Hlavní stránka Hardware Procesory, paměti Taktování AMD FX Vishera – dosáhli jsme až na 5833 MHz
Taktování AMD FX Vishera – dosáhli jsme až na 5833 MHz
autor: Michal Šimonek , publikováno 22.10.2013
Taktování AMD FX Vishera – dosáhli jsme až na 5833 MHz

Ještě před Haswellem jsme si stihli pohrát s taktováním Vishery. Jako AMD nadšenec jsem posbíral několik nových čipů a sepsal tipy, jak z nich vymáčknout co nejvyšší výkon. Podobné výsledky navíc můžete mít i vy – nebylo použito žádné extrémní chlazení, ale pouze AMD set all-in-one. Pár dnešních postřehů a tipů vám ladění může usnadnit.


Taktování AMD FX Vishera – dosáhli jsme až na 5833 MHz

Nakonec jsem přislíbil absolutní maximum čipu pro uložení validačního souboru v CPU-Z. Vidíte správně, 5833 MHz je skoro šílená hodnota na běžné chlazení. Vím však dokonce o jednom kousku ze zahraničí, který je v držení jisté OC legendy, a ten dosáhl se stejným chlazením neuvěřitelných 6 GHz.

Dnešní článek měl motivovat čtenáře k nadšení a rozšíření overclockerské komunity v České republice. Mohli jste vidět, že zajímavé zábavy si užijete i s použítím běžnějšího chlazení než jen tekutého dusíku. Zajímavé kousky lze provádět i s Phenomy II, Nehalemy, Lynfieldy, Sandy Bridgy a nebo právě s Bulldozery a Visherou. U Intelu jste dnes limitování "K" procesory, u AMD vám postačí k taktování i levný FX-4300/FX-6300.

Článek však byl také zaměřen na otestování několika zajímavých kousků FX procesorů, jeden z nich dokonce seženete jen stěží. Zároveň jsem přidal pár hlavních tipů pro FX Vishery a možná někteří zde najdou inspiraci k vyšponování svého čipu k maximálním výšinám.

Taktování AMD FX Vishera – dosáhli jsme až na 5833 MHz

Za věnování základní desky patří poděkování Shaminovi ze společnosti Asus

Taktování AMD FX Vishera – dosáhli jsme až na 5833 MHz

Za zapůjčení SSD disku potom děkuji společnosti Seagate

Taktování AMD FX Vishera – dosáhli jsme až na 5833 MHz

Za poskytnutí originálních klíčů k 3D Mark patří poděkování FutureMarku.

Taktování AMD FX Vishera – dosáhli jsme až na 5833 MHz



Tagy: amd  fx  FX-8350  FX-8150  bulldozer  piledriver  recenze  test  srovnání  taktování  vishera  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
22.10.2013 08:45:25   195.39.19.xxx 1875
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
22.10.2013 08:59:07   195.39.19.xxx 1146
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
22.10.2013 09:37:28   37.48.42.xxx 378
"Špičková OC super mega ultra king legenda" si článek po sobě každopádně přečetla, ale i přesto se stane, že si překlepů/chyb nevšimnete.
Budu se proto těšit, až něčím přínosným a hlavně tedy bez překlepů přispěje taky uživatel Michalos
22.10.2013 09:47:38   217.195.173.xxx 401
Díky za upozornění, opraveno. Jinak děkujeme za informaci, že Vás téma nezaujalo :-) Naštěstí je kapacita internetu opravdu neomezená a i takový komentář se na něj vejde.
22.10.2013 10:23:02   133.5.165.xxx 61
Proc nepouzivate nejaky software na korekturu? Alespon preklepy by to odstranilo. Lidi si tu na to stezuji pod kazdym clankem. Dik
22.10.2013 10:45:01   195.39.19.xxx 325
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
22.10.2013 15:54:18   217.195.173.xxx 193
...ale jen komentáře? :-) Je to boj: buď hledat lidi, kteří něco umí, ve svém oboru se vyznají a texty po nich editovat, nebo najímat profi redaktory, kteří naopak vesměs nic neumí, ale dokážou udělat perfekt čtivý text podle zadání. Osobně mi přijde lepší první varianta než shánět de facto copywritery. Korektury zkusíme pro příště provést ještě softwarově.
22.10.2013 09:37:55   46.13.44.xxx 342
Autorovi clanku moc dekuji za krasny test. Takove fajnove pocteni sem uz dlouho nemel. Dekuji take za prakticke rady. S jistym porozumenim pro amd jsem rad, ze se autor podelil o sve rady a zkusenosti s taktovanim. Presto, ja jdu spise po cislech a vysledcich a proto si sam hraju s intelem. Sandy bridge 2700k @ 5.ghz cinebench 11.5 skore 10.05 super pi 7 sekund. To je proste stale obrovsky naskok a nataktovane to mate za 2 minuty. Kolik by muselo mit amd 8350 aby se dotahlo? 6,5ghz? 6,3? Tohle hrani me moc bavi a autora clanku asi taky. Jen se pred par lety opustil amd z prosteho duvodu toho, ze kde je amd po pretaktovani, tam skoro intel zacina na zakladnich taktech a po "oc" je to proste zavod start cil. Moc drzim palce amd, snad jim ted lepsi prijmy pomohou a postavi cpu nad kterym bych aspon zauvazoval ho mit v sestave. Tohle je porad malo. A me tak bavi ty cpu stridat... Mimochodem, dobry test stability je bf3 hra. Kolikrat se mi stalo, ze benchmarky a testy byly v poradku a v bf3 to spadlo. Neco se doladilo a kdyz to vydrzi hodinu bez padu multiplayer v max detailech, mate vazne dost stabilni oc. Diky pctuningu a autorovi za super clanek!
22.10.2013 09:49:30   37.48.42.xxx 201
To nadšení máme společné a děkuji za poziivní komentář. Konečně někdo pochopil smysl tohoto článku (nená to recenze, není to ani vyloženě čistý návod, ale je to o benchmarkování jedné platformy).

Superpi je trochu specifické, nelze tam říci, že 7s na Sandy a 15s na FX znamená dvojnásobný praktický výkon. Těžko říci, co by to změnilo,kdyby měl FX x87 jednotku. Možná by dával 10s superpi?
Cinebench je už blíže k realitě, na 10b by stačilo kolem 5550 MHz, ale to už by vyžadovalo buď highendový vodník a vyšší napětí do procesoru a nebo single stage, dice a nebo LN2 atd.
Na Sandy Bridge se mi líbí, že člověk vidí také vysoká čísla kolem 5 GHz i více. Na Haswellu bohužel je člověk rád za benchmarky na 4600 MHz (ačkoliv výkonově pak jsou jak asi 5 GHz Sandy Bridge)
22.10.2013 12:24:36   46.13.44.xxx 110
Aha, diky za odpoved, moc si vazim vasi pochvaly. Ale vas clanek je vazne skvely a protoze sam hledam vzdy max stabilni oc, vim kolik prace, casu, pokusu a hledani na forech to obnasi. Skutecne klobouk dolu, tohle se vam vazne povedlo. Moc se tesim na dalsi clanky zde na pctuningu, at jsou vsechny takove jako je tenhle vas. S tim super pi mate pravdu, skoda ze to tak neni. A cinebench skore 10? Muj tip je 6,3ghz. Az budete mit dusik, spustte to hezky den vsem pc nadsencum!
22.10.2013 11:30:25   188.123.111.xxx 130
Fakt super clanok. Som tiez fanda taktovania aj ked velky amater, a sam vlastnim len Intel C2Q 9650 @4,2Ghz a asi aj s cisto praktickych dovodov pojdem znova do Intelu, ale som cim dalej tym viac fanda AMD. Taktovat AMD zda sa ze je stale zabava kym taktovanie Intel, nech sa nik neurazi je trocha pre "blbeckov". Je velmi jednoduche a prakticky vsetky vysledky sa pohibuju v rozmedzi 300Mhz. Kym taktovanie AMD mi pripada ze je stale zabavne a treba tam pouzivat aj rozum podobne ako pri starych C2D-Q. Pravdaze je mi jasne ze Intel vykonom daleko vedie ale pre mna je pocitovo strasne nudny
22.10.2013 12:56:05   195.113.82.xxx 50
A proc si nam to tady tak dlouze, ale zajimave vypravel ?
Ne, delam si legraci. Chapu, ze to je clanek urceny pro OC maniaky, nas 99,9% ostatnich ho bude cist spis jen pro zajimavost.
Myslim ze mnohem vic lidi zajima spise OC pouzitelny pro praxi, nez tento hardcore zavodni profesionalni OC, se kterym ale kompl doma provozovat stejne nebudou. Pro me by to treba byla ztrata casu, tohle zkouset, ale chapu, ze nekdo to ma jako konicek.
Vlastne je to podobny jako se svetem aut. 99% taky zajima recenze auta, ktere pouzije pro normalni jezdeni a jen mala cast populace se zajima o vytunene zavodaky, ktery muzou jezdit leda tak na okruhu.
22.10.2013 13:19:16   213.151.84.xxx 160
michalos napsal:
Tak to je mazec, jsem v šoku! Tohle úplně mění můj pohled na svět Velice užitečná recenze, bez které bych se neobešel (ještě, že kapacita ,,internetu´´ je neomezená...)

Já vím, že tě teď strašně překvapím a zklamu, ale opravdu nejsi střed vesmíru a představ si, že to, co se tobě nelíbí, se třeba někomu jinýmu líbit může.
22.10.2013 14:01:30   77.237.137.xxx 526
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
22.10.2013 15:54:49   37.48.34.xxx 81
Co je PCtuning? Slovo lze vyjádřit mnoha názory a myšlenkami a všechny budou správné. "Tunění" PC neznamená jen vizuální úpravy a nebo hardwarové taktování stabilně, ale i takzvaný benchmarking. A rád uvidíme v naší komunitě další nové tváře, které tento koníček nadchne.

A jinak pro tebe návody se stabilním provozem:
https://pctuning.tyden.cz/hardware/procesory-pameti/26006-navod-jak-vyzdimat-maximum-z-amd-trinity-na-desce-asus
https://pctuning.tyden.cz/navody/upravy-pretaktovani/24870-navod-jak-pretaktovat-a-naladit-vas-ivy-bridge
https://pctuning.tyden.cz/hardware/procesory-pameti/24240-dodatek-k-clanku-o-taktovani-amd-bulldozer
https://pctuning.tyden.cz/hardware/zakladni-desky/22799-vyzkouseno-amd-fx-na-starsi-cipove-sade-jede-to
https://pctuning.tyden.cz/navody/upravy-pretaktovani/26842-navod-extremni-taktovani-s-dusikem-pro-zacatecniky
https://pctuning.tyden.cz/navody/upravy-pretaktovani/15870-jak-na-pretaktovani-athlon-ii-a-phenom-ii-pro-am3


Vše potřebné tu je, teď už se dělá na OC návodu pro Haswell.
22.10.2013 14:47:11   213.151.84.xxx 140
michalos napsal:
...podívej se jakej jsem OC king, kam až jsem to vyhnal na vzduchu/vodě,LN2 (že to není 100% stable ho nezajímá, hlavně že má velká čísílka)...Možná za to může moje alergie, ale tak to bylo, je a bude

Sorry, to není pro normální použití/lidi.

Autora nesleduju, takže nevím komu fandí a je mi to jedno. Nicméně odkdy se max. overclocking dělá 100% stable ? Myslím, že je ten článek tady proto aby bylo vidět, co se dá s nějakým výrobkem udělat. Spíš mi to od tebe přijde jako závist, že to není článek o tobě a tvých výkonech, tak to aspoň popliveš.
22.10.2013 15:48:50   37.48.34.xxx 70
Varimathras napsal:
michalos napsal:
...podívej se jakej jsem OC king, kam až jsem to vyhnal na vzduchu/vodě,LN2 (že to není 100% stable ho nezajímá, hlavně že má velká čísílka)...Možná za to může moje alergie, ale tak to bylo, je a bude

Sorry, to není pro normální použití/lidi.

Autora nesleduju, takže nevím komu fandí a je mi to jedno. Nicméně odkdy se max. overclocking dělá 100% stable ? Myslím, že je ten článek tady proto aby bylo vidět, co se dá s nějakým výrobkem udělat. Spíš mi to od tebe přijde jako závist, že to není článek o tobě a tvých výkonech, tak to aspoň popliveš.


přesně tak, tady to nebylo o stabilitě (stabilitu jsem však přidal u FX-9590 v předposlední kapitole jako bonus), ale o benchmarkování a maximech
22.10.2013 17:05:24   83.240.16.xxx 10
Doberý den, mám takový zvláštní problém.
Mám FX 8350 na GA-990FXA-UD3 (nějaká 2 revize). No a mám problém s měření teploty - V biose to ukazuje relativně rozumné teploty okolo 34°C v idle, ale ve Windows kolem 13-16°C v idle, a to prakticky v každém hardware monitoru co znám (vč. CoreTemp).
Chtěl jsme se zeptat, jak mám přistupovat k tomu měření teplot, jestli to při zátěži ukazuje dobře, nebo jestli je teplotní čidlo úprně v řiti?

Na chlazení používám Corsair H50 s push-pull ventilátory a kdysi jem ho přetaktoval na 5 GHz na všech jádrech, s napětím 1,5V, ale když to měření teplot takle blbne, nechtěl jsem ho moc péct...
Jinak co se týče té kvality jader, tak je to přesně jak píšete, nejhůř je na tom 6. a 5., ty většinou končí první.
22.10.2013 17:23:18   83.240.16.xxx 21
Jo a ještě jedna věc mě napadla, u toho přetaktování je vždycky zřejmě vyplé turbo...
Dá se ten systém Turbo Core nějak nastavit? Když to zapnu, tak bezohledu na takty to jede ve svém reřimu 4100 MHz a nic jiného ho nezajímá.
23.10.2013 08:39:19   37.48.34.xxx 10
Ty teploty v Coretemp jsou právě mimo realitu. V idle občas úplné nesmysly, v loadu toúdajně odpovídá udávaným teplotám a přičíst +15C. Takže klidová teplota dle BIOS čidla na desce je přibližně reálná. V Coretemp se tedy držet v zátěži do 60-70 C (každý FX je jinak teplotně háklivý).
S tím turbem takto přesně netuším, protože v Asus BIOSu je možnost nastavit turbo manuálně na nějakou hodnotu násobiče. Je lepší vypnout i APM. Druhá možnost je nechat nastavení násobičů na auto nastavení a zadat BCLK (FSB) manuálně na nějakou vyšší hodnotu (230-240). A pochopitelně i upravit offset napětí pro tak vysoké frekvence.
23.10.2013 16:09:25   83.240.16.xxx 11
Ano, i u Gigabitu je ta možnost nastavit base takt a takt turbo. Obšem když je turbo zapnuté, pak z nepochopitelného důvodu procesor ignoruje veškeré nastavení a jede si na vlastní základní frekvenci 4100MHz. Jediný program, kde beží podle nastavení bios je prime 95, což je divné...
23.10.2013 16:17:10   83.240.16.xxx 10
vyšší FSB bych klidně nastavil, ale asi mám špatné paměti nebo to prostě neumím s nastavováním časování...
23.10.2013 21:37:49   89.102.28.xxx 10
ono stačí snížit děličku. Vlastně vždy v BIOSu vidíš vedle aktuální takt procesoru, ncore, HT a pamětí a přes děličky to řídíš a udržuješ kolem nominálních hodnot. Tedy např u 1600 MHz je držet někde mezi 1550-1650. To většina pamětí zvládne i bez zásahu do časování a napětí.
23.10.2013 21:40:48   89.102.28.xxx 11
zvirek napsal:
Michal Šimonek napsal:
Co je PCtuning? Slovo lze vyjádřit mnoha názory a myšlenkami a všechny budou správné. "Tunění" PC neznamená jen vizuální úpravy a nebo hardwarové taktování stabilně, ale i takzvaný benchmarking. A rád uvidíme v naší komunitě další nové tváře, které tento koníček nadchne.

Vše potřebné tu je, teď už se dělá na OC návodu pro Haswell.


Ještě mi mezi nimi schází návod k taktování nonK i5/i7 procesorů, nešlo by doplnit prosím ?


kdybxch nějaký měl...Mám jen Kčkový. Můžu se o tom krátce zmínit v návodu na Haswell, měl jsem zapůjčený procvesor a něco k tomu bylo zde:
https://pctuning.tyden.cz/hardware/zakladni-desky/27205-asus-maximus-vi-hero-spicka-na-poli-desek-z87?start=16 a pak hned následující kapitole
22.10.2013 17:33:17   88.102.74.xxx 22
..je jak dlouho CPU vydrží běžet v tomhle stavu. Asi sem to přehlédnul, ale jakých teplot to dosahuje?

Jinak clock vs performance je fakt hodně mizerná. Přetočené 6-jádro od Intelu tomu uteče o "několik procesorů".
22.10.2013 19:47:49   83.240.16.xxx 90
a začne cenovkou...
22.10.2013 22:02:56   46.13.44.xxx 11
No a odkdy je cena problem? Je to v poradku, ty nejrychlejsi jsou nejdrazsi a naopak. Kazdy si vybere. Kdyby amd melo rychlejsi cpu, urcite by si za tu exkluzivitu taky nechalo rado zaplatit. A ze by to sakra potrebovali.
23.10.2013 16:13:14   83.240.16.xxx 30
Souhlasím. Stále je cena 4000 Kč za procesor obecně známý jako ekvivalent I5-3570 celkově o něčem jiném než procesory I7.
Nevychvaluju teď ani jednu stranu, pouze konstatuji fakt jako vy - I7 by FX procesou uteklo ve většině testů výkonem, ale i cenou.
22.10.2013 22:07:46   46.13.44.xxx 30
Hele, ja mel 2600k na 5 ghz v provozu 2,5 roku nekolik hodin denne. Hral sem aktivne wow (4-5 raidu tydne, progress x hodin) mimo to hraju vsechny hry co me bavi a kdyz nehraju, pc bezi stejne na stahovani. Casto hraju a zaroven poustim hd filmy nebo serialy jeste na tv. Rekl bych ze zatez tedy vyssi a naprosto v pohode. Nemuzu mluvit za amd, ale intel to takhle dava. Dnes bezi 2600k uz dalsi rok u kamarada stale na 5 ghz s napetim tesne pod 1,5V a bez problemu. Ja uz rok na 2700k vesele tu samou zatez 5 ghz a umi jeste vic, jsem uz ale limitovan 3 roky starym corsair h100 all in one chladicem, uz nechladi jako driv. S lepsim chlazenim bych fungoval takto urcite stabilne 5,1-5,2 ghz. Takze, pokud mate teploty v poradku, nebojte se a vytriskejte z vaseho cpu co nejvic. Vykonu neni nikdy dost!
22.10.2013 22:55:14   88.102.74.xxx 31
Což o to, že to Intel dává právě vím. Moje CPU je taky dost daleko od základní frekvence už od doby kdy sem si ho koupil. (i7 930 - mám validované na 4,6 GHz plus nějaké drobné, se vzduchovým chladičem). Nicméně pochopitelně trvale to nedrtím tímhle způsobem, stejně to nepotřebuju.

Co ale nevím je jak to vydrží tohle AMD. Protože sem taktoval vše co mi přišlo pod ruku a i přes dost kvalitní chlazení už mi dva AMD procesory odešly do kytek (ne úplně, moje stará 5000+ BE ještě s lehkým ožehnutím jede podtaktovaná v HTPC).

Jinak kámošovi se povedlo takhle poslat jednu X4ku do kytek definitivně (ani boot). A to přestože máme oba PC dost solidně chlazené (teploty nikdy přes 85°C).

Takže právě proto mě zajímá jestli to tyhle nové vydrží.

Můj přístup k taktování je vytřískat z toho maximum (pokud možno bez zničení) a pak to provozovat na nějakém slušném OC po zbytek existence. Prostě takové praktické taktování, nic víc.
23.10.2013 01:51:39   194.228.20.xxx 50
Též se přidávám k těm pozitivně hodnotící tento článek, aspoň je vidět, jak to s těmi AMD FX procesory je, čeho lze dosáhnout při OC a hlavně jak, jelikož poslední dobou 90% tématu CPU je o Intelech a jeho posledních generacích tak je fajn taky hodit světlo na AMD, když ty jejich poslední CPU nejsou tak špatný.
23.10.2013 08:44:18   37.48.34.xxx 20
vůbec to takto nelze proovnávat. V diskuzích najdete i mnoho témat ohledně degradací čipů Sandy Bridge, Ivy Bridge. Proč? Většinou se vše odvíjí od teplot. Každý procesor snese při OC jiné teploty. To co snese Ivy Bridge zdaleka nesnese Phenom II, který je na teploty velmi háhklivý (ačkoliv je to obtížné, udržet v OC na něm do 55C!). POkud se váš procesor vyloženě nepeče, pak vydrží. I proto je dobré PC třeba pravidelně čistit (stlačený vzduch) a jendou za rok až dva obměnit i teplovodiviu pastu.
23.10.2013 15:53:58   195.113.82.xxx 10
Michal Šimonek napsal:
Co je PCtuning? Slovo lze vyjádřit mnoha názory a myšlenkami a všechny budou správné. "Tunění" PC neznamená jen vizuální úpravy a nebo hardwarové taktování stabilně, ale i takzvaný benchmarking. A rád uvidíme v naší komunitě další nové tváře, které tento koníček nadchne.

Vše potřebné tu je, teď už se dělá na OC návodu pro Haswell.


Ještě mi mezi nimi schází návod k taktování nonK i5/i7 procesorů, nešlo by doplnit prosím ?
24.10.2013 19:37:39   82.100.5.xxx 10
Hovorim si, ze preco sa stale tolko u AMD riesi ta vec okolo napajania ? ? ? Ano 220W u FX-9590 je hodne, ale keby tam vyrobcovia na tie dosky v snahe co najviac na tom zarobit necpali stare analogove napajanie, pripadne v lepsom pripade digitalne obvody s "iba" lowRDS mosfetmi ale radsej pouzivali nieco novsie trebars nove digitalne kontrolery od IR u ktorych je vo vsetkych recenziach vidiet, ze ich ucinnost je niekde inde a teda dokazu dodat daleko vyssi prud pri mensom odpadnom teple, tak by v tom nebol ziaden problem.

Dalsia vec, nechapem AMD - to uz si inziniery v AMD nevedia poriadne skalibrovat meranie teploty jadier/termistory, ze to snad u vsetkych ich procesorov ukazuje h*vadiny?
5.12.2013 15:15:32   88.81.93.xxx 01
hovadiny ukazuje, ale konretne vischera ma 95°C blok, pri kterem pc zamrzne.. me to pri zamrznuti ukazuje 80, (spatny vodni blok) takze opravdu je to tech zhruba + 15°C

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

73 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 35.7Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.