GeForce RTX 3000 - jaký bude reálný výkon a cena? - Víme to! |
autor: Z. Obermaier , publikováno 6.9.2020 |
Mnoha weby vládne po oznámení Ampere nezdravé nadšení, je na místě trochu mírnit očekávání!
Když Nvidia oznámila řadu Ampere, bylo to vzhledem k prezentovanému výkonu a cenám překvapení a mnozí propadli mylnému pocitu, že tohle si musí ihned koupit (i já sám). Po čase ale přichází čas trochu přemýšlet a je dobře, že Nvidia hned nespustila prodej - už bych měl já i mnozí nakoupeno. Takhle máme prostor se trochu zamyslet a možná mírnit prvotní nadšení, mnozí z nás totiž Nvidii opět spolkli návnadu i s navijákem (i já). Teď už mám ale háček z krku venku a jsem krapet pesimističtější. Zde je můj pohled na věc a reálný výkon a ceny, které jsem zjistil z prodejních kanálů.
Začněme výkonem, který vám prozradím, i když měření reálných karet ještě není k dispozici. Server Videocardz zveřejnil sice jen výkon v CUDA a OpenCL, to nám ale dává skoro přesný obraz o výkonu herním, dá se totiž snadno interpolovat z několika známých veličin v rovnici.
Podle obrázku je totiž RTX 2080 Ti v průměru výkonnější než RTX 2080 SUPER o 26 procent. To přesně nachlup sedí s výkonem herním v rozlišení 4K. Viz tento (odkaz) graf na webu Computerbase. Záleží ale na skladbě her a testovacím CPU. V průměru můžeme říct, že Nvidia RTX 2080 Ti je výkonnější než RTX 2080 Super od 17 - 26 procent. Podobně to vychází na TechpowerUp i na nám na PCTuning. To nám dává tušit, že i ostatní čísla v tabulce nebudou daleko od reálného herního výkonu.
GeForce RTX 3080 by měla překonat RTX 2080 Ti (zejména ve 4K) o cca 40 procent. To sedí i dle prezentovaného výkonu přímo Nvidií. Když vezmeme současné ceny RTX 2080 Ti kolem 32 000 Kč, je nabídka RTX 3080 za 18 990 Kč opravdu super. POZOR! Za tuto cenu se verze od vendorů (ASUS, MSI, GIGABYTE, EVGA) prodávat nebudou. Můj odhad je, že pouze první várka karet bude za avizovaných 18 990 Kč (třeba v Alze). S přibývajícími "vylepšenými modely" dalších výrobců se cena posune na cca 25 000 Kč. To je stále slušné si řeknete ale…
Flashback: GeForce GTX 980 stála 15 000 Kč, GTX 1080 FE stála 20 500 Kč a RTX 2080 FE stála 22 000 Kč
Trochu nechápu, proč lidé jásají nad cenou od 18 990 Kč (reálně víc) za kartu RTX 3080, když takhle modely X080 stály poslední roky vždycky. I RTX 2080 FE nabídla výkon předchozí vlajkové lodi, takže co je zde na cenovce tak zázračného a speciálního? Pamatuji, že roky nazpět se u X080 karet právě tato cena kritizovala a Nvidii se za ní spílalo, letos lidé jásají? Kromě toho, že Nvidia tentokrát musela kartu osadit velkým jádrem a navýšit papírovou spotřebu o 70 W. Zde se zastavme.
Proč vlastně Nvidia musela osadit RTX 3080 velkým jádrem GA102? Když se podíváme na výkon RTX 3080 je to jasné, protože GA104 by dosáhlo na výkon maximálně RTX 2080 Ti a nikam dál by jej nešlo vyhnat. To nám dokládá RTX 3070, která se v průměru bude držet výkonu RTX 2080 Ti. Teď si představte RTX 3080 s čipem GA104 a výkonem max kolem RTX 2080 Ti za 18 990 Kč. Asi by se to také prodalo (viz 1080 Ti --> 2080) ale jásot by kolem toho nebyl. Navíc ekonomická krize je v plném proudu a není doba na nějaká gesta z doby uvedení Turingu. Navíc Turing svou historickou úlohu splnil - měl získat peníze na vývoj další generace RTX.
Na jádru GA104 lze tedy postavit RTX 3070 a možná i nižší modely. Na RTX 3080 to ale nestačilo, karta musela dostat nějaké výkonnější jádro. S tím se dá souhlasit, řeknete ale proč za ní chce Nvidia tak málo? Proč není cena RTX 3080 na úrovni startovací ceny RTX 2080 Ti? Vždyť by to nadšenci kupovali! Příznivci AMD vám s jistotou řeknou, že se Nvidia bojí AMD a jejího "Big NAVI" a tudíž musí nahnat nějaké prodeje a chce konkurovat cenou. V tom to jistě není.
Osobně si myslím, že Nvidia bohatě zaplatila vývoj první generace RTX z hráčů, kteří kupovali ve své době Turing, navíc byla celosvětově konjunktura. Tito hráči také zaplatili i vývoj Ampere, který navíc může být na výrobu citelně levnější než u TSMC. Jelikož je technologicky horší než TSMC výroba. Ten hlavní důvod rozumnějších cen budou ale nové konzole a celosvětová krize všech odvětví.
Po dlouhých letech, kdy byly konzole jen krabice se směšnými parametry přichází konečně výkonný hardware, který bude stačit na 4K a vysokofrekvenční zobrazovadla. Tato generace bude obrovskou konkurencí pro celý PC byznys, nejen grafiky.
Shrnutí je následující (můj odhad): Výkon RTX 3090 cca 60 procent v průměru nad RTX 2080 Ti. RTX 3080 cca 40 procent nad RTX 2080 Ti a RTX 3070 +/- kolem výkonu RTX 2080 Ti (někde hůř, někde lepší). Spotřeba RTX 3090 a 3080 bude jistě vysoká, tipuji skoro až o 100 W nad RTX 2080 Ti. Osobně mě třeba spotřeba netrápí vůbec, a tak to bude mít asi i většina hráčů.
Pokud takový nárůst výkonu potřebujete teď hned, kupujte - samozřejmě po reálných recenzích. Už dlouho nestál takhle vysoký výkon tak málo peněz. Pokud nepotřebujete hned, vyčkal bych na konkurenci. Neočekávám, že by AMD uvedlo přímou konkurenci RTX 3080 a už vůbec ne RTX 3090. Ale něco se bude blížit RTX 3080 by se objevit mohlo. Pokud by AMD pouze zdvojilo specifikaci RX 5700 XT a dosáhlo tak 100 procentního nárůstu výkonu, byla by taková karta cca 50 procent nad RTX 2080 Ti. Tedy na úrovni RTX 3080, když ale uvážím současnou spotřebu RX 5700 XT - tak to není reálně možné. Více detailů o novinkách AMD GPU čekám v říjnu.
Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz
Další články v kategorii
- Finanční výsledky Microsoftu překonaly očekávání
- V nových smartphonech Samsung se objeví grafika od AMD
- Dell má nové počítače pro studenty, oba vydrží pád na zem
- Vycházejí nové Game Ready ovladače pro The Medium i nové notebooky s GeForce RTX řady 30
- Genesis HOLM 510 RGB je zajímavý herní stůl s podsvícením
Jinak ja teda porad i po precteni "kupuju". Jedine co nevim, jestli neobjednat tu FE verzi, ale asi se na ni bude dlouho cekat.
Karty od vyrobcu by mohli byt s trochu jinym chlazenim zajimavejsi, ale tentokrat se zda i to co navrhla sama NVidia natolik dobre, ze nejake priplatky, ktere tu OBR zminuje a verim, ze by je vyrobci chteli, moc nedavaji smysl.
Proste da-li mi Asus svuj STRIX nebo MSI svoje Gaming X o tisicovku draz, tak to beru, ale pokud by priplatek mel byt vetsi, tak sbohem. Nebudu chodit ke kovarickovi, kdyz muzu jit primo za mistrem kovarem.
příkladem je ta prezentovaná hodnota v Controlu.
2080S při 60FPS v 4k s DLSS a RT žere 240W, 3080 při těch samých FPS žere 126W.
Měl jsem GTX1080s TDP 180W, přešel jsem na 2070 Super s TDP 215W a ejhle, spotřeba 2070S je nižší než u 1080, 1080 u mě jela v podstatě na hraně abych měl svých 60FPS, 2070S jede na třičtvrtě plynu, třeba v Destiny 2 mi to téměř vůbec nepouští větráky.
Zvažuju 3080 ne kvůli výkonu ale přávě nižší spotřebě, jelikož už slabší 2070S nejede na plno, tak 3080 se bude doslova flákat, takty budou moct být nižší a tím karta pojede v daleko efektivnější hladině napětí a tedy i spotřebou bude na tom lépe.
Pokud mi dnes 2070S bere při hratí typicky kolem 150W, 3080 by mohla jít na 100-120W, tzn i v nejnáročnějších titulech s dobrým stop idle chladičem může zůstat chlazená pasivně.
Mám "jen" gold zdroj a účinnost při hraní je 92%ˇ, tzn 20W ztráty z dodaných 250W. S vyšší certifikací to může být jen 10W
A teď kdo si koupí grafiku za 700 dolarů, která bude v mašině s cenou 40-50 tisíc pokud tam nebude extra víc paměti či diskové kapacity a kdo do toho dá bronzový zdroj když zlatý stojí o pár set víc a typicky má o 5-7 let delší záruku?
Chápu že bronze zvolí někdo, kdo staví mašinu za 15-25 tisíc, ale už kolem 30 to člověk v ceně fakticky nepozná.
A to nemluvím o lidech kteří si rádi připlatí za Platinum či Titanium zdroj, Corsair HX nebo AX jsou ve výkonnějších sestavách relativně časté, i když z pohledu efektivity a ceny se nevyplatí pokud to nejede v zátěži 24/7.
Příznivci AMD vám s jistotou řeknou, že se Nvidia bojí AMD a jejího "Big NAVI" a tudíž musí nahnat nějaké prodeje a chce konkurovat cenou. V tom to jistě není.
Takze nVidia vobec nenastavila ceny tak ako nastavila, lebo sa boji jadra o ktorom idu leaky, ze bude vykonnejsie a menej zrave, ale kvoli uplne inemu segmentu, s ktorym si nekonkuruje, lebo je v nom priskrtene jadro, ktore naznacuje vykon prichadzajucich VGA od AMD.
Pekna mentalna gymnastika, skoda, ze uplne priehladna
Obvykle v takovém případě nebývá důvodem, že ten „odkládaný“ produkt je lepší.
3080 má téměř 3x vyšší TFLOPs než 2080, ale 3x rychlejší není, že.
Chod hejtovat ludi, ktorym to hovoria informatori, co ti povedia.
Iste to bude az ked to bude otestovane. A to akoze seriozne porovnavas Radeon VII GCN s RDNA 2 alebo Turingom? No comment...
A potom už jen stačí vědět z nějakého testu, kolik TFLOPS asi tak potřebuje třeba grafika A z řady X, aby měla výkon jako A z řady Y a to se už dá přibližně určit podle DigitalFoundry, které měli možnost změřit, jaký je v % rozdíl mezi RTX 2080 a 3080 a z toho už se dá vydedukovat leccos.
Samozřejmě je to jen hrubá představa a je tam ještě spoustu dalších faktorů ovlivňující výkon ve hrách (viz už jen ta logika počítání TFLOPS u Ampére a zmatky s FP32 a Int32, mimochodem úžasný marketingový model, na papíře to vypadá skvěle, ten snese všechno a bezpochyby se na ten naviják chytí hejno ryb) a netočí se vše jen kolem toho, ale daleko od reality už to nebude, jak je psáno už výše, podle TFLOPS, kterých má dosahovat Xbox Series X, tak to vychází na něco kolem RTX 3070/RTX 2080 Ti.
Já třeba ani nechápu, jak někdo i tak může u RX 6900 XT pořád počítat s výkonem jen na úrovni RTX 3070, když ten čip má být ještě vybavenější, to by byl slušný fail na to, že má v zásobníku 5120 shaderů a RTX 3070 jen 2944 true CUDA, pomalu poloviční počet, to by značilo epic fail na úrovni architektury. Bude se to motat určitě aspoň kolem té RTX 3080, toho bych se nebál, jinak by na tom prodělali zas i kalhoty, kdyby takové drahé monstrum nemělo ani na takového drobka, museli by to prodávat hodně pod cenou.
Pochopitelne pri urovni detailu konzolovych her.
https://www.gamepressure.com/newsroom/jason-schreier-ps5-and-xbox-more-powerful-than-rtx-2080/z11664
Mimochodem, APU s realnym vykonem i jen puvodni 2080 lze povazovat za tezko uveritelny a oslavy hodny uspech. Neverim tomu ani na chvili.
I'm pretty sure that the specs those guys are going to achieve with the PS5 and Anaconda [one of the code names used for the new Xbox - editorial note] are more powerful than GPUs like RTX 2080.
Takze konzoly, ktore su podla novinara VYKONNEJSIE AKO 2080 bez udania o kolko v ziadnom pripade nemozu dosahovat vykon 2080Ti, ako (ne)uvedene novinarom.
Takové hlouposti jakože u Xboxu bude ten přebytečný výkon lítat někde v luftu kvůli špatné systémové optimalizaci a výkon bude stejný jako u výpočetně znatelně slabší PS5, tomu snad sám nevěříš...
Nebo není to náhodou myšleno jen tak, že obě budou mít u spousty her třeba lock na 30 FPS? Ale i tak Xbox bude mít pořád výhodu ve výkonu a zas bude mít třeba vyšší rozlišení, on se ten výkon navíc vždy nějak využije, aby to technicky PS5 předčilo.
Taky žiji s odhady že nové konzole budou někde u 2070S a 2080 řady.
Anyway, ja PS5 predobjednavam na zaklade konzervativnich odhadu, takze jestli bude mit vykon 3090TiSuper, bude pro mne jedine dobre, vracet jim to kvuli tomu nebudu
3070 přináší +- klasický mezigenerační růst a 3080 přináší skok o dve generace a zrovna 80 řada si to zatraceně zaslouží protože 2080 v rasterizaci nepřinesla žádný posun poměru cena/výkon proti Pascalu. Takže 3080 dohání to co neměl Turing a přidává i běžný mezigenerační posun.
navíc 3080 dělá konečně 4k hraní reálným v drtivé větišně titulů nehledě zda mají nebo nemají RT a/nebo DLSS.
2) Jásání nad 18990Kč není na místě, před 5-6 lety se high end prodával stěží za 10. A bylo to drahý. A to se nebavíme o top prodejním modelu.
3) Je tu ale podstatný jiný problém. Reálně nikde žádnou kartu nekoupíte. A o výrobní produkci se vedou dost skeptické debaty, samsung proces je spíš továrna na zmetky než produkce.
4) Než vyjdou nějaké nižší modely "pro lidi" jako 3060, tak se obávám, že dřív tu budeme mít RX6700 či RX6600XT.
5) Problém prodejnosti čehokoli nad 3070 bude ještě jeden - procesory. Mají dost problém někde vypotit i těch 144fps, natož 240, tak k čemu lepší grafika, když bota tlačí v procesoru. Asi i proto se vymýšlí ozdoby jako ray tracing aby ta grafika měla "využití".
proč jsem před 4,25 lety platil za 1080 21400?
Tomu nerozumím.
9xx řada byla o něco levnější než předchozí řada.
Je libo 2070 Super pod 9 tisíc, je libo 2080 Super pod 10 tisíc? Stačí kouknout na bazarové nabídky a to nové karty ještě nevyšly, až vyjdou a budou rozumně dostupné tak ty karty na bazaru půjdou ještě víc dolů.
Osobně tipuju že 2070S se ustálí kolem 8 tisíc, 2080S kolem 9 tisíc, 2080Ti kolem 12 tisíc, non super verze pak cca o tísíc méně. Trošku to zamíchají různé prémiové edice, ale u těhle karet je jich spousta, takže jestli základ nebo prémiové edice nebude hrát roli a pokud tak to bude rozdíl v řádu několika stovek max.
Pro AMD je to docela problém, aktuálně její bestseller 5700XT trpí na záplavu výkonnějších 2070S a 2080S za nižší ceny. Až 3x00 vyjdou, tak začnou prodávat i lidi na Pascalech a Maxwelech, tím zaplaví trh i levnější bazarovky, počítám že 1080 bychom mohli kupovat za 4000 a 1070 za 3000.
Samozřejmě RTX 3060 s výkonem kolem 2080S za cenu 350 dolarů by ty 2x00 karty posunula ještě trošku níž.
Bohužel AMD pořád mluví o big navi, tedy top výkonostním segmentu a nemá tu nic co by nahradilo midrange a nižší třídu a u 5700XT už asi nemá moc prostor jít dolů, však koukněme na 5500, horší poměr cena/výkon než srovnatelná NVIDIA. Horší poměr cena/výkon než staré Polarisy... AMD nemůže jít cenou níže aby z toho něco měli.
Však dnes 4k i s DLSS s RT leckde tlačí s obtížemi 60 FPS, na to stačí i dost velká plečka procesor. Nyní budeme tlačit 100 FPS (příklad control) na to stačí Ryzen/i5 za 5 tisíc.
S RTX IO se navíc CPUčkům uleví a principiálně to samé bude mít i AMD.
lepší grafika tak je pro nižší spotřebu - s capem/bottleneckem nejede naplno a žere výrazně méně s vyšší efektivitou
lepší grafika umožní vyšší rozlišení/více monitorů či širší monitory jako 32:9
lepší grafika umožní vyšší detaily... tady to bude pořád výkonu málo pokud člověk cílí na víc jak 60/75 FPS
Však i ten Control - cherry pick NV s RT a DLSS běhá na 3080 jen lehce přes 100 FPS.
https://www.youtube.com/watch?v=bagPHenmwg0
Fakt moc pěkné a ta voda užasné co s tím RTX udělalo.
Bohužel pro jakékoliv další hraní je to naprosto nepoužitelné. Quake2 je opravdu rychlá hra a s 2070S při 51Fps je nemyslitelné hrát multiplayer. Když se člověk stál na místě tak to konečně vypadalo dobře ,ale při pohybu to nebylo ono. Zapnuto bylo na LOW nastavení ,při přepnutí do high Rtx efects z 51 Fps bylo rázem 38 Fps ve 2K . To není ani dost pro singl-player.
Takže pro mě je zatím RTX efects mrtvá záležitost. No uvidíme třeba Ampére zvládne toho Quaka +100Fps aby se to dalo snad už použít.
Navíc tohle je čistě pathtracing, není to hybridní rasterizace + rt efekty, ale opravdu vše je RT.
Tzn se dostáváme na krásnách 75 FPS při 1440p, pokud tím 2k bylo myšleno QHD a ne FHD které je jen o 6% menší než 2k
Jako sorry ale ja jsem nezdrave nadsen
Nicméně bych chtěl tichší grafiku Gaming X Trio prostě při hraní slyším, pokud nehraju Destiny 2 kde to běží na 60 FPS v max detailech téměř celou dobu pasivně, s 3080 bych se měl dostat ještě do více efektivního rozsahu spotřeby, takže místo 150W které dnes typicky na 60FPS potřebuju by mohlo stačit 100-120W. Při stejném chlazení to může znamenat výrazně nižší teplotu GPU a tudíž i její pasivní chod. Luxusní představa, hrát a na projevu bedny se neznění vůbec nic... Ok, asi pořád bude nějaký coil whine, ale při nižší spotřebě bude méně výrazný
možná si dám pod stromeček dárek
V max výkonu je to kolem 20% efektivnější, když to pojede na půl plynu může jít efektivita až k dvojnásobku, tak jak bylo prezentováno v keynote na Controlu. 4k, DLSS, RT, 2080S 240W, 3080 126W...
Samozřejmě pro absolutní výkon, pokud se zásadně nezlepší výrobní procesy nebude možné spotřebu zvýšit. Můžeme přidat 20% výkonu při stejné spotřebě nebo 10% výkonu za cenu 10% nižší spotřeby, ale mít 70% výkonu při nižší spotřebě? To nám zatím fyzika nedovolí
Dlouho takto topit nepotřebovala. Sice top high end už trochu pálil, ale vždy to bylo ještě v rámci mezí, ale co oznámili teď, to už je zas trochu jiná liga. Vždyť v tomto ohledu to už možná překoná snad i R9 390X.
Je to samozřejmě velký problém, protože 300W+ už přestává být rozumně a tiše uchladitelné vzduchem, už RTX 2080 Ti dělávala s tímto problémy, za moc tichou se už nedala považovat ani MSI Gaming a zkrátka Accelero už bylo víceméně nutností...
A oni přiklepnou dalších 100W navrch, to už je docela masakr, na to už je ideální voda, jenže tam ti zas neustále bude vrčet pumpa. Vzduch byl vždycky tišší, ale tady toto už prostě neuchladíš ani s těžkou váhou, takže smůla. Zkrátka do LN+ sestav to už je zcela nepoužitelné a může to mít výkon jaký chce, takové přímotopy už do tiché sestavy jednoduše nepatří.
Snad aspoň AMD má v rukávu něco lepšího. RDNA2 má efektivitu oproti 1 dost zlepšit, takže by tímto mohli Nvidii po dlouhé době konečně sebrat vítr z plachet a zatnout tipec, pokud RX 6900 XT bude mít opravdu výkon na úrovni RTX 3080 (což je zcela reálné, shadery bude mít určitě rychlejší než RX 5700 XT a je jich 2x tolik, takže dvojnásobný výkon rozhodně nemusí být žádné scifi) a ještě nižší spotřebu (očekává se něco "jen" kolem 300W), tak tímto by už mohl nastat velký a dlouho očekávaný comeback AMD do segmentu herních grafik.
Jasné zvýšení efektivity
Příklad graf v Controlu, při 60FPS v 4k potřebuje 2080 4W/FPS, kdeto 3080 si stačí se 126W. Třeba moje 2070S v Controlu se stejnými nastaveními ale 2560x1080, tedy dost daleko od 4k bere 2.21W/FPS
https://ctrlv.cz/JtEO
Při 60Hz refresh rate, Vsync ON je spotřeba cca 133W
Při 75Hz refresh rate, Vsync ON je spotřeba cca 174W
Při 75Hz refresh rate, VSync OFF je spotřeba 191W
Pokud chce někdo vyšší výkon a nižší spotřebu je pro něj 3070 nebo prostě sníží takt/capne FPS tak aby se dostal na spotřebu která mu sedí více.
Aktuálně výroba křemíkových čipů nenabízí zvýšit takty a snížit spotřebu o 70%, ale 70% výkonu zákazníci chtějí.
Naopak, já zvažuju 3080 jako náhradu 2070S, v nějakém triple fan stop idle bude ta grafika při hraní pasivně chlazená, 2070S mi to dává tak na 95% času třeba v Destiny 2, ale v drtivé většině her už potřebuje jet na vyšší výkon abych měl svých konstantních 60FPS na 1080p ultrawidu.
3080 se bude doslova flákat, takže spotřeba by mohla jít pod 100W a to už ten pasiv s nějakou normální aiflow zvládne.
Celé GCN bylo celkem o ničem, Kepler to sice docela rozdupalo (celá Geforce 700 rodina tehda později dojela na to, že měla na úkor CUDA spoustu texturovacích jednotek, což bylo úplně k ničemu, prostě špatný návrh), ale potom Nvidie přišla s překopaným Maxwellem, který to zas převálcoval a od té doby se už v AMD na nic pořádného bohužel nezmohli.
Akorát to topí a těžilo se jen z lepších výrobních procesů, které vždycky trochu snížili spotřebu, a tak se mohl zvednout výkon. Ta efektivita se ale nikdy nezvýšila o tolik, aby to stačilo na udržení rozumné spotřeby a zároveň dostatečně vysokého výkonu. S příchodem Pascalu, což byl takový vyladěný Maxwell se to ještě zhoršilo a náskok Geforce se zas zvýšil.
Naneštěstí pak přišel "výpočetní" Turing vychazejíc z Volty, kterýž jako herní architektura už zrovna nevynikl a AMD tu ztrátu s RDNA hned víceméně dorovnalo. A RDNA2 už je hodně slušný posun úplně ve všem, je to překopané od základů a hlavně to už není vyvíjeno jako nějaká pseudoherní architektura.
Pořád mám pocit, že toto lidem nějak uchází - RDNA2 bude už úplně něco jiného než RDNA1 a z GCN už v ní nezbyde vůbec nic, takže to chování těch grafik bude úplně jiné, RDNA2 udělá pokrok větší než celé GCN za celou svou existenci. Ikdyž je pořád na 7nm, i tak by to mělo efektivitu značně zlepšit.