Hlavní stránka Hardware Procesory, paměti AMD Llano – kompletní rozbor architektury 1/2
AMD Llano – kompletní rozbor architektury 1/2
autor: Z. Obermaier , publikováno 30.6.2011
AMD Llano – kompletní rozbor architektury 1/2

V těchto chvílích končí NDA a my vám konečně můžeme ukázat, jaký výkon má horká novinka od AMD. Téměř po půl roce od uvedení prvních APU platformy Brazos přichází výkonnější řešení pro desktopy. Se svými čtyřmi jádry a výkonnou grafickou částí se chce postavit konkurenčním procesorům Core i3-2000. Jaká je praxe?


AMD Llano – kompletní rozbor architektury 1/2

Nejprve si připomeňme teoretické pozadí heterogenního systému: Když hovoříme o Fusion, jde nám v první řadě o "fúzi" výpočetní síly CPU a GPU jež se bez našeho vědomí o náročné úlohy podělí. To je hlavní myšlenka heterogenního systému, protože pokud tato funkce nefunguje, jde stále jen o CPU a GPU vedle sebe i když jsou na jednom kousku křemíku. A jelikož řešení kdy jsou vedle sebe CPU a GPU je na trhu moře, nás zajímá hlavně povýšení výkonu obou právě ve Fusion. Neděláme si iluze, že se jako mávnutím kouzelného proutku, najednou všichni vývojáři pustí do optimalizace svých aplikací pro tento způsob zpracování, alespoň někde to ale fungovat už může. Časem to snad bude jen lepší a lepší. Například akcelerace skrze CUDA je dnes funkční v desítkách aplikací všeho druhu, APP (ATi Stream) je zde stále v hodně velké menšině a nevýhodně. Na podporu výpočetních funkcí v aplikacích skrze GPU se podívejte třeba zde. Nic z toho ale není skutečný Fusion, k zapojení GPU nedochází automaticky, ale jen v podporovaných aplikacích a se správným driverem.

Jako první oblast, kde je možné vyzkoušet spolupráci CPU a GPU je samozřejmě přehrávání náročných médií. Jak už víme, grafické jádro uvnitř APU umí díky UVD3 obvodu akcelerovat některé hlavní video formáty, i tak ale na některá videa stačit nemusí a ke slovu přijde pomoc v podobě Stream procesorů grafické ho jádra. To jsem vyzkoušeli jako první. Zde musím upozornit, že samotná procesorová část je dostatečně výkonná pro všechny HD videa a GPU vlastně není potřeba. I když to zní logicky, není to tak jednoznačné. Abych zjistil, zdali je přehrávání videí výhodnější na CPU nebo GPU, změřil jsem během přehrávání spotřebu. A to jsem docela koukal, jak se nám situace vyjasnila. No pokračujte dále, vše se dozvíte. K přehrávání pomocí GPU jsem použil program PowerDVD 11.

AMD Llano – kompletní rozbor architektury 1/2

Nejprve vám musím představit prográmek System Monitor jež si můžete stáhnout z webu AMD a v něm sledovat vytížení vašeho systému. Tento program vám přehledně ukáže v reálném čase, vytížení jader CPU i GPU. K dlouhodobému sledování vytížení obou částí pak slouží graf v horní části. Dole pak můžete sledovat využití paměti RAM. Vše lze také logovat do souboru tlačítkem nahoře. Tento program je pro nás skvělým pomocníkem, ukáže nám jak a co bylo během přehrávání videa nebo jiné činnosti vytížené. Zde ale musím AMD pokárat, častokrát se mi stalo, že i když GPU očividně pracovalo a SP procesory odváděly svou práci při převodu videa, ukazatel vytížení GPU v této aplikaci ukazoval nulové vytížení GPU, což je špatně.

AMD Llano – kompletní rozbor architektury 1/2

První srovnání nabízí přehrávání videa v VC-1 a rozlišení 1920x1080, jde o jedno z nejnáročnějších HD videí vůbec - Samsung Oceanic Demo. Nalevo vidíte průběh při přehrávání skrze CPU, všechna jádra jsou vytížena na polovinu, průměrně 37 procent. Napravo je akcelerované přehrávání skrze UVD. Zátěž procesoru se snížila na 5 procent, vše přehrává grafické jádro. Zde ale ale pozitiva končí, video bylo trhané a nebylo plynulé. 600 MHz pro GPU na něj zkrátka nestačí. Musel jsem jádro přetaktovat. Pokud jde o spotřebu, při přehrávání pouze procesorem, byla spotřeba celého počítače 82 W. Pokud jsem aktivoval přehrávání přes GPU, klesla na 61 W. GPU je tedy výhodnější.

AMD Llano – kompletní rozbor architektury 1/2

Abych dosáhl plynulého přehrávání výše zmíněného náročného videa, bylo nutné GPU přetaktovat na 850 MHz. Nižší frekvence znamenaly trhané a neplynulé video. K tomuto přetaktování jsem nemusel zvyšovat napětí, tedy spotřeba zůstala shodná s netaktovaným jádrem - během přehrávání 61 W.

AMD Llano – kompletní rozbor architektury 1/2

Druhý testovací soubor je neméně náročný, jde o jeden z nejnáročnějších Blu-Ray pirátských přepisů filmu Avatar, já použil jenom sample z tohoto release jež má celý 50GB. Video je kódováno v x264 a má rozlišení 1920x1080. Nalevo vidíte, že procesor si s videem poradil bez potíží při zatížení 30 procent. Přehrávání přes GPU znamenalo pokles zátěže na 9 procent, video bylo stále plynulé. Zde vše fungovalo příkladně, spotřeba během přehrávání CPU byla 78 W přes GPU 57 W.

AMD Llano – kompletní rozbor architektury 1/2

Další testovací soubor je velice náročné 3D video ve formátu VC-1 a rozlišení 1440x576. Tento typ videa zřejmě UVD čip nebo ovladače nerozeznaly a akcelerace nefunguje. Nalevo, při přehrávání skrze CPU i napravo přes GPU, je zátěž CPU stejná. Také aktivita GPU je minimální. Zátěž procesoru je ale malá, a k přehrávání podobných souborů vám musí stačit právě CPU.

AMD Llano – kompletní rozbor architektury 1/2

Další video je trailer nějakého filmu v kodeku H264 a rozlišení 1440x800. S tímto videem si bez potíží poradily i dvě procesorová jádra čipu. Zátěž procesoru byla na solidních 15 procent. V přehrávači PowerDVD 11 kde je podpora pro dekódování skrze GPU, ale klesla procesorová zátěž na 5 procent. Zde si opět bez potíží poradil s přehráváním jak CPU, tak i GPU. Spotřeba během testu byla 70 W pro CPU a 55 W pro GPU.

AMD Llano – kompletní rozbor architektury 1/2

Poslední testované video je kódováno v XVID a má rozlišení 1280x720. Zde se opakuje už jednou zaznamenaná situace, UVD obvody toto video nedekódují. Zátěž procesoru zůstala v obou případech stejná - kolem 20 procent. Jak vidíme, má novinka ještě v dekódování HD videí problémy a je nutné počkat na novější ovladače nebo opravu této chyby. Nic tragického to není, procesor na všechna vide stačí sám, ovšem za cenu vyšší spotřeby.

DXVA a test přehrávání

AMD Llano – kompletní rozbor architektury 1/2

Zkusil jsem dvě nejnáročnější videa přehrát pod Windows ve známém přehrávači pomocí DXVA akcelerace. Použil jsem poslední verzi Media Player Classic Home Cinema. Nejprve se ale podívejme na obrázek, jaké formáty vlastně jádro Radeonu HD 6550D zvládá v utilitě DXVA Checker. Ideálně by měly být všechny řádky plné, jak ale vidíme, dva formáty akcelerovat nepůjdou. Podívejme se, jak jsem dopadl v obou případech:

AMD Llano – kompletní rozbor architektury 1/2

Nejnáročnější video z podmořského světa DXVA akceleraci nepodporuje, což ale není překvapení. Stejný problém mělo i první APU rodiny Zacate. Zde se musíte spokojit s prací procesoru.

AMD Llano – kompletní rozbor architektury 1/2

Druhé nejnáročnější video z filmu Avatar už funguje jak má, zde je plná podpora DXVA přehrávání a video také běželo plynule bez potíží.

AMD Llano – kompletní rozbor architektury 1/2

Jako další důkaz, že nejnáročnější video nelze v MPH přehrát pomocí DXVA a grafického jádra, je screen z aplikace monitor. I když se sice GPU pokouší zapojit, nedaří se. Vše přehrává CPU jež je v tuto chvíli zatížené u všech jader zhruba na polovinu.

Flash

S videem si CPU a GPU v procesoru AMD A8-3850 poradilo až na několik výjimek celkem dobře. Pokud nejde GPU, procesor stále stačí i na nejnáročnější videa. Tam kde akcelerace přes GPU skutečně funguje, jste odměněni také i nižší spotřebou počítače. Tedy má akcelerace skrze GPU smysl. Druhým "prubířským" kamenem pak bude akcelerace Flash, na nějž ve vysokém rozlišení jádra pomalejších CPU většinou nestačí ani zdaleka. No podívejme se, jak jsem s Flashem dopadl.

AMD Llano – kompletní rozbor architektury 1/2

Nejprve jsem vyzkoušel na YouTube video v rozlišení 720p, jednalo se o jakýsi trailer. Zde přehrával obsah výhradně procesor, zátěž byla ale minimální. Vše bylo plynulé a bez problémů. pak následoval test videa s rozlišením 1080p, při němž se už více zapojilo GPU což dokládá průběh druhého obrázku. I tady bylo vše naprosto plynulé a bez potíží. Akcelerace skrze GPU je funkční.

Shrnutí

Shrnutí akcelerace médií je tedy nasnadě. Systém přehrál všechna videa plynule a bez potíží, někde to zvládl procesor a jinde zase GPU. Akcelerace skrze UVD je výhodnější, spotřeba je v tu chvíli minimálně o 20 W nižší než při stejném videu a přehrávání přes CPU. Někde ale podpora pro dekódování skrze GPU chybí, nejnáročnější video nebylo plynulé (až po přetaktování GPU na 850 MHz) a někde nefungovalo dekódování vůbec. Zdali časem tuto skutečnost vylepší ovladače uvidíme. Velký problém to ale není, kde není podpora GPU zvládne vše CPU. Také Flash je akcelerován solidně, zde není žádná potíž.



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
45 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 20.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.