Hlavní stránka Hardware Notebooky, telefony, tablety Jak se epapír přestal bát o svou existenci a objevil nová využití
Jak se epapír přestal bát o svou existenci a objevil nová využití
autor: Michal Rybka , publikováno 30.5.2014
Jak se epapír přestal bát o svou existenci a objevil nová využití

Všichni ten graf známe – „peak čteček“, který dosáhl vrcholu v roce 2011 a od té doby jejich prodeje začínají povážlivě klesat. Epapírové čtečky utrpěly těžkou nakládačku od tabletů a v podstatě se z ní už nevzpamatovaly. Možná přišla chvíle na to oprostit se od spojení čteček a epapíru a přijít se zcela novým využitím!


Epapír není vhodný pro časopisy, protože většina obrázků na něm bude vypadat děsně. Barevný časopis bude vždy vypadat lépe na špičkovém IPS displeji a to se pravděpodobně nezmění ani u další generace barevného epapíru. Ten je naopak ideální pro nápisy a zobrazení všelijakých informací na panelech různorodých tvarů. Spíše než hon za co nejvyšší kvalitou zobrazení, kterou stejně nad moderními displeji nemůže epapír vyhrát, by se vývojáři možná měli soustředit na to, aby byl epapír opravdu levný a bylo jím možné osadit každé zařízení, kde to dává alespoň nějaký smysl.

Jak se epapír přestal bát o svou existenci a objevil nová využití

Vzpomínám si na představy jídelních lístků, do kterých se nahraje dnešní menu a nebo ohebných a přeložitelných novin, do kterých si nahrajete tisk na cestu do práce. Zatím stále podupáváme kolem „jakoby tabletového“ formátu čteček, ale je jasné, že to je čím dál tím menší trh. Řada zákazníků si epapírové čtečky oblíbila a výrobci stále mohou tahat „králíky z klobouku“, například jejich cena by mohla jít ještě níže, Amazon by mohl nabídnout čtečku zdarma k předplatnému, anebo vymyslet podobný masivně subvencovaný model. Jenomže je stále více jasné, že tablety jsou univerzálnější a čtečky s tím nic neudělají.

Jak se epapír přestal bát o svou existenci a objevil nová využití

Takže možná přišla chvíle vykašlat se na souboj s tablety a hledat pro epapír nové formy využití. Yota Phone ukazuje, že to je možné a také jak na to jít. Ukazuje, že jsou zcela nové třídy využití, které zatím nikoho nenapadly, jako jsou meteostanice, panely zobrazující feedy a nebo povrchy, které lze podle vkusu a nálady přebarvovat, „tetovat“ či animovat. Zvláště animovaná grafika otevírá zcela nové světy pro umění a pro design, pro vytvoření objektů, které budou mít uživatelsky upravitelnou grafiku povrchů. Přiznávám, že zrovna tohle použití mi přišlo poněkud nesmyslné, jenomže ono to vypadá dobře. Vypadá to vážně dobře!

Za zapůjčení YotaPhone děkujeme e-shopu Alza.cz

Jak se epapír přestal bát o svou existenci a objevil nová využití



Tagy: eink  YotaPhone  android  telefony  čtečky  ereader  epapír  


 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
30.5.2014 17:01:11   88.100.243.xxx 11110
Neumím si představit jiný důvod, proč by měl autor být schopný napsat sérii velmi slušných úvah na všemožná témata, v nichž se občas (možná aniž by si to sám uvědomoval), sem tam otře o svou vlastní obsesi.. posedlost tablety a ideou, že tuhle nahradí vysoce výkonné stolní počítače, jinde ultrabooky a tadyhle zase e-inkové čtečky. Bez ohledu na to, že zbytek úvahy je nakonec vcelku smysluplný a nemám důvod jej výrazně rozporovat, neodpustí si přiblblý úvod ve kterém se opět objevuje tendence lehce stranit hrajícím krájecím prkýnkům na úkor čemukoliv, ač je realita opačná. A proč tablety předrostly v prodejích čtečky? Tak třeba proto, že není důvod koupit co rok či dva novou, protože stará má poloviční výkon a na "nové knížky už nestačí". Tyto relativně jednodušší zařízení se taky méně kazí, ač je jistě stejně jednoduché je rozsednout, samy od sebe čtečky chcípají tak nějak méně a pro e-ink je relativně obtížné uhnat baterii k dýchavičné smrti nemožnosti opětovného nabití. A poslední věc, lidí čtoucích "klasickou" (rozuměj prostě knihu, nikoliv post na FB, blog kámošky, nebo článek na blesk.cz) je méně, než těch, co se víc vyžijí v obsahu závorky o řádek výše. Nicméně si nedokáži kohokoliv ze čtenářů představit, jak přesedlává ze čtečky na tablet, protože tento umí video... to je vpravde dementní argument, mnohem víc než barvy a video ocením, že nemusím dobíjet zařízení patnáctkrát v průběhu čtení Taiko od Eidži Jošikawy.
1.6.2014 14:19:27   87.158.153.xxx 110
Chcel som sem napisat to iste, ale sa mi nechcelo, takze dik - neurobil by som to lepsie. ;-) A inak samozrejme stale vlastnim (a pouzivam) starucke Kindle 3, ci kolko. B novom Harry Poterovi sice musim trochu znizit detaily a vypnut AA, ale inak da sa, takze s upgradom este chvilu pockam. ;-)
2.6.2014 18:00:50   89.177.231.xxx 113
Na jednu stranu chápu výtky k placatým zařízením všeho druhu, cloudové obsesi a technické mánii autora, na druhou se ho tak trohu musím zastat, ikdyž s ním v mnoha věcech nesouhlasím.

Mít kompaktní 6" phablet s 4000mAh baterií, OTG USB, který bude x64 kompatibilní, poběží na tom Windows a tedy kromě webu, mailu a telefonování i Cad, Office a vše ostatní jako na notebooku a když budu doma nebo v práci, tak ho píchnu do dokovací stanice, ke které bude připojený pořádný monitor, klávesnice, myš a případně flaska nebo dokonce externí grafika, tak opravdu zajásám. WiFi, mobilní data a firémní síť přes VPN beru jako samozřejmost. Mít ještě druhý stavový e-ink display na zadním krytu, použitelný na cestách jako čtečka s MP3, tak už to ani nemůže být lepší. Nejhorší na tom je to, že tohle všechno by technicky šlo už dnes s nějakým ULV Core i3 s Thunderboltem vyrobit a nestálo by to v základu víc 16 tisíc, jen to nikdo nenabízí. Asi proto, že by pak nikomu nemohli vnutit jednoúčelový 10" tablet, smartphone, čtečku, notebook, přehravač, herní konzoli a kvantum nesmyslných obalů, batohů a pouzder
30.5.2014 17:37:11   82.113.54.xxx 266
Fakt? Nevím o tom, že by na trhu bylo něco s podsvíceným epapírem. Nasvícený ano, ale to je zase odražené světlo, takže žádné smetené legendy. Jinak mám jak tablet, tak dvě čtečky a neumím si představit, že bych měl knížku číst na tabletu, nejsem masochista.
30.5.2014 17:56:12   87.236.197.xxx 83
Kindle Paperwhite
30.5.2014 18:00:26   87.236.197.xxx 513
pravda..je to nasvicene, ale ....vysledek stejny
31.5.2014 10:49:59   94.113.220.xxx 88
Jj, každopádně ta legenda je nesmysl. Stačí použít mozek, proč by mělo oku vadit, a jak by to vůbec mělo poznat, jestli jde světlo odrazem, nebo ne.
Velké pozitivum čteček s epapírem pro oči je především v matné úpravě oproti zrcadlovým tabletům.
30.5.2014 21:35:15   195.113.82.xxx 2166
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
30.5.2014 22:44:24   88.101.237.xxx 362
Tátovi je pár let přes 50 a když viděl můj Kindle 5, bylo rozhodnuto, že bude mít svoji čtečku. Četl rád, ale papírová kniha mu přišla svými rozměry nepraktická. Kindle používá velice často, čte knihu za knihou a k papíru už by se prý vracet nechtěl, výhody převažují.
31.5.2014 11:54:49   93.181.69.xxx 242
Čtečky bych nepovažoval za okrajovou technologii, ale spíše za technologii zaměřenou na užší skupinu lidí. Já už mám čtečku přibližně čtyři roky a je to neocenitelné především na cestách, ale i doma. Výhoda oproti běžné knize spočívá podle mě hlavně v hmotnosti.

Potíž je především v lidech, kdy většina současné populace radši bude čumět na televizi nebo koukat na film než aby si vzala knihu (e-knihu) a něco si přečetla. Můj známý, který už asi 30 let nepřečetl ani knížku argumentuje tím, že čtení sežere moc času a radši si počká až ji třeba zfilmují. Přesto si myslím, že čtení je nutné k rozšíření slovní zásoby.
2.6.2014 12:01:47   85.70.225.xxx 50
Hm, holt jenom neznáte nikoho, kdo doopravdy čte. Pokud totiž někomu takovému půjčíte čtečku, už vám ji nikdy nebude chtít vrátit.
30.5.2014 22:01:00   89.102.231.xxx 2046
Ja jsem pred lety o ctecte silne uvazoval (asi 2 roky zpatky), pak ale prisla era levnych tabletu, tak jsem sel do tabletu kde si muzu taky cist a prohlizet web a delat spoustu veci, ktere na cteckach nejdou.
Ctecka dnes stoji kolem 2000Kč (Kindle 5) a slusny tablet sezenete uz za 3000Kč (Asus MeMo). Kindle Paperwhite stoji porad hodne, 3500Kč.
31.5.2014 14:49:00   89.102.231.xxx 1636
Argumentujte hovada misto minusovani.
2.6.2014 12:08:39   85.70.225.xxx 154
Mínus u příspěvku odjakživa znamenalo a znamená, že s tím prostě nesouhlasím, a ty jdi laskavě se svými směšnými představami o tom, co je správné a kdo je tady hovado laskavě do (_!_).
31.5.2014 07:02:42   82.113.55.xxx 71
mobil jenom s jednim e-link 5ti palcovym dotykovym, nasvicenym displeyem.
Ale copak neco takoveho na trhu je??? Pritom je na trhu tolik neprodejnych mobilu, ze se clovek divi, ze to vubec vyrabi...
31.5.2014 07:03:24   82.113.55.xxx 22
e-ink to l tam ty prsty napsaly sami..
31.5.2014 10:53:36   94.113.220.xxx 717
Mi přišel jako pitomost od začátku a po obšírném popisu v článku se na tom nic nezměnilo. Ne, ani ty možnosti jako otáčení telefonu při hraní, abych se podíval na čas, mně vůbec neoslovují.
Jinak ty použití, jako displeje na pračkách, lednicích a casech daleko líp zvládne starý dobrý LED nebo LCD displej.
Tenhle článek je hodně výstřel vedle
31.5.2014 20:17:15   149.62.146.xxx 30
přijde mi zajímavé kritizovat aspekty první generace unikátního konceptu čtečkofonu když všechny výtky autoři adresovali v ohlášené druhé verzi která se připravuje k vydání...
31.5.2014 20:21:37   188.167.242.xxx 41
paci sa mi napad s vyuzitim eikoveho displeja vsade mozne. lenze ma to hacik. cena. vo vyrobe sa setri na posledny cent a dalsi displej pozenie cenu hore. v konecnom dosledku by sa to davalo len do top triedy. ani ta yota nie je najlacnejsia. povedzme, ze je hodne draha.
a je eink displej o tolko lacnejsi? vsetky spomenute navrhy su zapojene do siete, spotreba nehra taku rolu. takze sa tam da proste displej klasicky (dnes kavovar, chladnicka...). nakoniec to ostane len na prenosnych zariadeniach.
mne by sa ratalo, keby dali na mobil hoci len stavovy pruzok s informaciami. aj to by pomohlo. ale co by sme chceli, ked masy zeru vsetko, co im predhodime? zrazu nikto nepotrebuje mat na displeji info o case, zmeskanych hovoroch, spravach, blikajucu stavovu diodu. a dorazme to, zoberme mobilom vsetky hw klavesy. i tak sa to preda
31.5.2014 21:43:42   213.226.245.xxx 61
Konečně někoho napadlo udělat takové zařízení. Hurá! Že to ale trvalo! Ještě tak kdyby vynalezli tabletočtečku se dvěma displeji. To by byla paráda.
2.6.2014 13:09:03   147.32.5.xxx 110
"iPad ... přeskočil asi tak tři generace epapírových čteček." - no tak já bych teda svůj PaperWhite2 za iPad nevyměnil ani za nic. A nevím, jestli je nemožnost přehrání videa nějaká fundamentální nevýhoda... už jste někdy viděli papírovou knížku, kde se přehrává video? ;) Kdyby to nepsal Michal Rybka, tak bych autora sprostě nařknul z toho, že čtečku s einkem nikdy naživo neviděl, a že nejspíš přečte tak jednu knihu za rok. Takhle tomu prostě jen nerozumím...
2.6.2014 21:37:14   213.192.25.xxx 00
Škoda, že Pixel Qi se používá snad jen u OLPC a nějakých průmyslových zařízení... Transreflektivní displej jinak aby člověk pohledal.

...a z jiného soudku, YotaPhone vypadá teoreticky hezky, ale což takhle si to zkusit udělat se zadním krytem na Jolle? Když už tam má být takhle hardwarová klávesnice, solární nabíjení a jánevímco, tak tohle zní celkem smysluplně.

A teď něco úplně jiného: já si tablet kvůli přehrávání videa jako náhradu čtečky nepořídil – má motivace byla jiná. Na šestipalcový XGA displej se prostě nevešla běžná vědecká/technická literatura sázená v TeXu se spoustou matematiky, a to pro formát A4; obnovování mě otravovalo. Tak jsem splašil Asus Eee Note EA-800, dokud to šlo. Osmipalcové LCD bez podsvícení se dá číst na slunku, vejde se na něj normální A4 PDF, obnovuje se rychle a jako bonus mám digitizér od Wacomu, takže si můžu celkem komfortně podtrhávat ve skriptech, obkreslovat diagramy z tabule atd. Výdrž je sice jen deset nikoliv dní, nýbrž hodin, leč pohodlí nesrovnatelné...

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

96 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 42.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.