Hlavní stránka Hardware Základní desky ASUS P4G8X - dva kanály pro Pentium 4
ASUS P4G8X - dva kanály pro Pentium 4
autor: Dudek Jan , publikováno 5.2.2003
Dvou-kanálovou paměťovou sběrnici známe z nVidiáckch nForců, ale na platformě Intel se tato technologie objevuje až nyní, v podobně čipsetu E7205. Jedná se asi o nejrychlejší čipset současnosti s velkými přetaktovacími možnostmi. Nám se povedlo otestovat tento čipset na FSB frekvenci 190 MHz. {mospagebreak title=Dva kanály pro Pentium4}

Čipset Granite Bay neboli E7205 je prvním desktopovým dvou-kanalovým DDR čipsetem pro Pentium 4 a také prvním čipsetem od Intelu s AGP 8x. Jedná se revoluční čipset, ale znáte to - co je revoluční nemusí být dobré pro masy. Přesto si vše povězme pěkně od začátku.

Paměťová propustnost je velmi důležitý artikl, čím rychleji procesor spolupracuje s pamětí, tím plynuleji můžete hrát hry, komprimovat video, programy atp. Propustnost pamětí by měla jít v ruku v ruce s frekvencí procesoru, protože 3 GHz procesor by byl k smíchu, kdyby pracoval s 1 GB/s paměťovou propustností (i845 s SDRAMy).

Intel při příležitosti vydání Pentia 4 3,06 GHz uvedl i nový čipset E7205 neboli Granite Bay, který má nejvyšší paměťovou propustnost ze všech dnešních čipsetů (včetně všech čipsetů pro platformu AMD). Je také náhradou za dosluhující řadu čipsetů s podporou pamětí RDRAM (Rambus DRAM).

Paměťová propustnost závisí na třech faktorech - frekvenci FSB, frekvenci pamětí a šířce datové sběrnice. Frekvence FSB je dnes 133 MHz a šířka sběrnice je 64-bitů. To znamená, že v případě dnešních Pentíí 4 je 4,3 GB/s. Více dat se za jednu sekundu do procesoru "neproteče", ani kdyby byly paměti na frekvenci 1000 MHz.

ASUS P4G8X - dva kanály pro Pentium 4

Čipset E7205 MCH neboli Granite Bay

Klasické DDR paměti 266 MHz mají propustnost 2,1 GB/s a 333 MHz mají propustnost 2,6 GB/s. Není to špatné, ale v případě jednoho kanálu, 64-bit sběrnice, se propustnost FSB sběrnice nevyužívá.

Aby Intel propustnost pamětí maximalizoval, tak mu zbývala jen jediná možnost - zdvojnásobit datovou šířku na 128-bitů. Vyřešil to tak, že vytvořil dva separátní paměťové kanály s datovou šířkou 64-bitů. Frekvence pamětí zůstala na 266 MHz, ale pokud se využijí oba dva kanály, tak se zvýší propustnost na 4,3 GB/s. FSB sběrnice je využita naplno.

ASUS P4G8X - dva kanály pro Pentium 4

Čipset používá dva separátní paměťové řadiče, které dokáží pracovat samostatně. Můžete mít osazený jen jeden paměťový slot a počítač bude bez problémů fungovat (jen s nižším paměťovým výkonem).

ASUS P4G8X - dva kanály pro Pentium 4

Paměti využívají oba paměťové kanály

 Nevýhodou E7205 je, že na něm nerozjedete oboustranné paměťové moduly řazené x16 (naštěstí je takových modulů málo).

ASUS P4G8X - dva kanály pro Pentium 4

Paměti jsou zapojeny na stejném kanálu

Granite Bay má naproti nForce 2 plně synchronizovanou frekvenci pamětí a FSB. To znamená, že tento čipset podporuje jen DDR200 na FSB 400 MHz a DDR266 na FSB 533 MHz. Samozřejmě můžete mít rychlejší paměti, ale na výkonu se to neprojeví, pokud nebudete přetaktovávat.

Největší nevýhodu E7205 je jeho cena. Jak čipsetu, tak základních desek. E7205 (má 1005 pinů) prodává Intel za cenu kolem 50 USD, to by ještě šlo, ale výrobci desek musí díky obrovské komplexnosti čipsetu dělat šesti-vrstvé PCB, které desku značně prodražuje. Kvůli ceně je čipset směřován do oblasti pracovních stanic a high-end PC.

 Intel 850E Intel 845PE Intel E7205
NorthbridgeIntel 82850E Intel 82845PE Intel E7205
FSB533/400MHz Quad Pumped Bus (4.2 or 3.2GB/sec)
SocketSocket478
Paměti na FSB 100 MHzDvou-kanál
RDRAM PC600
RDRAM PC800
DDR266
DDR200
Dvou-kanál
DDR200 SDRAM
Paměti na FSB 133 MHzDvou-kanál
RDRAM
PC800
RDRAM PC1066
DDR333
DDR266
Dvou-kanál
DDR266 SDRAM
Teoretická propustnost4.2GB/sec 2.7GB/sec 4.2GB/sec
Podpora ECC+ - +
AGP 4x/8x+/- +/- +/+
Sběrnice mezi bridgeHub Link 1.0 (266MB/sec) Hub Link 1.5 (266MB/sec) Hub Link 1.5 (266MB/sec)
South BridgeIntel 82801BA (ICH2) Intel 82801DB (ICH4) Intel 82801DB (ICH)4
Max. počet PCI6 6 6
ATA-100/ATA-133+/- +/- +/-
SerialATA-150- - -
AC´97+ + +
CNR/ACR/AMR support+/-/+ +/-/+ +/-/+
10/100Mbit LAN+ + +
USB ports4 6 6
USB 2.0 support- + +
IEEE1394 ports- - -

Následnící Granite Baye

Granite Bay je první dvou-kanálovým čipsetem a je také takovým demonstrátorem technologií, které nás čekají tento rok.

ASUS P4G8X - dva kanály pro Pentium 4

Granite Bay je velmi podobný chystanému Springdale-P (i865P), který naproti němu podporuje ještě DDR333 - tedy pracuje asynchronně. Tento čipset jako jediný z řady nových čipsetů nebude podporovat FSB 800 MHz. Jedná se víceméně o trochu vylepšený, ale hlavně zlevněný Granite Bay (bude stát asi o 20 USD méně).

Přesto se, ale hlavní síla bude skrývat v čipsetech Canterwood (i875P) a Springdale PE, které budou podporovat 800 MHz FSB a paměti DDR 400. Propustnost se zvýší až na 6,4 GB/s.

  Granite Bay Canterwood Springdale-PE Springdale-G Springdale-P
FSB 400/533 533/800 400/533/800 400/533/800 400/533
Paměti Dvou-kanál
DDR200
DDR266
Dvou-kanál
DDR333
DDR400
Dvou-kanál
DDR266
DDR333
DDR400
Dvou-kanál
DDR266
DDR333
DDR400
Dvou-kanál
DDR266
DDR333
Podpora EECano ano ne ne ne
AGP AGP 8x AGP 8x AGP 8x AGP 8x AGP 8x
Int. grafikane ne ne ano ne
South Bridge ICH4 ICH5 ICH5 ICH5 ICH5
{mospagebreak title=ASUS P4G8X}
ASUS P4G8X Deluxe

ASUS P4G8X - dva kanály pro Pentium 4

Platforma: Socket 478
Kompatibilita: Pentium 4/ Celeron + podpora HT
Externí frekvence CPU: 100, 133 MHz QDR

Čipová sada / Northbridge:
E7205 MCH
Southbridge: 82801DB IC4

Paměti:  dva řadiče DDR SDRAM PC200, 266
DIMM sloty:
4 (každý max. 4 GB)

AGP slot: AGP Pro 3.0 (režim AGP 8x), Fast Writes, nepodporuje 3.3V!
PCI sloty:
PCI 2.2, celkem 5, všechny Busmaster
ISA / AMR / CNR sloty: 0 / 0 / 0
USB: celkem 6x USB 2.0; 2 header, 4 na zadním panelu
Kanály ATA:
2x UltraATA 133
Integrovaný zvuk: ano, 5.1 - Realtek ALC650
Integrovaná grafika: ne

Pokročilé ladění: nastavení napětí procesoru, pamětí a AGP, nastavení frekvence FSB (100-400 MHz), změna multiplikátoru, nastavení časování pamětí, fixace frekvence AGP

Speciality: FireWire 1394a (*), 2x Serial-ATA (*), Gigabit LAN od Broadcomu (*), HW monitorování napětí a teplot v systému, EZ-Flash, Q-Fan, (* pouze v Deluxe verzi)

Výrobce: ASUStek
Hlavní dodavatelé v ČR: AT Computers, LEVI

Krabice a balení

ASUS P4G8X - dva kanály pro Pentium 4

Kliknutím se obrázek zvětší

V krabici naleznete:

  • Dokumentaci: uživatelský manuál v Angličtině, stručný instalační manuál v 11 jazycích (bez češtiny) 
  • Kabely: 2x SATA, 1x ATA66/100/133 (se zemněním), 1x ATA33 (bez zemnění) a FDD
  • Bracket s S/PDIF-In/Out konektory (Coaxial) 
  • Bracket s 2x IEEE 1394 porty 
  • Bracket s 2x USB a Game portem; 
  • Bracket pro přední case panel 
  • 2 CDs obsahují: 
    • ovladače 
    • DirectX 8.1
    • Adobe Acrobat Reader
    • 3Deep
    • PC-Cillin 2002
    • ASUS Live Update
    • ASUS HotKey
    • ASUS Logo
    • ASUS PCProbe
    • ASUS Screensaver
    • Winbond Voice Editor
    • InterVideo WinDVD
    • InterVideo WinRip
    • InterVideo WinProducer
    • InterVideo WinCoder

ASUS P4G8X - dva kanály pro Pentium 4

Vybavení, které k desce dostanete

Rozvržení

Nebudu se příliš probírat layoutem desky, protože jsou důležitější věci, kteér bychom měli hodnotit. Přesto ale mohu opět říct, že ASUS nezklamal a deska má layout na vysoké úrovni. Nic se nedá vytknout.

orientační plánek desky z Manuálu

ASUS P4G8X - dva kanály pro Pentium 4

Kliknutím se obrázek zvětší

1.

 ATX 12V konektor
2.  Northbridge E7205 - datasheet zde
3.  CPU socket 478
4.  4x DDR paměťové sloty, kapacita 4 GB, unbuffered EEC/non-EEC
5.  ATX napájecí konektor
6.  EZ Plug + 12 V konektor
7.  Floppy disk konektor
8.  2x IDE Ultra DMA 100/66 konektory
9.  AGP 8x/Pro, napájení 1,5 V
10.  Kontrolér ASUS Post Reporteru
11.  ASUS ASIC - stará se o monitorování napětí, IRQ routing atp.
12.  Southridge ICH4 - datashet zde
13.  řadič IEEE1394a TI TSB43AB12 - datasheet zde
14.  řadič Serial ATA Silicon Image Sil3112 - datasheet zde
15.  Flash ROM - velikost 512 KB
16.  indikační LED dioda - svítí pokud je deska pod napětím
17.  audio codec Realtek ALC 650 - datasheet zde
18.  5x PCI 2.2 sloty (poslední BlueMagic slot pro spec. ASUS karty)
19.  AGP indikační LEDka - ochrana proti spálení AGP karty
20.  Super I/O kontrolér ITE 8702 - ovládá paralelní porty, floppy, infračervený port - info zde
21.  LAN řadič Broadcom BCM 5702 - 10BaseT/100BaseTX/1000BaseT- datasheet zde
22.  Clear CMOS
23.  konektor pro infračervený port
24.  konektory pro zapojení tlačítek Power, Reset, LEDek na casu atp.
25.  2x Serial ATA konektory
26.  USB 2.0 konetor
27  USB 2.0 konetor
28.  konektor CD, AUX, Modem, Gameport
29.  konektor SPDIF
30.  konektor FP_AUDIO

ASUS P4G8X - dva kanály pro Pentium 4

1.

 PS/2 konektor pro myš
2.  PS/2 konektor pro klávesnici
3.  2x USB port
4.  LPT/Paralelní port
5.  2x Serial porty
6.  Gigabit LAN port
7.  2x USB port
8.  Line-in Jack
9.  Line-out Jack
10.  Microphone Jack

Napájení

Napájení vyhovuje specifikaci FMB2 pro procesor nad 3,06 GHz. O napájení se stará dvou-fázový regulátor napětí s 4 kondenzátory 3300 uF a 3 kondenzátory 1200 uF. Nejedná se tedy o žádné složité či mohutné napájení. Splňuje základní požadavky. Přesto v tomto místě musím zmínit Gigabyte 8INXP, která mnohem důmyslnější tří fázové regulátor napětí a s aktivním chlazením.

Čipy na desce

ASUS P4G8X - dva kanály pro Pentium 4

Serial ATA Sil3112 od Silicon Image - zvládá RAID 0 a 1, využívá protokol SerialATA 150. Datasheet k čipu naleznete zde.

ASUS P4G8X - dva kanály pro Pentium 4

IEEE 1394 řadič s čipem Texas Instruments TSB43AB22 - 2x IEEE 1394 porty. Datasheet zde.

ASUS P4G8X - dva kanály pro Pentium 4

Gigabyte LAN čip Broadcom BCM5702WKFB - podporuje standarty 10BaseT/100BaseTX/1000BaseT (Gigabit Ethernet). Datasheet zde.

Zvukový čip Realtek ALC650 - kodek AC97 podporuje 5.1 audio, nabízí i SPD/IF výstup.

ASUS ASB100-A Bach - čip kontroluje:

  • napětí procesoru + 3,3V, + 5V a + 12V
  • rychlost 3 ventilátorů + je má možnost regulovat díky technologii Q-FAN
  • teplotu v procesoru (interní senzor), teplotu na desce a při připojení i externím čidlem

Speciality ASUSu

P4G8X dostal do vínku stejné technogie stejné technologie jako jeho kolegové, které jsme testovali:

  • CPU Parameter Recall (obnoví paramtery při nenastarování počítače, většínou se tak děje při přetaktování) 
  • ASUS Multi-Language BIOS
  • ASUS POST Reporter (hlásí problémy při bootování) 
  • ASUS MyLogo2 (dovoluje si vytvořit vlastní bootovací obrázek) 
  • ASUS EZ Plug (dovoluje zapojit IDE napájení místo speciálního +12V konektoru, který přibyl se specifikací ATX 2.03)
  • ASUS Q-Fan (regulace otáček ventilátorů) - nemusí být vždycky funkční, jsou s ní problémy 
  • ASUS EZ Flash (flashovací utilita zabudována přímo v BIOSu) - soubor novým BIOSem musíte mít na disketě
  • CrashFree BIOS (dovoluje zálohovat BIOS na disketu a při selhání použít BIOS z diskety)
  • BlueMagic PCI slot (bude využíván u speciálních Wireless LAN karet od ASUSu). 
{mospagebreak title=BIOS}

K deskám je dodáván BIOS 1003, který je posledním oficiálním BIOSem. BIOS je odladěný, protože s deskami nejsou ve většině případů problémy. Přesto, ale doporučuji naflashovat na desku nejnovější BIOS 1004 - ke stahnutí zde. Má příjemné featurky - při startu hlásí jestli je zapnutý dual-kanál či ne. Všechny naše testy probíhaly s nejnovějším BIOSem.

ASUS P4G8X - dva kanály pro Pentium 4

Bootovací logo od ASUS P4G8X

Základní nastavení BIOSu

násobič

8x až 32x
frekvence FSB 100 až 340 MHz po jednom MHz, 340 - 400 MHz po 10 MHz
frekvence pamětí synchronní, nenastavuje se, FSB = frekvence pamětí
Vcore nominální až 1,975V po 0,025V
napětí AGP 1,5 až 1,7V po 0,1V
napětí pamětí 2,6 až 2,8V po 0,1V
frekvence AGP 66.66 - 104.46 po 0,4 - 0,6 MHz
časování FSB optimální, agresivní

BIOS je založen na Award 6.0. Má několik výjimečných nastavení - frekvence jde zvýšit až na 400 MHz (1600 MHz QDR). V praxi se ale nedostanete ani přes 200 MHz, protože na tak vysoké FSB frekvence procesor není stavěn.

Dalším atypickým nastavením je možnost zvýšit napětí až na 1,975 V. Upozorňuji, že průbojné napětí Northwoodů je 1,75 V. My jsme sice provozovali procesor na 1,8 V, ale procesor se velmi rychle ničí a při nejvyšším napětí si můžete procesor dokonce zničit (upozorňuji, že 1,975 V  je o 0,5 V vyšší než nominál).

ASUS P4G8X - dva kanály pro Pentium 4

Nastavení FSB, PCI frekvence a napětí

ASUS P4G8X - dva kanály pro Pentium 4

Max. nastavení FSB frekvence

ASUS P4G8X - dva kanály pro Pentium 4

Max. nastavení napětí

Nastavení  časování pamětí

CAS Latency 1,5T 2T 2,5T
RAS to CAS Delay 2T, 3T
RAS Precharge 2T, 3T
RAS Active to Precharge 5T, 6T, 7T

Časování pamětí je velmi podobné i845PE čipsetům. Zajímavostí, kterou zde naleznete je možnost nastavit referenční napětí USB 2.0. Bohužel bez žádných čísel jen - Low, Medium, High.

ASUS P4G8X - dva kanály pro Pentium 4

{mospagebreak title=Přetaktování a stabilita}

Popisovat stabilitu na základních frekvencích považuji u desek jako je P4G8X za samozřejmost. Mnohem zajímavější je testovat stabilitu na velmi vysokých FSB frekvencích.

ASUS P4G8X se nám povedlo přetaktovat na FSB 205 MHz (820 MHz QDR). Bohužel toto je maximum a po projetí BIOSu se počítač restartuje. Není to stabilní frekvence.

Maximální stabilní frekvence je 190 MHz FSB, kterou jsme podrobili hodinovému testu Primem 95. Deska lze stabilně na této FSB frekvenci provozovat. Bohužel bez otevřeného Pentia 4 se dostanete maximálně na frekvence kolem 166 - 170 MHz. Prostě tolik, jakou vysokou frekevnci procesor snese.

ASUS P4G8X - dva kanály pro Pentium 4

Velmi zajímavý výsledek jsme dosáhli v Sandře 2003.

ASUS P4G8X - dva kanály pro Pentium 4

{mospagebreak title=Testy}
CPU Intel Pentium 4 2,66 GHz ES,  533 MHz FSB
Základní desky ASUS P4G8X Deluxe
MSI 845PE Max2
RAM 256MB OCZ PC3200 CL2
256MB OCZ
PC3500 CL2,5
VGA karta Hercules 3DProphet 9700
harddisk Maxtor DiamondMax 9
OS Windows XP Professional, DirectX 9
VGA Drivers ATI Calatyst 3.0

Paměti jsou ve všech případech časovány: 2-2-2-6.

SiSoft Sandra 2003 - ALU Buffered

ASUS P4G8X - dva kanály pro Pentium 4

  • 190 MHz FSB a paměti dělají v  Sandře divy. Rozdíl mezi FSB 190 MHz a 133 MHz FSB na E7205 je rovných 40 %.
  • Mezi E7205 na 133 MHz a 845PE na 133 MHz je 30 % rozdíl.

SiSoft Sandra 2003 - ALU Unbuffered

 ASUS P4G8X - dva kanály pro Pentium 4

  • Mezi přetaktovaným a nepřetaktovaným E7205 je 20 % rozdíl
  • Mezi standardně takttovaným E7205 a 845PE je 15 % rozdíl.

PCMark 2002 - Memory benchmark

 ASUS P4G8X - dva kanály pro Pentium 4

  • Mezi přetaktovaným/nepřetaktovaným E7205 je 19 % rozdíl.
  • Mezi PEčkem a E7205 je už jen pouze 6 % rozdíl.

3Dmark 2001 SE v330, default

ASUS P4G8X - dva kanály pro Pentium 4

  • Mezi 190 MHz FSB a 133 MHz FSB je 6 % výkonnostní rozdíl.
  • Mezi E7205 a i845PE je pouze 1 % (!) rozdíl.

Lame 3.91 - komprese 110 MB wavu

ASUS P4G8X - dva kanály pro Pentium 4

  • V Lamu jsou výkonnostní rozdíly zanedbatelné

Komprese ACE

ASUS P4G8X - dva kanály pro Pentium 4

  • Mezi přetaktovaným/nepřetaktovaným E7205 je 10 % rozdíl.
  • Při kompresi ACE je výkon E7205 a i845PE totožný.

Kompilace MSVC

ASUS P4G8X - dva kanály pro Pentium 4

  • Mezi přetaktovaným/nepřetaktovaným E7205 je 5 % rozdíl.
  • Výsledky PEčka a E7205 jsou opět totožné.

Super PI

ASUS P4G8X - dva kanály pro Pentium 4

  • Mezi přetaktovaným/nepřetaktovaným E7205 je 4 % rozdíl.
  • Výsledek PEčka je téměř shodný s E7205. Výsledek se liší o 1 %.

SpecViewPerf - light-05

ASUS P4G8X - dva kanály pro Pentium 4

  • Mezi přetaktovaným/nepřetaktovaným E7205 je 9 % rozdíl
  • Mezi PEčkem a E7205 je zhruba 4 % rozdíl.

Commanche 4

ASUS P4G8X - dva kanály pro Pentium 4

  • Mezi přetaktovaným/nepřetaktovaným E7205 je 6 % rozdíl

  • Mezi PEčkem a E7205 je zhruba 2 % rozdíl.

 

Return to Castle Wolfenstein, 640x480, Fastest, No sound

ASUS P4G8X - dva kanály pro Pentium 4

  • Mezi přetaktovaným/nepřetaktovaným E7205 je 6 % rozdíl
  • Mezi PEčkem a E7205 je 3 % rozdíl.

Shrnutí výsledků:

  • Rozdíl mezi E7205 a i845PE je na standardních frekvencích v syntetických benchmarcích vysoký. Třiceti procentní rozdíl v Sandře je obrovský, ale syntetické testy nejsou vše.

  • V praktických je však rozdíl poměrně zanedbatelný - pohybuje se od 1 - 5 %, což určitě nevytrhne.

  • Mnohem větší a znatelnější zvýšení výkonu získáte přetaktováním FSB u Granite Baye. Při 190 MHz FSB se rozdíly pohybují kolem 5 - 10 % nad nepřetaktovaným Granite Bayem a 10 - 15 % nad i845PE. V syntetických benchmarcích je rozdíl úpropastný - 40 % kontra E7205 na 133 MHz a 70 % kontra i845PE v Sandře.

{mospagebreak title=Závěr}

Čipset E7205 je v každém ohledu revoluční a po odklonu od RDRAM platformy přináší do high-end desktopu něco zásadně nového. Dvou-kanálový DDR čipset je to, co Pentium 4 od svého prvního uvedení v roce 2000 potřebovalo jako sůl. Podle mého názoru se lidi z Intelu vůbec neměli zaměřovat na RDRAM a skočit hned na dvou-kanálové DDR. Naproti platformě AMD, kde jsou dva kanály bržděny FSB sběrnicí, jsou dva paměťové kanály pro Pentium 4 optimální.

Intel to ví a připravuje do budoucna jen dual DDR čipsety, ale to je také největší zhouba E7205. Je to skvělý čipset - stabilní, odladěný, s velkým množstvím nastavení, ale čipsety, které se za dva či tři měsíce objeví, budou umět více a hlavně budou levnější.

Já nemůžu než dvou-kanálové čipsety od Intelu doporučit, ale na ty pravé dual čipsety si musíte počkat. Zejména na i875P a i865PE s 800 MHz FSB, které zvednou výkon počítače v průměru o 20 % oproti i 845PE (v Sandře se propustnost zdvojnásobí). Tyto čipsety bych doporučil zejména v kombinaci P4 2,4 GHz s 800 MHz FSB a HyperThreadingem, na jaře nebude lepší a zajímavější koupě - procesor seženete pod 6000 Kč bez DPH!

ASUS P4G8X je kvalitní deskou s velkými možnostmi. Myslím, že ji není vskutku co vytknout. Konkurenční Gigabyte má lepší napájení, kdežto ASUS pouze vyhovuje standardům. Kupodivu cena desky není příliš vysoká, když vezmu v potaz, kolik stojí čipy E7205: Desku ASUS P4G8X ve verzi Deluxe pořídíte za 6300 Kč bez DPH. Možná se to některým z vás zdá dost, ale musím upozornit, že MSI stojí v podobné výbavě 8200 Kč bez DPH a téměř úplně holý AOpen s E7205 pořídíte za 5000 Kč.

Pokud jste nedočkavý, tak si Granite Bay kupte... pokud nechcete čekat na nové čipsety od Intelu s podporou sběrnice FSB 800MHz.

Základní desku zapůjčila firma

ASUS P4G8X - dva kanály pro Pentium 4

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
5.2.2003 06:28:33   0.0.0.xxx 45
Za prvé bych uvítal porovnání ASUS vs ASUS, tedy s ASUS P4PE, za druhé když už autor správně poznamenává že v syntetice to je o dost rychlejší, ale reálně už to taková sláva není, měl ještě otestovat např. UT 2003 atd. Jinak takový test už proběhl tuším v listopadu na TomsHardware. Tam to porovnávali přímo s P4PE od ASUS a a závěr zhruba stejný, v praxi na default není rozdíl mezi dual kanál 266 a jeden kanál 333, tedy porovnáno ASUS vs ASUS :-)na 533 QDR
5.2.2003 07:04:43   0.0.0.xxx 55
Som byvaly fanda AMD a okrejove som sledoval P4. Dnes je situacia opacna a tak ma logicky zaujima, ako sa da otvorit nasobic P4? Pokial si dobre pamatam Intel sa touto vecou detailne zaoberal a len tak lahko to nepojde
Dalsia vec je tych 190HMz, vlastne je to FSB800 standard a ked sa tak pozeram na vysledky realnych aplikacii, tak nejaky obrovsky skok medzi 533 a 800 pozorovat nebudeme...
A posledna poznamka: Co HT??? Nepokusali ste sa to zapnut? Vraj to viacero serii P4 od 2,6 vyssie podporuje.
5.2.2003 07:18:53   0.0.0.xxx 45
Gibabyte ve stejne konfiguraci jen navic s ATA133 RAID stoji cca 6200.
5.2.2003 08:02:55   0.0.0.xxx 65
Vy ste ale puci, ako mozete testovat E7205 chipset Sandrou, ked ho nepozna ? To je to iste ako keby ste tento test pustili na 8CPU serveri a divili sa co su to za vysledky. Pozrite sa na www.tomshardware.com, tam je test niekolkych dosiek s tymto chipsetom a porovnanie s ostatnymi, a hlavne, naucte sa z ich clanku ako sa robia testy MB, toto je priserna zlatanina, sorry. Vela stastia v dalsom odhalovani tajov vypoctovej techniky ;).
5.2.2003 08:14:11   0.0.0.xxx 54
Budete testovat i tuto desku? A nebo je tu nekdo kdo s ni ma zkusenosti? Jak vypada ve srovnani s tim Asusem?
Diky
5.2.2003 08:26:26   0.0.0.xxx 54

Dobrý den,


nemáte někdo zkušenosti s použitím DDR333 na této desce? Je rozdíl jestli použiji DDR266 nebo DDR333? Děkuji

5.2.2003 09:01:45   0.0.0.xxx 55
Ten se mi líbí více.I cenově ;o) A podle prvních zmínek má kupodivu vliv i použití DDR333 a DDR400,přestože je CPU jen 533MHz.Jediné co bych uvítal je podpora 800MHz CPU-no třeba to půjde,až budou uvedeny.Ale zatím jsem viděl jen desku od MSI.
5.2.2003 09:31:19   0.0.0.xxx 55
Na recenzi jsem byl zvedavy (byla tusim slibovana uz na minuly tyden), protoze mam tuhle desku objednanou, ale zpracovani recenze ve mne zanechalo prinejmensim smisene pocity.

Recenze je koncepcne v poradku a take docela podrobna, ale co se tyce zpracovani, evidentne zase zvitezila rychlost nad kvalitou prace...

1) Az neuveritelny pocet preklepu, snad v kazdem 10. slove chybi nejake pismenko nebo vyraz nedava smysl.

2) Odkazy na velke obrazky vetsinou smeruji na autoruv HDD (dost skolacke), jeste ze jsou aspon na serveru a daji se stahnout rucne...

3) Rada technickych polopravd a lzi, vetsinou plynouci z autorovy stupidni a bezbrehe nenavisti k RDRAM pametem (aneb "typicky" priklad technicke recenze utapejici se v autorovych subjektivnich pocitech a vymyslech).

Docela efektne pusobi uz "nastup" - 2 jasne lzi hned v uvodnim odstavecku, tak to je docela sila! E7205 neprinasi 2-kanalove reseni jako prvni na Intelackou platformu a ani NForce neni prvni platformou vubec, 2-kanalove RDRAMy jsou tu uz davno (coz sami potvrzujete v tabulce, takze nechapu tu rozpolcenost osobnosti), dokonce bych rekl, ze drive, nez NV vubec tusila, ze bude delat i chipsety...

Tou druhou lzi je tvrzeni, ze je to pry "nejrychlejsi chipset soucasnosti", coz je dost ubohe (teda mene ubozejsi, nez treba to, ze jste pro jistoty v testu RDRAM zcela ignoroval - proc asi? , protoze v prakticky kazdem testu ma stavajici RDRAM reseni znatelne navrch, ale chapu, vy se RDRAMu stitite, tak radsi blabolite nesmysly...

Co se tyce tabulky, tak je docela zavadejici porovnavat jenom hole specifikace chipsetu, protoze pak ty udaje pusobi vedle te fotky SATA kabelu a SATA cipu dost hloupe, jelikoz v tabulce podpora SerialATA uvedena neni. Stejne tak USB2.0 dostane i k RDRAM deskam...

Nezda se Vam hloupe, testovat novou desku s HT a netestovat HT a strcit tam nejakou starou plevu misto adekvatniho CPU?

Dalsi trapnou zalezitosti je, ze jste si v Sandre "pro jistotu" na srovnani vybral ty nejslabsi RDRAMy namisto aktualni verze na 1066MHz. Chapu, na podporu sve damagogficke valky proti RDRAMum udelate cokoliv...

Nejvic jsem se ale nasmal u te Vasi neukojitelne touhy po pohrbeni RDRAMu v zaveru recenze Clovek by v tech. recenzi cekal mene naivni a zaujaty pohled na vec... No pravdepodobne Vam spadne celist, az napr. SiS vypusti 4-kanalove RDRAM reseni na frekvencich, o ktem se tem Vasim protezovanym SDRAMum bude jeste leta jenom zdat
5.2.2003 10:02:36   0.0.0.xxx 55
RDRAM jsou mrtvé a nic se na tom už nezmění. BTW na desce ABIT NF7 s DUAL nForce2 mám při FSB 200MHz UNBUFFERED Sandru ALU 2354 MB/s.
5.2.2003 10:08:08   0.0.0.xxx 55
jenze rdramy pohrbiva i intel ale to je fuk

"Nezda se Vam hloupe, testovat novou desku s HT a netestovat HT a strcit tam nejakou starou plevu misto adekvatniho CPU? "

lol na co ti je ht kdyz to temer zadna aplikace kterou doma pouzivas nevyuzije pripada mi to komicke HT je v plenkach a zatim je podle me ve vetsine pripadu uplne na nic v dalsich verzich na kterych intel dozajista pracuje uz to bude o necem jinem ale tohle je proste verejny betatest

mno jinak s tebou souhlasim

5.2.2003 10:09:40   0.0.0.xxx 54
halene jaka je ta deska bych do ni i investoval jestli to popis jak je to s OC atd prosim
5.2.2003 11:01:16   0.0.0.xxx 55
Nie je to malo ? Preklep, alebo ina Sandra ?
5.2.2003 11:40:02   0.0.0.xxx 55
Pripada mi, ze nekteri z pisalku se snazi zkritizovat kazdou recenzi, at je dobra nebo ne. Jiste, na kazde i sebelepsi recenzi se najdou rozporuplne veci...
Ja osobne bych treba vubec netestoval pomoci SiSoft Sandra, protoze vysledky, ktere dava jsou irelevantni. Nejsou vubec objektivni a srovnavaji dve nesrovnatelne veci. O mnoho lepsi je rict, jak se deska a procesor chova v realnych aplikacich at jiz UT2003,QIII,3D StudioMAX, Encodovani Mpeg2 do Divx:-), komprese audia.
Jenze se vsadim, ze pokud by se v recenzi desky nebo CPU neobjevila SiSoft Sandra nebo v testu grafiky 3DMark 2000/2001, tak by se našlo hodně lidí, kteří by si stěžovali, že to tam není.
Snad někdy tihle lidé dojdou k tomu, že srovnávání počítačů pomocí testů jako je SisoftSandra a 3DMark 2000/2001 je nesmyslné.
Co vám řekne nějáké číslo, které vyplivne daný benchmark? Aspon kdyby se používali pro všechny procesory jedny a ty samé algoritmy a instrukce, aby se to dalo porovnat jako hrubý výkon CPU, to by ještě něco řeklo. Ale pokud je jeden CPU testován se SSE2 instukcemi, druhý pomocí SSE a třetí jen 3DNow, tak kde to jsme.
Chápu, že autor chtěl využít tu nejlepší optimalizaci pro daný procesor, ale realita všedních dnů ve světě počítačových aplikací, her a dalších programů je jiná. Ne každý program je optimalizovaný pro nejlepší instrukční sadu a i když, tak jsou přítomny všechny optimalizace pro daný CPU.
A v praxi už není takový rozdíl v aplikacích mezi RDRAM PC800 nebo RDRAM PC1066 a DDR 400 a DDR 533.
A k čemu bude člověku místo 150fps v UT třeba 190FPS, když minimální hodnota bude velice podobná.
Jde o ten pocit, že si někdo řekne, že jeho počítač je nej? Že má nevíc bodů v 3DMarku 2000/2001 nebo nejlepší výkon v SiSoft Sandra?

Mě na nějakých bodech v 3DMarku nebo SiSoft Sandra nezáleží, mojí prioritou je mít stabilní a vyladěný počítač, který odpovídá mým požadavkům a zároveň je jeho výkon vyladěn na maximum, co umožnuje daná platforma.
A je mi jedno jestli se ostatní ženou za body v 3DMarku nebo v Sandře. Je to jejich věc, když tomu věří a když mají dobrý pocit, že někoho porazili na body.

Já si raději softwarově zchladím CPU, optimalizuju si bios, nastavím si skryté features chipsetu, overclocknu si CPU jen tak pro to, abych zjistil, co každá deska a CPU umožnuje a jak se pak chová. Kde je strop maximální FSB, kolik Vcore voltage je nutné pro overclocking na danou výslednou frekvenci.

PS:Klidně si diskutujte o DDR vs RDRAM, o výhodách/ nevýhodách HT, ale objektivně. S pomocí realných testů....
5.2.2003 11:40:33   0.0.0.xxx 44
souhlas, jen dodam, i7205 neni prvnim intel chipsetem pro dual ddr, tim je i7500. Obecne dual ddr reseni jsou prilis komplikovane, a dudek muze rovnou zapomenout ze se objevi v mainstream reseni (to ze springdale obsahuje dual ddr jeste neznamena ze se budou vyrabet dual ddr desky (budou, ale budou drahe)). Lze rici ze 4kanalove rdram bude vyrobne vzdy levnejsi nez dual ddr reseni (4kanal rdram lze totiz umistit na 4layer pcb).
Taky me mrzi ze odpor dudka vuci rdram, ma za nasledek ze tuhle platformu zcela ignoroval (dodam ze dual ddr i7500 zcela pohorelo ve srovnani s i850e). Pokud se p. dudek podiva na soucasne pracovni stanice, asi zjisti ze se z 90% pouziva prave rdram.
Dale taky rdram neni mrtvy, krom toho ze se docela hodne pouziva ve spotrebni elektronice (ps2, ps3, hdtv, net, ...) tak Sis napr planuje 4kanalove rdram 1200 reseni, dale taky intel neplanuje od rdram odstoupit (dle meho nazoru spise vyckava na yellowstone (soucasna i850e ktera umoznuje bezet dual rdram na 1200 je plne konkurence schopna)). Co se tyce odbornych nazoru (dokonce i od konkurence rdram), je to, ze rdram je povazovana za doposud nejlepsi pametovou technologii, lec nemela takovy marketingovy uspech jako by si zaslouzila.
5.2.2003 11:50:01   0.0.0.xxx 55
rdram nejsou mrtve, pouze se nepouzivaji v levnych mainstreamovych reseni (pisicka), ale tam kde potrebujes obrovsky vykon za rozumnou cenu. napr v pracovnich stanicich, psx2, psx3, networkingu, hdtv, ... najdes prave pameti rdram
5.2.2003 12:20:55   0.0.0.xxx 546
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
5.2.2003 12:31:57   0.0.0.xxx 54
doporucuji precist originalni clanek na http://www.xbitlabs.com/mainboards/granite-bay/">xbitlabs
5.2.2003 12:53:03   0.0.0.xxx 54
To rozhodně není málo, starý (a kdysi velmi oblíbený) čipset KT133A má propustnost cca. 600 MB/s, čipsety pro Pentium III kolem 300 MB/s. Je to zhruba 2x tolik, co mají čipsety KT266 s DDR SDRAM.
5.2.2003 13:39:37   0.0.0.xxx 55
Haha, tohle jsi uz rozhlasoval pred vic jak rokem
5.2.2003 13:43:54   0.0.0.xxx 55
"jenze rdramy pohrbiva i intel ale to je fuk"

...taky uz davno nedela cipsety pro P4 jenom on (konkretne ja mluvil o SiSu)
5.2.2003 13:49:08   0.0.0.xxx 454
Nejak se mi nezdalo to tvrzeni v recenzi, ze to nepodporuje oboustranne pametove moduly, tak pro ostatni radsi pridavam oficialni list ASUSu:

Here is a list of ram modules that are tested by ASUS R&D.

Dual channel:
OK:
SAMSUNG DDR266 CL2.5 128MB (single-side)
SAMSUNG DDR266 CL2.5 256MB (single-side)
SAMSUNG DDR266 CL2.5 256MB (double-side)
SAMSUNG DDR266 CL2.5 512MB (double-side)
Micron DDR266 CL2.5 128MB (single-side)
Micron DDR266 CL2.5 256MB (double-side)
KINGMAX DDR266 128MB (single-side)
HYNIX DDR266 CL2 256MB (double-side)
HYNIX DDR333 CL2.5 256MB (double-side)
NANYA DDR333 CL2.5 256MB (double-side) with the date code after 0151 (2001, 51st week).
NANYA DDR333 CL2.5 256MB (single-side)
Infineon DDR333 CL2.5 256MB (single-side)
Micron DDR333 CL2.5 128MB (single-side)
Micron DDR333 CL2.5 256MB (double-side)
SAMSUNG DDR333 CL2.5 256MB (single-side)

FAIL:
HYNIX DDR266 CL2.5 256MB (double-side), must set tRCD to 3T
HYUNDAI DDR266 CL2.5 128MB (single-side), must set tRCD to 3T
NANYA DDR266 CL2 256MB (double-side), must set tRAS to 6T
NANYA DDR266 CL2 128MB (single-side), must set tRAS to 6T
5.2.2003 13:51:02   0.0.0.xxx 55
To ja bych tam spis radsi videl P4T533...
5.2.2003 14:06:31   0.0.0.xxx 44
jen 2354 MB/s ??? ... hmm ... zkus to reklamovat ... ;)
5.2.2003 14:14:55   0.0.0.xxx 55
Neměl jsem zatím moc času, testovat stabilitu při FSB 200MHz. Mám v té desce 2x256MB OCZ PC433 CL2 v dual modu. Navíc jsem se marně snažil nainstalovat W98SE. Asi 6 hodin pokusů, hrabání se v biosu, přehazování karet. Nic nepomohlo a tak jsem nasadil Win XP. A ejhle, perfektně to jede. Zatím jsem testoval Prime95 Torture asi půl hodiny na Athlonu XP1700@2400+ (10x200)- bez chyb. Sandru, 3DMark2001, CPUBurn. Na testování těmihle programy jsem měl dohromady asi 3 hodinky a za celou dobu se neprojevila nějaká známka nestability. Pár výsledků Sandra Buffered: 3080/2898 MB/s Unbuffered ALU: 2354 MB/s, CPUMark99: 179 bodů, 3DMark2001 na MX440 O/C na 300/513 7855 bodů. Dnes budu pokračovat v testování.
5.2.2003 14:21:44   0.0.0.xxx 55
A proč? Vždyť jsem jasně napsal UNBUFFERED. To jsou ta zaškrtávátka v Sandře, jak se má testovat, víš. Buffered to dává 3080/2898 MB/s při FSB 200MHz a nastavení pamětí 2-3-3-7
5.2.2003 15:16:29   0.0.0.xxx 44
MSI s Granite Bay (GNB MAX-BFISR) se dá sehnat za 7.500 dez DPH.
Oproti ASUSu má navíc RAID a BlueTooth......
5.2.2003 16:51:01   0.0.0.xxx 44
No toto srovnání ti mohu nabídnou.Jsem trochu větší fanda firmy ASUS a tak jsem mel samo i P4PE a tedka jsem presel na P4G8X.Muj duvod byl zcela jasny jelikož jsem vlastnil AGP 8x kartu a skvělý kousek 2.66 INTEL tak jsem chtěl otestovat tuto novou desku.Výsledky mě docela dost překvapily : 1.Procesor jel na vyšší FSB na P4PE (160X20) a na P4G8X (169x20) při stejné hodnotě VCORE a stejném nastavení pamětí.Paměti jsem použil OCZ DDR433 3500 EL 2x512MB.Teoretická propustnost v SANDRA 2003 byla vyšší u GB to je jasný ale také jsem získal o necelých 1300 bodů v 3D MARK 2001 a v UNREAL 2003 byl nárůst také o hodně vyšší.Q3 také.Pokud si kdokoliv hodlá zakoupit desku na I P4 v kombinaci s DDR a chce nejlepší řešení které je v současnosti na trhu tak určitě sáhne po P4G8X s GB.Tato deska je opravdu o poznání rychlejší než P4PE a to vám mohu garantovat.Podle mého má (DŮDA) v něčem pravdu a to že je tato deska opravdu skvěle odladěná a i při vysokých FSB si zachovává skvělou stabilitu a navíc když pominu nastavení RAM tak i AGP 8x.Pravda ovšem je také že tato deska je podle mě přímo předurčena na přetaktování a proto pro mnohé uživatele kteří se spokojí se "standartním" PC sáhnou dozajista po některém levnějším čipsetu třeba 845E a nebo PE.
Další moje připomínka je k tématu RDRAM vs DDR.Dotyčný (marek) který zde v tomto fóru odkazuje na SIS a jeho čtyřkanálový Rambus chipset by si měl nejprve něco přečíst a teprve potom vychvalovat "něco" do nebe.Problém je ten že firma SIS tento chipset možná nikdy neuvede a málem kvůli němu přišla i o licenci od firmy INTEL (a možná že i o tuto licenci přijde) (viz. problematika podílu firmy UMC ve firmě SIS).Je pravda že poslední dobou je firmě INTEL firma SIS trnem v oku a neustále zdražování licenčních poplatků vůdči SISu je toho důkazem.Takže raději počkejme jak se to mezi těmito firmamy vyvrbí a jestli vůbec již zmiňovaný chipset od firmy SIS spatří světlo světa!.Já beru v potaz pouze chipsety které jsou momentálně na trhu a dostupné v ČR.Co se týče srovnání výkonu mezi RDRAM a DUAL DDR tak osobně mám výsledky prakticky v 99% testů vyšší na DDR než RDRAM a říkejte si tady co chcete.Je pravda že se jedná o přetaktovaný systém (169 FSB) ale výkony jsou na DDR vyšší.Další problém RIMMů je ten že na trhu je velice málo kvalitních základních desek snad vyjma (ASUS P4T533) na kterých lze takto "ďábelsky" taktovat protože bohužel RIMMy na to nejsou dělané a v součastnosti nejsou na trhu dostatečně kvalitní paměti typu RIMM.Pokud na desce s RIMM dostanu FSB max na 150 a potom se stává systém velice nestabilní a na druhé desce s DUAL-DDR se dostanu s FSB někam okolo 190 FSB tak je rozdíl už velice markatní a RIMM nezachrání ani zázračné 32bit moduly.Já osobně neodsuzuji paměti typu RIMM a vím že většina pracovních stanic je jimy vybavena ale to je také tím že v té době kdy se RIMM objevily nebyl dostatečně výkonný equivalent v podobě DDR který ale velice rychle přišel a ještě přijde.Sám jsem zvědavý jak to s RIMM dopadne a zda se objeví nějaký nástupce v podobě chipsetu a nebo samotných RDRAMů.
5.2.2003 18:41:40   0.0.0.xxx 55

Je zajímavé jak mnoho lidí argumentuje poučkami jako vystřiženými z marketingových letáků. Jestě zajímavější je sledovat jak se argumenty opírají o nic víc než o přání jejich pisatelů. Zkusme se na neco podívat - namátkou.


RDRAMy byly u Playstationu 2 (3?) zvolené pro to, že poskytují větší datový tok na "pin" - na jedno vedení sběrnice (stačí jim tedy užší sběrnice, np. 16bitová oproti 64 bit u SDRAMů). Tím se znatelně zjednoduší návrh a počet vrstev základní desky PSXu.


Trh pracovních stanic je velmi konzervativní (jako trh luxusních limuzín) - RDRAMy zde jsou dnes, řekněme si úpřimně, pouze z plezíru. Dříve nic lepšího nebylo, tak byly Rambusy logickým řešením (jejich vysoká cena nehrála ŽÁDNOU roli).


RDRAMy nejsou ani tak výkonné ani stabilní, jak se povídá... Praxe: sám mám PC s ASUSem P4T533 a 512MB 32bit. RDRAM PC1066 a musím mít zapnuté ECC a pokud chci aby mi do 5min. nepadl test jako Prime 95 TT tak musím paměti dokonce nastavit na 800 (PC 800). ECC je zde prostě nutností.


RDRAMy ve světě PC měly nejen posunout pokrok vpřed (tehdy se intenzívně hledaly alternativy ke končícím SDRAMům), ale umožnit Intelu nastolit další standard znamožňující konkurenci průnik do high endu. Nebo se zapomnělo na těsné sojenectví Rambusu s Intelem?


Paměti RDRAM mají charakter "seriový" - je to jakási pomyslná datová siť (moduly se řadí na sběrnici jako vláček za sebe), zatímco DDR SDRAMy zůstavají u paralelní koncepce s paměťovými bankami. Tím jsou dány výhody i nevýhody obou světů. U serverů vítězí DDR SDRAM (concurent acces) u streamových aplikací Rambusy.

5.2.2003 21:32:16   0.0.0.xxx 55
ad psx>ano, vzdyt rikam tam kde je potreba maximalni vykon za rozumnou cenu.

ad workstation>ano stejne jako servrovy, je to trh konzervativni, vzdyt jeste nedavno byli pracovni stanice jeste s sdram, proc ale teda preskocili ddr?

chybovost>zkus to reklamovat, ja problemy nemam a popravde nedokazu si predstavit ze by pracovni stanice od hp s rdram (se kteryma se setkavam) nekdy spadla (neco jako prime 95 na tom sice nepoustim, ale zato tam prakticky neustale bezi ProE).

konkurence>to ze rambus uzce spolupracoval s intelem jeste neznamena ze by byl nejak vuci konkurenci uzavreny, byla pouze casove omezene smlouva (ktere by konkurenci nevlivnila). Naopak poplatky ktere si rambus uctuje jsou minimalni.
Napr HP uzce spolupracovalo s intelem na itanium presto itanium krom HP uspesne prodavani sgi, unisys, a dalsi ...

RDRAM nejsou seriove (jak se o nich s oblibou tvrdi) a to neni ve smyslu komunikace (ta je sice 16bit na rozdil od 32sdr, to ji ale jeste nedela seriovou). A ani ve smyslu usporadani, naopak rdram je oproti sdr/ddr velice flexibilni, umoznuje konstruovat jak pamet usporadanou do serie na jeden kanal (coz umozni velmi levne reseni s velkou kapacitou), stejne tak dobre jako paralelni reseni 1kanal/1device (coz umozni postavit reseni s obrovskym vykonem za rozumnou cenu (existuji reseni (v networkingu) ktere pouzivaji 16kanalove a rdram)). RDRAM je koncipovan velmi moderne stejne jako HT, 3GIO ci SATA s maximalnim datovym tokem na pin, s moznosti libovolne kombinovat (u rdram standardne po 16bitech do kanalu). Naopak DDR je velmi omezene co do usporadani lze konstruovat pouze seriove reseni (1kanal, vyjmecne dva), mozne jsou samozdrejme u ddr i vice kanalove reseni, ty vsak z duvodu slozitosti nelze standarizovat (viz grafiky), a taky maji velkou nakladnost na vyvoj i vyrobu.
RDram se u servru nepouziva predevsim proto ze ve vhodnou dobu nepodarilo uvest vhodny chipset (pro servry je v dnesni dobe nutnosti alespon 4kanal a vetsi propustnost (predevsim na pin) mezi procesorem a dram radicem, aby se minimalizovali latence), ale z pripu je zde rdram taky plne vyhovujici (viz networking kde je predevsim duraz na latence a propustnost stejne jako u servru).
6.2.2003 11:08:38   0.0.0.xxx 65
Rodney! tak ty musis mat v tom tvojom compe "riadne aplikacie",ked nevedia co s tym HT.Poviem vam vsetkym,ze mat v pocitaci aj ked,len virtualne druhy procak,ktory pouzije hlavne sam WINDOWS samozrejme od 2000/XP je proste parada a nehovoriac o tom,ked date procaky 2 do dual MB s podporou HT,ktore sa vam zobrazia napr.vo Win2000server uz ako styri a na to uz cakam,pretoze mam doteraz ASUS MB s DUAL CPU aj,ked len PIII no je tam SCSI 2x160MB a na nom visia 2 seagate 15000/min-36GB k tomu 4x256 Kingmax 150Mhz a poviem vam,kto uz lietal na DVOJPROCNIKU TEN UZ NECHCE JEDNOPROCNIK ANI VIDIET.(Samozrejme,ze sa tu bavime o poriadnych aplikaciach typu CATIA,SOLIDWORKS)inac tusim,ze aj niektore hry uz vedia co s dvoma tatosmi na palube,ale to ma vobec netankuje pretoze ja hry....Ak chcete vyskusat vuhody dvoch procakov spustite si napriklad EXACTAUDIOCOPY s nastavenim pre dva THREADS a uvidite co sa stane pri dekodovani do napr.MP3 a nehovorim o DivX.Takze aby som tu nepisal litanie je to proste krok dopredu od intelu,ktory tak trochu posunul technologie s XEONOV na desktopy a ak sa dobre pamatam tak cena XEONU-DP je uz vcelku OK a tam maju HT vsetky aj s napr.2Ghz Dajte si SUPERMICRO.COM a tam uvidite poriadne dosky na Dual-CPU.
S pozdravom "AJ TAK SKONCIM NA 2xXEON s 800Mhz od SUPERMICRA"(A potom vam poslem nejake vysledky zo SANDRY pre DUAL-CPU asi na lamparen)
6.2.2003 18:53:11   0.0.0.xxx 54
Všechny ceny uvedené v recenzi jsem bral z ceníku LEVI.
6.2.2003 19:26:31   0.0.0.xxx 64
Za několik dní budu taky majitelem desky ABIT NF7 a 2x 256 MB RAM a proto se ptám.

1. Můžeš mi poslat nastavení BIOSu nebo aspoň nejdůležitějších parametrů.

2. Podařilo se Ti úspěšně zprovoznit Win98 SE na této desce.

3. Už několikrát jsem slyšel, že Win98 SE jsou nestabilní a chybující s RAM 512 a víc. Je to pravda nebo jen fámy.

4. Jak poznám, že u už nainstalovaných WinXP už mají v sobě integrovaný SP1. Je tam někde (u Win98 SE v systému) vysloveně uvedeno SP1 nebo jen číslo verze, podle kterého se to pozná.

Dick.
9.2.2003 09:09:32   0.0.0.xxx 54
Urcite tu problem je. Pri niektorych doskach MSI som si vsimol upozornenie, ze Win98 nepracuje s viac ako 512MB RAM. To mozem potvrdit z vlastnej skusenosti na doske GigaByte 7DXR+ (AMD761). Pri pouziti 1GB operacnej pamate system nebol schopny nabehnut s grafikou (iba 16farieb). Ked som zo systemu odobral zvukovu kartu SoundBlaster 5.1 a odinstaloval ovladace + odobral 256MB RAM, system uz pracovals ovladacmi VGA (t.j. 32bit). Ked som chcel pouzit aj VGA aj zvukovku musel som systemu ponechat len 512MB RAM.
9.2.2003 19:54:03   0.0.0.xxx 465
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;253912
18.3.2003 12:18:19   0.0.0.xxx 54
Intel má chybky v implementaci AGP 3.0


Úterý, 3. prosince 2002, 014 Grafické karty, Hardware, Základní desky
U nedávno vydaných chipsetů E7505 (Placer) a E7205 (Granite Bay) byly zjištěny chyby v implementaci AGP 3.0, která přináší podporu AGP 8×. První je problém v signalizaci a druhý si vynucuje, aby AGP Prefetch Cache byla vypnutá, protože když se nechá zapnutá, tak při AGP přenosech může počítač zatuhnout. První se dá obejít vhodnou úpravou základní desky. Ten druhý se jednoduše obejde BIOSem, který zařídí, aby byla AGP Prefetch Cache vypnutá. Jenže to poměrně znatelně může ovlivňovat výkon AGP sběrnice, takže je otázkou, co to udělá v reálných aplikacích a hlavně hrách.

Zajímavé je, že Intel neplánuje tyto chyby opravit. U Placeru je to celkem pochopitelné, protože jde o serverový chipset a u serverů není rychlost AGP důležitá. To Granite Bay je na tom hůře, protože ten je určen pro pracovní stanice a tam je velmi často právě AGP sběrnice důležitá. Jenže Intel už na druhé čtvrtletí plánuje chipset Canterwood a tak se mu asi nevyplatí opravovat E7205

9.12.2004 11:47:46   0.0.0.xxx 55
Kde máš ty svoje slavné RDRAMy, já ti to řeknu, kde: v ř...!!!! Opravdu se mi líbí, jak velké množství lidí přesně ví, co se bude dít už předem, ale výsledky bývají úplně jiné. Kde je dneska máš ty RDRAMy, pokud vím, a to jsem fanda AMD, tak už se žádná deska s tímto "omylem" výpočetní techniky neprodává a ani nevyrábí. Takže si klidně dál počkej na svůj nesmysl: čtyřkanálový řadič, o kterém si předem a přesně věděl , že bude!!!

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

0 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 0Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.