rozsahla-analyza-jake-ma-zune-sance-na-uspech
Novinka Rozsáhlá analýza: Jaké má Zune šance na úspěch?

Rozsáhlá analýza: Jaké má Zune šance na úspěch?

Stančík Martin

Stančík Martin

16. 9. 2006 00:00

Tento týden byla uspořádána konference, na níž někteří měli možnost spatřit přenosný media přehrávač Zune od Microsoftu. Jaké jsou tedy šance Zune na úspěch? Má se Apple proč obávat? Přečtěte si analýzy hlavních expertů...

Reklama

I když někteří zákazníci mohou být po "odhalení" Zune nadšeni, stále neznáme tři základní údaje: cenu, datum vydání a jména společností, které budou dodávat materiál pro Zune Marketplace. Mluvčí Microsoftu včera pro Betanews potvrdil, že přehrávač nebude využívat vlastní DRM Microsoftu PlaysForSure. Zatímco bude Zune přehrávat audio ve formátu WMA a video v WMV, nebude u Zune použito to samé DRM, které se používá u zařízení, jež podporují PlaysForSure, jako je třeba Zen od Creative. Namísto toho bude software Zune disponovat podobným rozhraním, jaké je u WMP 11; přehrávač pak bude ve Windows využívat svůj vlastní program, který nijak nespolupracuje s WMP, nýbrž jen se službami jako je Zune Marketplace.

Pro některé je to celkem šokující rozhodnutí, vezmeme-li v úvahu, že do tohoto léta Microsoft pracoval na vytvoření podpory pro společnosti jako Creative, iRiver nebo SanDisk, které by si jinak s podporou PlaysForSure musely poradit samy. Nyní, když se Zune stane jejich konkurentem, analytici spekulují nad tím, zda bude Microsoft PlaysForSure i nadále podporovat.

"Určitě je to neobvyklá situace," řekl Ross Rubin z NPD Techworld. Podle něj jsou tu normálně dva byznysové modely pro přenosné media přehrávače - první je model Apple, kdy společnost vlastní celý produkční řetězec a distribuční kanály, a tak nemusí žádné technologie licencovat. Druhý model je strategie, která vyžaduje uzavírání aliancí, odkup či sdílení technologií od jiných společností a plno různých licencí. "Obtížnost při spravování tohoto modelu je to, co vedlo Palm k rozdělení od operačního systému PalmSource (vznikly tak dvě firmy), když se snažili expandovat do jiných částí trhu. Výsledkem je, že PalmSource nyní musí soutěžit s Microsoftem i u přístrojů Palm, i když by mělo b?t samozřejmostí, že PalmSource bude na Palmu."

Zune Box

Ani první model však není procházka růžovým sadem. "Společnosti většinou musí projít velkým bojem, když snaží prosadit své nové standardy," řekl pro Betanews Carmi Levy z Info-Tech. "Pokud Microsoft plánuje rozdělení PlaysForSure a Windows Media Playeru, navzdory všem těm rokům investic, vystavuje se velkému riziku, protože všichni - vlastníci obsahu, distributoři a výrobci přístrojů - budou využívat starý model."

"A pořád tu není odpověď," dodává Levy. "Pokud totiž něco vyhodíte z okna, před tím, než se to může prosadit, a zkusíte představit něco jiného, podstupujete riziko, že se izolujete."

Nikdo se tak asi nebude divit tomu, že muž, který za vývojem Zune stojí, J. Allard, pracoval i na vývoji Xboxu a jeho následovníka, u nichž zvolil stejný integrovaný model. Vytvoření nové DRM však nejspíš jen zmate dodavatele materiálu (hudby, videa). Rubin by však nebyl tak pesimistický, tvrdí totiž, že by Microsoft mohl využít podpory jak PlaysForSure, tak Zune a vytvořil by tak jakési dva modely - "lepší" a "nejlepší" - "PlaysForSure se vám osvědčilo," dává Rubin příklad. "avšak můžete mít ještě něco lepšího - Zune."

Pravdou však zůstává, že Zune je teprve druhou hlavní produktovou řadou, již Microsoft spustí (když nepočítáme myši a klávesnice) a společnost nyní musí najít způsob, jak lidi přesvědčit, že nejde jen o další MP3 přehrávač. A k tomu by softwarovému gigantu mohlo výrazně pomoci Zune Marketplace. Uživatelé si totiž budou moci nejen kupovat jednotlivé skladby nebo předplatné, nýbrž také koupit si určité časové rozmezí, během něhož budou moci stahovat, co chtějí. "Když Apple poprvé uvedlo iPod, nebylo to ani tak o hardwaru, jako o iTunes," říká Levy. "A Microsoft také doufá v to, že se lidé budou dívat za hardware."

Podle Levyho nyní existují dva modely uživatelů iTunes/iPodu. První, většinou starší, která již má hromadu CD a jen si je nakopíruje do přehrávače. A druhý, mladší, který nemá tolik CD, což není ani tak proto, že by byl mladí, nýbrž proto, že nemá moc peněz. I když druhá třída ocení, že by Zune měl "pohltit" až 7500 skladeb, právě u sebe nemají 7500 dolarů. A právě tito lidé nejspíš využijí časově omezeného stahování. Podle analytika Michaela Bloomberga z Jupiter Research bude také jednou z hlavní funkcí sdílení skladeb. "Je to důležitá funkce, kterou iPod nemá, a přitáhne tak lidi od 18 do 24 let."

Zune vs. iPod...nebo Zune vs. Zen?

"Co platforma Zune opravdu nabídne Microsoftu je, šance na vytvoření celé architektury služeb. A nemusí záviset na svých partnerech a mohou je bez problémů distribuovat," říká Ross Rubin z NPD. Jisté je, že Microsoft bude muset zpustit opravdu agresivní reklamní kampaň a dostat do lidí, že Zune je stejně "cool" jako iPod, což je velmi silná stránka Apple. Pokud totiž (bavíme se hlavně o USA) máte ve vlaku třeba přehrávač Creative, je to pro vás, jako byste namísto bot Nike měly pět let staré ošoupané boty. A teď si představte, že si obléknete značku Microsoft, která je mezi běžnými lidmi zapsána celkem pozitivně.

"Creative, iRiver a Samsung mají modely s více funkcemi, větší kapacitou, jsou levnější než produkty od Apple. iPod Shuffle nemá displej, nemá FM rádio, mikrofon, nemůže nahrávat...a stejně si jej koupí více lidí, než produkty konkurence."

Před deseti lety Microsoft představil Windows CE pro mobilní zařízení a analytici tvrdili, že do teritoria Palm nemůže proniknout. Dnes Windows Mobile 5.0 běží na Palm Treo. "Microsoft se nedívá na to, jak bude Zune přijmut o Vánocích, samozřejmě, že by chtěli aby se ho prodalo hodně, ale oni uvažují hodně do budoucnosti," říká Levy. "Toto je maratón, ne sprint," dodává pak Gartenberg z Jupiter Research.

Je to plastické, nijak moc zajímavé, nemá to cenu a přichází to v hnědé. Jeho největší soupeř drží tři čtvrtiny trhu. Byla by však chyba Zune již nyní odepsat...

Zdroj: Betanews

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama