Hlavní stránka Hardware Procesory, paměti Core 2 Quad QX9650: první 45nm Penryn v redakci
Core 2 Quad QX9650: první 45nm Penryn v redakci
autor: Z. Obermaier , publikováno 2.11.2007
Core 2 Quad QX9650: první 45nm Penryn v redakci

Před několika týdny jste si na našich stránkách mohli přečíst "preview" výkonu budoucích procesorů Intel vyráběných na 45nm polovodičovém procesu. Dnes máme již tento procesor fyzicky v redakci, a tak se můžeme podívat jak se předpokládaný výkon liší od toho skutečného.


Testů je dnes jen několik, pro jasnou představu o výkonu ale postačí. Pořádné portfolio testovacích programů si schováme až na srovnání s konkurenčními AMD Phenomy X4, které AMD uvede již tento prosinec.

Quad Core Kensfield (65nm) proti Yorkfield (45nm)

Core 2 Quad QX9650: první 45nm Penryn v redakci

Core 2 Quad QX9650: první 45nm Penryn v redakci

Core 2 Quad QX9650: první 45nm Penryn v redakci

Core 2 Quad QX9650: první 45nm Penryn v redakci

Core 2 Quad QX9650: první 45nm Penryn v redakci

Enkódování videa, audia a komprimace - Při převodu do videa v WMV HD formátu nebo X.264, jsou výsledky lepší jen o několik málo procent, ale každá vteřina se zde počítá. Masivní nárůst je pouze u kodeku DivX 6.7, který masivně využívá právě SSE4 instrukce (kvalita výsledného videa je ale diskutabilní), pokud chceme nejvyšší možnou kvalitu musíme využít 128-bitové enkódování a převod bez optimalizací pro určitou SIMD sadu. U komprimace v programu WinRAR je zlepšení v rámci několika procent. Několikaprocentní zlepšení je i u komprese MP3 audia, takže ani v tomto směru nové 45nm procesory nezklamaly.

Core 2 Quad QX9650: první 45nm Penryn v redakci

Core 2 Quad QX9650: první 45nm Penryn v redakci

Aplikační výkon, multimédia - Ve výkonových testech výpočetního výkonu jsou opět nové procesory jasně lepší. Výkon reprezentovaný testovacím programem PCmark jasně ukazuje dominanci nových čipů, i když jsou rozdíly malé. Práce s fotografiemi v programu Adobe Photoshop se sice z testu zdá naprosto stejná, ale jistě se v určitých situacích nové čipy ukáží lépe.

Core 2 Quad QX9650: první 45nm Penryn v redakci

Core 2 Quad QX9650: první 45nm Penryn v redakci

Core 2 Quad QX9650: první 45nm Penryn v redakci

Herní výkon - Tentokráte bylo testováno v nízkém rozlišení, kde se rozdíly projeví mnohem více. Větší cache u nových procesorů Penryn se zde ukazuje jako hlavní tahoun výkonu ve hrách. Ve vysokých rozlišeních se ale rozdíly zákonitě stírají, tam se projeví pouze a jen grafická karta.

Shrnutí výkonu - Dnešní testy se od těch v "Preview" mnoho neliší. Dá se říci, že původní předpoklady se zcela vyplnily a procesory Penryn jsou oproti předchozí generaci rychlejší zhruba od pěti do patnácti procent. Největší nárůst výkonu je v aplikacích, které využijí větší cache, popřípadě nové SSE4 instrukce.

Spotřeba, zhodnocení a závěr ...

Core 2 Quad QX9650: první 45nm Penryn v redakci

Těsně před úplným závěrem je nutné si říci o spotřebě nových procesorů. Na naší testovací konfiguraci byl mezi stejně taktovanými čtyřjádrovými procesory rozdíl 56W. Na stejné frekvenci, pouze s novějším 45nm procesem je nový Penryn skutečně o desítky Wattů úspornější - což je určitě nejlepší pozitivum těchto čipů.

Díky novější architektuře, lepší efektivitě a hlavně větší L2 cache jsou nové Penryny skutečně o několik procent rychlejší než dnešní 65nm procesory. Hlavní výhoda 45nm čipů je ale v nižší spotřebě, a předpokladu pro vyšší přetaktování. Nižší spotřeba se v testech potvrdila, a s verdiktem o přetaktování počkejme až na prodejní čipy.

Přechod Intelu na pokročilejší 45nm proces se podařil a procesory jsou připravené k uvedení na trh bez jediného problému. Jejich rychlejšímu rozšíření ale bude bránit zatím jen nízká produkce, a hlavně vysoká cena prvních "Extreme" modelů. Pokud uvažujete v horizontu několika měsíců nad upgradem počítače, myslím že se na levné Penryny vyplatí počkat, měly by se objevit v obchodem již na začátku příštího roku.

Výhody a nevýhody

Výhody - Nižší spotřeba, nižší pracovní teploty, vyšší výkon ve všech aplikacích, větší cache L2, vylepšená architektura, použitelnost se stávajícími deskami s čipsety rodiny "Bearlake" P31/ P35/ X38 - včetně těch nejlevnějších (jiné čipsety mohou být kompatibliní také - záleží to na výrobci), cena u ekvivalentních modelů bude nejspíše stejná.

Nevýhody - Zpočátku na trh uvedené jen drahé modely, zatím na deskách s jiným čipsetem než Intel "Bearlake" nefunguje úplně, vyšší "prémiová" cena v době uvedení na trh, pouze malé vylepšení architektury (z tohoto hlediska se jedná o evoluci stávající řady Core 2).



 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
2.11.2007 12:22:46   62.61.71.xxx 7930
To muselo nasrat s tou deskou.
3.11.2007 09:23:14   80.87.222.xxx 3433
Nechapem, ze na takomto servery este nemate dosku s chipsetom P35 defultne!

i965 je dnes uz vykopavka.

Taktiez musim povedat, ze hodnotenia typu "novy procesor jasne dominuje" su trocha mimo, kedze CPU ma vsade okrem DivX6 vykon malinko vyssi ako Kentsfield.
5.11.2007 11:48:38   217.77.165.xxx 7649
Zvlastni dedukce ... ale odkud jsi to vzal? V clanku preci neni o 965 Express ani slovo ... defaultne mam doma pouze nForce, G31, X38 - ta ale v tu chvili slouzila jinde, a nemohl jsem ji ihned pouzit ...

Novy procesor VSUDE jasne dominuje, rozdil je VSUDE od peti do patnacti procent ... to je proste FAKT!
2.11.2007 12:45:30   87.197.47.xxx 3328
Ten rozvádzač tepla je na Yorkielde iný ako na Kensfielde, nie je rovný po celom povrchu. Ako keby bol v strede vydutý. Jasne to na fotkách vidieť.
2.11.2007 12:47:01   81.90.168.xxx 3130
To je spis jen zdani ... dle meho jsou naprosto stejne rovne ...

PS. Mas naprostou pravdu! ted jsem se dival na heatspreader Penrynu a je opravdu "strojove" jinak seriznuty ale je naprosto rovny ... zadna obla hrana tam neni ...
2.11.2007 13:20:39   87.197.47.xxx 3128
Nemyslel som že by bol oblý, ale tam kde dolieha chladič, je tam aj odtlačok chladiča, tak od neho ako keby ten rozvádzač klesal rovnomerne zo všetkých strán pekne to vidieť v rohoch.
5.11.2007 08:38:35   147.32.48.xxx 3126
Nebo jsou oba naprosto stejne vydute... Proc by je jinak overclockeri lapovali. intelacky IHS jsou mizerny, krivy. Jasne, neni to moc, ale jsou vyduty.
2.11.2007 15:36:10   81.30.225.xxx 3028
jj je upraveny, vsimol som ti to tiez ked som kupil asi pred 2 tyzdnami p2160
2.11.2007 15:39:38   213.235.188.xxx 3430
Pěkný test. Zajímalo by mě jaký vliv má použití SSE4 instrukcí na kvalitu videa, protože vliv na rychlost enkodování je výrazný.
2.11.2007 18:02:52   89.103.83.xxx 3930
Pouziti SSE4 muze leda zkratit dobu vypoctu, protoze je potom na vypocet potreba mene cyklu, ale na kvalitu videa ? To nezalezi na podpore SSE4, ale vypocetnich algoritmu... Na procaku s podporou SSE4 bude pri stejnem nastaveni komprese vypadat STEJNE jako na procaku bez podpory SSE4 ... Jenom se bude lisit doba vypoctu
2.11.2007 21:12:43   85.207.120.xxx 3329
nejspis mas pravdu. Myslim ze autor chtel rict, ze diky vyssimu vykonu bude mozne pouzit slozitejsi a vykonove narocnejsi algoritmy, ktere budou produkovat kvalitnejsi obraz bez toho aby enkodovani trvalo tyden. Osobne si myslim, ze pokud se vypocet nesnizi nekolikanasobne, nevyplati se to. Takze tech par procent vykonu nam lepsi algoritmy kodovat nepomuze...
3.11.2007 07:33:39   81.90.168.xxx 3128
Omyl, veskere enkodovani v Divx pomoci optimalizace pro SSEx je kvalitativne mnohem horsi nez kdyz se enkoduje bez optimalizace, pomoci IEEE normy a 128-bitove kvalite ...
3.11.2007 19:07:17   213.192.54.xxx 3130
Tim padem je ovsem zrychleni, ktere se tu prezentuje u Penrynu zcela k nicemu, pokud vede sice ke kratsi dobe prevodu, ale take horsi kvalite vysledneho videa. Je to jako bych se chlubil vykonem graficke karty a pritom jsem toho vykonu dosahl pouze snizenou kvalitou obrazu...
3.11.2007 21:44:42   89.176.41.xxx 3529
Sice se v této oblasti příliš nevyznám, ale vaše přirovnání SIMD instrukcí Penrynu k snižování kvality obrazu u GPU, mi nepřijde správné. SSE instrukce nejsou žádné nekvalitní oblbováky, ale jen a pouze vektorové jednotky vhodné pro určité výpočty. Od doby Core 2 Duo jsou tyto jednotky 128-bitové a umožňují hlavně provádět stejnou operaci nad čtveřicí 32-bitových čísel (myslím že zvládají i další věci). Pak už je jen na programu zda-li použije tyto vektorové 32-bitové výpočty, nebo nějaké kvalitnější (třeba 80-bitové skalární). Pokud je pro kvalitní práci s videem 32 bitů málo, tak SSE instrukce není třeba používat (nikdo k tomu nikoho nenutí, jde o implementaci SW). Pokud pro jiný program stačí 32-bitové výpočty, SSE instrukce je mohou drasticky urychlit. SSE instrukce prostě jen silně urychlují určité operace a to že se nehodí pro vše neznamená, že jsou nějaké špatné, nebo nekvalitní. Podobné instrukce má implementované také AMD, i když prozatím jen 64-bitově (až K10 je bude mít 128-bitové) a rovněž další procesory (napříkald Cell, PowerPC od IBM, atd...)
Jak jsem podotkl v úvodu, nejsem v této oblasti příiš kován, takže nemusím mít úplnou pravdu, ale alespoň takhle SIMD instrukce u procesorů chápu já. Pokud se mýlím, klidně mě opravte, či doplňte.
4.11.2007 15:39:24   81.90.168.xxx 3034
Potooczech - Nejprve je nutné pochopit, jak enkoding vubec funguje - coz tys ocividne nepochopil. Pak teprve pis hlouposti ...
8.11.2007 14:25:49   78.102.111.xxx 6628
NECHÁPU jak si může redaktor dovolit takovým způsobem reagovat a urážet čtenáře. Zejména potom když ostatní píší a reagují poměrně slušně. Toto velmi vypovídá o úrovni tohoto serveru a jeho obsazení. O automatickém tykání pana Obermaiera ani nemluvím. Je to opravdu ostuda.
17.11.2007 16:01:54   89.102.14.xxx 2218
Dovolim si nesouhlasit, zejmena s tim "vyznamne horsi". AFAIK algoritmus dle IEEE normy je pomaly, ale presny (norma deinuje povolene odchylky).
Ostatni algoritmy (nejen ty s SSE4, i jine) jsou vyrazne rychlejsi, ale produkuji male odchylky od referencniho vysledku.
Jsem vsak presvedcen, ze tyto male dchylky nemaji prakticky znatelny vliv na kvalitu obrazu.
3.11.2007 19:03:06   213.192.54.xxx 7745
Pan Obermaier zajimave informuje o spotrebe. Nove ctyrjadro na 3GHz ma TDP 130W stejne jako to stare, maximalni spotrebu ma tim padem nekde kolem 150-165W s tim, jak Intel uvadi TDP, da se to i jednoduse dopocitat pokud by nekdo chtel. Tohle je podle nej prijatelne ackoli tvrdi, ze AMD Barcelona s maximalni spotrebou 125W a beznou spotrebou kolem 80-100W nehorazne zere, i kdyz se vlastne svoji beznou spotrebou pri beznym vyuziti k temhle 45nm Intelum ani nepriblizi a zere min. Chtelo by to na tento web opet zavest alespon nejaky naznak objektivity.
3.11.2007 19:34:20   89.176.41.xxx 3229
Otázka je, jaká je ve skutečnosti spotřeba v praxi. Čachrování s TDP a teoretickou spotřebou je krapet neprůkazné. Osobně věřím hlavně přímému měření spotřeby v praxi. Jeden podobný test jsem nalezl na X-Bitlabs ( http://xbitlabs.com/articles/cpu/display/core2extreme-qx9650_13.html ). Podle něj má Yorkfield spotřebu 15,2 W v klidu a 89.8 W při záteži. K TDP 130 W se Intel ani nepřiblížil. V porovnání s Kentsfieldem (4-jádro také na 3GHz) má nové CPU v klidu o 50% a při záteži o 30% nižší spotřebu.
Samozřejmě jde jen o jeden test. Pokud máte odkaz na nějaké další praktické testy spotřeby, jenž by měření X-bitlabs vyvraceli, bude to jen dobře.
4.11.2007 08:34:19   78.98.16.xxx 3129
Problem je v tom, ze Intel striela TPD uplne bez naznaku logiky a ak sa spotrebe nevenuje najeky server, tak sa z toho neda zistit nic. Vid rovnake hodnoty TPD u niektorych prescotov a C2D pricom realna spotrba sa niekedy zasadne lisi.
4.11.2007 15:32:14   81.90.168.xxx 3328
O tom co tvrdi vyrobci o svych hodnotach TDP me ale absolutne nezajima, vse je jen marketingovy blabol ... me zajima pouze skutecne mereni spotreby ... tot vse.
5.11.2007 20:20:31   88.101.70.xxx 3027
Mno ona se vzdy i ztrati informace o tom, ze AMD spotreba zahrnuje spotrebu pametoveho radice... takze se tak trochu srovnavaji jabka a hrusky...

Nema cenu to resit.
4.11.2007 14:38:17   85.71.70.xxx 3028
zdravim, je nejaky predpoklad, kdy se na pct dostane nejaka recenze desky s timto chipsetem?
4.11.2007 15:34:08   81.90.168.xxx 3029
Ano, urcite ...
4.11.2007 17:50:43   24.193.167.xxx 9794
zapomente na penryn a intel je to jen monopolni propaganda a soustredte se na prichod K10 a ATI
5.11.2007 14:08:41   213.71.135.xxx 3129
...a sustred sa, nech viac nepises take duchaplne prispevky a la ten saso z rudeho dd...
5.11.2007 15:02:16   213.220.198.xxx 3128
btw si vsimam ze mazolini je tu novej Nekompromisni AMD Fanboy, aspon bude naka sranda
14.12.2007 15:19:20   194.213.42.xxx 1513
kdyz amd zavre sve brany,protoze nema finance na to aby zacala vyrabet nove cipy,tak asi pujdes brecet do kouta))
26.3.2008 22:17:28   89.31.11.xxx 74
A ty budeš brečet s ním bo jak intelu zmizi konkurence tak si na koupi procesoru budem brát ůvěr
18.12.2007 18:27:43   158.193.83.xxx 1611
ludi je pravda ze taktovanim CPU sa nicia tranzistori ? Bo mi tuna tvrdia ze hej a ja sa moc nevyznam. poradte dik. mam E6550

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

331 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 159.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.