Playstationy 3 ovládly Folding@home
autor: Lukáš Fiala , publikováno 25.3.2007
Playstationy 3, přesněji jejich procesory Cell, zaujímají největší procento výpočetního výkonu projektu Folding@home.

Pokud jste o Folding@home nikdy neslyšeli, pak vězte, že jde o projekt distribuovaných výpočtů, jehož cílem je najít lék na rakovinu. F@H je speciální tím, že od loňského října dokáže využít kromě x86 procesorů také grafické čipy ATi R580, v prosinci se pak byla přidána podpora pro jádra RV530 a R520. Že do projektu bude možno zapřáhnout i Playstation 3, se také vědělo už dávno. Ovšem až nový firmware verze 1.60 umožnil kromě stahování na pozadí také využití procesoru Cell pro účely vědy.

A statistiky projektu dokazují, že mu to jde velmi dobře! Když server DailyTech předevčírem zveřejňoval tuto zprávu, podíl Playstationů 3 na celkovém výpočetním výkonu dostupném pro Folding@home byl něco přes polovinu. Dnes statistiky evidují dvojnásobek konzolí oproti pátku, které se na celkových 952 TFLOPS podílejí více než ze dvou třetin - konkrétně 697 TFLOPS.

OS Type Current TFLOPS* Active CPUs Total CPUs
Windows 1531604711626988
Mac OS X/PowerPC 7880195463
Mac OS X/Intel 928807452
Linux 4325267216117
GPU 437332228
PLAYSTATION®3 6972844132064
Total 952226593 1980312

Ze statistik stanfordské univerzity také můžeme vydedukovat, že x86 procesory jsou na komplexní výpočty s plovoucí desetinnou čárkou poněkud levé a také že grafické čipy jsou ještě o mnoho silnější než Cell. Bohužel, počet GPU aktivních v jednom momentě se pohybuje okolo pouhých sedmi stovek, takže jejich celkový výkon není tak vysoký.

Zdroj: DailyTech

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
25.3.2007 11:35:58   217.75.73.xxx 52
a ked sa aj ja chcem zapojit co mam spravit ? jaky program stahnut ?
25.3.2007 12:20:48   80.188.88.xxx 23
hledej na stránkách stanfordské univerzity, blíž ti neporadím...
25.3.2007 12:21:28   85.207.43.xxx 42
Napište si v googlu folding home a hned první odkaz by vás měl hodit na oficiální stránky Folding@Home distributed computing. Tam už si najdete myslim v downloads jakou verzi programu si chcete stáhnout. Ninstalujete a jenom to spustíte a všechno už se dělá samo, máte možnost trošku si ten soft nastavit. Můžete to kdykoli vypnout a zase zapnout, ten program si průběžně ukládá výsledky, dobu mezi jednotlivýma uloženíma můžete taky nastavit. Když je úloha spočtená, napíše se hláška: ready connect to network, kliknete na něco v tom okně a program se připojí k netu a odešlé výsledky vámi spočtené úlohy do databáze a zase si stáhne další úlohu
25.3.2007 16:23:55   89.102.161.xxx 32
http://www.boinc.cz/forum/viewtopic.php?t=465&start=0&postdays=0&postorder=desc&highlight=
25.3.2007 18:59:54   80.87.222.xxx 22
Slo by na GPU pocitat folding@home na na CPU BOINC/Rosetta?
25.3.2007 16:21:08   89.102.161.xxx 22
www.boinc.cz
25.3.2007 16:52:17   80.188.88.xxx 22
Folding neběží pod BOINCem.
25.3.2007 16:59:47   85.132.240.xxx 22
Není zas tak pravda. Existuje beta FAH pod BOINCem. Akorát ještě bohužel není zdaleka vyladěná.
25.3.2007 17:18:12   80.188.88.xxx 22
Aha, no taky už je to nějaký pátek co jsem to zjišťoval...
25.3.2007 18:59:07   80.87.222.xxx 22
Pri PS3 sa pocita ako CPU jeden kus PS3, alebo na jednu PS3 pripada 7x CPU?
25.3.2007 20:28:16   84.42.172.xxx 23
No já bych tipoval, že se počítá každý Cell, tedy 7x CPU...jinak by ten výkon byl v podstatě hodně mizerný...
25.3.2007 20:33:26   80.188.88.xxx 43
1 PS3 = 1 CPU, stejně jako jedno Windows PC s osmi procesory je pořád jedno Windows PC.
26.3.2007 13:18:24   84.42.172.xxx 33
Tak potom se mi ten výkon nezdá nic moc...
25.3.2007 12:58:05   212.80.70.xxx 222245
vite proc je tam nejvice PS3? protoze lidi zjistily ze ty hry sou ubohost a tak aspon aby se konzole neflakala zapojily se do tohohle programu
26.3.2007 11:44:26   83.240.11.xxx 34
Ten tvůj rádoby vtípek je tročku dementní (protože se nevyznáš v tabulkách), ale pokračuj, třeba ti to jednou vyjde a zasmějeme se
25.3.2007 13:33:37   84.42.172.xxx 42
Je zajímavé, jaký výkon mají ta GPU. Jednoduše a snad správně jsem přibližně spočítal, že kdyby aktivních CPU bylo v případě GPU stejně jako těch u PS3, tak by GPU měla výkon asi 1635 TFLOPS, což je asi 2,4x více než mají aktivní CPU u PS3...
25.3.2007 14:37:24   80.188.88.xxx 22
jo to by tak nějak odpovídalo, mně se to počítat nechtělo...
25.3.2007 20:10:08   89.102.125.xxx 22
No tušim že u R580 se uváděl celkovej programovatelnej výkon kolem 380 Gflops a Cell má tušim někde ve specifikacích PS3 psáno kolem 200 Gflops ale nakolik je využitelnej v podobnym smyslu jako u R580 nevim. Ono celkový výkon R580 je jinak o dost vyšší. Ale na Foldinghome už jede komplet rodina X1XX Radeonů tušim, takže tam v tý statistice budou figurovat i X1600 a X1650.
26.3.2007 03:38:05   87.244.194.xxx 22
No a este dodam se 8800GTX ma viac ako 500GFlops. Bolo by zaujimave vyuzit to s CUDA. Problem je trosku stym ze pocita 32 bitove cisla. Vraj nasledujuce GPU nvidie bude robit vypocty na 64bit.
26.3.2007 05:45:07   80.188.88.xxx 22
Ty čísla teoretického výkonu byly někde na fóru, zkus pohledat thread o R600. G80 by sice měla mít nějak kolem 500, ale protože jedna výpočetní jednotka kterou nVidia uvádí ve specifikacích se buď záměrně nepoužívá nebo nefunguje (to nikdo neví), tak je to přibližně stejně u jako R580.
26.3.2007 14:50:48   89.102.125.xxx 22
Ono dneska koukám už šel ten výkon PS3 dolu. I když přibyly další 2 tisíce konzolí tak jejich výkon spadnul o 200Gflops. Průměr na PS3 tak činí z hruba 15.8 Gflops. Nahoru jdou pomalu GPU, jejich průměr činí 59Gflops na GPU. S příchodem R600 to nejspíš půjde hodně nahoru.
26.3.2007 14:51:35   89.102.125.xxx 22
...tedy spadnul o 200Tflops...
26.3.2007 17:26:33   194.228.207.xxx 22
Pozor pozor, ten výkon 15 gigaflops odpovídá jednomu Cellu používajícímu double precission. Vědecké výpočty standardně double precission používají a stávající Cell má při dvojité přesnosti bohužel jen sedminový výkon (těch 15 Gflops místo 200).

Zajímalo by mě, jak to dělají s Radeony - nebo snad umějí 64bit floating point?
26.3.2007 19:22:41   89.102.125.xxx 22
No matematicky je těch 15 ještě polovina té sedminy . Samozřejmě, že když píšu PS3 tak mám na mysli Cell, RSX tuším díky architektuře odvozený od G70/71 na tohle použít nepůjde. V tomto ohledu se nabízí otázka, zda by nešel využít Xbox, tedy konkrétně jeho grafický čip, který má unifikované shadery. Teoreticky by mohl mít výkon podobný GPU, které již na F@H pracují.
Jinak se na stránkách F@H uvádí, že GPU jsou hodně omezené v typech jednotek které mohou zpracovávat. Na PS3 se jich dá zpracovat více, avšak stále ne tolik jako na běžných procesorech. Čili tento projekt stále bežný procesor a tu haldu uživatelů s nízkým výkonem bude potřebovat. Ale možná s tím něco udělají nové GPU s unif. shadery.
25.3.2007 14:50:36   195.146.132.xxx 33
Prekvapilo ma aky maly vykon ma Mac/PPC oproti Mac/Intel. ved sa chvalili ake silne koprocesory maju ppc ale tu to nepomaha.
25.3.2007 16:08:11   80.188.88.xxx 62
Z těhlech statistik nelze vyvozovat takto jednoznačné závěry, protože narozdíl od PS3, kde má každý stroj stejný procesor, folding na desktopu může běžet na Pentiu II nebo na Kentsfieldu a to už je pak docela rozdíl. Pokud navíc bereme v úvahu, že do skupiny PPC Maců patří i starší a pomalejší počítače, kdežto Macy s Intelem mají nejméně Core Duo...
25.3.2007 17:28:16   194.228.207.xxx 52
"a také že grafické čipy jsou ještě o mnoho silnější než Cell."

Tak tohle je přesně to, co mi Joe "mám rád Sony" nechtěl věřit. Doufám, že si to čte.
25.3.2007 18:44:44   84.16.36.xxx 32
Este bude zaujimave aky vykon poskytne R600, ak naprogramuju podporu aj pre nu.
25.3.2007 19:44:34   84.42.172.xxx 22
No, kdyby to bylo i pro R560, tak se možná zapojím...
25.3.2007 20:36:49   80.188.88.xxx 22
Tenkrát když to uváděli, tak prohlásili že to podporuje Radeony X1900 a X1950, ale neřekli, jestli se do toho počítá i verze Pro a tím pádem i RX1650XT. Já si spíš myslím že ne, ale je to divný, protože ty výpočetní jednotky jsou pořád stejný jen je jich jinej počet...
25.3.2007 23:27:41   89.102.125.xxx 22
Radeony X1950Pro (R570) a Radeony X1650XT (R560) už makaj. Pod Catalystama 7.2 makaj tušim. Ještě na X1650XT s 24PSU to jede dobře ale nižší verze s 12ti a méně pixel shaderama už jsou poměrně slabý.
26.3.2007 05:45:54   80.188.88.xxx 22
Tj, tam závisí na těch pixel shaderech, takže R520 nic moc. Asi jako v NFS Carbon...
25.3.2007 20:36:04   86.49.32.xxx 23
proc se gpu nepoužívají i pro výpočty které dělá CPU, když jsou o tolik výkonější?
25.3.2007 20:43:47   80.188.88.xxx 52
Protože to neumí. CPU je z principu čip, který spočítá všechno, ale pomalu. Pokud je něco potřeba počítat rychle, od toho jsou akcelerátory, které jsou ovšem úzce specializované. Architektura R5xx má jako první programovatelné shadery, takže se daly využít pro F@H. Programovatelné shadery má také G80, ale tu ještě nikdo takto nevyužil. Asi je to taky o dost těžší než naprogramovat něco pro CPU...
25.3.2007 20:40:08   85.207.45.xxx 22
Mimo to zatezuje CPU stale na 100%, takze je dobry pro testy stability. A u toho se snazi najit lek na rakovinu, dokonale.
26.3.2007 05:48:36   80.188.88.xxx 52
Distribuované projekty rozhodně nejsou pro testování stability! Programy, které jsou k tomu určené (Prime95/ORTHOS) vědí předem jaká čísla mají vyjít a pak kontrolují jestli to CPU nespočítalo špatně, a pokud jo tak to vyhodí chybu. Pokud procesor pochybí u distribuovaných výpočtů, odesílají se zpátky chybná data...
26.3.2007 09:44:20   89.102.125.xxx 22
No on to nejspíš myslel jako takový ten prvotní test, jestli se mi komp sekne nebo ne, jestli mi to po chvíli vyhodí modrou BSOD nebo ne, když se zatíží.
26.3.2007 11:58:17   195.113.87.xxx 22
nestabilní procesor neznamená že vyhazuje BSOD... stačí když někde udělá špatnej výpočet
26.3.2007 14:33:49   85.207.45.xxx 22
Myslel jsem to jako testovani teplot v zatezi. Stabilita nebyla spravne slovo. Proste jestli se ti CPU pri 100% zatezi prehriva nebo ne.
26.3.2007 18:44:18   81.201.54.xxx 22
On stačí STALKER a cpu jede skoro na 100% ;) tedy jedno jádro
26.3.2007 21:14:22   80.188.88.xxx 32
No právě že jen jedno jádro. Ale nejde taky jen o procenta vytížení. Například ORTHOS (test stability, Prime95 pro dual-core) sice vytíží obě jádra na 100%, ale pokud se jádra vytíží pomocí Thermal Analysis Tool, tak naskočí teplota o 8°C vyšší...
27.3.2007 15:30:54   84.42.172.xxx 22
já mám tedy dojem, že mě STALKER vytěžuje obě jádra v mém e6600...poznám to podle zvýšení otáček ventilátoru na CPU - a ty se mi zvyšují jen tehdy, kdy začně něco využívat i druhé jádro...tedy většinou něco dělají obě jádra vždycky, ale mám prostě pocit, že stalker umí využít více jader...asi to má na svědomí hlavně ten systém AI a počasí...

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

65 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 30.1Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.