Hlavní stránka Hardware Základní desky Duel levných základních desek s AMD čipsetem 970
Duel levných základních desek s AMD čipsetem 970
autor: Aleš Kaňák , publikováno 12.9.2011
Duel levných základních desek s AMD čipsetem 970

Vybíráte levnou základní desku na platformě AMD a nechcete investovat příliš peněz? Tak to byste měli zbystřit. Dnešní článek se totiž bude věnovat levným základním deskám s čipsetem 970, do kterých mimo jiné vyjde co nevidět hodně očekávaný procesor Bulldozer. Jednoznačného vítěze mezi Asusem a Gigabytem jsme ale nenašli.


Asus M5A97

První testovaná deska dopadla velmi dobře. Během celého testu jsem neměl jediný problem s nestabilitou nebo jiné obtíže. UEFI bios má nejenom pěkný design, ale i možnosti nastavení jsou na výborné úrovni. Software AI Suite 2 je vydařený a dovolím si tvrdit, že patří k dnešní špičce. Taktování je tedy velmi jednoduché a deska si nechá líbít skoro vše. Jisté rezervy zde ovšem jsou. Tím myslím právě maximální možnosti přetaktování, kde napájecí kaskáda v konfiguraci 4+1 nedokáže tak dobře živit nenasytný Thuban 1100T. Teploty jižního a severního můstku by mohly být také lepší.

Duel levných základních desek s AMD čipsetem 970

Duel levných základních desek s AMD čipsetem 970

Duel levných základních desek s AMD čipsetem 970

Asus M5A97 získává stříbrnou hvězdu za

špičkový poměr výkonu a ceny.

 

Gigabyte 970A-UD3

Gigabyte je takový opak. Hybridní BIOS má ještě rezervy a ne vždy se podaří systém nastartovat při změně více položek naráz (platí to jenom po změně násobiče CPU, CPU-NB a HT najednou). Pokud si ovšem dáte práci, tak při přetaktování dosáhnete pěkných výsledků. Software sice pro taktování stačí, ale chybí mu šmrnc. Za co musím 970A-UD3 jasně pochválit, je větší počet portů USB a Firewire. Třešničkou na dortu je povedený chladič jižního můstku, vedle kterého sedí zalomené SATA porty.

Duel levných základních desek s AMD čipsetem 970

Duel levných základních desek s AMD čipsetem 970

Duel levných základních desek s AMD čipsetem 970

Gigabyte 970A-UD3 získává stříbrnou hvězdu za

špičkový poměr výkonu a ceny.

 

 

Máme za sebou duel dvou základnících desek a trošku už asi tušíte výsledek. Žádná z desek není špatná, ale ani jedna výrazně nepřevyšuje druhou. Kde Asus získává cenné body z hlediska UEFI a SW, tak Gigabyte tahá za pomyslné lano zpět díky lepšímu přetaktování a větším možnostem rozšíření. Není zde tedy žádný absolutní vítěz a při rozhodování, jakou z desek zvolit, se řiďte hlavně vašimi preferencemi.

Za zapůjčení základní desky M5A97 děkujeme společnosti Asus a Alfacomp.cz

Duel levných základních desek s AMD čipsetem 970

Duel levných základních desek s AMD čipsetem 970

Za zapůjčení základní desky 970A-UD3 děkujeme společnosti Gigabyte

Duel levných základních desek s AMD čipsetem 970

 

 



Tagy: AMD  buldozer  bulldozer  chipset  970  asus  gigabyte  easytune  suite  recenze  srovnání  test  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
12.9.2011 05:19:19   89.203.215.xxx 191
Už by to chtělo nejaký ten Bulldozer.
12.9.2011 06:24:02   194.228.123.xxx 26
Po předchozích zkušenostech s deskou Gigabyte GA-MA78GM-S2H pro AM2+, kde C&Q se mi nikdy nepodařilo zprovoznit a přední USB (ale zadní ano) nebyly schopny rozjet externí 2,5" disk, jsem zvolil právě Asus M5A97 a mohu všem jen doporučit. Např. spotřeba PC při přehrávání filmu (W7,t Phenom II X4 955 BE, 8 GB RAM, dva disky, gk ASUS 560, FORTRON GOLD 600) je 85 W a při pařbě STALKERa SoCh 265 W.
12.9.2011 07:16:23   94.112.18.xxx 21
to je spotřeba PC + LCD ? Nebo bez LCD ?
12.9.2011 08:11:15   95.103.17.xxx 30
Odporucam ti sa pohrat s napatim na CPU a GPU, ani jedna ani druha firma sa s tim nesrala a nastavila tam max napatia, ktore idu pekne dole, a mozno aj o 30% znizis spotrebu.
12.9.2011 07:17:42   85.248.47.xxx 411
"Jak už jsem zmínil v úvodu, crossfire zapojení deska nepodporuje" No neviem, ci je to vasa prva recenzia a ako dlho sa zaujimate o PC techniku, no 2x dat do recenzie taku hovadinu je odvaha.... Crosfire nieje nicim obmedzene, ak sa daju na dosku napchat 2 grafiky, co zjavne u tychto ide tak problem byt nemoze a aj vyrobca to udava u dosiek, pred koncom stranky to je napisane.... http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3907#ov "Multi-display support with 2 way AMD CrossFireX"
12.9.2011 07:45:59   93.91.246.xxx 94
Je to moje první recenze desek na tomto serveru a o PC techniku se zajímám od svého útlého věku. Čipset 970 opravdu nepodporuje CF, což je přímo i na slajdu ze stránek AMD na první straně recenze. Dále například na tomto linku: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_AMD_chipsets
Proč to výrobci udávají mě jedině napadla 6990, která by na desce měla fungovat a má interní CF. Nic nemění na faktu, že crossfire dvou dedikovaných karet zde provozovat nelze.
12.9.2011 08:04:49   85.248.47.xxx 512
No vazne klobuk dole, taku HOVADINU napisat..... AMD u cipsetu nepodporuje, no to NEZNAMENZ, ze nepodporuje doska... vysvetlim: Cipset 970 ma vyvedeny vazne iba jeden pciexpress x16, cize ANO, ten je iba jeden z cipsetu 970, ten druhy je mozno z juzneho mostika SB950 a pod... a zrazu uz su na doske 2 sloty a uz ide aj crosfire, kuknite na http://Flexible graphics capabilities - Up to 2 VGA cards are supported for 2 way AMD CrossFireX™ (running at x16, x4 bandwidth), delivering the ... kde to pisu a citujem o doske gigabyte "Flexible graphics capabilities - Up to 2 VGA cards are supported for 2 way AMD CrossFireX™ (running at x16, x4 bandwidth), delivering the ultimate in graphics performance" zasnem, takto to robia vyrobcovia uz dlho, cipsety 970, 870, 770 a proste ked tomu nerozumiete, aspon si to nastudujem alebo dam vysvetlit, kolegovia v redakcii z Vas musia mat radost..... proste trapas...
12.9.2011 08:45:45   93.91.246.xxx 114
AMD moc dobře ví, proč oficiálně CF na těchto deskách nepodporuje a tím je počet PCIEx linek. V konfiguraci x16 a x4 nemůže být o opravdovém CF řeč a výkon bude značně limitovaný. Stejné stanovisko zaujal i redaktor na konkurenčním webu a dokonce to dal i do hodnocení.
12.9.2011 09:00:54   85.248.47.xxx 716
Tak podporuje ci nepodporuje? Sprovoznim ci nesprovoznim? Zapojim alebo nezapojim? jake je opravdove a neopravdove CFX? pisali ste ze Jednoznacne nepodporuje a zrazu.... Teraz pekna vyhovorka, to som necakal....., clovek by mal uznat chybu a nie hladat dobru vyhovorku..... a uz ked testujem dosku, tak si ju nastudujem a aj to testnem, fakt klobuk dole aj za ten pristup.... a nastudujte si prepad vykonu u pciex 2.0 4x a x16, je to cca 5 percent u najsilnejsich kariet, bezne +- gambrinus... Tu ide o to, ze neuznate jasnu chybu.... OBR v cine sa musi pekne smiat z toho... ach jaj
12.9.2011 09:12:27   93.91.246.xxx 174
Pokud vám to udělá radost tak neoficiálně se zprovoznit CF dá. Omlouvám se tedy za nepřesnost ve článku a uznávám svou obrovskou chybu.
12.9.2011 09:19:14   85.248.47.xxx 617
Ano, dakujem, fakt mi to spravilo radost a dufam, ze ste sa nieco nove dozvedeli a ze dalsie recenzie budu lepsie a ja sa na nich tesim
12.9.2011 12:50:39   83.208.27.xxx 70
domnívám se, že AMD970 má podporu (oficiálně) pouze 1x 16 linky PCIe. Potom existují jiné ne AMDčkovská řešení, jako externí linky, což by mohl být případ těchto základních desek. Také existovala nějaká deska nižšího čipsetu s jiným SB :-) kvůli využití Crossfire.
13.9.2011 09:19:35   90.180.224.xxx 30
Když už se omlouváte za nepřesnost, co ji v článku opravit? U obou desek je podpora CrossFireX oficiálně (ve specifikaci desky) deklarována.

Ono jedna věc jsou oficiální parametry čipové sady, a druhá, jak to výrobce zadrátuje. Takový níže zmíněný ASRock 970 Extreme4 umí dokonce režim CrossFireX tří karet (x8 + x8 + x4), či SLI dvou (x8 + x. Také by jste nám to v recenzi zamlčel?

Navíc třeba u frekvence pamětí vám vůbec nevadí, že výrobce desky podporuje i hodnoty nad rámec oficiálních.
13.9.2011 10:58:48   93.91.246.xxx 30
Za chvíli by to mělo být v článku opraveno.
13.9.2011 13:29:56   83.208.27.xxx 10
nicméně ten AsRock to řeší jiným SB z jiného čipsetu (což stojí nějaké menší náklady navíc a již to nelze nazvat čipsetem 970)
13.9.2011 13:52:53   90.180.224.xxx 10
Prosím? Je tam standardní AMD SB950. Ten je mimochodem použit i na obou deskách testovaných v článku.
12.9.2011 20:41:38   85.161.186.xxx 22
takže nově čipsety jsou takhle zkriplené a tím pádem horší jak staré 790X kde na mé Gigabytce je multiGPU v pohodě v režimu 2x8 PCI-E 2.0 (které bohatě stačí)
12.9.2011 21:12:41   93.91.246.xxx 42
Ano, je zde limit. Srovnávat 970 s 790X by nebylo ovšem férové. Existuje rovněž 990X, který má v režimu dvou GPU 2x8 PCIEx 2.0 linek.
12.9.2011 21:31:05   85.248.47.xxx 35
poooooozor, cipset 790 ma pciexpress verzie 1.x, 970 ma 2.0, co je ooooobrovsky rozdiel v priepustnosti, vazne nejak nechapem pane Ales, zakladne veci su to..... a istotne to nieje horsie ko 790, prave pre cfx minimalne rovnake, pre jednu kartu aj lepsie...., fakt som sklamany....
12.9.2011 22:58:38   93.91.246.xxx 41
Tak to si už vážně děláte srandu ne? V mé předchozí větě není jediná chyba. V té vaší bohužel je. 790X má také PCIEx linky už ve verzi 2.0. Takže 790X bude teoreticky lepší pro CF než testovaný 970 a vaše tvrzení je mimo. Než se do mě začnete příště navážet, tak si raději něco předem přečtěte. http://www.amd.com/us/products/desktop/chipsets/7 -series-discrete/Pages/amd-790x-chipset.aspx nebo http://en.wikipedia.org/wiki/AMD_700_chipset_series#790X
12.9.2011 23:01:26   89.24.74.xxx 20
790 má již natuty PCIe 2.0
14.9.2011 05:26:17   85.161.198.xxx 10
nejdřív píšeš a pak myslíš
psal jsem jasně že je to druhá verze, jako majitel to musím vědět
13.9.2011 19:06:49   85.160.166.xxx 00
a pak že novější má být automaticky lepší
Ten druhý slot se tedy hodí tak pro nějaké rychlé SSD. V kombinaci s Bulldozerem by to byl slušný komplet
12.9.2011 07:41:59   78.80.179.xxx 42
kapa napsal:
..support with 2 way AMD CrossFireX..
Nj - on je trochu rozdíl mezi CrossFire a CrossFireX...
12.9.2011 08:50:20   91.127.174.xxx 20
Hej, CrossFire je pôvodná verzia a CrossFireX je súčasná verzia technológie. Takže riešiť v súčasnosti to že to je rozdiel je trochu zbytočné.
12.9.2011 08:22:23   194.176.105.xxx 12
Neslo by udelat vic recenzi na desky s Z68 chipsetem? Moc toho tady neni :[[ Teda neni toho moc na ceskem internetu :[

Dikes
12.9.2011 11:52:32   83.208.27.xxx 20
Stačí s epodívt třeba na moji recenzi v diskuzním fóru, je poměrně rozsáhlá . Ale je to pouze jedna deska Z68...
http://pctforum.tyden.cz/viewtopic.php?f=112&t=171367
12.9.2011 18:44:04   78.144.70.xxx 00
Ok diky, bohuzel je to jen micro AT coz nechci :[ malo mista na desce crossfire reseni by se asi hodne zahrivalo. Ale dobra recenze jen tak dal
12.9.2011 08:48:52   212.5.197.xxx 124
Nic proti uefi ale tie graficke rozhrania strasne vyzeraju. Klsicky BIOS s jeho menu je ovela prehladnejsi.
12.9.2011 08:50:50   91.127.174.xxx 50
Rozdiely ale nie sú len v rozhraní ako si niektorí myslia...
12.9.2011 10:38:55   80.65.176.xxx 81
Pro nás staromilce je ideální UEFI s rozhraním stejným jako BIOS.
12.9.2011 08:53:56   91.127.174.xxx 20
Tú Gigabyte som nedávno dával do jednej zostavy a to hrianie VRM ma fakt nemilo prekvapilo. A aj ten NB občas išiel teplotou pomerne vysoko. Samozrejme som znížil napájanie ako procesoru tak NB, ale teploty boli stále pomerne vysoké.
12.9.2011 08:58:03   93.91.246.xxx 30
Hodně záleží na použitém chladiči. Pokud tam bude BOX, tak je na "malér" zaděláno. Ideální je chladič věžové konstrukce, který ofukuje trošku NB a hlavně VRM.
12.9.2011 20:26:34   91.127.174.xxx 10
No tam bol osadený Scythe Katana 3, čo je, si myslím, chladič ktorý má celkom vplyv (pozitívny) aj na teplotu napájacej kaskády.
12.9.2011 11:54:23   83.208.27.xxx 43
mám několik desek jak s klaickým BIOsem, tak grafickým UEFI. V žádném případě nemohu říci, že staré rozhraní je jednoznačně lepší a přehlednější. Spíš naopak, je to o zvyku a již sem více přivykl UEFI.
12.9.2011 12:25:14   95.173.86.xxx 40
Hezká recenze, chválím. Jen by byla určitě atraktivnější, kdyby bylo v testu více desek. Tedy min. ještě MSI 970A-G45, aby byla silná trojka pohromadě. Ale ještě by šla zařadit i ASRock 970 Extreme4, která nevypadá vůbec špatně.
12.9.2011 14:56:47   90.181.161.xxx 60
Tu MSI desku jsme meli take vybranou, ale zastoupeni se nakonec rozhodlo, ze ji nechce nechat otestovat...
12.9.2011 16:06:06   85.160.154.xxx 60
To je škoda, též bych se přimlouval za porovnání i s MSI. Můžu vědět proč ji nechtěli nechat otestovat?
12.9.2011 18:35:44   90.178.226.xxx 61
No, hmmm - rekneme to takhle, tu MSI 970A-G45 bych si osobne urcite nekoupil :-)
12.9.2011 19:19:44   95.173.86.xxx 31
tak jestli jste jim to řekli takhle ještě před půjčením, tak se nedivím, že se potom cukali . Ne sranda. A co takhle ještě tu ACRock, poslední dobou se hodně zlepšili a je to zajímavá alternativa.
12.9.2011 22:26:54   88.100.201.xxx 10
zarovka80 napsal:
To je škoda, též bych se přimlouval za porovnání i s MSI. Můžu vědět proč ji nechtěli nechat otestovat?

asi věděj že by to dopadlo zle
13.9.2011 02:59:09   91.127.67.xxx 00
Chem sa opytat co znamena ked sa dvakrat spomenulo v recenzii ze 8+2 VRM je iba "zdvojene"

Tiez ma zarazila teplota. Ked ma gigabyte 2x viac faz tak by sa teploty nemali pohybovat daleko nizsie?

alebo ma asus marketing a DIGI+ VRM nieco do seba? Aj ked na asus stranke sa tym nechvastaju, tak ktovie ci to m5a97 vobec ma...
13.9.2011 08:32:58   93.91.246.xxx 30
Zkusím se to vysvětlit trošku laicky. Pokud je napájení zdvojené 8+2, tak je to lepší jak klasické 4+1. Není to ovšem celkové řešení a tuším, že hlavní řídící kontrolér může v daný okamžik řídit a využívat pouze polovinu z fázi. Teplota bych řekl, že je v normálním průměru a obě desky na tom byly v recenzi podobně. DIGI+ VRM má až verze M5A57 EVO/PRO. Recenzovaná M5A97 má analogové napájení. K těm zdvojeným fázím zde ještě dám link na porovnání GB UD3 a D3. Jde tam rozdíl 8+2 vs 4+1 vidět na první pohled. http://motherboardnews.com/wp-content/uploads/2011/06/ga970a_1280.png

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

30 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 14.2Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.