Intel opět promluvil o Larrabee
autor: Lukáš Fiala , publikováno 29.6.2007
Intel po nějaké době zase prozradil něco o vývoji Larrabee. A jen tak mimochodem se ukázalo, že Larrabee je něco úplně jiného, než jsme si mysleli.

Detaily o projektu Larrabee jsme zveřejnili v dubnu tohoto roku. Tenkrát si redaktoři serveru Beyond3D všimli, že Larrabee postrádá náležitosti grafického čipu a mně tenkrát vrtalo hlavou, jak to celé souvisí s velmi podobným projektem Tera-Scale. Mé podezření se ukázalo jako pravdivé: Larrabee totiž není grafický čip, nýbrž právě jeden z Tera-Scale procesorů!

Díky jeho paralelním výpočetním jednotkám a na dnešní poměry masivnímu výkonu samozřejmě lze na Larrabee počítat i grafiku, konkrétně třeba pomocí raytracingu*. Ale přesto nejde o grafický čip. Přirovnal bych ho k procesoru Cell: ten je schopen fungovat buď jako nezávislé CPU (jako v Playstationu 3), nebo jako akcelerátor pro složité výpočty (v superpočítačích budoucnosti, po boku Opteronů v rámci platformy AMD Torrenza). A dost možná skončí podobně i Larrabee. Podle X-bit labs se bude osazovat do serverů společně s klasickými CPU řady Xeon nebo Itanium a bude připojen přes sběrnici CSI (Common Serial Interconnect/Common System Interface). Základní úkony budou ležet na bedrech Xeonu nebo Itania, zatímco Larrabee bude chroupat složitější výpočty. Zřejmě se bude hodit, neboť Hewlett-Packard již dříve hovořilo s Intelem o možnosti integrace vektorového procesoru do Itania.

A nakonec to nejdůležitější - kdy Intel vypustí Larrabee na trh? Zatím je tento čip plánován na rok 2010. Je však možné, že do té doby se na jeho místo stihnou natlačit grafické čipy od ATi a nVidie. Například nVidia se chvástá, že její GPU překročí hranici teoretického výkonu 1TFLOPS již v příští generaci.

Jak to vlastně bude s grafickými čipy Intelu? Plány na uvedení vlastních grafických akcelerátorů se nemění. Jen to zkrátka bude něco úplně jiného, než Larrabee - i když Intel by mnoho poznatků mohl uplatnit v obou čipech.

*) Raytracing je jeden z nejlepších známých systémů renderingu. Spočívá v počítání cesty každého paprsku světla, což ve výsledku znamená velmi realistické obrázky. Tato technika má však nechutně vysoké nároky na výpočetní výkon a proto se v praxi nepoužívá.

Zdroj: X-bit labs

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
29.6.2007 14:15:04   88.100.9.xxx 93
To, co jste pod pojmem raytracing popsal se spíše podobá particle tracingu. Raytracing sám o sobě není ani nejkvalitnější, ani nejpomalejší ani nejpřesnější způsob renderingu. Jinak raytracing(nebo přinejmenším raycasting) se používá naprosto běžně. Jen ne v počítačových hrách.
29.6.2007 17:48:08   80.188.88.xxx 33
Aha. Měl jsem za to, že název ray tracing je od počítání dráhy paprsku...
29.6.2007 19:39:06   88.100.9.xxx 33
samozřejmě ano, ale už bych se zdráhal třeba říct "světelného paprsku".
Raytracing jakoby vysílá paprsky z plochy obrazovky do scény a počítá kolize s objekty.
Particle tracing naopak počítá dráhy světelných paprsků vyslaných ze zdroje světla a čeká se, jestli/kde protnou plochu výsledného obrazu. To se samozřejmě stane jen u zlomku vyslaných paprsků.(principielně se tedy podobá fotografování - tam se taky čeká, co se dostane na stínítko)
Navíc raytracing je na rozhraní realtime renderingu(viz předělávka Quaka), takže až tak nechutně náročný není. A co se kvality týká, tak jen bodové zdroje světla(->ostré stíny) a chybějící sekundární zdroje světla u čistého raytracingu moc realističnosti nedávají.

Celkově neříkám, že váš popis byl úplně špatně, ale kdybych si měl vybrat, tak rozhodně bych řekl, že mluvíte o particle tracingu(hlavně "počítání cesty každého paprsku světla" a "nechutně vysoké nároky" mi to připoměly).

Vidím, že jsem taky napsal dost nepřesných zjednodušení, ale snad je pochopitelé, co jsem tím myslel.
29.6.2007 20:17:25   80.188.88.xxx 33
Vím, že nějaký pokus o realtime rendering byl/je, ale přeci jen to mělo dost vysoké nároky (pokud si dobře vzpomínám, jelo to na GF8800GTX, ale taky je to vykopávková hra). Každopádně díky za vysvětlení. Příště už budu chytřejší
29.6.2007 16:39:24   84.42.172.xxx 726
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
29.6.2007 17:45:28   80.188.88.xxx 33
Není to myšleno nijak zle. Ostatně, chvástá se kdekdo. Samozřejmě, že i AMD se chvástá, ATi tolik ne, protože má neschopný marketing.
29.6.2007 23:14:48   84.42.172.xxx 43
nj, já vim...amd a ati, to je to samé, takže teď marketing ati řídí amd...ale mě je to jedno, já mám rád jak ati, tak nvidii...je zábavné sledovat jejich soupeření a nebýt toho, tak jsme nahraní - protože kdyby měla monopol jen ati, nebo jen nvidia, bylo by to pro všechny špatné...a mě jen mrzí, že to pro ati teď nevypadá příznivě, snad se hoši polepší...
30.6.2007 08:19:08   80.188.88.xxx 43
Vypadá to, že Radeony HD2400 a HD2600 je drží nad vodou. Sice názory ze strany uživatelů jsou různé, ale OEMs je kupují ve velkém. Teď to ještě chce doplnit nějakými pořádnými procesory, ať je zase zdravá konkurence.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

40 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 18.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.