Hlavní stránka Hardware Procesory, paměti Core i5-6400: Nejlevnější čtyřjádro Skylake v testu
Core i5-6400: Nejlevnější čtyřjádro Skylake v testu
autor: Z. Obermaier , publikováno 9.10.2015
Core i5-6400: Nejlevnější čtyřjádro Skylake v testu

Uvažujete o nové platformě Skylake, a za nejvyšší odemčené „káčkové“modely nechcete připlácet? Můžete sáhnout po běžném čtyřjádru. Ale o kolik bude pomalejší? A jak je na tom s přetaktováním, když se před časem mluvilo o možnosti přetaktovat zamčené Skylake alespoň přes Bclk? Na obě otázky najdete odpověď v dnešním testu.


Hodnocení a závěr

Core i5-6400: Nejlevnější čtyřjádro Skylake v testu

Procesor Core i5-6400

V případě, že dnes kupujete novou sestavu na bázi architektury Skylake, máte několik možností. Buď investujete hodně peněz do drahé desky a odemčeného procesoru, nebo ušetříte na desce a koupíte zamčený čip. K němu vám postačí jakákoliv deska, i ta nejlevnější. Taktování neodemčených procesorů a pamětí je nemožné, není třeba utrácet za taktovačskou desku. I tak totiž získáte velice solidní výkon při směšné spotřebě. Procesor Core i5-6400 je nejlevnějším čtyřjádrem této architektury, a přesto není vůbec špatný. Nabízí v průměru výkon jako Core i7-2700K (Core i7-3770K) což jsou čtyřjádra s HT, několik let zpět jasné špičky nabídky Intelu. Proti Core i5-6600 (K) je pomalejší jen o několik málo procent, a stojí o tisíc korun méně. Pokud opravdu hledáte moderní, úsporný a stále solidně výkonný čip do herního, multimediálního nebo zkrátka domácího PC, může být i nejlevnější Skylake dobrou volbou. Ve své cenové hladině jde o jasnou volbu.

Taktování zakázáno!

Zde jsme opravdu zklamaní, i když to bylo jasné předem, alespoň s malou nadějí jsem doufal, že Intel nějaké taktování zamčených čipů umožní – neumožnil. Alespoň jeden „Strap“ mohl uvolnit i pro tyto procesory, bohužel se tak nestalo. Takt sběrnice BCLK jde zvýšit jen max o 3 MHz na 103 MHz. A to je vše, nikam dál vás tyto procesory nepustí. Pokud chcete taktovat, musíte si připlatit za odemčený procesor, jiná cesta není. A aby toho nebylo málo, zákaz taktování mají i paměti. Maximem budiž frekvence vašeho XMP profilu. A to si myslím, že bude ještě omezené. Paměti s profilem 3000 MHz určitě nepojedou na tomto taktu, ale na základním nižším XMP = 2133 MHz nebo podobném. Tedy se nevyplatí k zamčenému čipu kupovat ani nijak extra dobré moduly, stačit budou 2133–2400 MHz.

Subjektivní názor

K testu tohoto procesoru jsem přistupoval z jediného důvodu, abych vyzkoušel možnosti taktování zamčených čipů Skylake. Přetaktování se nekoná, škoda. Nakonec se ukázalo, že výkon procesorový ani herní není vůbec špatný, a já tenhle procesor klidně doporučím i do herního PC s omezenějším rozpočtem. Upřímně mi ale čistě subjektivně přišel procesor „líný“, jsem zvyklý na krapet rychlejší odezvu systému. Zde se stále kvůli nízkým frekvencím na něco čekalo, což mne zdržuje a dělá rozmrzelým. Osobně bych si ale za odemčený čip připlatil, nevyužít potenciál křemíku by mě mrzelo, byť bych CPU nakonec přetaktoval třeba jen mírně. Já rád systém ladím, a zamčený čip by mě v tomto směru frustroval a stále ponoukal k nákupu odemčeného, proto bude koupě odemčeného rovnou lepší volba – to je ale pouze můj osobní pohled. Můžete mít třeba opačný, volba je už na vás.

Core i5-6400: Nejlevnější čtyřjádro Skylake v testu

Core i5-6400: Nejlevnější čtyřjádro Skylake v testu

Základní desky a grafiku pro test poskytl ASUS Česká republika



Tagy: Intel  LGA 1151  Skylake  LGA 1150  Broadwell  Core i7-6700K  Core i5-6600K  Core i5-6400  taktování  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
9.10.2015 11:29:31   77.247.224.xxx 583
za test urceny konecne pre vacsinu ludi
9.10.2015 11:35:51   77.247.224.xxx 177
a snad by slo otestovat aj dvojjadro ?
pre mna...
9.10.2015 11:30:28   95.105.220.xxx 141
co je na tom napati nizke?
moj haswell idluje pri 0.72 a na 4.1GHz ma 1.195
9.10.2015 12:01:26   193.85.26.xxx 6414
Tak to jsem se zase zklamal. Plánoval jsem nákup i3-6100 místo dosluhujícího Phenoma 965 hlavně díky výkonu na jádro. Ale postoj Intelu k přetaktování a hlavně cenová strategie mě odrazují.
To si raději koupím FX-8300 s tím, že jsem nepřispěl Intelu na jeho Monopol....
To se dnes člověku vyplatí i koupit si haswell, protože kvalitní DDR3 paměti mají srovnatelný výkon s DDR4 na základním taktu.
10.10.2015 17:54:41   77.247.224.xxx 1620
AMD su `SRACI` (nedokazu zatial vyrobit CPU so slusnym IPC a stabilnym vykonom),
INTEL su `HAJZLI`.....

Sorry, ze to tak vulgarne pisem - no taka je bohuzial realita.

Osobne som to poriesil kupou najlacnejsej IB i5ky 3.2ghz taknutej na 4ghz (co bol moj poziadavok kedze predtym som mal 4ghz C2D) a k tomu vypredajovu dosku s P67 chipsetom za cenu `neoverclockerskej`

Nasrat zdieracskemu intelu na jeho vydieracske K-cka!!!!

Uvidime co `zen`, ale zatial to na upgrade nevyzera...
9.10.2015 12:08:30   188.175.34.xxx 130
Škoda, že jste do testů nezahrnuli některý lepších výše taktovaných modelů i3 (x3x0/4MB L3).

Myslel jsem si, že TDP bude ještě o chlup příznivější (cena by se pak dala ještě o fous lépe chápat), lehké zklamání.
9.10.2015 12:10:02   85.135.6.xxx 324
Tenhle čip bude mít podle mne na consumer trhu jepičí postavení, do kanclu je zbytečný, na htpc je zbytečný, na hry je dostatečný,ale zamčený, cenově je na stejné úrovni jako "jeté" 3770K/3570K a o něco dražší než jeté odemčené Quad core sandy bridge...já osobně bych koupil jetý cpu k němu desku a DDR3 paměti raději, než skylake,obyč desku a DDR4...cenově šul nul a výkon lepší a možnost taktovat...nevyhodou by byla jen o něco horší spotřeba,ale těch pár W u herního stroje se ztratí na grafice jako nic...
9.10.2015 14:00:12   194.213.198.xxx 144
Souhlasím že toto CPU je nemasné neslané..

Ale kupovat něco starého? Někdo holt má čas řešit nějaké inzeráty či bazary, někdo zase místo času plácne peníze na nové komponenty, má to bez starostí.

Osobně z té řady považuju jediné rozumné CPU 6600k nebo 6700k, jiné bych asi vůbec neřešil, už ta i5 je taková.. prostě to není i7 Osobně zvažuji přechod na X99 platformu, ale X97 s 4790k jsem kupoval před půl rokem a upgrade na osmijádro mi rálný přínos krom dobrého pocitu nedává, počkám si na to co příští rok udělá intel ve své extreme sadě, zda bude dobré zvolit současný 5960X nebo bude něco výrazně lepšího..
9.10.2015 14:00:50   194.213.198.xxx 11
"ale X97 s 4790k" samo mělo být Z97
10.10.2015 18:04:23   77.247.224.xxx 134
Co je vlastne tak skvele na i7?
Komplikacia v podobe HT, ktory v neodladenych pripadoch moze dokonca vykon znizovat?

Osobne radsej CPU, ktory v kazdom scenari frci na max. vykon -> t.j. vykon je vzdy vyrovnany a adekvatny
9.10.2015 12:17:04   93.99.208.xxx 382
"Nabízí v průměru výkon jako Core i7-2700K (Core i7-3770K) což jsou čtyřjádra s HT, několik let zpět jasné špičky nabídky Intelu. "
9.10.2015 14:03:12   194.213.198.xxx 931
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
9.10.2015 14:51:54   89.173.38.xxx 21
Tak to taktovanie je fakt slabe Mne sa zamknutu i5 4590 podarilo taktnut cez fsb+asus drži napevo 1turbo - 3.3Ghz@3.7Ghz potom + 2Turbo, ale to už neni stale napevno na 3.9Ghz. (Default je 3.3Ghz s max turbom na 3.7Ghz). Nic moc, ale lepšie ako nic.
10.10.2015 08:03:06   77.247.224.xxx 722
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
9.10.2015 14:52:18   140.101.20.xxx 121
Neviděl bych tyto čipy černě..

Je to zamčené, ano, bohužel.

Ale když si koupím tohle ve variantě 6500 (asi nejvýhodnější), nemusím se bát že mi nepojede nějaká hra a vypadá že by měl dobře zvládat případně i Oculus Rift.
9.10.2015 15:38:34   85.71.61.xxx 494
Zajímavá věta: Upřímně mi ale čistě subjektivně přišel procesor „líný“, jsem zvyklý na krapet rychlejší odezvu systému.

Mám doma možnost porovnat stejné systemy ASUS MAXIMUS VII HERO, 8GB RAM a SAMSUNG 250 850PRO a to jeden s i5-4690 @ 4.8GHz a druhý s Pentiem G2358 bez oc Rychkost systemu, nabíháni, spouštení programu, videi atd je stejná. Windows dokonce nabíhají rychleji, asi protože na druhém pc je nainstalovani minimum programu.. Tudíž by bylo dobré objasnit cěmu autor říka odezva systému.
9.10.2015 22:32:20   46.229.235.xxx 430
No nejako mi to tu nesedí...

1."Procesor má proti Core i5-6600 (K) o 300 MHz nižší takty v single-thread operacích a o 300 MHz v multi-thread"

Podľa Inteláckej "Turbo Boost Frequency Table" i5 6400 boostuje na všetky 4 jadrá na 3,1GHz a pri 1 jadre na 3,3Ghz.
i5 6600/K zase turbujú 4 jadrá na 3,6GHz a 1 jadro na 3,9GHz.
Ako to tak počítam, i5 6600/K má v single-thread o 600MHz naviac - 3,9 vs 3,3 a v multi-thread o 500MHz naviac - 3,6 vs 3,1GHz.

2. "Core i5-6400 je slabší v průměru o 5 procent." teda tomu vážne nerozumiem
i5 6600K má o 16% (4 jadrá) resp. 18% (1 jadro) vyššiu frekvenciu a Vám vyjde výkonnejšia o chabých 5%.


...to mi príde akoby ste pri teste 6600K mali "zabití" turbo boost a CPU išlo v kuse na základných 3,5GHz a nič viac a naopak pri teste 6400ky doska permanentne držala 3,3GHz - a razom sme na frekvenčnom rozdiele 6% ktorí sa prejavil na o 5% lepšom výkone 6600K
10.10.2015 09:36:56   188.75.128.xxx 193
Když i3-6100 má cca jen o 20% nižší výkon a stojí skoro polovinu co tohle.

Opět se jen potvrzuje, že i3 bude bohatě stačit do pc pod 16-17k. Upřímně nechápu momentální postavení i5, neslané nemastně. Dnes se imo vyplatí i3 nebo až i7.
10.10.2015 09:46:45   194.228.11.xxx 241
To je zase co toto. Jaký rozdíl je mezi tímto cpu a třeba mojí 4570 nebo jinýma cpu ve skutečných hrách, které se dnes hrají? K čemu je doprčic nějaký Quake 3 nebo co to tam je, tohle fakt nepochopím (já chápu, jak je to myšleno, ale je to nesmysl podle mě takto testovat).
10.10.2015 14:29:29   89.176.232.xxx 97
ze to neni mozne ani trochu taktovat, ale zase proc by si meli priplacet lidi co taktovat nechteji? Takhle to Intel jasne nadeklaroval a roztridil, ze K je pro taktovace a S (bez oznaceni) je pro netaktovace. Takze ja uz mam doma i7-6700 a desku s H170, protoze to proste taktovat nebudu, jako jsem doted nikdy netaktoval ikdyz ta moznost tam byla.
10.10.2015 18:52:31   109.230.19.xxx 40
No priatelia moji islo do pekne do ****. Uz x rokov udrzujem dva pocitace aktualne, jeden lepsi co mam u seba doma a druhy co mam v praci. Ten v praci (starsi) 2600k a ten doma 4770k ale ako realne nevidim v tom vobec rozdiel. Naozaj je situacia totalne smutna. Prispejem este skusenostou na poli vga, predal som 780 lightning a kupil asus 980 a na mojom hernom poli nebadam nejaka markatne rozdiely. Dokonca som venoval dve hodiny casu zistovaniu ci mam vsetko spravne nainstalovane lebo aspon v hrach co hram boli rozdiely minimalne. Menil som z dovodu dobrej ponuky na predaj a ponuky na kupu grafiky ale zatial som sklamany. Mozno cas ukaze.
10.10.2015 19:36:50   194.228.11.xxx 10
Tak 780L je poměrně špičková karta i dnes, proč si to měnil, to nemělo význam krom spotřeby http://www.overclock.net/t/1515264/gtx-980-vs-gtx-780-ti -benchmarked-1440p-performance
11.10.2015 07:23:07   109.230.19.xxx 20
Ten link co si poslal porovnana 780ti ale moja bola iba 780 Lightning. Z dovodu moznosti dobre predat a dobre kupit. Ked si prezeniem novu kartu cez firmu t.j vratenie dph atd tak som mozno nejake to euro doplatil.
11.10.2015 16:02:26   194.228.11.xxx 10
Tak to jo. Jo odkaz blbý, sry, v rychlosti jsem zaměnil 780Ti za 780L.
11.10.2015 07:28:03   85.216.244.xxx 122
Mam 6 rokov (6 rokov!) stary mainstream cpu i5-750 (2.66). Na vzduchu laicky pretaktovany (cez bclk)na 3.5GHz. Keby som nebol lenivy sa viac vyhrat s biosom a nepodvoltoval ho tolko, tak na vzduchu je tam 3.7-3.8.

Za tak strasne dlhu dobu vyda intel procesor, ktory ma ~rovnaky vykon? Sa museli zblaznit. Spomente si o kolko sa pohol vykon za 6 rokov len velmi nedavno.

Rozumiem, preco niekto upgraduje top zostavy - tam percenta navyse znamenaju, zostat top a to sa pocita. Ale robit upgrade uplne vsetkeho (doska, pamate, ...) a mat z mainstreamoveho vykonu mainstreamovy vykon? Nechapem.
11.10.2015 15:48:03   77.247.224.xxx 131
Lenze to mas este nehalem generaciu, u ktorej je velky problem s drahymi zakladnymi doskami!

Sam som kedysi o tejto variante uvazoval - prave kvoli moznosti taktovat este cez FSB - no zavrhol som to....

Ked pises o upgrade, tak skurveny intel nam praveze casto serviruje DOWNGRADE!!! (vid koniec poctiveho naletovania HS od IB)

Ako aj pisem vyssie - su to hajzli,
-CPU vykon sa takmer nevylepsuje - miesto toho vylepsuju tu svoju smejdovu GPU
-ponukaju tebou spominane `GOOD DEAL` t.j. kvoli tomu takmer nulovemu navyseniu vykonu mas pomenit UPLNE VSETKO
-kruto ta osklbu za kazdy `premiovy` megahertz navyse
-zdieracky priplatok za taktovacie moznosti
-take dvojjadro na vysokej frekvencii (idealne z pohladu vyuzitia) mozes rovno zabudnut -> s vynimkou tej vyrocnej edicie pentia


....a potom intel este drzo fnuka jak mu klesaju obraty a vydava rozne trapne PR `ako ludia trpia s pomalymi pocitacmi a mali by upgradovat`!!!!
11.10.2015 13:51:01   90.179.51.xxx 60
"u tohoto procesoru a desky to bylo finálních 102,7 GHz"...to je myslím velice dobrý výsledek
11.10.2015 15:37:23   77.247.224.xxx 04
To vobec nie je nejak slusny vysledok - na mojom krame IB ide aj na vyse 105 FSB, takze ked ju mam na 102,7 (cca polovicu) tak mam takmer 100% istotu ze s takou rezervou mi to nebude sposobovat problemy....
12.10.2015 08:51:24   194.228.66.xxx 31
Ou, takže si dosáhl 102,7 GHz? Nějaké screeny?
12.10.2015 17:31:25   217.77.161.xxx 21
Ne. Dosahl 105 Mhz, ale dlouhodobe to provozuje na 102.7MHz aby mel jistotu stability.
12.10.2015 17:55:48   77.247.224.xxx 11
Konkretne sa jedna o i5 3470 step 9 revizia N0
Prevadzkovane dlhodobo na 39*102.7 mhz.
Pri plnej zatazi (4 jadra) padne na 38

Mainboard je stary P67 chipset s updatnutym biosom, GPU je vypnute

Moznost tomu `osolit` 4Ghz aj pri plnej zatazi s FSB 105mhz som zavrhol, kvoli obavam z nestability (povodne som beztak planoval len 4ghz do zatazenych 2 jadier pri FSB=100).
System vyzeral byt sice napohlad stabilny, ale predsalen su na tom nahodene aj SATA radice (risk korupcie dat) a aj podmienky sa mozu menit (napr. to zacne blbnut v teplom lete).

Kedze mam vytaktovane asi VSETKO, tak pripadne hladanie priciny nestability je obtiazne a tak radsej nechavam komponentom rezervu
11.10.2015 18:09:35   77.242.95.xxx 69
Aneb za cenu 1 cpu intel mam desku a cpu od amd Takze svuj phenom 965 nemusim zase dlouuho menit za nic jineho.Mozna casem za 8300 a budu zase 5 let spokojeny
11.10.2015 23:50:21   80.242.33.xxx 110
od prveho procesoru co mal 2 jadra, sme vsetci cakali ze bude mat hned 2x taky vykon (+/-) potom sme sa na to pozreli realne + pribudli prakticke testy a zistili sme ze nas brzdi software povedali sme si fajn ved ono to bude coskoro zacnu vyrabat viac jadrove procesory a je to tutovka...
a sedime tu vsetci do dnes a cakame na to ako na spasenie a stale to neprichadza niektore programy uz su, ale to je iba kvapka v mory. pre hracov je to dobre iba v tom ze staci aby ste mali priemernu GPU zahrate si vsetko nech mate procesor aj 7 rokov stary a ma 4jadra co nebyvalo zvykom. preco som spomenul 4 jadra? lebo aj vsetky procesory co maju 4 jadra a ideme do minulosti cca 7 rokov stale by dokazali nieco uhrat, su tak skonstruovane

ps: len nech sa tieto nove procesory nepredavaju a snad dostanu facku od zakaznikov, inak sa to nezmeni a budu dalej ponukat taketo novinky...
12.10.2015 17:46:38   217.77.161.xxx 20
Musim rict ze stare 4 jadra uz casto nedostacuji. Mluvim o znamem Core Q6600, mam jej 8 let pretocene z 2.4GHz na 3 GHz a uz jsem narazil na par her, kde vykon nepostacoval. Vesmes jde o hry s velkym poctem simulaci BF4, Arma3, X:Rebirth, GTA4 a 5, Watchdogs, Cities Skylines (s velkou mapou zapolnenou tisici budovami) nebo treba From the Depths.

Treba u toho X:Rebirth mi vykon klesa az na 20FPS ve velkym bitkach.

Ale souhlasim,ze pokrok v CPU je fakt mizerny, myslel jsem ze dalsi CPU bude 6 nebo 8 jadro. Ne, ze by neslo koupit, ale rozhodne ne jako mainstream.
13.10.2015 11:46:38   91.192.32.xxx 20
Zdravím, zkuste ho přetočit na těch alespoň 3,4 - 3,6. Je to hodně znát. Měl jsem 4770k, ale nakonec jsem downgadoval zpět na na q6600 a @ na 3,5. Jasně není to ideální, ale na druhou stranu to s gtx960 jede ok v prakticky všech titulech. A že nešetřím detaily.
12.10.2015 18:02:37   77.247.224.xxx 20
Mnohe veci ani nejdu realne robit naozaj viacvlaknovo (resp. oddelis nejake `susne` od hlavneho vlakna no gro zostane) ci je to velmi pracne...
V dnesnej dobe ked v rychlosti byva bezne vydavany zabugovany SW s naozaj vaznymi chybami je mensie zlo, ked programator miesto pipluskania s optimalizaciou do viac vlakien zabezpeci najprv co najlepsiu funkcnost SW....

--> preto osobne trvam na vysokom IPC (istota stabilneho vykonu) a teda bohuzial musim odmietat na desktope CPU od AMD
12.10.2015 08:50:29   194.228.66.xxx 21
"Maximum je někde kolem 103 MHz, u tohoto procesoru a desky to bylo finálních 102,7 GHz"

Vau!

Strana 12. úplně dole
13.10.2015 08:13:25   62.176.171.xxx 70
Preco do grafov nezahrnate pre porovnanie starsi Core i5 Haswell ?
13.1.2016 07:58:28   213.175.38.xxx 00
Zdravím,
může mi někdo poradit jakou zvolit vhodnou desku a paměti k tomuto procesoru? PC bude určené i na hry. zatím mám výběr níže.

http://www.czc.cz/3csdds6nvihpnbd43gl4f6p4d7/seznam

Díky

Zdeněk

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

79 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 34.7Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.