dalsi-stripky-o-r600-frekvence-agp-verze-konkurence
Novinka Další střípky o R600: frekvence, AGP verze, konkurence

Další střípky o R600: frekvence, AGP verze, konkurence

Lukáš Fiala

Lukáš Fiala

2. 4. 2007 00:00 17

Opět se sešlo několik zajímavých zpráv o chystaných Radeonech s jádrem R600. Také se objevila další zvěst o konkurenci od nVidie v podobě dvoučipové karty.

Reklama

Určitě vás v nadpise nejvíce zaujala zmínka o AGP verzi. Hned na začátku však musím upřesnit, že toto se bude týkat pouze nižších verzí. Vijay Sharma, ředitel marketingu desktopové divize u AMD/ATi, to řekl v rozhovoru pro server PCGamesHardware. nVidia prohlásila, že čip G80 není kompatibilní s HSI můstkem, a tak žádné AGP varianty nebudou (to se ovšem nemusí týkat mainstreamu a low-endu). Vijay řekl konkrétně to, že ATi má můstek použitelný s rodinou R6xx, neprozradil však, které karty se ve verzích pro starou sběrnici objeví.

Dále si povězme něco o frekvencích. Následující informace pocházejí ze serveru Fudzilla. Verze R600 (alias Radeonu X2900) s pamětmi GDDR3 bude mít jádro taktované na 750-800MHz a paměti poběží na konzervativních 1600MHz. Díky 512bitové sběrnici však výsledná propustnost (102,4GB/s) bude stále vyšší, než u jakékoliv existující karty. Co se týče vlajkové lodi, tedy verze s pamětmi GDDR4, její čip by měl běžet na frekvenci přibližně 800MHz (že by 814MHz?) a ačkoliv prototypy byly osazeny pamětmi s taktem 2,8GHz, u finálních verzí to bude pouze 2100MHz. Teoretická propustnost tak bude činit 134,4GB/s.

Další střípky o R600: frekvence, AGP verze, konkurence
i Zdroj: PCTuning.cz

Není tajemstvím, že nVidia hodlá ještě před vydáním R600 vypustit GeForce 8800 Ultra. Zatím není úplně jasné, zdali půjde pouze o přetaktovanou verzi GTX (přeci jen, 575MHz je pro 90nm poměrně nízký takt), nebo nVidia vytáhne eso z rukávu v podobě dalších dvou bloků 16 Stream Processorů v jádře G80 (celkový počet by tedy činil 160). Také je však docela jisté, že nVidia chystá dvoučipovou kartu s jádry G80. Podle dnešní zprávy serveru Fudzilla se karta jmenuje GeForce 8850GX2. Každý čip bude mít aktivních 96 shaderů a poběží na taktu vyšším než 600MHz. Celková velikost paměti by měla činit 896MB. Toto číslo je velmi podivné hned z několika důvodů. Za prvé, je to méně, než kolik měla k dispozici GeForce 7950GX2. Za druhé, jediná šířka sběrnice, na kterou se dá připojit 896MB paměti je dvakrát 224 bitů, což v porovnání s 320 nebo 384 bity u GeForce 8800 GTS, resp. GTX, není vůbec oslnivá hodnota. GeForce 8850GX2 by měla být vydána koncem května/mája.

A nakonec si povíme ještě něco o antialiasingu. Je obecně známo, že G80 umí novou metodu vyhlazování zvanou CSAA (coverage sampling antialiasing), která umožňuje antialiasing s až 16 vzorky na pixel. R600 bude zřejmě umět něco podobného, co ovšem můžeme s jistotou říci už nyní, je že R600 bude zvládat EATM. EATM (Enhanced Alpha to Mask) je typ adaptivního antialiasingu (tedy pro průhledné textury jako mříže, zábradlí, rostlinstvo apod.), který však přes znatelně kvalitnější obraz nemá téměř žádný negativní dopad na výkon. Ještě lepší pak je, že EATM lze zapnout i na starších Radeonech. Zatím tedy pouze neoficiálně, ale zdá se, že žádné závažné nedostatky EATM nemá. Návod, jak jej aktivovat, naleznete na našem fóru. ATi opět dokázuje, že její karty zrají jako víno...

Zdroj: Fudzilla 1 | 2, VR-Zone fórum

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama