nVidia a Techland se hádají o Call of Juarez
autor: Lukáš Fiala , publikováno 21.6.2007
Call of Juarez s DX10 patchem, jedna z prvních her, která měla ověřit schopnosti nových grafických karet v DirectX 10, se stala obětí sporů mezi nVidií a Techlandem, který hru vyvíjí.

Úplně prvním "DirectX 10" testem je demoverze hry Lost Planet. V ní excelují karty od nVidie a ATi nízký výkon svých karet omluvila tím, že nVidia měla díky programu 'The Way It's Meant To Be Played' déle času optimalizovat pro hru své ovladače.

Nedávno nVidia obvinila polský vývojářský tým, že Call of Juarez s DirectX 10 patchem degraduje výkon jejích GeForce 8, a to kvůli použití tzv. "shader-assisted AA resolve". To znamená, že výpočet výsledné barvy pixelu neprovádí ROP jednotky (což býval doteď běžný postup), ale shadery. Tento způsob se pravděpodobně bude více používat v DirectX 10 a grafické karty ATi generace HD2000 ani jiný postup neumí (no a krom toho DirectX 10 patch pro tuto hru sponzorovalo AMD/ATi). Proto je propad výkonu při vyhlazování na kartách řady GeForce 8 větší, než na konkurenčních Radeonech, a tak není divu, že se to nVidii nelíbí. Následuje citace z oficiálního zeleného stanoviska společnosti:

"Benchmark obsahuje nový kód, který značně snižuje výkon hardware nVidie. Kromě toho neposkytuje žádné zlepšení kvality obrazu a výkon karet AMD/ATi nebyl vylepšen. (...) Žádáme vás, abyste si benchmark důkladně prohlédli, než jej budete používat, jelikož neodráží typický výkon v DirectX 10 aplikacích na GeForce 8. (...) Hardwarové resolve multisamplingu, které nVidia používá, benchmark zakazuje a nutí všechny GeForce používat softwarové resolve, stejně jako na DirectX 10 GPU ATi, jenž hardwarové resolve vůbec neumí. To uměle snižuje výkon grafických karet nVidia a uživatelé tak nemohou využít výhody jedné z klíčových dovedností hardware nVidie."

Co se týče zmíněné kvality obrazu, někde jsem viděl screenshot s rozdíly mezi DX9 a DX10 verzí a byly docela znát (to jen tak na okraj), ale bohužel už zase nevím, kde. Ostatně, jak to vlastně je s tím hardwarovým (=fixním) a softwarovým AA resolve vysvětlili sami vývojáři z Techlandu v jejich reakci.

"Před příchodem DirectX 10 dovolovala softwarová API pouze automatické resolve multisampling AA. Tento automatický proces vždy obnášel jednoduché zprůměrování barvy vzorků, aby se pak sestavil výsledný vyhlazený obraz. Tato metoda je sice dostačující pro většinu grafických enginů, avšak použití HDR renderingu nebo jiných technik, jako např. deferred renderingu nebo vyhlazovaných bufferů stínů, vyžaduje programovatelnou kontrolu nad AA resolve kvůli povaze zahrnutých výpočtů. To znamená, že předchozí přístup s použitím jednoduchého zprůměrování může být matematicky a vizuálně chybný a skutečně má občas za následek třpytivé artefakty."

Další výtka nVidie směřuje na "skrytý" parametr, který prý opět snižuje výkon jejího hardware bez viditelného zlepšení kvality obrazu.

"Skrytý parametr 'ExtraQuality', který je přístupný pouze skrz konfigurační soubor, se při benchmarkovacím módu zapíná automaticky, bez ohledu na nastavení v konfiguračním souboru. Toto nastavení nepřináší žádný viditelný přínos v kvalitě obrazu, avšak snižuje výkon GPU nVidia."

Techland má samozřejmě odpověď i na toto obvinění. Nastavení 'ExtraQuality' má za následek:

"Za prvé zvětšuje vzdálenost generování stínů, aby byly stíny na větším počtu pixelů na obrazovce. Výsledkem je lepší kvalita obrazu. Za druhé zvyšuje počet částic renderovaných pomocí geometry shaderu. To vytváří například realističtější vodopády, kouř nebo padající listí. ExtraQuality je myšleno jako základní nastavení pro demonstraci možností DX10 karet a není určeno k vypínání."

Zde jsme, zdá se, narazili na další slabinu GeForce 8. Podle syntetických testů totiž grafické karty této řady podávají velmi špatné výsledky při geometry shadingu. Proč tomu tak je, je stále spíše v rovině spekulací a teď to nechci rozebírat. Raději se podívejme, co dalšího se nVidii na Call of Juarez nelíbí.

"Změny v shaderech snižují výkon nVidie o 10-14% a nepřinášejí lepší kvalitu obrazu na kartách nVidie ani ATi."

Techland se však brání, že úpravy shaderů měly zlepšit kvalitu obrazu na kartách obou výrobců. Konkrétně například anizotropní filtrování většího počtu povrchů.

"Do toho se počítá použití komplexnějších materiálů a většího počtu materiálů. Zároveň jsme implementovali shaderový kód pro zrychlení některých náročnějších výpočtů souvisejících se vzdálenými pixely. Jedna z klíčových výhod hardware nVidie je výkon při anizotropním filtrování, takže jsme zmateni, že si nVidia stěžuje na něco, co jí vlastně hraje do karet."

Další bod stížnosti nVidie se týká stínů.

"Standardně je kvalita stínů nastavena na nízkou ('Low'). To nVidii znevýhodnňuje, neboť naše hardware je v shadow mappingu rychlejší než konkurence."

"Základní nastavení byla zvolena tak, aby poskytovala co možná nejlepší celkový uživatelský požitek. Větší shadow mapy se dají nastavit v 'CoJDX10Launcher' a chceme, aby s nimi uživatelé experimentovali. Podle našich zkušeností, změny těchto nastavení nijak extrémně neovlivňují relativní výsledky nVidie."

"Celkem vzato, změny kódu v novém benchmarku Call of Juarez pouze znatelně zpomalují hardware nVidie a přitom nepřinášejí žádný zaznamenatelný přínos ke kvalitě obrazu na kartách nVidie ani ATi."

"Je nám líto, že nVidia považovala za vhodné na náš benchmark jakýmkoliv způsobem útočit. Jsme hrdí na hru, kterou jsme vytvořili, a myslíme si, že stejně by měla být nVidia hrdá na svůj hardware. Změny, které jsme provedli, patří do rukou herního vývojáře a nikoliv výrobce hardware."

nVidia a Techland se hádají o Call of Juarez

Tolik tedy k benchmarku Call of Juarez. Z překladu "rozhovoru" snad sami dokážete posoudit, kdo má pravdu a kdo pouze prská kolem sebe. Server X-bit labs dodává, že podobně jako nyní kdysi nVidia napadla 3DMark03, protože prý ukazoval GeForce FX ve špatném světle. A také to, že nVidia a ATi namísto usilovné práce na ovladačích raději planě komentují testy, ve kterých se jim nedaří. Smutné, že?

Zdroj: X-bit labs

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
21.6.2007 08:50:08   84.47.124.xxx 114
Takze predsa len moze byt ati na tom lepsie s grafikami, koli tomu ze su optimalizovane na dx10 a nvidia ma zase velmi dobry surovy vykon. To sa myslim opakovalo aj pri predchadzajucej generaci. Myslym ze ked popracuju na ovladacoch mozu byt tieto karty celkom dobrou konkurenciou v Dx10. Ak sa mylim tak ma opravte, tolko len moj skromny nazor.
21.6.2007 09:14:29   217.119.117.xxx 66
volakde som take cital.. aj tak povazujem tie dx10 hry za nic moc, este sa to poriadne nerozbehlo a ako sa hovori "2 snehove vlocky zimu nerobia".. takze tie 2-3 hry, co tu su, este nic nehovoria o vykone kariet, hlavne ked niektore hry pouzivaju iba dx10 patch.. myslim si, ze ked sa hry novej generacie zacnu vydavat vo velkom, tu uz bude nova generacia hw
21.6.2007 09:14:47   89.102.115.xxx 137
Aha, takze Nvidia proste breci, ze vyvojari delaj hru podle standardu DX10 a ne podle jejich HW, ktery zas tak primo DX10 neni. Zda se, ze konecne narazila na vyvojare, co si jdou za svym a rozhodne jim fandim. Otazka je, jak dlouho jim to vydrzi, nez se nechaj zaplatit a na uvodni obrazovce se bude otacek kolecko Nvidie.
21.6.2007 13:08:09   88.100.9.xxx 57
lol...za svým (výdělkem). ano - narazila na hrstku vývojářů, co jsou sponzorováni ati/amd. nebo jsi snad opravdu čekal, že v takovém případě může vyhrát v benchmarku konkurence?!?
21.6.2007 13:08:57   80.188.88.xxx 64
Proč ne? Je spousta her, které jsou TWIMTBP, ale ATi je v nich rychlejší.
21.6.2007 13:37:27   88.100.9.xxx 46
ano, pár jich je, ale toto je jeden z prvních dx10 testů. tady se jen těžko může stát takový omyl - i když ve vysokých rozlišeních je GTX rychlejší o chlup.

Když už nic jiného, tak ty stíny v nízkých detailech, zatímco se přidávají skoro neviditelné věci v dálce jsou myslím do očí bijícím způsobem pomáhání ati/amd. vše ostatní by snad šlo i uznat, že je to neúmyslné zvýhodnění.
21.6.2007 13:44:37   80.188.88.xxx 32
Já jsem ty testy na vlastní oči neviděl, tak nemůžu soudit, jak to vypadá...
21.6.2007 13:56:50   89.102.115.xxx 126
Ale no tak, Nvidia se proste levne vymlouva. Je to jako by u GF7 nadavala na vyvojare, ze pouzivaj HDR+AA, kdyz to jejich karta neumi. At navrhnou kartu co skutecne umi DX10 a pak nebudou mit takovyhle problemy. Tyhle praktiky, ze Nvidie si zaplati vyvojare, ktery pak upravi hru pro jeji kartu, Ati udela to samy u jinych her se mi nelibi. Zatim to praktikovala hlavne Nvidia, kdyz potrebovala aby GF7 mohla drzet krok s konkurenci.
Co az prijdou skutecny DX10 hry, ne jenom tyhle patche, to bude Nvidia nadavat ze vyvojari nedelaj hry podle specifikaci jejich karty, ale podle specifikaci DX10 ?
21.6.2007 14:05:52   88.100.9.xxx 47
omg už jsem to tu v diskuzi napsal asi na 3 místech. máš tady 3(slovy TŘI) hry s dx10 patchem. z nich ve DVOU si Radeon 2900 neškrtne a v jedné, sponzorované ati/amd, se situace obrací naruby a je na úrovni 8800GTX(v nízkých rozlišeních rychlejší, ve vysokých pomalejší).

Co z toho kdokoliv nezaslepený vyvodí?
1. Asi jen velice těžko, že 8800 neumí pořádně dx10.
2. pokud jedna hra ukazuje opak, než další dvě a k tomu je sponzorována firmou, které se daří právě JEN tady, tak asi nebude vše 100% nestranné.
21.6.2007 14:09:31   80.188.88.xxx 74
Ale nemůžeš z toho vyvodit ani to, že GF8 DX10 (pořádně) umí. Jak sám říkáš, jsou to pořád jen DX9 hry s DX10 patchem.
21.6.2007 14:16:23   88.100.9.xxx 32
nemůžu. a ani nevyvozuji. stejně tak z toho nevyvozuji, že HD2900XT neumí DX10, i když bych podle logiky některých diskutujících klidně mohl.
21.6.2007 14:33:45   89.102.115.xxx 54
Zadna DX10 hra neni. Pouze dve opatchovane DX9 hry a jedno demo zaplaceny Nvidii.
21.6.2007 14:40:03   88.100.9.xxx 44
a co jsi tím chtěl říct? tento fakt se objevil už i v tomto vlákně dvakrát.
21.6.2007 09:27:38   81.92.159.xxx 515
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
21.6.2007 09:37:44   80.188.88.xxx 61
Oni nepoužívají fixní AA resolve proto, že by byli lajdáci nebo chtěli nVidii ublížit, ale proto, že shader-assisted AA resolve je flexibilnější a při implementaci některých renderovacích technik, jako je třeba zmíněný deferred shading, je resolve přes shadery nutnost.
21.6.2007 09:46:38   195.212.29.xxx 174
takze dx10 od nv byl dx10 jen do te doby nez se ukazala dx10 hra...a jestli bude nv9 podobna jako nv8 tak to vypada na velky problem, vykon v dx9 je dostatecny, snad se zameri na skutecny dx10...
21.6.2007 13:53:31   88.100.9.xxx 33
máš tu 2 další DX10 hry - a v nich je situace přesně opačná(radeon si neškrtne). tak o čem to tady mluvíš?
21.6.2007 14:07:49   80.188.88.xxx 43
2 další DX10 hry? Že o nich nevím? :?
21.6.2007 14:19:10   88.100.9.xxx 21
Lost Planet a jedna strategie(tuším Company of Heroes). Samozřejmě obě jsou DX10 asi stejným způsobem jako CoJ - tzn víceméně DX10 patche.
21.6.2007 14:32:23   89.102.115.xxx 32
Pricemz Lost Planet je prakticky placena primo Nvidii, cili je delana primo na jeji karty uz od zacatku, navic se jedna o pouhe demo a tak tezko rict, jak to bude vypadat ve skutecnosti.
Jinak Company of Heroes je porad jenom opatchovana DX9 hra a je vcelku zajimave, ze nez se objevil ten patch, tak R600 si v tyhle hre vedl velice dobre, na urovni 8800GTX.
21.6.2007 14:52:37   88.100.9.xxx 22
a opět se musím zeptat - co jsi tím chtěl dokázat?
prvním odstavcem jen stavíš Lost Planet na úroveň Call of Juarez - obě dvě hry jsou sponzorované jednotlivými firmami(v jedné je 2900 na úrovní 8800GTX, v druhé pod 8800GTS).
druhým odstavcem potom říkáš jen to, že R600 relativně více vyhovuje DX9 než DX10(samozřejmě v rámci dané hry).
21.6.2007 15:51:17   85.207.219.xxx 43
že se vůbec snažíš... tady na PC Tuningu
21.6.2007 09:51:06   194.212.95.xxx 1915
Z toho vyplíva že pokud budete chtít hrat hry pod DX9 tak si pořidte nviidii.a Pokud pod DX10 tak ATI :-)
nice

jsem zvědav s jakým h*vnem na tohle tema se vytasí Mr. Hulanátor.
ciao :-)
21.6.2007 10:02:41   80.188.88.xxx 3850
To je přece nadmíru jasné. DX10 benchmark CoJ sponzorovalo AMD, čili je to příklad jejich sfinského marketingu, a proto Techland teď mlží a zakrývá, že za peníze AMD záměrně snížilo výkon karet NVIDIA, aby to vypadalo, že odpadky AMD nejsou takové shity, jaké doopravdy jsou (+ pečlivě vybraný graf z recenze R600 vs. G80 nejlépe z hardOCP, kde G80 vyhrává s největším náskokem)
21.6.2007 10:23:15   81.19.5.xxx 33
muzu se zeptat, cim to ze G80 ma takovy hruby vykon oproti R600?
chapu, proc specificke veci DX10 jsou rychlejsi na R600, pac ta byla na to primo navrzena, ale jaktoze ma G80 o dost vetsi hruby vykon?
21.6.2007 12:27:17   80.188.88.xxx 43
No, hlavní síla G80 spočívá ve vysoko taktovaných shaderech, pak má taky víc ROP jednotek a texturovací jednotky jsou v něčem rychlejší, ale to se spíš hodí pro starší hry. Eric Demers z ATi v rozhovoru pro Beyond3D (kopie i překlad je na fóru) řekl, že budoucí hry budou využívat shadery víc, takže by se tam měla projevit síla R6xx, no a taky řekl, že ovladače nejsou zdaleka hotové a na ovladačích se dělalo vlastně od ledna do květnového vydání (protože čipy byly hotové už v lednu).
21.6.2007 10:46:19   88.102.116.xxx 73
Ještě, že existují takové články, kde si můžete zakřičet ATI rulezz. Pravda je taková, že žádná skutečně DX10 hra ještě dlouho nebude. CoJ si zaplatilo AMD, Lost Planet nVidia. Výsledky v těhto hrách tomu odpovídají. Není o logické? Skutečnou DX10 hru nečekám dřív jak za rok, protože ted ani vyjít nemuže. Kdo by si ji ted kupoval? Par nadšencu s hi-end grafikou a Vistama? V nejbižší době budou vycházet jenom kříženci s DX9 a pár efektama DX10, které půjdou vypnout, aby hra běžela i na starších grafikách s win XP.
21.6.2007 10:54:48   88.102.116.xxx 84
Kdyby někdo nepochopil co jsem tím chtěl říct tak ještě dodám, že čistě DX10 hru považuju tu, která nepůjde spustit na ničem jiném než na DX10 hardware. Jenom si vemte jaká doba uplynula mezi uvedením grafiky s SM3 a jeho požadavkem ve hrách.
21.6.2007 11:11:26   194.213.46.xxx 33
To také ale není nejlepší příklad. Podle toho jak ty specifikuješ co je a není DX10 hra by třeba ekvivalentem DX9 hry Half Life 2 rozhodně nebyl..
21.6.2007 12:01:38   80.188.88.xxx 21
Pointa je v tom že CoJ s nalepeným DX10 nebo Source engine s nalepeným DX10 nejsou skutečná DX10 hra. Podobně jako Far Cry není SM3.0 hra.
21.6.2007 13:40:12   88.100.9.xxx 54
vyvodit tohle ve chvíli, kdy ze tří her s DX10 patchem je ati ve dvou rozdrcena na prach a v jedné(sponzorované samotnou amd/ati) se její grafika drží +- na úrovni GTX je ... úsměvné.
21.6.2007 11:28:20   62.168.102.xxx 33
taky sa tusim objavil aj na tomto webe a bol to jasny fake.
proste uvidime az ked pride hra ktora sa bude dat spustit s plnou podporou dx10 a zaroven pobezi aj na dx9. a silne pochybujem ze nieco take uvidime.
21.6.2007 12:03:27   80.188.88.xxx 22
myslíš ten jak tam byl ten pohled na les a skálu v dálce a jak napravo bylo DX9 a nalevo DX10, nebo nějakej jinej (ten šutr?)
21.6.2007 13:06:46   91.127.232.xxx 21
Podla mňa on myslí toto:
link
,pretože iné tu ani nebolo,ale ty si myslel porovnanie CoJ dx9-dx10.Ak sa mýlim tak ma opravte
21.6.2007 13:10:18   80.188.88.xxx 33
ano myslel jsem porovnání DX9/DX10 a nemyslel jsem tyhle software rendery "jak by to mohlo vypadat", ale screenshoty z Call of Juarez. Bylo to někde na Fudzille nebo TheInq, no prostě už nevím. Kdyby to někdo našel, budu vděčný.
21.6.2007 13:07:40   91.127.73.xxx 51
ozajstna dX10 hra bude naozaj len ta ktora bude len dX10 a nie dX9 s nalepenymi dX10 efektmi a tym padom obrovske naroky, lebo pokial viem tak cistokrvne dX10 hry maju mat este mensie naroky na HW.Neviem preco uz nezacnu robit cisto dX10 hry a naco este davaju tam dX9, ked to takto bude pokracovat tak sa cisto dx10 hier nedozijeme.
21.6.2007 13:13:53   80.188.88.xxx 33
Nedá se očekávat, že by DX10 hry byly méně náročné, než DX9. Protože tam zase přibydou nějaké efekty, kvalita prostě půjde zase dál... ale je pravda, že máme "DX10-ready" hardware a žádné opravdové DX10 hry nejsou... Lost Planet k tomu má asi nejblíž, ale přeci jen je to demo a vzpomeňte si jak to bylo s demem F.E.A.R. ...
21.6.2007 16:10:05   91.127.183.xxx 65
A/Dnesne hry sou jenom graficky prehlidky o skutecnem pozitku z hrani nerikaj vubec nic
B/dnesny vyvoj je moc ubihavej
C/dnes clovek koupi da za to velike penize je to samy plast same prepsani firmware pro tu spravnou funkcnost co uz to melo davno mit kdyz se to poroucha prave skoncila zaruka
D/HD pro mne absolutne neznamena nic mel byt jeden format ne dva nedoladene(tenka ochranna vrstva,mala ulozni kapacita a 50/50 studii ku kazdemu>>>)celkove vetsina filmu co se natoci stoji za veliky >) je to strasne tmave a plne sedi
E/budete sedet u PC v celym lete nebo si pujdete konecne oddechnout a uzit?! tot vse
21.6.2007 17:55:12   84.47.57.xxx 33
Skutocne "DX10 only" hry bude vydavat len MS. Ostatni vyvojari uprednostnia kompatibilitu a DX10 budu riesit len patchmi a podobne. To bude trvat nejake dva roky a az potom sa zacnu objavovat DX10 hry vo velkom. Takze nic moc.
22.6.2007 18:07:31   89.185.238.xxx 33
hehe...hlavne, ze puvodni Call of Juarez byl v nVidia programu "The Way It's Meant To Be Played". a prvni, co na obrazovku vyskoci pri installu je sdeleni, ze je hra delana specialne pro nVidia GPU a jeho technologie. casy se meni...
25.6.2007 12:32:43   85.160.40.xxx 43
Ptidipi, při spouštění těchto tří her, vždy na tebe vyletí logo Nvidie, tak jaký sponzoring od ATI/AMD? Nvidia si otvírá hubu protože za svý prachy nedostala dostatečně optimalizovaný engine pro jejich hardware, jako u dvou předchozích......Jinak Full DX10 tu dlouho nebude, někdo tu psal že pouze Microsoft bude vytvářet DX10 only hry, ale o tom silně pochybuju -> XBox360 je DX9+. Vývojáři budou ještě dlouho vyrábět DX9+"DX10", aby se jim to vyplatilo(PS3, Xbox360, PC).

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

75 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 35.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.