoci Athlonu XP fsb v biose
7.11.2003 16:33:02   0.0.0.xxx 78
zajimave ze mam pri 200fsb v sandre propustnost 3k, 2.5k sem mel pri 166fsb a to s horsim casovanim pameti
(nez zacne nekdo rejpat na adresu sandry cemuz se ani nedivim ;), tak jsem to testoval i v aide)
ze by v tom byla vyrovnanost vysledku?
7.11.2003 16:34:09   0.0.0.xxx 86
No, poslední dobou mi to připadá, že si tu snad z toho děláte srandu. Na všech! zahraničních fórech je jasně vidět brutální převaha nF2 v dualu i singlu oproti KTxxx, tak dost pochybuju o testech, leda že by nVidie podplatila celej WWW, aby to tak ukazovaly . Po poslední recenzi na podobné téma, kde byl na nF2 a KT600 použit Radeon 8500LE a výsledky byly prakticky totožné (hlavně v herních benchích), jsem se opravdu dost divil, jak můžete vybrat takhle prasáckou kartu pro srovnání, kde jsou hry bržděny touto grafikou! A paměťová propustnost je skoro stejná, no to snad ani omylem, nevím co jste měly za Sandru, ale fakt to zavání nějakou levárnou, měl jsem možnost porovnat a né nadarmo jsem zůstal u nF2Ultra. Jenom u toho nevěřícně kroutím hlavou a jsem zvědavej, kdo tráví pár hodin času na skriptech pro VIA čipset, aby ho dostatečně vyladil. Vážně už ty vaše testy nemůžu brát jako objektivní, možná je to jen můj názor.
7.11.2003 16:50:34   0.0.0.xxx 77
Díky za upozornění, občas se to prostě přihodí.
7.11.2003 16:59:10   0.0.0.xxx 66
Předpokládám to ale proto, že čipset nForce2 je v posledních revizích velice solidnim podvozkem pro pretaktovani. Priste Vam uz prostor k tomuto rypnuti nedam ;-)))
7.11.2003 17:23:00   0.0.0.xxx 77
Linux mě (zatím) nechává v klidu
Pokud jde o diskový výkon nForce2, tak taky. Na standartním řadiči mám už hodně dlouho pouze ATAPI zařízení a těm je to fuč.
7.11.2003 17:33:40   0.0.0.xxx 66
Ja mam ABIT NF7-S V2.0 a som s nim velmi spokojny, mam v nej tv kartu, citacku pamatových kariet, tlaciaren, skener,koliska s PDA(vsetko na vraj problemovom usb) po jednom P-ATA a S-ATA disku,DVD RW,CD RW, ide aj sitova karta, a zatial mi to ide stabilne, je tam XP2000 pretocena na 2000MHz s 200MHz FSB bez zmeny voltaže). Vsetko ide naraz a spolu bez problemov. Hry vobec nehrajem, robim len s tym svoju robotu. Neviem odkial beries ze su s N-Force problemy. Mas take skusenosti (myslim osobné)? Alebo si to len niekde precital na diskusiach a teraz si na to odbornik. Mozno je to kusom, ale ja s tym mam take (dobré)skusenosti.
7.11.2003 17:43:23   0.0.0.xxx 78
Rad bych reagoval na tvuj prispevek takhle. Desky jsem testoval tak jak byly, s co nejpodobnejsim nastavenim. Zadne upravy registru nebo neco podobneho a grafika pouzita kolegou v minulem testu byla pouze jeho volbou. Ja diky tomu ze jsem ji mel k dispozici pouzil FX5900U. Vsechny testy byly provadeny 2x, abych predesel podobnym narcenim. K vykonnosti nF2 bych rekl toto. Sam jsem vlastnikem desky s timto cipsetem, jsem proto taky ponekud vyveden z miry minimalnimi rozdily vysledku. Presto bych rad pozadal, aby jsi mne priste neobvinoval z optimalizaci.
7.11.2003 18:18:17   0.0.0.xxx 77
nVidia

Customers have reported that several USB devices do not function reliably with the NVIDIA MCP processors. NVIDIA has tested them and determined they have very large clock jitter and fail the USB1.1 eye diagram requirements. Placing any of these devices behind a USB1.1 hub does not resolve this issue since the hub will not reclock, but will pass the jitter to the MCP. Depending upon the chip used in the
USB device, a workaround or fix may be available.

a bol som pri tom ako s jednymi drivermi praska zvukovka alebo je pomale PATA. mozno sa to vsetko raz drivermi vyriesit.
7.11.2003 19:22:33   0.0.0.xxx 87
hm tak jenom pro ilustraci kdyz se to trochu nataktuje: http://www.madman.borec.cz/Soltek75FRN2-L.JPG
7.11.2003 19:22:46   0.0.0.xxx 78
Pootočit ještě o 10 °C a máme bod varu. Ale těch 90 °C je zase přesně pro instantní kafe. Takže tu máme další nedokumentovanou funkci - kávovar.
7.11.2003 19:29:09   0.0.0.xxx 88
na tych pamatiach. klobuk dole. :-)
7.11.2003 19:30:18   0.0.0.xxx 87
ty testy jsou fakt super. ja mam asus a7n8x deluxe v nem 2x256 ocz dual gold. a 1700+ cpu .. a to vase skore mam pri 133 mhz .. takze to vypada ze to mate hezky podplacene.. vod intelu .. fujj
7.11.2003 20:51:44   0.0.0.xxx 78
KT600 již má řadič podle specifikace JEDECu, o čemž by se u i875 a i865 dalo pochybovat. A pokud si žádné problémy nezaznamenal, tak máš dost štěstí, si přečti nějaké diskuze a uvidíš ty "spokojené" uživatele.
7.11.2003 21:03:00   0.0.0.xxx 77
Má ABIT KV7 (KT600) a AMD 2500+@2400Mhz(12x200 při 1.800V) a slape jako vino.Nemůžu si stěžovat a kecy typu VIA je shit už dneska taky neberu protože pokud vše chodí OK tak co?A cena 2380,- bez DPH za skvělou desku v provedení od ABITa tak myslím že není co řešit.Byl jsem a zatím stále jsem zapřísáhlý INTELista ale jako second PC mam AMD v tomto provední které je levné a po přetaktování dosti výkonné.
7.11.2003 21:18:34   0.0.0.xxx 87
Mám již x-tou desku od Solteku, nyní recenzovaná zlatá a je to vždy oki. Nač platit více jinde, to raději silnější procík
7.11.2003 21:27:44   0.0.0.xxx 88
Napriek tomu mi to vsetko ide, aj teraz na nom pisem a skoro vsetko som dnes pouzil, ( je zapnuty uz 4 den v kuse, a na potvoru este nepadol) asi by som ho mal niekde na doske vyskratovat, aby mi neslo dobre USB, a aby si mal aj so svojim zdrojom SVOJU pravdu ( ved si to cital, a ja to len pouzivam) :-)
8.11.2003 06:22:47   0.0.0.xxx 77
Ja mam 8,5x204 a na nForce2 a XP 1750 realna frekvence coz je necele 2200+ Tbred A0 a v te same sandre mam v bez dual channelu vice jak v tech testech s dual channelem.To tam museli nejak pekne pomalu nastavit ramky nebo co.Mozna 10-4-4-5 :-)
8.11.2003 15:02:49   0.0.0.xxx 87
Já osobně bych v článku více zdůraznil to že via používá porád děličky tudíž jsou její možnosti OC poněkud omezené, a nebo bude kur**t i ostatní komponenty... kdešto Nforce má AGP/PCI lock takže k mršení komponent nedochází při žádný frekvenci fsbčka sice to tam napsaný je, ale víc bych to rozvinul pak pokud bude někdo chtít taktovat jasně vítězí Nforce2 ..... tak asi tak
8.11.2003 20:47:30   0.0.0.xxx 66
SiS ma naprosto skalopevne chisety pro AMD od 735.
Kez by nekdo delal poradnou deskou s 748

kdyby byla deska s 748 se south-bridgem 964 mislo 963L
tak si ji bezim koupit
ikdyby byla od QDI (ECS melo sis desky velmi kvalitni, ac obycejne)
8.11.2003 22:05:53   0.0.0.xxx 77
Mas pravdu SiS celkove dela dobre chipsety i pro Intel, a taky me mrzi, ze je nevidim na Abitech, EPoXech, Gigabytech a Soltekach ....
10.11.2003 07:49:45   0.0.0.xxx 78
nic moc)
10.11.2003 07:50:00   0.0.0.xxx 66
Soltek SL-KT600-RL se prodava ve verzich s pasivnim i aktivnim chlazenim chipsetu. Nemuzete nekdo tyto chladice porovnat? Mam verzi s aktivnim chlazenim a ventilatorek je dost hlucny. Zvladne chlazeni pasiv bez ventilatorku nebo mam jen snizit otacky?
10.11.2003 08:36:27   0.0.0.xxx 78
Jaký konkrétní typ toho Epoxe pro AMD doporučuješ? A případně, co stojí?
10.11.2003 09:36:21   0.0.0.xxx 87
Autor v uvodu avízoval porovnání čipsetů a vyšlo z toho porovnání dvou desek, přičemž jako zápor nForce byla uvedena absence Firewire. Ten ale MCP-T obsahuje, jen tahle deska Soltek neobsahovala MCP-T. Tudíž mi nepřipadá tento test jako objektivní porovnání dvou čipsetů, když z jednoho byl vybrán ten lepší vzorek a z druhého ten osekaný.
10.11.2003 09:37:05   0.0.0.xxx 88
já si problémů s nForce ještě nevšiml...
10.11.2003 09:46:48   0.0.0.xxx 78
Hmmm... Ledtek K7nCR18D Pro nastavuje FSB 100 automaticky s novym procesorem, ikdyž je ten jumper nastavený na 133. Durony (min. 800) jsem zkoušel a nikdy na problém nenarazil.
10.11.2003 11:24:14   0.0.0.xxx 78
Beru je, mam je docela rad. Super cena a OC... Nicmene mam ted doma 2x SL-75FRN2-RL a problemy. SM neni chlazeny vubec a topi jako prase. Jak se roztopi, kurvi zvukovka a tusim prave vykon s PATA. Zvukovka(driver?) nema(neumi?) hardware buffer(musim vypinat v dxdiag, pak uz to chodi OK). U VIA jsem zadny takovy problem neznal. Jo a jeste jsem mel problem s pametovym radicem. U jedne desky kurvil uplne silene. Goldmemory tester byl vic cerveny nez zeleny. )Nicmene me to vyreklamovali, takze vpoho, asi smejd od kusu, nebo se projevila "vybiravost" na pameti.

Jak to vypada ted? Jeden comp neni funkcni (nechapu: posunul se chladic na prociku presto, ze ma 3clip. Chodilo to = neodchlipl se, ale asi pasta byla v haji, tak ten muj milovanej D800@140*7=980 (prepajene L-ka stalozarkou) zacal prasit. Holt mirne prismahlej, ted misto nej chci B2500+...
Nicmene druhy comp D700@890 na ty desce slape jak hodiny.
Co se tu objevilo, ze u NF2 pruser u Duronu, ja nic takoveho nezazil.

A co ja na KT600 vs. NF2? Mozna bych ted radsi KT600. Je s ni min problemu (stavel jsem na ni B2500+). Podobny vykon s pametma a to nejsou v dual chanel. Kdybych chtel brutalni vykon s DDR, tak se vykaslu na AMD a pujdu na Intela s FSB 300 a bude... )

Preju AMD kvalitni chipsety a desky, protoze pak teprve to bude Brutal Intel Killer... )

P.S.: Mam rad kombinace AMD a RADEON, oba maji nizsi frekvence a vykon jedna basen... ) Intelsky chipsety rozhodne nejsou bezproblemove, jak jsem si i ja kdysi myslel, a vykon dnesnich celeronu je v praxi smesny... (alespon podle toho, co jsem mel moznost videt na vlastni oci)
10.11.2003 14:43:45   0.0.0.xxx 87

Ta nforce2 verze se mi nejak nepozdava.


Deska je, zda se(?), vetsi nez model s KT600 - potencialni problemy s prostorem u 5a1/4 sachet. Navic je v kriticke casti desky (tam, kde z sachet pricuhuji k desce mechaniky) - u DDRAM slotu smerem k okraji desky, jaxi nebezpecne 'prekondenzatorovano'.


S takovejma 'Big full ATX' deskama mam bohuzel sve negativni zkusenosti.

11.11.2003 07:39:23   0.0.0.xxx 76
Nevim proc ve Vasem clanku nebyla uverejnena chyba, souvisejici s chipsetem nForce2. Chyba je sice jen pod starsimi operacnimi systemy, ale je! Tyka se to Win98SE, Win95 a predevsim DOSu. Ti, kdo by si chteli zahrat v DOSu a nebo pouzivaji DOSovske programy budou mit z 70% smulu. Chyba souvisi s neschopnosti nF2 spustit EXPANDovanou pamet! Ne vsechny desky s nF2 maji tento problem, ale u SOLTEKu tato chyba je!
11.11.2003 09:42:53   0.0.0.xxx 66
Plus minut autobus maji KT400, KT600, NF2 stejnej vykon (rozdily do 10%), takze skoda ze si autor misto recenze radsi nevysel na prochazku, ty barvy podzimniho listi sou docela zajimavy. Autor tady sice vychvaluje "fullstream" technologii KT600, ale jde v podstate o prejmenovani toho sameho z drivejsich cipsetu.. Jedinej smysl SATA je prodavat disky o cca petikilo drazsi, takze ho na desce nepotrebuju.
11.11.2003 15:53:10   0.0.0.xxx 67
Priste trochu poladit BIOS u nForce2. Vysledky naprosto neodpovidaji realu. Hlavne 3DMark2001 je nejak podivny. Je mozne, ze si nVidia grafika nerozumi s nVidia chipsetem :o) Ale kamarad ma PC postavene na tomto Solteku s KT600 a pri shodnem taktu FSB, GPU a memory VGA je pri pouziti karty R9500@9700 rozdil proti ABIT NF7 plnych 800 bodu. Zakladni veci, ktere brzdi, sestupne dle dulezitosti:
VIDEO BIOS CACHEABLE (spravne OFF), jakekoli SPREAD CENTRUM (spravne OFF) AGP aperture size pro karty se 128MB (256MB OK) SYSTEM BIOS CACHEABLE (spravne OFF). Spravne to nastavte a budete se divit narustu vykonu u nForce2. Tu propustnost, co jste dosahli v Sandre 2004 :o) Teto hodnoty temer dosahuju pri FSB 167MHz a casovani pameti 2-2-2-4
11.11.2003 16:26:38   0.0.0.xxx 77
Pri vsetkych testoch MoBo mi chyba:
1.stabilita + vykon NB pri pouziti 3GB DDR 400(plne vyuzitie 3 DIMM slotov zaroven)
2. stabilita + vykon SB pri velkej zatazi SATA/PATA + 6×USB + audio + lan + serial/paralel IO zaroven.
12.11.2003 09:06:21   0.0.0.xxx 78
Jsou bohužel často opravdu "jen uživatelé" a se značnými mezerami ve vědomostech, a to že nějakej tydýt něco neuchodil a má nutkání to o sobě dát světu vědět je častější jev než když někdo něco pochválí. Kdybych si měl dělat úsudek z chlístů "spokojených uživatelů" tak nekoupím nikdy nic, ale pravda býva někde jinde. PS: nevěřili byste, kolik lidí si doteď myslí, že může provozovat Bartona na 250W zdroji! To je pak příspěvků o tom jak je ta která deska shit nestabilní... a kde je pak chyba? Mezi klávesnicí a židlí :-)
17.11.2003 08:46:19   0.0.0.xxx 78
Preco do kelu chces Celeron? Stoji presne rovnako ako BARTON(512cache) a nie je sanca, ze buduce generacie (s 256cache) budu lacnejsie. Celeron je odpad, hlavne ta ich legendarne mala cache je o nicom.
3.3.2004 12:55:29   0.0.0.xxx 77
Gibabyte 7S748-L
21.4.2004 16:00:37   0.0.0.xxx 89
Mám desku Soltek SL-KT600-RL a GK Radeon 9100,64MB. Při startu náročnější hry to spadne na lištu a konec. 3D Mark 2001 se ani nerozjede a napíše :3D Mark could not initialize your 3D accelerator. Try todowngrade your vdisplay settings. A ještě DirectX Error Mesage: Fatal Error: failed to validate material. V biosu jsem zkoušel vše,a zkoušel jsem i druhou GK a bylo to stejné. Prosím pomozte. Dik Jirka.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

0 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 0Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.