Hlavní stránka Hardware Procesory, paměti AMD Phenom II X4 955 BE - Král AMD procesorů
AMD Phenom II X4 955 BE - Král AMD procesorů
autor: Z. Obermaier , publikováno 30.4.2009
AMD Phenom II X4 955 BE - Král AMD procesorů

AMD uvádní na trh nejvýkonnější procesor ve své historii. Podaří konečně dohnat i ta nejvýkonnější čtyřjádra architektury Core 2? Půjde novější revize taktovat lépe než předchozí X4 940? Na všechny tyto otázky se dnes pokusíme odpovědět. Jako malý bonus jsme také zkusili taktovat CPU pod kapalným dusíkem a výsledek je opravdu pěkný.


AMD Phenom II X4 955 BE - Král AMD procesorů

Vlastnosti a přetaktování

Nejvyšší model Phenom II X4 955 je bezkonkurenčně nejlepší procesor od AMD, který se kdy dostal na trh. Podpora DDR3 je skvělá a umožňuje provozovat moduly na extrémních taktech a časování. Nastavení 22-7-7-7-1T při čtveřici modulů a frekvenci 1600 MHz je naprostá bomba. Také propustnost pamětí není již problémem, a hranici 10 000 MB/s jsem překonal, což je proti prvním 45nm Phenomům II pokrok. Patice AM3 sice přináší jen malý výkonový nárůst, ovšem významně se projevila nižší spotřeba a CnQ 3.0. Spotřeba sestavy v klidu kolem 100W je perfektní. Přetaktování je solidní, ovšem nenadchne. Na stabilních 3,7 GHz (1,45V) jsem se dostal už s Phenomem II X4 940, a je vidět, že tady končí většina 45nm Phenomů. Nárůst o 500-600 MHz není špatný, ovšem možností Core 2 Quad čipů nedosahuje. Také škálování výkonu s frekvencí je slabší, a taktování nepřináší nijak výrazný nárůst výkonu.

Výkon

V tuto chvíli je ve střední vyšší třídě dobojováno. Phenom II X4 955 je výkonově plně srovnatelný s procesorem Core 2 Quad Q9650, který jediný mu ještě může konkurovat cenou. Na nejvyšší model Core 2 Quad QX9770 mu sice pár procent výkonu chybí, ovšem tento čip Intelu stojí třikrát tolik. Obě platformy Core 2 Quad i Phenom II X4 jsou plně srovnatelné a stejně výkonné. Na Core i7 sice Phenomy II X4 stále nestačí, ovšem záleží na aplikaci a využití počítače.

Názor

Mnozí vidí v nové platformě AM3 problém, v potřebě pořídit si novou desku a paměti. Já v tom vidím naopak výhodu. Pamatuji si, jakoby to bylo včera, když AMD přecházeli na DDR2. To bylo povyku, a stejně dnes všichni DDR2 používají. S přechodem na DDR3 to bude stejné, 8 GB rychlých pamětí stojí 4000 Kč, což není žádná závratná částka, za 8 GB kvalitních DDR2 zaplatíte jen o pár set méně. Když kupovat nový Phenom II X4 945 nebo 955, myslím si, že jedině do AM3 patice s rychlými DDR3. Pár procent výkonu navíc se hodí a vy budete moci tuto platformu a její možnosti na maximum (včetně nižší spotřeby). Pokud máte starší AM2+ desku, pořiďte si zlevněné Phenomy II X4 920 nebo 940, poslouží vám nejlépe, za Phenom II X4 955 by to bylo plýtvání penězi a potenciálem procesoru.

Na úplný závěr ještě upoutávka na příští test procesorů. Za týden se podíváme na "zoubek" nejnovějšímu přírůstku do řady dvoujádrových Athlonů X2 (základ je Phenom s vypnutými dvěma jádry) - Athlon X2 7850 Black Edition, který za 2000 Kč nabízí hodně zajímavý výkon. Proti němu postavíme také nejlevnější dvoujádro Intelu, a prozkoumáme výkon i v nejnižším segmentu trhů procesorů.

Výhody a nevýhody

  • Výkon srovnatelný s Core 2 Quad Q9650
  • AM3 patice s možností použít DDR3-1600
  • Nízké provozní teploty
  • Skvělá spotřeba v zátěži i v klidu
  • Zajímavé možnosti přetaktování
  • Použití na stávajících deskách AM2+
  • Odemčený násobič
  • Utility AOD 3.0 a profily s BEMP
  • Cena 6300 Kč s DPH
  • Procesory Core 2 Quad jsou stále na stejné frekvenci výkonnější
  • Procesory Core 2 Quad jdou stejně dobře (možná i krapet lépe) taktovat
  • Vyšší cena nové AM3 platformy
  • Malý výkonový přínos DDR3 proti DDR2

Základní desky, grafiky do testu zapůjčili: Gigabyte CZ a Asus Computer CZ.

AMD Phenom II X4 955 BE - Král AMD procesorů

Procesory do testu zapůjčili: TS Bohemia, Alzasoft

AMD Phenom II X4 955 BE - Král AMD procesorů

AMD Phenom II X4 955 BE - Král AMD procesorů



Tagy: AMD  Phenom II X4 955 BE  procesor  ctyrjadro  Dragon 2  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
30.4.2009 03:43:33   88.102.74.xxx 28
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
30.4.2009 05:04:48   80.188.56.xxx 20
moje 940 běží stále na 3,7 (víc to prostě nejde) při 1,5 V a projde i OCCT při teplotě 67 st. Co je ovšem katasrofa ... při plném zatížení má samotná bedna spotřebu 420W
1.5.2009 17:28:44   62.245.101.xxx 00
ti žere nějak nadmíru dost....CO tam všechno máš?
7.5.2009 17:24:43   80.188.56.xxx 00
3 disky, 5 větráků a přetaktovanou 260
30.4.2009 05:46:48   213.81.223.xxx 10
mne môj X3 720BE, spraví OCCT na 3,8GHz pri 1,425 V. A teplota v záťaži max. 52°C. Mám na ňom EKL Alpenfőhn Brocken.
30.4.2009 06:14:45   93.91.50.xxx 30
nad stránkou s kalkulací poměrů cena/výkon a výpočty komponent smekám a to ještě s hlubokou úklonou. přesně TOHLE je to nejpřínosnější na celém článku.
30.4.2009 07:36:22   83.240.99.xxx 10
Jen taková drobnost - ještě lepší by to bylo, kdyby i poměr cena/výkon byl přepočítán pro celou platformu, ať je to všechno hezky vizualizované.
30.4.2009 08:23:16   217.77.165.xxx 00
To je dobry napad, udelam to a po obede doplnim do clanku
30.4.2009 07:09:00   85.248.47.xxx 21
V poslednej modelovej zostave s Phenom2 940 a DDR2 mate dosku s podporou DDR3. pekna hlupost a aj zbitocne predrazena doska. pre DDR2 su lacnejsie
30.4.2009 08:22:45   217.77.165.xxx 22
to neni pravda, deska je bez "T" v nazvu, jde tedy o jinou, je to chyba popisu na webu prodejce ... deska kterou jsem vybral je AM2+ a DDR2, popis ale neni smerodatny, spise nazev desky. Take staci trochu premyslet a nepsat ihned koniny, pokud by to byla deska s DDR3, tak do ni Phenom II X4 940 vubec nepujde ..
30.4.2009 09:11:35   195.47.26.xxx 00
Sněrodatný je název, který je OK. Cena již bohužel ne. Deska bez "T" je v alfě nedostupná. Ve vzorových sestavách asi šlo právě o porovnání cen ne?
30.4.2009 10:01:29   81.90.168.xxx 00
správně, tato deska je zatím nedostupná ale jinou v této kmbinaci čipsetu nemají, tedy jsem ji vybral a dal cenu AM3 modelu, od kterého se mnoho lišit nebude. Stejně s PII X4 955, jehož cenu jsem vzal z CZC, v Alfě ho nemají.
30.4.2009 19:39:06   62.168.125.xxx 10
toto je hlupost napr:
ASUS M4A78 E - 90,90 € / 2 738,45 Sk
ASUS M4A78T E - 99,50 € / 2 997,54 Sk
rozdiel smiesnych 250Sk. Smiesnych hlavne z dovodu ze AM3 je prakticky nova patica ktora tu bude este nejaky ten rocik na rozdiel od AM2. Do nej si za 2 roky kupis novy procak s kludom, ale DDR2 pamate za 2-3roky(ked budes chciet viac ramky) budu tak "sialene" drahe ze dnesnych 250sk je fakt smiesnych. Je to cista prax. Ja ked som menil s939 za AM2 tak som 1GB DDR predal za tu istu cenu ako som si na druhy den kupil nove 2GB DDR2. Ak chces narazat na cenu DDR3 tak je to podobne ako s tou doskou:
A-DATA DDR2 2x2GB 1066+ MHz - 45,30 € / 1 364,71 Sk
A-DATA DDR3 2x2GB 1333+ MHz - 54,20 € / 1 632,83 Sk
rozdiel je cca300Sk. Dokopy je cenovy rozdiel na platforme smiesnych 600korun a slovo smiesnych by som 3x podciarkol.
30.4.2009 13:05:40   194.228.18.xxx 01
to je ovšem AM2+ a to už je zas rozdíl PII budou podporovány pro oba sockety. Až přijde Bulldozer, rozhodně to není AM3...to bude větší socket a úplně nový, takže AM2+/AM3 tu budou stále současně.
30.4.2009 15:50:42   62.168.125.xxx 10
nemam to nicim podlozene, ale nemyslim ze AM2+ a AM3 budu mat dlhe spolocne nazivanie. Zda sa mi to ako hovadina na ktoru nevidim dovod.
...samozrejme som vravel od AM2+. Mam cipovu sadu 790FX+SB600 cize Phenom positive
30.4.2009 19:01:14   88.208.93.xxx 10
Podle roadmap mají mít všechny CPU pro AM3 řadič i pro DDR2...Tedy proč by AMD s radostí neprodala i nové CPU i majitelům AM2+ desek.Tedy spíše to vypadá tak že AM3 a AM2+ nechá existovat vedle sebe.
30.4.2009 19:38:30   62.168.125.xxx 00
zaujimave...
vdaka, zas som mudrejsi
30.4.2009 07:07:11   93.91.50.xxx 10

však o tom taky OBR píše hned v odstavci pod... možná by to chtělo prvně dočíst a pak psát ;)
30.4.2009 07:10:34   85.248.47.xxx 21
Pise ako napchat DDR2 do dosky s DDR3? fijha
30.4.2009 07:30:01   93.91.50.xxx 20
mě přijde že mluvím do zdi. píše jasně:

Citace:
Pokud bychom se spokojili se základní AM2+ platformou, vybral jsem desku Gigabyte MA790FX-UD5P (dobrá alternativa je i Asus M4A7. Všechny desky s čipsetem RD790 FX + SB 750 jsou ale dražší a začínají kolem 4000 Kč. Sestava s 4 GB A-Data DDR2-1066 MHz a Phenomem II X4 940, nás přijde na 10 330 Kč s DPH. S 8 GB paměti to bude 11 780 Kč. Zde můžeme kombinovat další procesory, včetně AM3 modelů. Cena se potom může radikálně měnit nahoru i dolů.
30.4.2009 08:56:24   195.47.26.xxx 01
Bohužel, deska gigabyte MA790FX-UD5P vypadá v alfě, odkud čerpal autor takto:
http://www.alfacomp.cz/php/product.php?eid=105H4508M097000NTR
Nyní je nedostupná a ne za stejnou cenu jako gigabyte MA790FXT-UD5P. Takže pozor na náraz do té zdi!
30.4.2009 08:57:11   93.91.50.xxx 10
no tak se vybere podobná deska, to snad na věci nic nemění ne?
30.4.2009 09:17:40   195.47.26.xxx 01
Řekl bych, že se změní ta cena ne? Pokud porovnám například AM2+ gigabyte MA790X-UD4 a AM3 MA790XT-UD4P je rozdíl cca 600Kč. Předpokládám, že u FX modelů bude rozdíl podobný, ne-li větší.
30.4.2009 09:14:46   93.91.50.xxx 00
no jasně, cena se určitě pohne. ale řekl bych že v celkové ceně MB+CPU+RAM se to ztratí.
30.4.2009 09:29:43   195.47.26.xxx 00
Ano, je to cca 5%. Ale dostali bychom se třeba na baťovských 9699,- a to vypadá udčitě líp než 10300 ne?
30.4.2009 10:02:27   81.90.168.xxx 00
odpověděl jsi si sám, cena desky bez T a s T je stejná ... tedy nemá cenu toto vůbec řešit.
30.4.2009 09:00:58   194.228.18.xxx 10
A co chipset AMD790X ???Defakto nenabízí o mnoho méně než 790FX, ovšem cca o 1000-1500Kč levněji.(jen cross tu funguje jako 2x8 a ne 2x16 jako u FX, ostatní je skoro stejné.
Ale výrobní série taky dělá svoje...955 by měla být vyladěnější a škálovat s nižším napětím více nahoru. Např Chew získal dobrou výrobní sérii a měl prime stabilní s air chlazením těsně nad 4GHz (zkusím tu sérii taky sehnat, když ale nebude, holt sáhnu po té co bude).
30.4.2009 10:05:44   81.90.168.xxx 11
čipset 790X je špatný, dělá se jen se starým SB a kvalita desek s ním je žalostná, viz. milionkrát reklamovaná deska Gigabyte 790X-DS
30.4.2009 11:35:16   194.228.18.xxx 00
hm..já mám 790x s sb750, tak nevím...(mrkni na nové ma790x-UD4 a 790Xt-UD4P
[urlhttp://www.alfacomp.cz/php/product.php?eid=10514008M000000MT5][/url]
I v manuálu co mám je SB750, takže není důvod těmto novým nevěřit, uvidíme, až ji otestuju...
30.4.2009 09:11:25   85.207.119.xxx 10
Nevim k jakemu datu je udavana cena pehnomu ale na CZC ho maj za 6,3K takze by celkem stalo za to aktualizovat graf pomeru cena/vykon
30.4.2009 09:43:43   88.102.1.xxx 00
JJ, i v Alfe byla cena upravena a maj ho ted za 6200. Tech 7100 byl nejakej ulet. Cenovy srovnani i tabulku cena/vykon by to chtelo rozhodne upravit. Jinak moc peknej test, podrobny srovnani DDR2 a DDR3, 64bit testy, taktovani s dusikem jako tresinka na dortu... parada. Chybi mi tam snad jen par hernich testu na ukazku, treba na porovnani vykonu s DDR2 a DDR3 ve hrach by bylo zajimavy
30.4.2009 10:04:55   81.90.168.xxx 00
máte pravdu, ale test vznikal před pár dny, tedy byla cena PII X4 955 ještě přes 7000Kč, kdybych měl po každé slevě měnit článek, tak se zblázním ... ale dopíšu to tam alespoň slovy.
30.4.2009 12:01:16   83.240.99.xxx 00
Určitě ne po každé slevě, ale ceny by měly být platné ke dni vydání článku.
Pokud se změní mezi napsáním a vydáním, tak se to potom holt musí (má, mělo by se) upravit.
30.4.2009 12:33:10   147.229.212.xxx 00
nadherna recenzia,grafy,pomer cien zostav.... dakujem
30.4.2009 14:13:41   194.108.64.xxx 03
Chodival sem se tu aspon zasmat, ale tohle uz je moc... Vykon procesu neovlivni nejak extra hry? Od kdy? Ve hrach prave vede tento procik na cele care, ale holt autor asi podporuje Intel tak proc davat vysledky kde je na tom AMD hur, ze? Na vypocetni vykon dostane na prdel to jo, ale AMD se specializuje ted hravne na hracsky trh jako nikdy a podle toho je videt i vykon procesoru. Takze kombnace AMD/ATI ve stejne cenove realaci jako Intel/nVidia ve hrach na tom bude ted uz vzdy lepe...
30.4.2009 17:44:55   157.27.140.xxx 30
na toto téma tady byl velký test procesorů (z názvu si pamatuji, jen že tohle bylo ve třetí části toho testu).
A výsledek byl jednoznačný - od C2D nahoru se výsledky buď nelišily vůbec, nebo byly daleko nad hranicí plynulosti. Každopádně ani v jediném z dvaceti testů bys nevylepšil zážitek z hraní výměnou C2D ani za Phenom II, ani za Core i7.
Vśechny tady uvedené procesory jsou v každém případě nad úrovní výše zmíněného C2D, takže si žádným z nich nevylepšíš zážitek z hraní - buď budou fps dostatečně vysoko nebo bude brzdou k vyšším fps grafika.
30.4.2009 15:33:43   81.90.168.xxx 03
Tohle je nejvtipnejsi komentar za poslednich nekolik tydnu, nejdriv se uc, pak cti a pak nam sem prijd vykriknout takovou hloupost, tohle je hodne tak 12-ti leteho decka, ktere absolutne nevi jaka je realita na trhu a jak vse funguje.

Ja totiz tady vidim, ze i Intel na 2,6GHz si dava k snidani i Phenom II na 3 GHz

https://pctuning.tyden.cz/vliv_cpu_na_herni_vykon_33-herni_vykon_procesoru/shrnuti-vykonu
30.4.2009 23:19:18   62.245.101.xxx 00
Nedovolím si neupozornit na nové WR Phenomů II, z dnešního dne.
více v PCtuningu fóru
http://pctforum.tyden.cz/viewtopic.php?f=1&t=133023&p=7805561#p7805561
1.5.2009 10:33:44   85.135.127.xxx 06
Citace:
AMD Phenom II X4 955 BE - Král AMD procesorů


Mezi slepými jednooký králem...
10.5.2009 22:24:56   86.63.202.xxx 00
Omlouvám se, nějak jsem to nepochopil s těma paměťma. Pokud vim tak Phenomy II podporujou oficiálně pouze DDR3 na frekvenci 1333MHz nebo se pletu?
21.5.2009 21:06:11   86.49.58.xxx 11
blonďa napsal:
3 disky, 5 větráků a přetaktovanou 260


Desce davam rok, maximalne dva
8.2.2010 21:35:22   89.103.7.xxx 11
Měl sem ho asi metr a vitahl sem z něj 3800 mhz na vzduchu a 4400 na vodě vší prošel a to sem měl desku G-AM_790X-U4.Zvládá skvěle viseké zvišení FSB.Ale i to ostatní.Teď sem si pořídil Gigabyte 790XTA-UD4 790X AM3, a 965-C3 a vůbec nejsem nadšenej nová revize na vzduchu 3800 a žere (vol)buď ta deskanebo blbej kousekKamoš donese vodu a novou UD5 Tak skusime potrapit, ale od 955 že míň topí nebo něco jiného tak si myslím že ta 955 za 3450.je super kup v čem je potřeba silnější.i7 video tak o pár minut dřív ale o kolik 1-5min, stejnak novější programy mají možnost třeba CUDA na rychlejší práci.
13.3.2011 20:59:49   94.112.24.xxx 00
tak jako v tom pripade sem asi chytl velice dobry kousek

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1508557

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

95 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 41.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.