nvidia-a-techland-se-hadaji-o-call-of-juarez
Novinka nVidia a Techland se hádají o Call of Juarez

nVidia a Techland se hádají o Call of Juarez

Lukáš Fiala

Lukáš Fiala

21. 6. 2007 00:00 41

Call of Juarez s DX10 patchem, jedna z prvních her, která měla ověřit schopnosti nových grafických karet v DirectX 10, se stala obětí sporů mezi nVidií a Techlandem, který hru vyvíjí.

Reklama

Úplně prvním "DirectX 10" testem je demoverze hry Lost Planet. V ní excelují karty od nVidie a ATi nízký výkon svých karet omluvila tím, že nVidia měla díky programu 'The Way It's Meant To Be Played' déle času optimalizovat pro hru své ovladače.

nVidia a Techland se hádají o Call of Juarez
i Zdroj: PCTuning.cz

Nedávno nVidia obvinila polský vývojářský tým, že Call of Juarez s DirectX 10 patchem degraduje výkon jejích GeForce 8, a to kvůli použití tzv. "shader-assisted AA resolve". To znamená, že výpočet výsledné barvy pixelu neprovádí ROP jednotky (což býval doteď běžný postup), ale shadery. Tento způsob se pravděpodobně bude více používat v DirectX 10 a grafické karty ATi generace HD2000 ani jiný postup neumí (no a krom toho DirectX 10 patch pro tuto hru sponzorovalo AMD/ATi). Proto je propad výkonu při vyhlazování na kartách řady GeForce 8 větší, než na konkurenčních Radeonech, a tak není divu, že se to nVidii nelíbí. Následuje citace z oficiálního zeleného stanoviska společnosti:

"Benchmark obsahuje nový kód, který značně snižuje výkon hardware nVidie. Kromě toho neposkytuje žádné zlepšení kvality obrazu a výkon karet AMD/ATi nebyl vylepšen. (...) Žádáme vás, abyste si benchmark důkladně prohlédli, než jej budete používat, jelikož neodráží typický výkon v DirectX 10 aplikacích na GeForce 8. (...) Hardwarové resolve multisamplingu, které nVidia používá, benchmark zakazuje a nutí všechny GeForce používat softwarové resolve, stejně jako na DirectX 10 GPU ATi, jenž hardwarové resolve vůbec neumí. To uměle snižuje výkon grafických karet nVidia a uživatelé tak nemohou využít výhody jedné z klíčových dovedností hardware nVidie."

Co se týče zmíněné kvality obrazu, někde jsem viděl screenshot s rozdíly mezi DX9 a DX10 verzí a byly docela znát (to jen tak na okraj), ale bohužel už zase nevím, kde. Ostatně, jak to vlastně je s tím hardwarovým (=fixním) a softwarovým AA resolve vysvětlili sami vývojáři z Techlandu v jejich reakci.

"Před příchodem DirectX 10 dovolovala softwarová API pouze automatické resolve multisampling AA. Tento automatický proces vždy obnášel jednoduché zprůměrování barvy vzorků, aby se pak sestavil výsledný vyhlazený obraz. Tato metoda je sice dostačující pro většinu grafických enginů, avšak použití HDR renderingu nebo jiných technik, jako např. deferred renderingu nebo vyhlazovaných bufferů stínů, vyžaduje programovatelnou kontrolu nad AA resolve kvůli povaze zahrnutých výpočtů. To znamená, že předchozí přístup s použitím jednoduchého zprůměrování může být matematicky a vizuálně chybný a skutečně má občas za následek třpytivé artefakty."

Další výtka nVidie směřuje na "skrytý" parametr, který prý opět snižuje výkon jejího hardware bez viditelného zlepšení kvality obrazu.

"Skrytý parametr 'ExtraQuality', který je přístupný pouze skrz konfigurační soubor, se při benchmarkovacím módu zapíná automaticky, bez ohledu na nastavení v konfiguračním souboru. Toto nastavení nepřináší žádný viditelný přínos v kvalitě obrazu, avšak snižuje výkon GPU nVidia."

Techland má samozřejmě odpověď i na toto obvinění. Nastavení 'ExtraQuality' má za následek:

"Za prvé zvětšuje vzdálenost generování stínů, aby byly stíny na větším počtu pixelů na obrazovce. Výsledkem je lepší kvalita obrazu. Za druhé zvyšuje počet částic renderovaných pomocí geometry shaderu. To vytváří například realističtější vodopády, kouř nebo padající listí. ExtraQuality je myšleno jako základní nastavení pro demonstraci možností DX10 karet a není určeno k vypínání."

Zde jsme, zdá se, narazili na další slabinu GeForce 8. Podle syntetických testů totiž grafické karty této řady podávají velmi špatné výsledky při geometry shadingu. Proč tomu tak je, je stále spíše v rovině spekulací a teď to nechci rozebírat. Raději se podívejme, co dalšího se nVidii na Call of Juarez nelíbí.

"Změny v shaderech snižují výkon nVidie o 10-14% a nepřinášejí lepší kvalitu obrazu na kartách nVidie ani ATi."

Techland se však brání, že úpravy shaderů měly zlepšit kvalitu obrazu na kartách obou výrobců. Konkrétně například anizotropní filtrování většího počtu povrchů.

"Do toho se počítá použití komplexnějších materiálů a většího počtu materiálů. Zároveň jsme implementovali shaderový kód pro zrychlení některých náročnějších výpočtů souvisejících se vzdálenými pixely. Jedna z klíčových výhod hardware nVidie je výkon při anizotropním filtrování, takže jsme zmateni, že si nVidia stěžuje na něco, co jí vlastně hraje do karet."

Další bod stížnosti nVidie se týká stínů.

"Standardně je kvalita stínů nastavena na nízkou ('Low'). To nVidii znevýhodnňuje, neboť naše hardware je v shadow mappingu rychlejší než konkurence."

"Základní nastavení byla zvolena tak, aby poskytovala co možná nejlepší celkový uživatelský požitek. Větší shadow mapy se dají nastavit v 'CoJDX10Launcher' a chceme, aby s nimi uživatelé experimentovali. Podle našich zkušeností, změny těchto nastavení nijak extrémně neovlivňují relativní výsledky nVidie."

"Celkem vzato, změny kódu v novém benchmarku Call of Juarez pouze znatelně zpomalují hardware nVidie a přitom nepřinášejí žádný zaznamenatelný přínos ke kvalitě obrazu na kartách nVidie ani ATi."

"Je nám líto, že nVidia považovala za vhodné na náš benchmark jakýmkoliv způsobem útočit. Jsme hrdí na hru, kterou jsme vytvořili, a myslíme si, že stejně by měla být nVidia hrdá na svůj hardware. Změny, které jsme provedli, patří do rukou herního vývojáře a nikoliv výrobce hardware."

Tolik tedy k benchmarku Call of Juarez. Z překladu "rozhovoru" snad sami dokážete posoudit, kdo má pravdu a kdo pouze prská kolem sebe. Server X-bit labs dodává, že podobně jako nyní kdysi nVidia napadla 3DMark03, protože prý ukazoval GeForce FX ve špatném světle. A také to, že nVidia a ATi namísto usilovné práce na ovladačích raději planě komentují testy, ve kterých se jim nedaří. Smutné, že?

Zdroj: X-bit labs

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama