Test: S3 Chrome S27
Redaktoři serveru X-bit labs testovali referenční vzorek nové grafické karty od S3, Chrome S27. Jak si karta vede proti osvědčeným veteránům jako GeForce 6600 a Radeon X700, a nováčkům jako Radeon X1300? A jak jsou na tom tentokrát ovladače?
Grafické jádro Chrome S27 obsahuje 8 pixel pipelines, 4 vertex pipelines a splňuje specifikaci Shader Model 2.0+ ("+" značí některé doplňky k SM2.0, které ale prakticky žádné hry nevyužívají). Díky 90nm výrobnímu postupu od Fujitsu je čip velmi malý a může dosahovat vysokých taktů (pracuje na 700MHz) při nízké spotřebě elektrické energie. Paměti jsou GDDR3 s frekvencí 1,4GHz, což spolu se 128bitovou paměťovou sběrnicí znamená propustnost 22,4GB/s. Chrome S27 se bude dodávat ve variantách se 128 nebo 256 megabajty grafické paměti.
Chlazení bude ve finální verzi vyřešeno odlišně - má sestávat ze dvou heatsinků propojených heatpipe a malého větráčku; chlazeny mají být i paměťové čipy.
Tolik ke specifikacím a teorii. Ovladače měly problémy pouze s Battlefieldem 2 a Age of Empires III. S3 se zavázalo opravit tyto chybky v příštím vydání driverů.
Spotřeba S27 je opravdu překvapivě nízká, nepochybně díky 90nm výrobnímu procesu od Fujitsu. I Radeon X1300Pro (90nm, TSMC), s nižšími takty a polovičním počtem pixel/vertex pipelines, potřebuje k chodu více energie.
Přeskočme nyní přímo k tomu nejdůležitějšímu - tedy testům výkonu ve hrách.
Porovnáme-li "hrubý výkon" (tedy bez AA a AF), Chrome S27 se řadí někam mezi obyčejnou GF6600 a GF6600 s DDR2 pamětmi. Vcelku dobře si vede ve hrách Chronicles of Riddick, Call of Duty 2, Far Cry, Half-Life 2, F.E.A.R., Project: Snowblind, Quake 4, UT2004, Prince of Persia: Warrior Within, Colin McRae Rally 2005 a leteckém simulátoru Pacific Fighters. Horší je to ve zmiňovaném Battlefieldu 2, Doomu 3, vyloženě nesedl Serious Sam 2. Grafy si můžete prohlédnout zde.
To všechno jsou však testy bez antialiasingu a anizotropního filtrování. Velkým problémem S27 jsou extrémní propady výkonu v módu 4xAA a 16xAF, kdy S27 končí často beznadějně poslední, i přes v totmo cenovém segmentu nadstandardní paměťovou propustnost. Na obhajobu S27 je nutno říci, že se jedná o kvalitnější SuperSampling AA (ostatní karty provádějí méně náročný MultiSampling), a také méně úhlově optimalizovaný Anisotropic Filtering, nežli je zvykem u ATi a nVidie.
Co tedy na Chrome S27 pochválit, a co naopak vytknout? Mezi klady patří rozhodně solidní výkon ve své třídě, extrémně nízká spotřeba a Chromotion 3.0 engine pro přehrávání videa. Na druhé straně stojí problémy s kompatibilitou s některými hrami, použitá metoda antialiasingu, chybějící podpora FSAA v OpenGL hrách a panel nastavení ovladačů, který by snesl jisté vylepšení. Pokud se S3 podaří do vydání karty zapracovat na ovladačích, Chrome 27 nemusí být vůbec špatnou volbou v kategorii nižšího mainstreamu.
Celou rozsáhlou recenzi najdete na: X-bit labs