Kolik jader CPU potřebujete - 35 her prověřeno |
autor: Z. Obermaier , publikováno 21.9.2009 |
Kolik jader procesoru dokáží využít hry je jedna z nejčastějších otázek kolem herních počítačů vůbec. Mnoho let se traduje zažité dogma, že hry jsou většinou jedno-vláknové aplikace, a stačí pro ně dvoujádrový procesor. Je to stále pravda, nebo se již moderní tituly posunuli nějak dál? V pětatřiceti hrách jsme to pro vás otestovali...
Pevně doufám, že jste se v záplavě obrázků neztratili a jste připraveni na závěrečné shrnutí. Pokud jde o otázku, zdali stále stačí dvoujádrový procesor pro hraní her, tak je z výsledků odpověď zřejmá - pro většinu her ano. Téměř všechny starší tituly, ale také významná část těch nejnovějších, si stále vystačí s výkonem dvou jader CPU. I když je vidět určitý posun k používání více než jednoho/dvou jader procesoru, stále je to ještě málo na změnu pohledu na věc.
Závěrečné skóre hovoří jasnou řečí, potřeba více jader v CPU než dvě byla zaznamenána ve dvanácti hrách, proti tomu si s dvoujádrem vystačí dvacet tři her. Méně náročné tituly tedy vítězí se stoprocentní převahou. I přesto je ale dvanáct her, využívající více než dvě jádra celkem úspěch, čekal jsem méně.
Pro herní počítač vám tedy bude rychlé dvoujádro stačit, vzhledem k novým hrám a věcem příštím, bych ale stejně doporučil tříjádrový procesor a vyšší. Phenomy II X3 stojí dnes doslova pakatel, a nové Athlony II X4 ještě méně. I přesto jak náš test dopadl, budu i nadále doporučovat do herních PC, čtyřjádrové procesory. Dvě další jádra si kromě her své uplatnění najdou, a rezerva ve výkonu se vždy hodí. Vždyť čtyřjádra nikdy nebyla tak levná, proč tedy při upgradu neutratit peníze rovnou za čtyřjádro.
V polovině roku 2009, těsně před příchodem nové generace DX11 grafických karet, je tedy situace víceméně stejná jako několik let zpět. Uvidíme zdali se nyní s příchodem Windows 7, DirectX 11 a DirectX Compute něco změní a my se dočkáme i více her podporující více než dvě jádra v CPU. To zjistíme za rok u obdobného testu.
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
Jako je pěkný, že hra dává na 4jádru 180fps a na dvoujádru 150fps a člověk by mohl nabít dojmu, že 4jádro je lepší, ale jakmile se hra dostane k hranici hratelnosti +- 30fps, pak je 99,9% na grafice a 4jádro není vůbec potřeba, jen to žere proud.
Minule se Obr vyjádřil v tom smyslu, že je 4jádro dobré jen tam, kde je CF nebo SLI a jinak není potřeba. Prostě to tak bylo je a dlouho ještě bude. Grafický výkon by musel ještě o dost narůst, aby se změnil poměr zatížení CPU/VGA, možná 5870 už bude mít výkon na změnu, ale se současnýma singl grafikama je 4jádro nepotřebné.
Jako pokud bych kupoval PC pro sebe (nepotřebuji ho), koupil bych si 4core Xeon, ale čistě na hry pořád ještě 2jádra stačí. Příklad: Pokud by si měl 20k na herní PC a ty by si kupoval core i7+desku+RAM a já C2D+desku+RAM zbude mi víc na VGA a v grafickém výkonu tě podělám a to vždycky = i když bude vyčleněno 15k, 30k, 40k zkrátka nejhlavnější je grafika a to je fakt.
2. "Rozumne 2 jadro" tak na 3,6 - 4 Ghz - ne kazdej taktuje, a na zakladni frekvenci (treba 2,66) bude vetsi rozdil mezi vykonem 2 a 4 jadra (u GTA 4 rozdil mezi 2 a 4 CPU bezicim na 4GHz prakticky zanika, ukrmi to i vysoko takotovane 2 jadro, pokud nemate zrovna quadSLI)
3. S tou spotrebou to nejni tak hrozne, moderni CPU povypinaj / podtaktuji nepouzivana jadra. Pentium D 820 i Q6600 mi ve Win XP zrala vic nez i7 920 ve Windows 7 pri beznem provozu.
2) C2D E8400 má na základní frekvenci 3GHz ne 2,66 a už ty 3GHz jsou skoro dostačující
3) spotřeba http://www.nejmenovany web.cz/pc-a-komponenty/procesory-a-pameti/intel-core-i7-920-940-revoluce-v-ramci-evoluce-vykon-testy-7.html rozdíl v zátěži 100W, ne dík
Zkrátka to neukecáš
Testujeme hry a OS s tím nemá nic společneho
2) 3 Ghz a 4 Ghz na C2D je sakra rozdíl. S tím, že na 85 % her stačí 3 Ghz 2 jadro se dá souhlasit i dnes.
3. testy spotřeby jsou asi hodně přibližné, co web to jiné hodnoty (test je i na SVHW, EXHW, PCT, DDW, TOMSHW... a pokaždé je to +- 20W jinak.) A opět a řesil jsem spotřebu v klidu, tj. chvíle kdy se použijí "šetřivé" funkce. To pro zátež samozdřejmě neplatí.
jeste doeditnu, mirny OT: hrajem to s bratrem ve dvou proti dvema AI, a jelikoz AI dost massuje jednotky a na limitu 1000 jednotek je za chvilku, tak to zpomaleni pocitim cca po hodce hrani (C2D 6MB @3,6 ghz). Ty atomovky to prave desne urychlej, pac smetou celou zakladnu i se stovkama jednotek, jak to bouchne tak se to uplne znatelne zrychli-v ty chvili si prave clovek uvedomi, ze komp nestihal pocitat
Tam, kde neni vyuzito na 100% ani jedno jadro, je jasne, ze test je zcela k nicemu, protoze je limitem GPU, tudiz testovaci nastaveni nevhodne. Bohuzel ani snizeni detailu/rozliseni nemusi vzdy znamenat dostatecne vypovidajici presun zateze na CPU, protoze s vypnutim nekterych efektu klesa i potreba D3D/OGL state changes a tim i zatez CPU.
Tam, kde je zatizeno 1 jadro na max a zbytek vubec nebo minimalne, nemusi take zdaleka znamenat, ze tomu tak bude vzdy. Az prijde na lamani chleba (AI, fyzika), muzou se dalsi jadra setsakramentsky hodit. Takovy test je ale predmetem rozsahlych experimentu vyvojaru kazde dane hry a opravdu nelze hrat 2 minuty jeden a tentyz usek a cokoli z nej usuzovat.
I v takovem pripade je vykon GPU sice stale stejny, ale muze se zefektivnit spoluprace CPU/GPU, zvlaste pak multiGPU reseni.
Zase ale bude zalezet, jak se k tomu postavi vyvojari, multicore jsou tu uz pekne dlouho a stale je drtiva vetsina aplikaci jednovlaknova, coz je smutne.
http://www.tomshardware.com/reviews/multi-core-cpu,2280.html
odporucam precitat cely.
Keby radsej dotestujete hry co ste netestovali v tomto clanku:
https://pctuning.tyden.cz/hardware/graficke-karty/12581-vliv_cpu_na_herni_vykon_12-jedno_gpu?start=1
To co ste tu "namerali" je IMHO v podstate uplne o nicom a sam ste to dokonca dokazali v tom teste, na ktory som posielal link. Zo skusenosti napr. s hrou TDU viem, ze to, ci hra podla systemu vyuziva 100% CPU este nic neznamena. Mam E8200 a TDU podla systemu vyuziva 100% CPU (teda obe jadra a podla Vasej metodiky, je dvojjadro pre tu hru nepouzitelne) no lenze, kvoli problemom s cukanim hry a nekvalitnym zvukom som hladal riesenie na internete a zistil, ze odporucaju hru priradit len na jedno jadro!!! Tak som to vyskusal a co myslite ze sa stalo? Hra bezala bez problemov a problem vyrieseny...
No ale ako som napisal, sam ste si zbytocnost tohoto "testu" dokazali tym uz zmienovanim testom co ste robili. Podla neho by som "trosku" pozmenil tu pravu stranu tabulky a to sice takto:
- 4 hry (Arma 2, Flight Simulator X, Mirrors Edge, Resident Evil 5) z tohto testu sa tam nenachadzaju, takze ich nejde hodnotit
- 6 hier (Brothers in Arms, Dead Space, Fallout 3, Mass Effect, Tomb Raider Underworld, Left 4 Dead
) ma prakticky rovnake FPS s Core 2 Duo a Core 2 Quad a pri vacsine z nich sam v tom teste pisete, ze dvojjadro uplne postacuje! Pri jednej hre boli malinke rozdieli, ale to tiez pri nizkom rozliseni a aj tak v oblasti vysokych FPS
- 2 hry (GTA 4 a Unreal Tournament 3) potvrdili vyssie FPS s Core 2 Quad, ale pri GTA 4 neboli rozdieli az tak vysoke a to hlavne pri vyssom rozliseni, no a Unreal Tournament 3 nema asi moc zmysel komentovat, ano rozdiely su tam, ale v akych FPS...
Ako zaujimavost by som este uviedol, ze v Half Life 2 Episode Two aj napriek vasim vyjadreniam v tomto teste, ze je to jednovlaknova aplikacia, dosahovala v tom vasom predchadzajucom teste vyssie FPS na Core 2 Quad, ano tiez sa to hybe vo vysokych FPS, ale rozdiel tam je, je to asi podobna situacia ako s UT 3
Tak zaver si z toho spravi asi kazdy sam, no este by som dodal, ze stvor-jadrovy CPU ma zmysle pri pouziti viac GPU, alebo mozno s novymi DX11 kartami, takze ked ste uz chceli tento test robit, mohli ste si pockat na prichod aspon grafik od ATI a doplnit ten Vas predchadzajuci test, ktory mal na rozdiel od tohto, zmysel
- 4 hry (Arma 2, Flight Simulator X, Mirrors Edge, Resident Evil 5) z tohto testu sa tam nenachadzaju, takze ich nejde hodnotit
- 6 hier (Brothers in Arms, Dead Space, Fallout 3, Mass Effect, Tomb Raider Underworld, Left 4 Dead
) ma prakticky rovnake FPS s Core 2 Duo a Core 2 Quad a pri vacsine z nich sam v tom teste pisete, ze dvojjadro uplne postacuje! Pri jednej hre boli malinke rozdieli, ale to tiez pri nizkom rozliseni a aj tak v oblasti velmi vysokych FPS
- 2 hry (GTA 4 a Unreal Tournament 3) potvrdili vyssie FPS s Core 2 Quad, ale pri GTA 4 neboli rozdieli az tak vysoke a to hlavne pri vyssom rozliseni, no a Unreal Tournament 3 nema asi moc zmysel komentovat, ano rozdiely su tam, ale v akych FPS...
Tak zaver si z toho spravi asi kazdy sam, no este by som dodal, ze stvor-jadrovy CPU ma zmysle pri pouziti viac GPU, alebo mozno s novymi DX11 kartami, takze ked ste uz chceli tento test robit, mohli ste si pockat na prichod aspon grafik od ATI a doplnit ten Vas predchadzajuci test, ktory mal na rozdiel od tohto, zmysel
Napriklad je lepsie 4x51% vytazenie ako 2x100.
Bože jak si někdo může dovolit psát pod hry Left4Dead či UT3 doporučení 3-4 jádrových CPU!!!
NA CO??? Ty hry běží na 100FPS i na pomalým 2-jádru. Všem těm hrám tady plně dostačuje průměrný C2D E8400 na 3GHz, ani není nutný to taktovat. Chtěl bych vidět, kdo dokáže obhájit naprosto zbytečný a bezpředmětný nárůst spotřeby o 100W při zatížení 2 nebo 4aka8mi jádra...nevím jak vy, ale já si nehraju na to, abych jen tak zbůhdarma snižoval zatížení jader CPU, proč bych to dělal? když hraju hodinku dvě nějakou hru, jádra sou zatížený, nic jinýho mě nezajímá, nezajímá mě os, žádný služby na pozadí, až to vypnu, je to fuk, takt CPU se sníží a zatížení obou jader klesne na skoro 0, kde je ta potřeba 4-jádra která ospravedlní zbytečnej nárůst spotřeby?
GTA není omluva-jen zmršená konverze.
Nastaveni vše na max
WoW hraji stabilne tisice hracu z čech a slovenska a urcite by podobne informace uvitali.
"V herních kapitolách uvidíte průběhy bez zapnutého Hyper-Threadingu, žádná hra neuměla využít osm jader a takhle jsme to zpřehlednili."
To, že hry nevyužili víc než 4 jádra, může být ovlivněno tim, že pouze nevyužijou Hyper-Threading, nemyslíte?! Zkoušeli jste fyzické 8mi jádro, nebo 6ti jádro? Neříkám, že Hyper-Threading je na prd, to ne a neříkám, že díky Hyper-Threadingu to nejelo na víc než 4 jádra, ale chtělo by to test fyzických jader, aby bylo 100% jasno ;) Ale ten jasnej závěr, když to neni ověřené je neprofesionální. Jinak povedená recenze ;)