Hlavní stránka Hardware Procesory, paměti AMD Athlon 200GE, Intel Celeron G4900 a Pentium G5500
AMD Athlon 200GE, Intel Celeron G4900 a Pentium G5500
autor: Vít Komínek , publikováno 7.11.2018
AMD Athlon 200GE, Intel Celeron G4900 a Pentium G5500

Před pár týdny vydal výrobce procesorů AMD nový procesor Athlon 200GE s grafikou Radeon Vega 3. Procesor spadá do té nejnižší třídy a vyskytla se příležitost ho otestovat rovnou s nejlevnějšími procesory Intel Celeron a Pentium architektury Coffe-Lake. Můžete se těšit na jejich srovnání dále v recenzi.


Herní výkon s iGPU

Všechny tři testované procesory přichází s integrovanými grafickými adaptéry. Však ne každý poskytuje dostatek výkonu i pro hraní a rozdíli mezi nimi mohou být značné.

V případě procesorů Intel Celeron G4900 a Pentium GOLD G5500 proběhly změny pouze v označení grafických adaptérů. V názvech grafických adaptérů procesorů Coffe-Lake přibylo písmenko U -> Intel UHD Graphics, jinak adaptéry zůstaly defacto nezměněny oproti svým předchůdcům. Dokonce i frekvence grafických adaptérů zůstaly stejné.
Téměř novinkou je integrovaný grafický adaptér Radeon Vega 3, jedná se o ořížlejší vydání grafických adaptérů Radeon Vega 8 a Vega 11, které jsme otestovali s procesory AMD Ryzen 2200G a Ryzen 2400G. Radeon Vega 3 má odemčených pouze 192 shader cores a jeho maximální frekvence dosahuje 1000 MHz. I přes to, že se v BIOSu nachází možnost volby režimu iGPU, který snadno přetaktoval grafický adaptér v případě zmíněných Ryzenů 2200G a 2400G, tak v případě Athlonu 200GE se frekvence iGPU nijak nezmění. Dokonce i v případě ručního navýšení frekvence iGPU běží adaptér na svých maximálních 1000 MHz, které nepřekročí.

Procesor Celeron G3930 Celeron G4900 Pentium G4400 Pentium G4600 Pentium G5500 Core i3-7100 Core i5-7400 Core i3-8100 Core i3-8350K Core i5-8400 Core i7-6700K Core i7-8700K
Grafický čip Intel HD 610 Intel UHD 610 Intel HD 510 Intel HD 630 Intel UHD 630 Intel HD 630 Intel HD 630 Intel UHD 630 Intel UHD 630 Intel UHD 630 Intel HD 530 Intel UHD 630
Execution Units 12 12 12 24 24 24 24 24 24 24 24 24
Základní frekvence 350 MHz 350 MHz 350 MHz 350 MHz 350 MHz 350 MHz 350 MHz 350 MHz 350 MHz 350 MHz 350 MHz 350 MHz
Boost frekvence 1050 MHz 1050 MHz 1000 MHz 1100 MHz 1100 MHz 1100 MHz 1000 MHz 1100 MHz 1150 MHz 1050 MHz 1150 MHz 1200 MHz
Procesor APU A12-9800 Athlon 200GE Ryzen 5 2400G Ryzen 3 2200G
Grafický čip AMD R7 series Radeon Vega 3 Radeon Vega 11 Radeon Vega 8
Shader cores 512 192 704 512
Frekvence 1108 MHz 1000 MHz 1250 MHz 1100 MHz

Tabulka srovnání IGPU

DOTA 2, v rozlišení 1366 × 768, za použití nejnižších detailů a 50% kvality vykreslování obrazu.

DOTA 2, v rozlišení 1920 × 1080, za použití nižších středních detailů

Battlefield 1, v rozlišení 1366 × 768, za použití nejnižších detailů.

 

3DMark Cloud Gate, pro porovnání jsem vzal celkové skore benchmarku, ve kterém je zahrnut herní výkon celého počítače.

Assassins Creed Origins, při rozlišení 1280 × 720 a nejnižších detailech bez vyhlazování. Testováno pomocí integrovaného benchmarku

V grafech jsme si mohli všimnou, že přeznačené grafické adaptéry UHD aktuálně testovaných procesorů přináší vyšší výkon než adaptéry jejich předchůdců. Tento přínos výkonu bude zapříčiněn spíše optimalizací grafických ovladačů či operačního systému. Nicméně slabší Intel UHD Graphics 610 se hodí jen a pouze do kancelářských počítačů a pro hraní téměř jakýchkoli her je zcela nepoužitelný. V případě silnějšího UHD Graphics v procesoru Pentium není problém použít grafický adaptér i pro hraní velmi a velmi nenáročných her. Výkonostně je stále výrazně pod výkonnějším adaptérem Radeon Vega 3, ale ve hře DOTA 2 si již vedl docela obstojně při HD rozlišení.

Grafický adaptér Radeon Vega 3 nedopadl v testech vůbec špatně. Výkonem se pohybuje velmi podobně jako Radeon 7 s 512 shader jednotkami, který se vyskytoval v APU procesoru AMD A12-9800 s dvojnásobnou cenou. Radeon Vega 3 tvoří takový nejnižší vstup do hraní počítačových her, zcela určitě si na něm nezahrajete novinky jako Assassins Creed Odyssey či Call of Duty Black Ops III, ale postačí pro hraní nenáročných či starších a to i ve fullHD rozlišení.
Osobně jsem na něm zkoušel hrát multiplayer Call of Duty Modern Warfare 2 ve FullHD s nízkými detaily na obstojných 83 průměrných FPS. Counter Strike Global Offensive při nízkých detailech ve FullHD rozlišení také nebyl problém hrát se 76 průměrnými FPS. Dokonce i multiplayerová řezačka zombie Killing Floor byla hratelná ve sníženém HD rozlišení s nejnižšími detaily při 58 průměrnými FPS.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
45 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 20.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.