Hlavní stránka Hardware Základní desky GeForce 9300 - hvězda HTPC
GeForce 9300 - hvězda HTPC
autor: Z. Obermaier , publikováno 22.10.2008
GeForce 9300 - hvězda HTPC

Na uvedení čipsetu nForce 730i pro platformu Intel se čekalo velmi dlouho. Nyní ale máme možnost si čipovou sadu vyzkoušet, a sdělit vám naše poznatky. Kromě jedno-čipového řešení, nese nová nForce zajímavější novinku. Tou má být nejvýkonnější integrovaná grafika na trhu. Potvrdí se toto tvrzení, a obstojí čipset i v dalších ohledech? Odpovědi se dnes pokusíme nalézt.


Pro tento test jsem osadil ultra pomalý jednojádrový procesor Intel Celeron 420 s frekvencí 1,6GHz. Pro přehrávání videa by měl podle výrobce čipsetu stačit, protože akceleraci provádí grafické jádro. Bohužel to není pravda, a takto pomalý procesor není dostatečný. S podobným procesorem se zkrátka nedá ani pracovat, natož sledovat HD video. Ani přetaktování na 3,2GHz nepomohlo a vytížení systému bylo stále téměř 100 procent. Jedno jádro dnes už nestačí ani do HTPC, použijte nějaký levný ale dvoujádrový čip. Doporučuji Celeron E1400 (2x 2,0GHz) za 1300Kč s DPH nebo dražší Core 2 E4600 (2x 2,4GHz) za 2800Kč s DPH. Já jsem použil podtaktovaný E8400 na frekvenci 2400MHz (266MHzx9).

Přehrávání HD videa

K testu jsem použil Blu-Ray mechaniku LG GGW-H20L, kterou jsem připojil skrze SATA k systému s Windows Vista. Pro sledování obrazu jsem využil plasmovou TV Panasonic TH-50PZ800E s plným HD rozlišením. K přehrávání jsem použil poslední verzi PowerDVD 8 a výstup HDMI (všechny desky jsou jím vybaveny). Z videotéky jsem pečlivě vybral tituly se všemi HD kodeky. Klasická videa formátů MPEG2, Xvid, DivX přehraje i slabší procesor bez problémů, proto se jimi zabývat již nebudeme.

GeForce 9300 - hvězda HTPC

Klasický horor Evil Dead II je kódován kodekem MPEG4 H.264 v plném rozlišení 1080p. Záznam legendární "Zepelínů" je převeden do formátu VC-1 v rozlišení 1080i. Poslední kodek MPEG2 HD je reprezentován kultovním "flickem" Saw v rozlišení 1080p.

GeForce 9300 - hvězda HTPC

GeForce 9300 - hvězda HTPC

GeForce 9300 - hvězda HTPC

Pozitivní zjištění je, že všechny řešení dokáží přehrát HD filmy bez vypadlých snímků a výraznějších problémů. V prvním případě kodeku VC-1 je ale vytížení GeForce 9300 nejvyšší, zde se tedy mnoho nedaří, tady vede Intel se svým integrovaným řešením. U druhého kodeku H.264 je také GeForce 9300 pozadu, zde ale pouze za řešením ATi. V posledním případě MPEG2 HD je ale GeForce 9300 vítězem. Rozdíly nejsou nijak výrazné, ale jsou měřitelné.

Grafy na pohled vypadají dobře a jednoduše, praktická zkušenost je ale věc druhá. Během testování jsem zaznamenal mnoho problémů. Deska Asus s čipsetem nForce 730i stále při přehrávání HD videa padala a zamrzala. Pokud jela, byl ale obraz ze všech nejhezčí a nejstálejší. Přeinstaloval jsem dokonce i testovací systém, deska ale stále zamrzala. Problémy se nevyhnuly ani platformě AMD, kde zprovoznit funkčně HDMI výstup trvalo neskutečně dlouho. Také přehrávání nebylo bez problémů, v obraze byly občas chyby. Nejméně problémů jsem měl s přehráváním na Intelu, i když mi obraz připadal nejméně kontrastní a ne úplně věrně barevný.

PhysX

Pozor! Všechny tyto funkce fungují pouze pod Windows Vista. Aktivovat podporu PhysX a Hybrid SLI nejde pod Windows XP. Jestli to časem bude fungovat i ve starším systému nevím, ale snad ano. Nyní je ale funkčnost omezena pouze pro nový operační systém.

Podstata otestování akcelerace PhysX spočívá v osazení PCIe grafické karty (GeForce 9500 GT a Radeon HD4670), a aktivování PhysX na integrovaném grafickém jádru. To ale funguje pouze s osazenou grafickou kartou GeForce 9500 GT, což se dalo čekat.

GeForce 9300 - hvězda HTPC

GeForce 9300 - hvězda HTPC

První test v obou hrách proběhl s osazenou GeForce 9500 GT a zcela vypnutou akcelerací PhysX. V tuto chvíli počítal rozšíření fyziky procesor počítače. V druhém případě jsem povolil počítání fyziky na grafické kartě GeForce 9500 GT a výsledky zapsal. Nárůst počtu FPS byl znatelný. Nakonec jsem povolil integrované grafické jádro GeForce 9300 a PhysX nechal počítat je. Počet FPS opět poskočil znatelně výše, což znamená funkčnost tohoto řešení.

CUDA

GeForce 9300 - hvězda HTPC

Integrované grafické jádro GeForce 9300 v sobě nese 16 jednoduchých stream procesorů, schopných vykonávat bleskově určité typy operací. To v aplikacích psaných pod CUDA umožňuje díky paralelizaci úlohy vykonávat některé funkce rychleji než procesor CPU.

GeForce 9300 - hvězda HTPC

V tuto chvíli lze využít výhod počítání skrze GPU v několika aplikacích. První je klient pro distribuované výpočty Folding @ Home. Zde dokáže jádro GeForce 9300 provést výpočet mnohem rychleji než běžné procesory nebo konkurenční grafika Radeon HD3300. V nejnovější verzi programu Photoshop CS4 lze některé funkce také provádět jakýmkoliv GPU. Nyní lze urychlit následující operace: Přibližování (zooming), Otáčení (rotation), Ruční otáčení (flick panning), vyhlazování (anti aliasing), Zmenšování palety (brush resizing). Výkon GPU také samozřejmě můžeme využít enkódováním videa v aplikaci BadaBoom, která se brzy dočká oficiální plné verze. Tam proti klasickému procesoru lze získat opravdu značnou úsporu výsledného času převodu videa. V následujících týdnech/měsících se možnosti výpočtu přes CUDA promítnou i do dalších aplikací. Brzy se mají dostat na trh Video editor TMPGEnc a další. Ve všech těchto aplikacích získáme s GeForce 9300 jasný benefit.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
107 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 43.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.