Hlavní stránka Hardware Procesory, paměti Overclocking a my: Jak se taktovalo dřív a jak se taktuje dnes
Overclocking a my: Jak se taktovalo dřív a jak se taktuje dnes
autor: Michal Rybka , publikováno 8.12.2017
Overclocking a my: Jak se taktovalo dřív a jak se taktuje dnes

Core i7-8700K je vážně super procesor! Překvapil mě. Neplánoval jsem dělat žádné velké věci, u taktování jsem se vždy řídil zásadou, že méně je někdy více, lepší je stabilnější než rychlejší systém a že kousek bezpečného přetaktování je malý dárek navíc. Zpočátku se o něm totiž šířily strašlivé zkazky a trvalo, než se z něj stala normální věc.


V recenzi na Apex Zdeněk Obermaier uvádí, že jeho procesor měl na 5 GHz pod vzduchovým chlazením při napětí 1,2 V, což označil za maximální vzduchem uchladitelné. Tak dobré CPU nemám, ale i při 1,35 V Noctua procesor v pohodě uchladí a žádné problémy nevidím. Celkem běžná deska, lepší vzduchový chladič – a po delidu mám 5 GHz naprosto v pohodě! Nejvíc oceňuji pokles teploty: V klidu je menší, z nějakých 30 °C na 26 °C, v zátěži je to jiná písnička, tam jsme se dostali skutečně o 30 stupňů dolů. Je vidět, že přenos 120 W (po přetaktování) z miniaturního jádra na primární chladič přes originální pastu je prostě problém. Kdo chce, může si udělat delid sám, Michal za to chce u i7-8700K 1100 Kč, což mi nepřijde jako úlet vzhledem k tomu, jak se vlastnosti procesoru zlepšily. Výsledek je lepší než jsem čekal a vyjde to levněji než vodní chlazení.

Overclocking a my: Jak se taktovalo dřív a jak se taktuje dnes

Trochu mě mrzí ztráta záruky: Nechápu, proč Intel nepoužil lepší materiál alespoň u těch výkonných a tedy dražších procesorů! Ano, slyšel jsem vyprávění o tom, že z dlouhodobého hlediska je Intelem použitá pasta odolnější, ale docela mě děsí vysoká teplota v přektaktovaném jádře, která mi přijde jako větší problém. Ano, přetaktovatelnost nikdo negarantuje, ale ale přijde mi, že tedy Intel opravdu nevyvinul nejlepší možnou snahu. Čip pod plechem je opravdu maličký a vzhledem k jeho ploše není ani těch základních 95 W zrovna málo. To je výkon, která stačí žárovce na pohodlné ozáření a mírné ohřátí celé místnosti! Po přetaktování se dostaneme klidně na 120 W a je tam vidět, že to opravdu problém je.

Přetaktování dalších komponent je otázkou volby. Někdo přetaktovává všechno, co jen trochu jde, osobně paměti nepřetaktovávám, protože se pečou častěji než procesory a nárůst výkonu neodpovídá nárůstu kmitočtu. Přesněji řečeno – pamětí jsem už upekl docela dost a při jejich současné ceně se smířím s provozem na nominálu než s rizikem upečení. Přece jen na procesoru mi sedí kilový kus hliníku, zatímco paměti chladí jen plíšek a navíc nejsou aktivně ofukované.

U grafik záleží na provedení chladiče – pokud si pořizujete vlastní chlazení a nebo na sobě grafika má pořádný chladič, za trochu laborování to stojí. Na druhou stranu jsem už grafiku také upekl – a to překvapivě ne GPU samotné, ale zase paměti. Takže bych na to šel opatrně, navíc mi přijde, že přetaktováním grafiky až tak velký bonus nezískáte. Pravda ale je, že hodně záleží na provedení chlazení, někdy to je mizerie, jindy je masivní, velmi dobře dimenzované a klidně se třemi ventilátory, takže se vyplatí trochu polaborovat.

Nevím, jaké mají lidi zkušenosti s radikálními přestavbami, jako jsou systémy s chlazením CPU i GPU kapalinou. Podle mě to je už hodně pro fanoušky, osobně mám nejradši jednoduché taktování, kde jen změníte parametry, získáte výkonový bonus a všechno prostě funguje. Osobně doporučuji každému, kdo si staví systém jednak nešetřit na chlazení a taky se pokusit alespoň o pár fousů systém přetaktovat. Nic šíleného, když to začne zlobit, maličko přibrzdíte, ale pořád máte výkonový bonus zdarma. Někdy dvacet, třicet procent výkonu navíc stačí, je to takové to malé domácí taktování – hlavně, když je to systém stabilní!



Tagy: intel  coffe lake  core  i7-8700K  intel  pasta  šedivka  přetaktování  delid  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
8.12.2017 19:47:35   81.30.247.xxx 2215
Mám návrh nadpisu pro clickarbait na víkend: "taktování, je vůbec potřeba?"
8.12.2017 19:49:04   109.105.39.xxx 182
Na další anketu to bude výborný.
8.12.2017 22:32:06   94.242.92.xxx 476
Asi dopadnu stejně jako ty, co se ohlasů týče, ale já jsem po letech došel k závěru, že není. Alespoň, co se použití přetaktovaného HW pro hraní her týče. Přetaktování grafické karty je trochu jiná pohádka, ale ve výsledku stejná.

Kdysi bylo taktování způsob, jak z levnější verze HW, a pokud jste měli hodně štěstí, dostat stejný výkon nebo i malinko vyšší než z dražších čipů.
Dnes je taktování takový exkluzivní klub sám pro sebe, do kterého si musíte koupit celkem drahou vstupenku, přičemž nárůst výkonu je zanedbatelný, vzhledem k nákladům na samotný čip, desku, chlazení a elektřinu. Ani to samotné taktování už není ta alchymie jako kdysi, zábava se z toho všeho nějak vytratila.
9.12.2017 09:25:21   93.153.15.xxx 212
Budu mluvit o Intelu. Jde li o K verze procesoru narust vykonu není zanedbatelny !
Osobne taktuji od dob 486, co si matne vzpominam jel jsem :
486sx 25-40
486dx4 133-160
P1 75-120
P1mmx 166-233
celeron 300a-450
no a pak jsem zestárnul.
Ted jedu pretaktovani na +-80procent maxima +- z duvodu ticha a stability.
Mam samozrejme intelK verzi, +- 800- 1000 ghz + nad prodejni frekvenci, ale casy zdimani co to jde uz jsou pryc.
Kde je naopak zanedbatelny narust vykonu jsou ramky, tam je taktovani zbytecne, u grafik kde často uz v zakladu jedete defakto na maximu často také. Casy odemikani pipelin u radeonu 9500 uz jsou pryc.
9.12.2017 09:58:23   93.91.49.xxx 221
Já jsem začal taktovat až v dobách Pentium 4. Tehdy jsem měnil Celeron 2,8GHz za Pentium 4 1.6GHz. P4 s jádrem Northwood neměla sebemenší problém s frekvencí 3,2GHz, s vyšší voltáží dávala i 3,5GHz, ale FSB už bylo pro mojí lowend desku vražedné a napájecí kaskáda mně asi nesnáší dodnes.

Každpádně je tak trochu stupidní co udělali výrobci s přetaktováním. Neumím si představit že by jim reálně utíkali peníze, protože BFU se přetaktování bojí jak čert kříže a pár nadšenců co se do toho pustí a v 15% stejně selžou jim do tržeb snad tolik nepromluví. Naopak když selduji ten jejich management spotřeby, jak tomu omezovátku nabubřele říkají, připadá mi že to navrhují opice nebo marketingové oddělení (ono je to vlastně to stejné, že )

Dříve se zkrátka dal průvan v peněžence kompenzovat znalostmi.
9.12.2017 11:23:38   188.167.253.xxx 212
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
10.12.2017 00:35:19   62.245.97.xxx 61
radeon 9500 tu mam jeste v supliku to bylo opravdu neco co prineslo realny narust vykonu.
9.12.2017 10:50:44   89.102.122.xxx 93
pro ty co mají pc jako lepší psací stroj plus okénko na internet tak určitě ne...
8.12.2017 19:59:37   149.56.223.xxx 131
Od přetaktovávání jsem už po PII/Celeronech upustil. Dnes mě zajímá spíše opačný směr (u gpu). 8700 je po hříchu zajímavý kousek křemíku, ale bez úsporných verzí a dále na něm postavených XE3 má můj zájem čistě v rovině teorie, obvzláště s ohledem na aktuální přístup Intelu k platformám.
8.12.2017 20:15:12   149.56.223.xxx 722
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
8.12.2017 21:20:17   94.112.11.xxx 150
Tak jsou čipy a čipy...
Ale když vezmeme těch 45watt na 4 jádra, tak tam pasuje s TDP i threadripper ;)
8.12.2017 21:37:40   37.139.8.xxx 424
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
8.12.2017 22:34:54   94.242.92.xxx 179
Co to je za ugrofinštinu? Od kdy mají Slováci ě?
9.12.2017 09:54:04   51.15.63.xxx 514
Od doby, kdy ji pro své pohodlí přepisuji do češtiny.
9.12.2017 10:11:43   51.15.63.xxx 212
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
8.12.2017 20:51:04   85.71.209.xxx 224
S názorem pane Obermeira, že Extreme overclocking upadá, rozhodně nesouhlasím. Stačí si otevřít HWBot, tisíce uživatelů, kteří chladí skrz LN2/hélium a nespočet uživatelů chladících vzduchem/vodou (extrémní přetaktování může být i na vzduchu/vodě, pokud uživatel ví co dělá. Je dost rozdíl mezi běžným casual změněním násobiče a přetaktováním skrz BCLK + hodiny ladění frekvence a časování pamětí - samozřejmě Samsung B-Die/E-Die čipy, nic jiného nemá na extreme overclocking cenu). Výrobci desek podporují extrémní přetaktování množstvím soutěží, ve kterých se nevyhrává jen HW ale i peníze.
Pan Obermaier uvádí, že LN2 provozuje jen pár lidí po celém světě. Pár znamená 2. Jen v ČR existuje mnohem více LN2 overclockerů než 2 - z nejznámějších Flank3r, Buildzoid, Elkim a mnoho dalších. Alza dokonce založila vlastní OC tým, pod který spadá Elkim i Buldzoid. Flank3r má zase svůj Asus OC tým.
Kdyby byl Extreme overclocking na úpadku, tak tu nemáme tolik HW zaměřeného vyloženě na LN2. Asus má zakladní desky Apex (pro platformu Intel, pro Ryzeny se používa Crosshair), Gigabyte má SOC Champion (nelze koupit, dostávají je pouze nejlepší overclockeři), Asrock má myslím Formuly. Galax u každé xx80 Ti vydá svou HOF (Hall Of Fame) edici zaměřenou pouze na LN2 (nelze běžně zakoupit), EVGA dokonce naverbovala Kingpina a ten navrhuje své xx80 Ti Kingpin Edition (vyloženě navrhuje celé PCB, ne ty směšné kolaborace, kdy výrobce uvede spolupráci s některým "esport" hráčem, kdy jediná kolaborace je převod peněz za možnost použití jména daného hráče jako marketingovou značku). MSI má řadu Lighting.
9.12.2017 09:10:09   81.30.247.xxx 1614
nesnaž se mi tvrdit že extreme overclocking k něčemu je.
8.12.2017 22:59:58   85.163.24.xxx 3911
Vtipne co musi uzivatel intelu udelat aby vymacnul max z cpu za 10k .. Ja mam ryz1700 ten je ted o 2000 levnejsi nez 8700. Po lehlekm OC na 3.8ghz pri 1.275V mam v Passmarku 16000 bodu ramky 3200. Po OC se tam coffe take dostane ale ryzen stoji o 2000 min a nemusim ztracet zaruku delidovanim a teploty mam kolem 60 v plny zatezi.. a jeste mam 2 jadra navic ;)
8.12.2017 23:10:32   94.242.92.xxx 2015
To je moc fajn, benchmarky a tak.
10.12.2017 21:25:03   85.237.234.xxx 52
Sa nediv, že máš v Passmarku len 16000, Ryzen pracuje na nízkych frekvenciách. Intel 8700K OC dosahuje nad 20000b.
9.12.2017 02:41:01   174.221.3.xxx 62
8700K doma ,ASUS Formula na ceste,urcite skusim delid
9.12.2017 09:19:22   81.30.247.xxx 56
jj, trpělivost, opatrnost, nikam nespěchat, oblep si žiletku těch 5mm od ostří,a z lehka kýváním... http://jcrha.rajce.idnes.cz/DELID_i5_6600K/
9.12.2017 07:26:00   91.197.118.xxx 170
Jo, dřív to asi smysl mělo, taktoval jsem celerona 266 někam k 350mhz, to vše jenom proto abych si pustil plynule film scary movie, nebo první xmeny(na 266 to celeron nepřehrával plynule). Dneska spíš koukám na to, aby to moc nežralo. Přetaktováním grafiky sice získám pár snímků navíc, ale už v základu mi vše běží tak jak má. Takže lepší výkon který ani nepoznám mi za větší účet za elektřinu nestojí.
9.12.2017 08:16:12   77.78.99.xxx 60
Neví někdo, jakou má zhruba životnost ta žvýkačka v i7-4790k? Resp nepozoruje někdo po několika letech provozu navýšení teplot jak v klidu tak v zátěži? Vím, že když jsem ho koupil (cca 3 roky nazpět), šahalo si to maximálně na +-60°C a teď je tam v zátěži skoro 70°C. Začínám uvažovat o delidu i když nemám v plánu taktovat...
9.12.2017 09:12:16   188.167.253.xxx 13
ja mam 4790 bez k = neda sa taktovat a zvysenie teplot nepozorujem.. Skus si vymenit pastu medzi cpu a chladicom, pripadne nepises aky mas chladic, kup noctuu z clanku...
9.12.2017 13:35:07   77.78.99.xxx 60
Výměna pasty proběhla naposledy loni, když jsem přestavoval pc do jiného casu. Tehdy proběhla i výměna chladiče Raijintek Themis za Corsair H100i GTX. Vzestup teploty jsem však pozoroval už se vzduchovým chladičem...celkově mi přijde, že se s AiO chladičem rozevřely více "nůžky" mezi teplotami idle a burn. A, co je nejzajímavější, teplota chladiva a pumpy je stále stejná jako při prvním použití (v zátěži samozřejmě). Takže mi z toho vychází jediné, a to, že je "zabržděný" přenos tepla z jádra na heatspreader. Jen mě zajímalo, jestli toto někdo taky nepozoruje.
12.12.2017 21:21:49   85.71.209.xxx 10
Nevím jak je to u Haswellu, ale znám pár Ivy Bridge i5 3350P, u kterých se odehrává úplně stejná věc - postupem času narůstá teplota. Když daná osoba porovnala teploty když bylo CPU nové vs současné teploty (naštěstí nalezl někde hodně starý screen s teplotami) tak byl rozdíl dost velký - nepamatuji si přesně kolik, ale skoro určitě byl přes 10°C. A to to je udržovaný systém, žádný lapač prachu. Pasta u Haswellu na tom nebude o moc lépe než pasta u Ivy Bridge, spíš bych řekl, že na tom Haswell bude ještě hůře (menší proces = menší die, je potřeba na menší ploše odvést +- stejné teplo).
9.12.2017 21:09:53   188.92.8.xxx 51
já svojí i7-4790K už skoro neuchladím. Při převodu videa už idlím. Delid zvažuju.
12.12.2017 07:03:27   37.221.252.xxx 20
Po dvou letech se to při encode do HEVC už nedá uchladit. Už jsem to tu psal. Je pravda že ten procesor se něco namakal, ale kua si to nekupuju na internet, ne? Ten procesor jel třeba týden v kuse na 85-100%
9.12.2017 08:54:03   82.144.143.xxx 250
Dejte mi pokoj, to jsou vzpomínky, ještě si živě pamatuju, jak jsme jumperovali první 486 či pentia aby ten DOOM běžel opravdu plynule, nebo jak jsme ucvakávali nožičky na P4 aby ten 2GHz northwood topil o polovinu míň a v jednom případě šel uchladit pasivně, nebo kdy jsem jako jeden z mála prvních měl na PIII 550Mhz vodníka z ručně letovaných dílů udělaný tak, že chladič byl na skříni, kde nepotřeboval čerpadlo páč se to chladilo samospádem, uchladilo to i GeForce 2, také byli pokusy cpát mobilní P4 do desktopu kvůli tichu, kdéže tomu je konec, jo tohle to bylo to pravé tuningování...
9.12.2017 09:15:25   188.167.253.xxx 190
no my sme v tych casoch pouzivali durony a athlony ;) 650 duron na 850-900, pentelkou si prepojil mostiky...
9.12.2017 11:27:12   85.163.24.xxx 42
Co treba prvni Athlon do slotu A 700Mhz a taktovani pres desticku s dip switchi nasazenou na goldfinger procesoru ale bylo nutny uriznou roh krytu procesoru a to tehdy u procaku za 8k a naprostem minimu infa z netu byl docela adrenalinovej zazitek ale podarilo se a bezel 950 mhz stable, ale testy prosly i na 1000mhz jsem byl prvni mezi lidma co znam co se dostal na 1000mhz Samozrejme chlazeno vodnikem vlastni vyroby. Ten CPU jeste nekde mam
10.12.2017 00:28:54   62.245.97.xxx 70
Mno, vzponinam jak jsem si pretaktoval 75Mhz AMD na 90, to byl teprve ficak a bylo to fakt znat
10.12.2017 04:12:00   62.245.97.xxx 70
jo a tohle sem taky delal to byly casy
9.12.2017 20:13:38   188.167.112.xxx 72
kde sú tie krásne časy ?! a hlavne keď som kúpil si kúpil prvý Thunderbird a potom som zistil že je to seria AXIA z odomknutým násobičom
9.12.2017 09:54:13   185.23.113.xxx 48
No nejak takto si p. Rybka
predstavujem Vase piatkove članky
na PC tuning
https://media.giphy.com/media/WLJ0XpwUxkHmg/giphy.gif
9.12.2017 16:00:16   212.79.110.xxx 150
No taktoval jsem od 286tky ;-) Tenkrát se ještě taktovalo pomocí výměny "krystalu" na základních deskách, později jumpery, jejichž obliba gradovala tak do 486tek, kde si musel hodinu nastavovat cca 30 jumperů :-) Ten nárůst výkonu té práci tomu odpovídal.

Dnes to už nedělám. Není třeba.

Co se týče Intelu a jeho pasty šedivky, tak příklad by si měl vzít z AMD, která to prostě pájí. Za mě asi ten nejlepší způsob hned po "holém" jádře. Mimochodem, holé jádro se stále používá u mobilních CPU a za mě je škoda, že se to už nedělá na desktopech.
9.12.2017 22:33:52   78.45.149.xxx 121
I holé jádro má svoje mínusy. Pamatuju si, jak mi na chladiči zatvrdla pasta a já potom při výměně vyndal chladič i s kusem jádra. To se výměna chlazení docela prodražila a opakovat bych si to nechtěl.
10.12.2017 18:02:26   85.163.24.xxx 30
ole jadro je ekonomicka varianta, ale neni pro prilis bezpecne videl jsem durony s ulomenyma rohama i kdyz vetsinou to nevadilo co si matne vzpominam. Nejlepsi moznost je pajeny IHS, neznicitelnej procesor, netrpi prehrivanim a ze se vysokyma teplotama da znicit pomerne rychle ;)
10.12.2017 19:58:04   177.234.159.xxx 00
Když se nad tím zamyslím, nejlepší je imho také holé jádro s tím, že hs si můžeš snadno dokoupit, nebo dobastlit.
10.12.2017 20:25:33   62.219.3.xxx 00
Ideální by myslím bylo, kdyby byl hs součástí sady příslušenství k motherboardu.
10.12.2017 21:05:48   104.218.63.xxx 00
Což je samozřejmě nejlepší zájem zákazníka, nikoli výrobce, který musí zapečetěním předcházet neodborné manipulaci (mech nam., stat. el., aneb proč už mimo jiné cpu nemá piny), vychcánkovství a nekalým živlům obecně ;)
10.12.2017 23:03:26   85.163.24.xxx 40
Myslim ze za ty prachy by to melo byt udelane bez kompromisu (tedy pajene).
11.12.2017 09:40:24   104.218.63.xxx 02
To je právě kámen v soukolí logiky premisy tohohle vlákna. Extrémnějším povahám a ladičům může způsob nastavený Intelem vyhovovat více, protože snadno dosáhnou na holé jádro. Opdájet ihs nebude taková legrace, jako jeho odříznutí.
12.12.2017 21:34:42   85.71.209.xxx 20
Pájené IHS není potřeba oddělávat, ani u "extrémnějších povah" - přenos tepla je výborný, není potřeba nic řešit.
Kdežto u Intelu mají "extrémnější povahy" dost problém - poslední dvě generace CPU od Intelu trpí na "praskání pasty" - pokud se CPU moc podchladí, pasta praskne. Pro nové i7 pod LN2 je to obrovský problém - představte si, že máte celý setup nachystaný, CPU je podchlazené na poměrně vysokých -110°C, začínáte benchovat, ale najednou uslyšíte prasknutí - konec. Nahřát LN2 pot do přijatelných hodnot trvá několik desítek minut, pak výměna pasty, znovu podchladit CPU a modlit se v to, že tentokrát pasta nepraskne. Déle jak hodina času ztracená výměnnou pasty (tekutý kov se nemůže použít, protože při určité teplotě stuhne). A tohle se děje s pastou od Intelu, s levnou MX-4 i s extrémně drahou Kingpin pastou a Kryonautem (které jsou pro LN2 přímo určeny). Suma sumárum, kdyby Intel IHS pájel, tak jsou mu všechny "extrémnější povahy" nesmírně vděčné.
13.12.2017 10:15:58   154.16.149.xxx 02
Měl jsem za to, že hs přenos tepla výrazně komplikuje (měl by, fyzika v tomto hovoří jasně), pro někoho s vodníkem může být mnohem výhodnější chladit rovnou křemík. Tím ale nechci tvé argumenty shodit za stolu, stojí za to se nad nimi zamyslet, díky.
14.12.2017 12:19:13   212.79.110.xxx 10
Pro každého by bylo výhodnější chladit rovnou jádro bez zbytečných přechodů. Problém je v uchycení procesoru do patice. Jaksi se počítá s přítomností IHS . Jako asi by to i šlo ale to bys musel mít přesně změřený + speciální základnu chladiče kvůli přítlaku a navíc dnešní kilový chladiče by dali asi křemíku pěkně zabrat :-) Musel bys to mít hodně dobře fixnutý k základně.
15.12.2017 15:54:18   85.71.209.xxx 20
Jak píšeš, podle fyzikálních zákonů by provoz bez IHS měl být nejlepší (někde dělali testy provozu bez IHS a s tekutým kovem, vyšel jim lépe tekutý kov a svalovali to na malou plochu čipu, ale nechce se mi tomu moc věřit. Logika říká jasně, bez IHS by měly být nejlepší teploty).
Ale současné platformy na provoz bez IHS nejsou dělané (bohužel) a hrozí prasknutí substrátu, který je dost křehký.
10.12.2017 19:11:43   85.237.234.xxx 81
Intel 8700K je skutočne super procesor, s vodníkom kmitá na 5.3GHz, čo je presne o 1GHz nad intel- turbo a ten výkon je ohromný.
11.12.2017 06:16:36   87.197.38.xxx 45
Vykon ohromny, ale v hrach v 99% pripadoch nevyuzity a na serioznu pracu su lepsie alternativy...
11.12.2017 08:45:56   80.188.118.xxx 122
Skutečně super procesor si představuji tak, že nemusím riskovat jeho poškození nebo utrácet dalších 1000,- Kč za jeho úpravu, oboje včetně bonusu - ztráty záruky.

AMD procesory pájí a nemají problém s výtěžností výroby, zmetků mají minimum. Takže ta výmluva Intelu, že při pájení CPU k víku se zničí hodně jednotek, je jen kec. A to je přesně ten důvod, proč jsem odešel z platformy od Intelu, jedou si královské marže, a stejně hledají každý možný způsob, jak zákazníka o*ebat. Ať mizernou pastou, nebo neustálou úpravou patic.
11.12.2017 09:35:55   85.237.234.xxx 37
Nikto ťa predsa do delidu a straty záruky nenúti. Intel 8700K taktneš napríklad na 4.8 - 5GHz bez úprav, bez straty záruky a výkon je inde v zrovnaní s AMD. Kto vyžaduje bezkonkurenčný výkon, edituje 4K video, pracuje s RAW, ten si to delidne a za 30EUR má výkonovú špičku. Naopak, komu stačí priemerný výkon za lacnejší groš, ide do AMD.
11.12.2017 09:45:50   85.163.24.xxx 45
treba ve srovnani s ryzenem 1700 s rychlyma ramkama 3200 a taktem konzervativnich OC 3.8ghz kde mam v passmarku 16000 bodu tak to coffe musis Musis lusne nataktit abys ten ryzen (1700)dotahnul ;) Ten navic stoji o 2000 min a nemusis resit blbosti jako delid +mas o 2 jadra vic. Na tech 5ghz uz bude mit ten 8700k dost vysoky teploty. Je to proste hovadina cip s tak malou plochou a tak velkym ztratovym vykonem chladit pres vrstvicku pasty ktera ma docela spatnou tepelnou vodivost 1/10 vodivosti india v nejlepsim pripade, kdovi jakou pastu davaji.
11.12.2017 10:39:53   85.237.234.xxx 53
Maxik, 16000b. v Passmarku je sice slušná hodnota, ale ničím výnimočná. Ramky na 3200 MHz je stejne tak solídna rýchlosť, no Intel jede na 4000+. 8700K nemá problém v Passmarku prekonať hranicu 20000b :
https://www.zonerama.com/jozko1/Photo/3949550/126575260
12.12.2017 21:41:49   85.71.209.xxx 10
S frekvencemi RAM nad 4000MHz má problém i Intel. Těch 4000MHz je více méně garantovaných (s dobrými RAM), ale výše už to chce mít štěstí na paměťový řadič (samozřejmě je možné mít jednoduše kombinaci 4500MHz a CL20, ale výkon by byl o dost nižší než u 4000MHz CL12. 4000+MHz s nízkým časováním už bývá problém).
Ale musím souhlasit s Jozkopower, i7 8700K v single thread Ryzen zničí, a v multithread bývá často o dost nad ním. Ale zase se musí vzít v potaz prasopasta a nekompatibilita desek s budoucími CPU (která je prakticky jistá).
12.12.2017 07:18:33   62.209.193.xxx 20
Btw. pokud neodejde deska, já budu mát možnost do její patice s největší pravděpodobností dát ještě další (možná i několik) generací CPU. A co Vy? Co změní Intel u CPu řady ix 9xxx, aby nefungovala ve starší patici/se starším čipsetem?
12.12.2017 21:36:26   85.71.209.xxx 10
AM4 tu bude do roku 2020. Do současných desek narveš minimálně ještě Zen 2, což budou nové jádra + 7nm proces.
12.12.2017 07:14:02   62.209.193.xxx 41
Ano, a bez delidu do 1-2 let až půjde ta pasta víc do kelu, výkon bude ta tam, protože čip bude jen neustále snižovat výkon kvůli nedostatečnému chlazení. A pak brzy odejde komplet, protože ho ty teploty postupně usmaží. Jenom Intel může prodávat K čip určený pro přetaktování, a říkat že přetaktování nedoporučuje. A dokud to budete kupovat, bude s Váma stále takto vyjebávat.

Neberu Intelu výkon, ten rozhodně má, ale přístup hrozný, a bohužel kvůli takovým jako Vy, kteří jim to baští, a kupují jejich předražené šizené výrobky, se nikdy nic nezmění. Dřív neměli prakticky konkurenci, ale Ryzen je super, mám řadu 5 typ 1600, dostal jsem dvě jádra zdarma (mám plnohodnotné osmijádro místo šesti, co měl být, kdy tohle dostanete od Intelu?), výkon suprový, spotřeba v poho. Momentálně raději AMD, nejsou svatí, ale dokud Intel nechytne aspoň trochu za hlavu, budu se jim vyhýbat. Ryzen už dávno není "průměrný výkon", to byly tak předchozí generace.
12.12.2017 08:06:28   85.237.234.xxx 25
Problém sa menuje žiarlivosť, platilo to celé roky, platí to dodnes. Majitelia AMD procesorov si to zakúpili obyčajne z finančných dôvodov, no a potom kade chodia tade vypisujú aký je Intel škaredý a pociťujú potrebu obhájiť svoj kup. OK, ja chcem výkon, preto mám K-čkový Intel veľmi solídne pretaktovaný, ak by mi stačil menší výkon možno by som rozmýšľal i nad AMD.
13.12.2017 08:08:35   80.188.118.xxx 43
Když nejsou argumenty, začnou osobní injektiva?

Do koupě Ryzenu jsem používal i5, a cenový rozdíl mezi těmito procesory mi přijde nepodstatný, ten jsem neřešil. AMD jsem pořídil, protože odmítám Intelu podporovat to jejich chování, už jsem to jednou psal a nebudu to opakovat. Dokud nepřestanou se zákazníky vy*ebávat, a AMD bude mít srovnatelnou alternativu, mám jasno.

BTW. můžu injektiva i obrátit - u Intelu se každý holedbá "výkonem". Ano, je tam o něco vyšší výkon než u AMD, ale dost by mne zajímalo, kolik lidí opravdu bezezbytku ten výkon používá? Nebo si jen každý honí triko nad benchmarky a frekvencemi, aby si obhájil koupi předraženého klumpru? Tak schválně, kolik % času jede ten K-čkový Intel na 100% využití?
13.12.2017 18:29:12   85.237.234.xxx 42
ajne, odpovedám na tvoj dotaz :
" Tak schválně, kolik % času jede ten K-čkový Intel na 100% využití? "

- tu nejde ani tak o čas, ale o odozvu aplikácií, skusim to vysvetliť, možno ma pochopíš - venujem sa fotografii - otvorím RAW 36MPx v editore, mám tam bežce, ktorými aplikujem rôzne efekty, filtre, nastavím napríklad pokročilú redukciu šumu a funguje to nasledovne - pohneš bežcom, procesor okamžite vybehne na 100% a musí prekresliť celý súbor úplne od piky, ak je to málo, znova pohnem bežcom a procesor je na 100% a takto sa to neustále opakuje mnohokrát až po export fotografie. Veľmi výkonný, vysoko pretaktovaný procesor dokáže úkony takmer v reálnom čase, práca je svižná, príjemná a rýchla. Slabší procesor prekresľuje každý úkon s prodlevou, je to dosť otravné, no a málo výkonný procesor sa stáva nočnou morou, každý úkon trvá dlhé sekundy. Pochopil si ma ?
11.12.2017 09:44:37   86.49.69.xxx 100
Také jsem byl jeden ze šťastných, komu běžel Celeron 300A na 466. Ještě připomenu, že byl potřeba 440BX chipset a nejlepší deska byla od Abit (kde je té firmě konec?) a to BX6. Pamatuji si, jak správnou sérii Celeronu, která šla přetaktovat, měli v CZC v Krči (kdo pamatuje?), ale pro desku Abit jsem jel do Alzasoftu
A perlička - staré PC s Celeronem 300A stále běží rodičům na chalupě již 18 let bez výpadku jako kamerový dohled 24/7/365 již skoro 19 let. Jen jsem musel z 466 jít na "klasických" 450 kvůli stabilitě.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

125 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 59.3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.