ati-x1900-a-problem-s-3dmarkem-06
Novinka ATi X1900 a problém s 3DMarkem 06

ATi X1900 a problém s 3DMarkem 06

Štefek Petr

Štefek Petr

30. 1. 2006 00:00 57

Ti z vás, kteří pravidelně sledují dění v oblasti grafických karet, jistě ví, že společnost ATi má teď problémy s vizuální kvalitou v novém benchmarku společnosti Futuremark.

Reklama

Na zahraničních i českých fórech se již od zjištění problému vedou vleklé debaty, co za problémy s vizuální kvalitou na kartách série ATi X1900 v 3DMarku 06 (konkrétně demu Forest)  stojí. Dále přetrvávají spekulace o výkonu karet X1800/1900, které by měly teoreticky dosahovat vyššího výkonu, než prakticky mají díky velmi rychlým pixel shaderům. Jedna strana tvrdí, že Futuremark optimalizoval benchmark pro nVidii, což osobně vidím jako čirou demagogii a ta druhá, že ATi má problém způsobený ovladači Catalyst či možným problémem na hardwarové úrovni.



Po zhodnocení části shaderu nejmenovaným programátorem vychází najevo, že benchmark optimalizován  pro nVidii pravděpodobně není a programátoři se drželi velmi striktně specifikací DirectX 9.0c. Za vším stojí použití Partial Precision (PP) výpočtů, kterých je v shaderech 3DMarku 06 hojně využíváno, což je pro ATi velký problém, protože její čipy Partial Precision prostě neumí a využívají pouze Full Precision, čili vše se počítá ve 128-bitech a výsledný výkon je tak nižší, než při použití Partial Precision. To ovšem nemění nic na faktu, že benchmark je zcela v zásadách  DirectX 9.0c. ATi si usmyslelo, že čas již vyzrál natolik, že bude používat jen plnou 128-bitovou přesnost, ale jak je vidět, tak si tím možná zavařilo na problém a jen čas ukáže, jak hojně budou vývojáři her Partial Precision využívat (3Dmark 06 je ukázkou opravdu hustého nasazení PP). Nvidia se může v klidu posadit a čekat, neboť její čipy zvládají Partial Precision už od NV40. V podstatě lze říci, že obraz ATi díky Full Precison (128-bit) výpočtům bude vždy lepší než u Partial Precision u Nvidie, která rovněž umí plné 128-bitové výpočty, ale zde těží hlavně z PP.



Co se týká problému s vizuální kvalitou v demu Forest (3DMark 06), tak vše je způsobeno pravděpodobně špatnou kompilací shaderu, kde je využívána Fetch4 (poprvé intergována u čipu R580) a 24-bit DST. Tento problém bude podle ATi odstraněn v ovladačích Catalyst 6.2, které budou prvními WHQL ovladači pro Radeony X1900 (R580). Například technologie Fetch4 je velmi přínosná pro zpracování shadow-map, ale v tomto případě díky neodladěným ovladačům způsobila spíše problém.


Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama