Hlavní stránka Hardware Základní desky Asus P8Z77-V PRO Thunderbolt – solidní univerzální deska
Asus P8Z77-V PRO Thunderbolt – solidní univerzální deska
autor: Z. Obermaier , publikováno 15.8.2012
 Asus P8Z77-V PRO Thunderbolt – solidní univerzální deska

Otestovali jsme si už více než deset základních desek pro Sandy a Ivy Bridge. S několika modely jsme zavítali také do střední třídy, kde zůstaneme i tentokrát. Deska řady PRO je vskutku univerzálním produktem – poslouží stejně dobře hráčům jako pro stavbu pracovní stanice nebo domácího multimediálního počítače.


 Asus P8Z77-V PRO Thunderbolt – solidní univerzální deska

Zpracování a výbava

Dnes jsme testovali základní desku střední vyšší třídy s cenou kousek pod 5500 Kč s DPH. Jde o univerzální desku pro široké použití, uplatnění najde u hráčů (i náročných s více grafikami), ale také v pracovní stanici nebo domácím komplexním zábavním centru. Hráče a notorické ladiče potěší solidním BIOSem, napájením procesoru a možnostmi přetaktování. Profesionálové ocení počet PCI/PCI-E slotů, sériový port, spoustu USB a SATA portů. Využití pro Thunderbolt je sice dnes sporné, uplatnění ale majitel jistě nějaké najde (časem určitě). Kromě zmíněné výbavy je nutné zmínit WiFi modul se softwarem WiFi Go!, jenž je jednou z nejzajímavějších vlastností desky pro všechny skupiny potenciálních kupců. Zde pro sebe najde využití každý, bez výjimky. Za své peníze dostává zákazník opravdu skvěle vybavenou desku s dobrým příslušenstvím.

Přetaktování

Jak už jsem řekl v příslušené kapitole, deska příjemně překvapila. Podařilo se mi na ní přetaktovat můj procesor nejvýše ze všech testovaných desek. Rozdíl je sice jen pár desítek MHz, ovšem je měřitelný. Obecně jsou ale schopnosti shodné s jinými deskami tohoto výrobce. Dnes mezi solidně vyrobenými deskami nebývají v taktování velké rozdíly, i když malé odchylky najdeme. Na platformě Z77 Express vám v tomto směru poslouží adekvátně každá druhá deska, ani mezi deskami různých výrobců nebývají zásadní rozdíly. I když výjimky se samozřejmě najdou. Shrnutí přetaktování je jasné, deska se hodí i pro vysoké taktování a je pro tento "sport" skvěle vybavená.

Osobní názor

Vše důležité bylo řečeno v testu i v prvních odstavcích závěrečné kapitoly. Deska P8Z77-V Pro Thunderbolt je skvělým zástupcem univerzální desky střední vyšší třídy. Nabízí kvalitu High-endu, stejně jako součástky a výbavu nejvyšší třídy. Jasně, někde se šetřilo a je to pochopitelné. Deska totiž stojí podstatně méně než nejvyšší modely. S nižší cenou ale nepřichází masivní osekání výbavy, což kvituji pozitivně. Závěrečné hodnocení je zřejmé, za solidní peníze nabízí skvělou výbavu, včetně Thunderboltu a kopy dalších moderních rozhraní. Opět připomínám, že největším tahákem může být skvělé taktování a hlavně WiFi Go! aplikace. S touhle deskou budou spokojení hráči, profíci i domácí uživatelé.

Hodnocení

 Asus P8Z77-V PRO Thunderbolt – solidní univerzální deska

Graf ceny produktu Asus P8Z77-V PRO poskytuje server Heureka.cz

 Asus P8Z77-V PRO Thunderbolt – solidní univerzální deska

Za půjčení desky P8Z77-V Pro Thunderbolt děkujeme ASUS Czech republic

 Asus P8Z77-V PRO Thunderbolt – solidní univerzální deska

Za půjčení osciloskopu děkujeme ETC Slovenská republika



Tagy: asus  p8z77-v  pro  motherboard  základní  deska  ITX  Ivy Bridge  Sandy  thunderbolt  recenze  test  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
15.8.2012 05:01:17   83.240.54.xxx 30
co je mysleno tim zaporem, ze mohl byt osazen esata?
15.8.2012 10:38:38   83.69.56.xxx 76
neznám nikoho, kdo by to na zadním i/o panelu používal. Většina lidí má PC pod stolem, kdo se tam dozadu má natahovat? A nechat vyvedený plandající kabel? Hnus. Podle mě má eSata význam pouze na čelním panelu skříně a to je otázka interního připojení SATA kabelu od desky + příslušného napájecího kabelu.
16.8.2012 16:09:57   62.44.4.xxx 30
Nu, tak to je mala predstavivost. Mam na stole dva esata doky, oba pripojeny na dva esata porty prave vzadu. Vyhodou je prave to, ze vzadu neprekazej a NELEZU tam. A ten predni na desce mam na 2,5 esata boxik, na kterym si nosim data do prace.
15.9.2012 09:28:22   193.85.148.xxx 00
Ale ve specifikacích je napsáno, že tam 2 x eSata 6Gb je. To je tím (mohl být osazen eSata} jako myšleno, že není vyveden do zadního panelu?
Navíc mi chybí u obrázku ukazujího Sata porty desky bližší popis, který z nich je Sata a který eSata. Předpokládám, že eSata porty jsou ty vyvedené z ASMedia.
Příště prosím podrobnější popis.
15.8.2012 06:10:28   77.48.32.xxx 20
To sdílení linek mě zaujalo, a proto jsem se podíval do manuálu k této desce. Tam však o sdílení linek mezi PCI-Ex16 a Thunderboltem nic není. Stejně to platí i i o sdílení linky mezi PCI-Ex1 a PCI slotem. V článku popsaná situace odpovídá tabulce sdílení IRQ, nikoli linkám (podobně jako na mé P8Z68-V PRO). Na stránce 3-31 jsou pak k Thunderboltu vypsány možnosti nechat 2 linky vypnutím PCI-Ex1, nikoli odebráním linek PCI-Ex16, další možností je vypnutí dvou USB 3.0 a externího SATA řadiče a třetí možností je jejich kombinace (vypnutí) pro získání 4 linek.
15.9.2012 09:29:44   193.85.148.xxx 00
Nechápu, jak může bých vychvalována deska, která takto sdílí linky s ostatními čipy. To bych u desky za 5.000,- Kč tedy opravdu nečekal.
15.8.2012 07:39:10   195.122.213.xxx 72
Koupil jsem si tuhle desku ve verzi Deluxe a jsem opravdu maximálně spokojen. Vše funguje opravdu spolehlivě včetně Wifi Go. Jen taková menší poznámka, u verze PRO pracuje WIFI modul jen frekvence 2.4Ghz. U verze Deluxe i na 5Ghz a jsou u ní přibaleny dvě antény. Jinak jsem si všiml jedné takové zajímavé věci a tím je aktualizace BIOSů. Za dobu (cca 2 měsíce), co mám tuhle desku, tak už vyšlo snad 5 BIOSů.
15.8.2012 12:54:36   165.72.200.xxx 30
Mam ji taky. To je totiz ta "solidni univerzalni deska" z nadpisu.Ne recenzovany pokusny kralik s nepotrebnym TB. (Pravda, ta wifi je tam uz trochu navic..)
15.8.2012 10:05:00   83.69.56.xxx 142
Jsem si všiml, že vůbec netestujete zd Gigabyte. Proč?
Navíc poslední dobou tu jsou pouze zd z vyššího cenového spektra. Je to hezké, pěkně se čte co to všechno umí, ale je spousta lidí, co si koupí mainboard v cenové relaci do 3000Kč jako MSI Z77A-G43, GIGABYTE GA-Z77-D3H ... myslím, že by stálo za to mít porovnání o kolik mají horší napájecí kaskády, jestli jim chybí nějaké nastavení v BIOSu atp.
15.8.2012 11:09:10   109.164.72.xxx 132
Protože OBR je poslední dobou strašně zaujatej na Asus a vychvaluje ho do nebeských výšin. Všechno ostatní je automaticky horší. Viz jeho blog, poslední článek je pěknej bullsh*t, měl by si první nastudovat elektrotechniku, než začně posuzovat něco takovýho...
15.8.2012 11:52:04   83.69.56.xxx 52
tak, nedivím se. Asus je aktuálně ve spotřebním segmentu PC špička. Také je mi jasné, že se luxusní model lépe recenzuje než obyčejný. To platí o všem - autech, PC, telefonech ...
Nicméně aby ten luxus bylo k čemu vztáhnout, je zapotřebí občas udělat recenzi i na ty běžné věci, případně na věci od "nenáviděné" konkurence.
Je fakt, že je to pak o cti autora, zda dokáže udržet emoce, resp. osobní preference na uzdě a i produkt od neoblíbeného výrobce korektně zrecenzovat. Osobní názory si může nechat do diskuze, případně svého blogu.
15.8.2012 15:47:39   85.71.103.xxx 46
Ahoj, tak presne se taky nedivim. Asus je proste nejlepsi. Ja s nim nemel nikdy problem a nejlepsich vysledku sem dosahnul jedine s komponenty Asus.
Desky do 3000,- kc nikoho nezajimaji? Jo, souhlasim. Vsichni vime, co od nich muzeme cekat. Vse na "default" pobezi normalne. Na to se nic recenzovat nemusi.
Naopak, kdyz je deska za 5k, to uz si neco precist chci.
Jeste k tomu Asus vs ostatni vyrobci. Jak je mozny, ze na Asrock dam stabilne jeden a ten samy cpu na 4,8ghz, vic ani prd a na Asus Sabertooth 5ghz velmi snadno? Rozdil mezi vyrobci je a dokonce je rozdil i v modelech. Moje sabertooth spolehlive nenabehne pri sebemensi zmene bclk. Kdyz zkusim obycejne p67 evo od asusu, dam v pohode 104,3 x 50 nasobic tj krasnych 5200 mhz stabilne. (hold savlozub je na vydrz)
Takze jo, sem rad za testy drazsich desek, protoze levne me nezajimaji. Zadny zazraky se na nich nedejou a vsichni to vedi.
15.8.2012 16:16:32   83.69.56.xxx 23
ale tady je zapotřebí ukázat o kolik je ten Asus špičkou. Jestli o parník, nebo o chloupek, případně jestli vůbec.
Že desky za 3000Kč nezvládnou běžet jinak než na default - pěkná blbost. Brácha má GA-Z77-D3H v tom "locklou" i5 s bclk 105MHz, nicméně nebyl problém, aby jela až na 107,5MHz stabilně. Teoreticky je tak Asus lepší, o 0,5MHz. Stojí to za ty 3000Kč navíc? Já bych řekl, že ne.
Že desky za 3000Kč nikoho nezajímají? Nesouhlas, stačí se podívat do podpisů v diskuzních fórech co mají lidi za HW. Málokdy tam jsou ty nejluxusnější modely a když už tak staré modely z druhé ruky - a to jsme na specializovaném webu. Co mají obyčejní lidé v PC raději ani nechtěj vědět. Obvykle něco kolem litru.
15.8.2012 17:57:30   173.8.11.xxx 31
odkdy se kvalita a OC posuzuje dle BCLK, to je zde zcela druhořadá a nepotřebná věc ... máme odemčené násobiče.
15.8.2012 21:11:03   83.69.56.xxx 10
šmankote, to byla asi reakce na to, že podle mibfoxe tyto levné desky nejsou schopny běžet jinak než v defaultu. Evidentně to není pravda.
To jestli se příplatek vyplatí nebo nevyplatí je na Vás p. Obermaiere, nebo na někom z Vašich kolegů. Od toho tu jsou recenze, aby si mohl čtenář udělat obrázek o tom co se prodává. A třeba se i podle toho rozhodnout. Ať pro Gigabyte, MSI, Asus, případně i Asrock (který má nejkratší záruku a tak je nutné na něj pohlížet trochu jinak).
Zatím jste mne nepřesvědčil. Jsou tu recenze pouze na drahé Asusy, z mého pohledu přespříliš drahé a tak raději sáhnu po Gigabytu za trojku, protože si myslím, že odvedou stejnou nebo velmi podobnou službu.
16.8.2012 01:21:49   78.111.117.xxx 01
eLzyx napsal:
šmankote, to byla asi reakce na to, že podle mibfoxe tyto levné desky nejsou schopny běžet jinak než v defaultu. Evidentně to není pravda.
To jestli se příplatek vyplatí nebo nevyplatí je na Vás p. Obermaiere, nebo na někom z Vašich kolegů. Od toho tu jsou recenze, aby si mohl čtenář udělat obrázek o tom co se prodává. A třeba se i podle toho rozhodnout. Ať pro Gigabyte, MSI, Asus, případně i Asrock (který má nejkratší záruku a tak je nutné na něj pohlížet trochu jinak).
Zatím jste mne nepřesvědčil. Jsou tu recenze pouze na drahé Asusy, z mého pohledu přespříliš drahé a tak raději sáhnu po Gigabytu za trojku, protože si myslím, že odvedou stejnou nebo velmi podobnou službu.


Také si myslím, že obecně výkon/cena u HW začíná stoupat. Mně v pc stále slouží P5E s q6600, kterou jsem novou koupil za 4 a prakticky patřila mezi high end v deskách s ddr2 - ddr3 byly v té době stále velmi drahé. Formula a Maximus nabídly prakticky jen bios, který stejně jde přeflashnout. Jiné velmi dobré desky se slušnými součástkami šli koupit od 3000,- Na druhou stranu nějak moc jsem nesrovnával fáze či vrstvy pcb...
16.8.2012 01:23:44   78.111.117.xxx 00
A jen dodám, že OC potenciál má deska opravdu skvělý. Pro mne byl limit CPU, které se žel zastavilo na 3,2ghz...
15.8.2012 17:55:57   173.8.11.xxx 211
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
15.8.2012 21:02:04   83.69.56.xxx 70
no to je reakce "Nelitujeme, že na nás čtvrtina dodavatelů kálí". Jestli k tomu máte takovýto přístup, tak se ani nedivím.
A jak si mám jako čtenář vysvětlit ten proASUS přístup? Nezkeslujete náhodou některé hodnoty? Nezvýhodňujete je nějak? Jak mám mít důvěru v objektivnost recenze?
15.8.2012 10:06:06   213.29.21.xxx 20
Velká škoda je, že jste neotestovali na TB přenos z/na externě připojený disk (se SSD nebo RAID0). Zajímalo by mě reálná přenosová rychlost, vytížení CPU, latence a stabilita ovladačů právě k TB.
Uvažuji o upgrade PC a desky s TB mě zajímají. Předpokládám, že tyto testovací informace kolem TB by nezajímali jen mě.
Škoda, že jste toto s touto deskou neudělali. Také vzhledem k budoucím dalším testů desek s TB.
15.8.2012 11:07:53   79.110.36.xxx 21
eLzyx napsal:
Jsem si všiml, že vůbec netestujete zd Gigabyte. Proč?
Navíc poslední dobou tu jsou pouze zd z vyššího cenového spektra. Je to hezké, pěkně se čte co to všechno umí, ale je spousta lidí, co si koupí mainboard v cenové relaci do 3000Kč jako MSI Z77A-G43, GIGABYTE GA-Z77-D3H ... myslím, že by stálo za to mít porovnání o kolik mají horší napájecí kaskády, jestli jim chybí nějaké nastavení v BIOSu atp.


plně s tebou souhlasim taky jsem si toho všiml poslední test snad 18.1 co sem tak rychle zkouknul. snad na tom GB není tak špatně ne? Např. ta moje stará EP45-UD3R co toho už vydržela D
15.8.2012 11:23:57   93.99.208.xxx 123
Po přečtení prvního odstavce mě napadlo snad jediné. Kdo potřebuje základovku za 4k+? Jenom taktovači. Poslední dobou, ač jsem ještě nedávno kupoval drahé komponenty (a sám jsem vlastník Asus P8P67 WS Revolution), jsem na to nějak zanevřel. Nevím k čemu kupovat drahé komponenty, když v základu i ty levné, dělají totéž. Pokud nemáte přetaktovaný procesor, tak Vám musí jakýkoliv procesor jet dlouhodobě a bez problémů na jakékoliv základní desce. Minimálně je totiž napájecí kaskáda podle specifikací Intelu a tudíž dostatečná. Rozdíl mezi Vaší recenzovanou a například ASRock Z77 která je za míň jak polovic již nevidím. Obě mají chladiče na VRM, které jdou dle specifikací Intelu uchladit i bez pasivů, obě mají x-kanálovou zvukovku, koho dnes zajímá SLI, když se dá (minimálně do vydání nových konzolí a kdo ví jestli) bez problémů hrát na jedné kartě a to jsem momentálně přešel z 2x560ti na 1xHD7770 bez zásadních problémů a to hraju novinky ( BF3 na ULTRA neběžel nijak dobře ani na SLI konfiguraci ), WiFi na základovce je diskutabilní výhoda ( běžná minipcie notebooková karta nacpaná uvnitř klece elektromagnetického havoxu ), hlavní tahák Thunderbolt nebudu ani komentovat.
Chápu že spolu několik let tvoříme tenhle Web, který je zaměřen na hardware, ale to není o tom, recenzovat tu z horní cenový jednu blbinu za druhou.
P.S.: Mimochodem co se týče podpory a kvality výrobků, tak neznamená že dražší je alutomaticky ve všem lepší. Drahá deska se může porouchat stejně, jako levná (většina komponent je beztak stejných ), BIOS na drahou desku může být stejně neodladěný jako na levnou. Tímto zdravim ASUS a jejich 2105 BOIS na WS Revolution. Paráda kluci, to se nepovedlo, SLI nefunguje, prakticky po jeho zapnutí zkolabuje celý systém a musíte do nouzáku. Kýbl utilit taky není plus, když jde většina (nebo všechno?) nastavit v BIOSu.
15.8.2012 11:34:08   93.99.208.xxx 31
Upřesnění. V žádném případě nechci hanit ASUS, ASUS je pro mě modla (i když s tím BIOSem mě vážně nas... obzvášť, když jediný na který se dá vrátit záhadně zmizel z webu (první s podporou 28nm procesorů 2004-tuším)) a sobě bych základní desku od někoho jiného nekoupil, ale pro příbuzné bych s klidem volil i jiné.
17.8.2012 08:38:43   93.99.208.xxx 00
Taktování jsem neměl namysli přes BLK, ale jakékoliv provozování procesoru na vyšších frekvencích, než jsou z výroby. Např u WS Revolution změna max. násobiče funguje tak, že se zároveň s ním, zvedne (patrně podle nějaké tabulky) s každým násobkem i offset Vcore. Tím už začne v zátěži brát procesor víc, než by měl. V tomto případě už by nemusela stačit standartní, Intelem posvěcená napájecí kaskáda.
Souhlasim, že kdo má speciální choutky a potřebuje 8 SATA portů a nechce ty dva "nadstandardní" řešit kartou za pár stovek, musí koupit nějakou z luxusních desek s cenou jednou takovou. Taky jsem kupoval WS revolution kuli SLI+další PCI-E x16 konektor s osmi fyzický funkčními linkami a v téhle konfiguraci taky není moc na výběr.
17.8.2012 08:39:01   93.99.208.xxx 00
Taktování jsem neměl namysli přes BLK, ale jakékoliv provozování procesoru na vyšších frekvencích, než jsou z výroby. Např u WS Revolution změna max. násobiče funguje tak, že se zároveň s ním, zvedne (patrně podle nějaké tabulky) s každým násobkem i offset Vcore. Tím už začne v zátěži brát procesor víc, než by měl. V tomto případě už by nemusela stačit standartní, Intelem posvěcená napájecí kaskáda.
Souhlasim, že kdo má speciální choutky a potřebuje 8 SATA portů a nechce ty dva "nadstandardní" řešit kartou za pár stovek, musí koupit nějakou z luxusních desek s cenou jednou takovou. Taky jsem kupoval WS revolution kuli SLI+další PCI-E x16 konektor s osmi fyzický funkčními linkami a v téhle konfiguraci taky není moc na výběr.
16.8.2012 16:21:23   62.44.4.xxx 00
Ten, komu estaci osm sata portu? Ten, kdo chce trosku nadstandardni vybavu typu BT, ktery nezabere USB? Uprimne, veskery moje taktovani na P8P67 deluxe spociva v posunuti turbo nasobice z 38 na 42 a to nesouvisi s deskou. Ale tech portu, co MUZU vyuzit (a vyuzivam).
16.8.2012 16:26:10   62.44.4.xxx 00
A jen at je jasno - nerikam, ze tu desku nekomu vnucuju, ale pokud clovek uz potrebuje neco extra a nechce se omezovat, pak bohuzel musi mirit do techto vod, protoze v tech nizsich cenovejch hladinach to nedostane. A pokud ano, mam problem tomu duverovat.
15.8.2012 13:52:26   95.105.216.xxx 01
ak by sa dalo,ako buducu dosku by som chcel vidiet asrock z77 extreme4.tieto dosky mi pridu az prilis drahe,asrock mi pride ako rozumny stred.skoda ze recenzii je malo
15.8.2012 17:56:16   173.8.11.xxx 02
Před nedávnem jsme ji testovali ...
15.8.2012 20:01:37   95.105.216.xxx 00
Nerecenzovali,recenzovali ste extreme6,nie 4
15.8.2012 16:09:42   217.172.149.xxx 21
Je taká tendencia, že IT fóra odporúčajú drahé dosky. Má to svoju logiku, kto by ich potom kupoval, až na pár overclockerov. Ako sa hovorí, koho chlieb ješ, toho pieseň spievaj. Pravda je taká, že pre majoritu ľudí je Thunderbolt nepotrebný, nepotrebujú dual GPU podporu, stačia im 4x USB 3.0 sloty a 2-4x SATA 6 sloty. Tým stačí kúpiť dosku za 100-130 €. Nepotrebujú si priplácať ďalších 50 - 100 € za veci, ktoré pravdepodobne ani nevyužijú.
15.8.2012 17:55:06   173.8.11.xxx 04
dohnalik napsal:
Protože OBR je poslední dobou strašně zaujatej na Asus a vychvaluje ho do nebeských výšin. Všechno ostatní je automaticky horší. Viz jeho blog, poslední článek je pěknej bullsh*t, měl by si první nastudovat elektrotechniku, než začně posuzovat něco takovýho...


ale no tak, chlapče ... tady se nebavíme o elektronice, ale o specifikacích Intelu a jejich dodržování výrobci ...
16.8.2012 12:48:16   109.164.72.xxx 50
Ano, žena nejsem. Já kašlu na specifikace Intelu a jejich dodržování, tady se bavíme o dějích v elektronice, které já, s odpuštěním arogance, znám lépe, jako vy. Opravdu si myslíte, že tomu rozumíte více než Gigabyte, který má k dispozici vybavení za miliony dolarů a nejlepší lidi z oboru? Proč by tam měli dávat více kondíků, když to prostě není potřeba? Ty desky podávají úplně stejné výsledky, mám to ověřené, ale prostě něco vám tak trochu zastínilo objektivní uvažování, nebo jste narazil na špatné kusy nevím, je mi to jedno. Mám rád vaše recenze, upřímně vaše recenze grafických karet se mi líbí mnohem více, než na mém "domovském" webu. Dokonce jsem si vaše názory na blogu poslední dobou i oblíbil a sjednocuji se s nimi, ale tohle byl prostě zkrat a za tím si stojím.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

34 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 14.6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.