Hlavní stránka Hardware Procesory, paměti Návod: jak vyždímat maximum z AMD Trinity na desce Asus
Návod: jak vyždímat maximum z AMD Trinity na desce Asus
autor: Michal Šimonek , publikováno 8.1.2013
Návod: jak vyždímat maximum z AMD Trinity na desce Asus

AMD Trinity vyšlo teprve před nedávnem a už nyní víme, že bude stěžejní platformou i po celý příští rok. Půjčili jsme si proto desku Asus F2A85-V Pro, osadili ji procesorem A10-5800K a zkusili, co dokáže. V dnešním článku tak najdete nejen návod pro odladění Trinity na maximální výkon, ale i kratší recenzi velmi povedené desky.


Návod: jak vyždímat maximum z AMD Trinity na desce Asus

Dnes jsme se zabývali v rozsáhlém článku taktováním procesoru Trinity a rovnou jsme otestovali poslední FM2 desku z celé série předchozích článků. S FM2 se budeme nejspíš setkávat i celý rok 2013 a možná se objeví později další zajímavé modely, co by stály za zrecenzování. Celá série FM2 je určena méně majetným a nebo zcela běžným uživatelům PC. Takový počítač pro celou domácnost, který slouží ke všem běžným úkonům, jako je prohlížení a editace fotografií, sledování a úprava multimedií, občasné hraní atd. Kompaktní rozměry základních desek této FM2 řady jsou zcela jistě plusem, oko však je možné přihmouřit u čipsetu A85x. A právě i dnešní deska patří právem k vrcholu nabídky A85x čipsetu.

F2A85-V Pro je ATX deska s dobře rozmístěnými sloty PCI a PCIe v dostatečném množství. Deska disponuje modernizací v podobě funkčních tlačítek a přepínačů. Namátkově osvědčené Mem OK a nebo nově Directkey (obdobu má ještě MSI) a nebo BIOS flashback. Uživatelsky přívětivé jsou zahnuté SATA konektory ve velkém počtu, vhodně zvolený USB 3.0 konektor pro přední vývod a bohatě provedený zadní panel s výstupy. Zde je možno využít USB 3.0 boostu a nebo dokonce protokolu UASP. Dostatečně silné digitální napájení pro APU spolu s 8-pin konektorem znamenalo předzvěst dobrého přetaktování. To se také potvrdilo v praxi. U AMD se tu setkáváme také s digitálním okruhem i pro paměti. Mírnou modernizací prošel i software, který nyní nabízí modernizovanou kontrolu větráčků, užitečnou aplikaci pro správu a komunikaci s high-tech zařízeními v bytě a už známý tweakovací software. Pokud vezmeme tyto aspekty v potaz, máme tu velmi dobře navrženou desku po všech stránkách. Až na dvě drobnosti...

Negativem je z mého pohledu absence post displeje, konkurence jej nabízí na podobně stavěném modelu desky. Detekovat možné problémy je bez post displeje složitější. Pro někoho může být druhou stinnou stránkou mírně vyšší cena, naštěstí se jedná o zhruba 100 Kč, což pro jednoho není mnoho, pro jiného však to může být důvodem k výběru jiné desky i na úkor mnohých pozitiv navíc.

Návod: jak vyždímat maximum z AMD Trinity na desce Asus

Graf ceny produktu Asus F2A85-V PRO poskytuje server Heureka.cz

Deska vysluhuje bronzové ohodnocení za celkově kvalitní návrh a zajímavé funkce spjaté převážně s Win8 a vynikající overlockerské možnosti jak na straně procesoru, tak grafického jádra v něm.

Návod: jak vyždímat maximum z AMD Trinity na desce Asus

Za zapůjčení základní desky patří poděkování společnosti Asus

Návod: jak vyždímat maximum z AMD Trinity na desce Asus

Za zapůjčení SSD disku potom děkuji společnosti Kingston HyperX

Návod: jak vyždímat maximum z AMD Trinity na desce Asus

 



Tagy: F2A85  v pro  asus  deska  motherboard  trinity  apu  amd  procesor  kingston  recenze  test  návod  taktování  oc  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
8.1.2013 04:42:19   78.45.165.xxx 3030
Přesně desky tohoto typu nedávaj na této platformě vůbec smysl. Je to low-end platforma na které je tato deska naprosto mimo.

Vypadá to cool dokud si člověk nepočítá cenu vs výkon vs provozní vlastnosti. Cena této desky + A10-5800K + pamětí co daj tuto frekvenci + nutnost exta chladiče na CPU. VS Cena cheap B75-based 1155 desky, I3-3220, cheapest paměti possible + dedikované grafika za zbytek peněz = mnohem lepší herní výkon, a i citelně menší spotřeba v loadu za stejnou cenu. Bohužel je to naprosto nevýhodná věc, i z ohledu případněho upgrade.
8.1.2013 07:03:19   93.99.208.xxx 912
Procesorový výkon A10-5800 bude jinde než u i3, ale v zásadě souhlasim. Několikrát jsem se ze zvědavosti snažil na téhle platformě něco vymyslet a pokaždý jsem narazil. Drahé základní desky pro lowend hraní, smysluplná integrovaná grafika až v nejvyšších procesorech, v tom konci i spotřeba v klidu a zátěži. Z kupování drahých základních desek už jsem tak nějak vyrostl nebo není důvod taktovat. A vždycky ten cenový a výkonový rozdíl totálně zazdila lowendová (ale dostačující) grafika řady HD 67xx nebo 77xx.
Ani do kanclu to není dobrý, protože tam nikdo 3D nepotřebuje a vystačí si s Intel HD.
8.1.2013 07:24:33   212.5.197.xxx 70
Citace:
smysluplná integrovaná grafika až v nejvyšších procesorech, v tom konci i spotřeba v klidu a zátěži.
Ani do kanclu to není dobrý, protože tam nikdo 3D nepotřebuje a vystačí si s Intel HD.

To je ta nevyhoda integracie a myslenia vyrobcov. Intel je na tom podobne. Vykonnejsie integrovane grafiky len do vykonnejsich CPU. U vykonnejsich CPU si clovek kupuje externu alebo ak nepotrebuje graficky vykon ale len procesorovy vykon, tak by stacila uplne najslabsia ale bohuzial kombinacia vykonne CPU a slaba integrovana grafika nieje.
Bohuzial vyrobcovia si to zjednodusuju a vyrabaju jeden produkt pre vsetky segmenty. Osobne by som privital desktop CPU, kde by nebola grafika (nemyslim tym len deaktivovana). Popripade namiesto nej vecsiu cache pamet, nejake to jadro navyse alebo ine vychytavky (integrovana grafika zabera celkom slusnu cast CPU).
Som za integraciu(pci-e linky, radic RAM,..., je dobra vec) ale tu grafiku nemuseli az tak "integrovat".

U AMD sa este daju kupit CPU bez grafiky ale dokedy. AMD ma buhial nevyhodu v technologickej zaostalosti a v slabsom vybere zakladnych dosiek.
8.1.2013 07:39:21   91.237.168.xxx 125
"Procesorový výkon A10-5800 bude jinde než u i3" testov bolo vela, je to +- gambrinus... Neviem ci si to myslel ironicky ale nieje to tak ako pises... http://www.anandtech.com/show/6347/amd-a10-5800k-a8-5600k-review-trinity-on-the-desktop-part-2/4
8.1.2013 09:55:22   93.99.208.xxx 42
Ok, beru zpět. AMD 5800 je o něco výkonnější než i3, ale asi o tolik, jako je jejich rozdíl ceny. + u AMD je v tom, že má nepochybně rychlejší iGPU pro hraní. I nedávný test ukázal, že iGPU v 5800 jde použít ve FullHD ve starších hrách. Nemohu ale soudit, jak v novějších, řekněme "moderních". Mám pouze osobní zkušenost s A8-3850, kde Deus EX HR byl hratelný do rozlišení 1366*768, ale už se slušným input lagem, ale stále snesitelným, to samé u Skyrimu.
Dále beru zpět i cenu základních desek. Poslední dobou už sleduju jenom microATX a miniITX. Desky pro FM2 už se dají pořídit taky od nějakých 11-12 stovek.
Teď už je tu jen jedna otázka. Bude dojem z hraní lepší na A10-5800 s iGPU, nebo na Celeronu na 2,6Ghz s HD 7750... ? Cenově tuším dost srovnatelné.
8.1.2013 11:12:45   91.237.168.xxx 32
Ta otazka na zaver je velmi dobra a odpoved je jednoducha, pre hranie urcite bude ta kombinacia s HD7750 vyhodnejsia...
8.1.2013 13:59:11   212.4.138.xxx 11
pokud proti A10-5800 postavite i3 + treba 7750, budte ferovi.

takze si srovnejte AMD 750k + 7750 vs Intel i3 + 7750

pak vam to vyjde cenove jinak ;-)
8.1.2013 14:03:44   178.40.124.xxx 23
Tu ide o nieco ine. Jasne, ze nejaky cenovy rozdiel pri kombinacii i3 a dedikovana karta bude, ale zaroven bude taky, ze sa oplati vzhladom nato, co kombinacii i3 a dedikovana uzivatelovi prinesie ako v CPU tak v grafickom vykone.

A samozrejme ako "vyhodu dobuducna" mozes vnimat lahky a mozny upgrade na vyssie rady ako Intel core CPU tak aj moznost vymeny grafickej karty.

Pri najvyssom modely APU 5800K zatial moznost upgrade za nieco "silnejsie" nie je a ak bude tak upgrade bude otazny vzhladom na realny narast vykonu (napr. za oznameny 6800K) nehovoriac o tom, ze dokupovat dedikovanu k APU je sice mozne, ale straca to realny prakticky vyznam.
8.1.2013 20:52:03   78.45.0.xxx 60
vubec si me nepochopil a ti ostatni take ne.

Me jde oto ze porovnavat A10-5800K vs I3 + dedikovana grafika je blbost, protoze kdzy uz chci pouzit dedikovanou grafiku tak proc kupovat za cca 3000 A10 a nekoupit radeji 750k (ten stejny cpu s dedikovanou grafikou) za cca 1800?

Kdyz postavim ve hrach A10 vs i3, myslim ze A10 vyhraje.

Kdyz postavim ve hrach Athlon 750k +7750 vs I3 +7750 bude AMD reseni levnejsi.

A10 ma proti i3 vyhodu v grafickem vykonu kdyz nemuzu pouzit dedikovanou grafiku (typicky mini-ITX kde neni misto nebo dostatecne chlazeni)

A 750k je zajimava cenou pri pouziti dedikovane grafiky.

neustale porovnani A10 vs i3 + dedikovana grafika ma smysl jako porovnavat dualsoketovou sestavu se dvema ctirjadrovymi AMD cpu proti jednosoketovemu osmijadru od Intelu pod windows 7 home a diviit se ze je intel otolik vykonejsi a ceniove vhodnejsi.
10.1.2013 11:54:36   93.99.208.xxx 00
Nejsem si jistý na koho odpovídáte. Já proti sobě v závěru textu postavil A10 s iGPU a G550+HD7750. Cena +- identická.
8.1.2013 07:43:00   85.248.149.xxx 80
aj tak nic neusetris, kazdy hw ktory kupis za urcitu dobu ti strati tak na hodnote ze su to aj tak vyhodene prachy proste fanusik amd si to kupi, fanusik intelu si kupi intel. a je.
8.1.2013 15:13:38   80.251.245.xxx 40
souhlas. Místo toho aby se na této platformně objevilo více "vymazlených" mini-itx a microATX desek s lepší výbavou (wi-fi, mSATA apod), tak se na svět vyrojila hromada těchto rádoby OC modelů na platformně, která stejně k nějakému OC není dělaná.
8.1.2013 07:17:18   212.5.212.xxx 132
AMD Trinity , bola ta najlepsia volba do LOW END domacich pocitacov, predavali sa ako teple rozky. Super vykon v hrach za par supov. Proste i3 do domaceho poacitaca a HD grafika INTEL to nejde spolu. i3 tak do kanclu. No ja neviem ked som si zratal cenu i3 a AMD + vykon - vyslo mi lepsie AMD
8.1.2013 07:48:21   91.237.168.xxx 50
"AMD Trinity , bola ta najlepsia volba do LOW END domacich pocitacov" kedy to bolo, pred zlacnenim alebo po zlacneni? preco bola? uz nieje? prečo už nieje? Momentalne najlepsia lowend volba od AMD je FM2-X4-740 + HD6670-7770 ak nepocitam starinu X4-965 ktora sa dobre predava...
8.1.2013 07:54:54   212.5.212.xxx 00
kapa napsal:
"AMD Trinity , bola ta najlepsia volba do LOW END domacich pocitacov" kedy to bolo, pred zlacnenim alebo po zlacneni? preco bola? uz nieje? prečo už nieje? Momentalne najlepsia lowend volba od AMD je FM2-X4-740 + HD6670-7770 ak nepocitam starinu X4-965 ktora sa dobre predava...


myslel som vianoce
8.1.2013 09:15:27   94.113.77.xxx 213
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
8.1.2013 09:28:30   94.113.77.xxx 211
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
8.1.2013 10:34:40   95.80.229.xxx 64
Díky za ten test se dvěma jádry na jeden modul versus 2 jádra na dva moduly.

Ukazuje se že navzdory povídačkám o důležitosti silné FPU je zrovna ve hrách rozdíl naprosto minimální ve srovnání s výsledky syntetických benchmarků (které jsou lépe optimalizovány pro Intel)

Také to ukazuje to, že moderní hry jsou více než na "výkonu" x87 závislé na výkonu INTg.
8.1.2013 12:44:32   90.181.67.xxx 11
3dMark05 je nanic, pro výsledky v dx9.0c(maximum winXP) má smysl 3dMark06
8.1.2013 15:53:55   37.61.166.xxx 60
Prečo sú v článku také obrovské grafy? na ntb na celú obrazovku a pritom sú tam tri stĺpce...
9.1.2013 18:27:19   217.31.34.xxx 01
nakoľko sa venujem tiež skladaniu, plne s tebou súhlasím. Tiež sa snažím skombinovať výkon AMD, no vždy mi osobne príde lepšie akékoľvek dvojjadro od INTELu a s grafikou okolo 77xx, pretože klienti nakoniec i tak povedia, že sa chcú v budúcnosti hrať náročnejšie hry. Cena Intel + grafika je vyššia ako APU od AMD.

A10-5800k sa absolútne nehodí do PC do kancelárii-predražené. Lacnejšie dvoj jadro áno, ale do kanclu radšej INTEL.

A10 asi jedine do PC, ktoré sú max do rozlíšenia 1680*1024, pri vypnutom AA sú prekvapivo výkonné a čudovali by ste sa, že mnohí klienti majú ešte stále monitory len okolo 1280*1024 a AMD berú a výkon tohto čipu prekvapivo naozaj v tomto rozlíšení stačí a ja 1680.

Mňa hneva však nutnosť tichšieho a výkonnejšieho chladiča a cena dosiek, ktorá sú predražené a lacnejšie potrebujú airflow skrine, aby sa neprehrievali.
Cena ram...klasické DDR3 1600 okolo 42 Eur, no AMD potrebuje vždy väčšie frekvenciu pre viac FPS a cena ram narastá 45-58 Eur za 8GB kit 2100 alebo 2400 MHz je prípustná a v tomto nevidím problém.
Mnohé hry prekvapivo neroztočia frekvenciu procesora na 4.2 GHz ani 4 jadrá naplno,takže taktovanie, ktoré som skúšal som už zavrhol a CPU netaktujem a taktujem len grafické jadro.

osobne AMD nezavrhujem a idem svokrovi poskladať a urobím merania a zverením niekedy na fóre pctuning riadne len herné testy.

Potreboval by som poradiť aký zdroj by klientom stačil, tu by sa dalo ušetriť pár eur, ja dávam pre istotu vždy 450 Wat (viac vetrákov, počet HDD a v budúcnosti silnejšia grafika). V minulosti som si overil, že 300 a 350 watové zdroje mi odchádzali aj na kancelárskych mašinách.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

38 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 19Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.