První test Pentia EE 955
autor: Luk , publikováno 28.12.2005
Dvoujádrová Pentia D a EE s jádrem Presler byla právě vydána. Server X-bit labs již provedl test nejvyššího modelu založeného na tomto jádře. Tím je Pentium Extreme Edition 955.

65nm výrobní proces přinesl jádru Presler výtečnou schopnost přetaktování. Vzhledem k tomu, že nejvyšší model, tedy Extreme Edition 955, má odemčený násobič, overclocking je opravdu hračkou. S původním boxovaným chladičem se lze snadno dostat na frekvenci 4,26GHz, nadšenci s lepším chlazením však dosáhli i hodnot kolem 5,5GHz.

Proč se však Intel rozhodl raději neprodávat takto vysoko taktované procesory? Při pohledu na následující graf je to možná docela logické:

Nový 65nm výrobní postup sice pomohl spotřebu trochu snížit, i přesto jsou však čísla nad 150W přinejmenším obludná. Oproti tomu, zdaleka nejžravější čip od AMD, tedy Athlon 64 X2 4800+, se při plné zátěži vejde se spotřebou pod 100W.

Nyní už k testům. V benchmarku SysMark 2004 SE se Pentium EE 955 zařadilo těsně nad X2 4800+. PCMark05 dopadl tradičně lépe pro procesory Intel - optimalizace pro architekturu NetBurst se nedají zapřít.

V kompresi audia do formátu MP3 pomocí iTunes byl nejrychlejší Athlon X2, nebereme-li v potaz přetaktované Pentium EE. Zajímavostí je, že Pentium EE 955 na standardní frekvenci bylo poraženo Pentiem D 950 (Presler, 3,4GHz/800MHz FSB). Na vině byl evidentně HyperThreading, který dal Intel do vínku pouze modelu EE, a který si s iTunes zřejmě moc nerozumí.

Pro práci s videem jsou Pentia tradičně lepší. I přesto se však procesory AMD nenechaly zahanbit a velmi schopně konkurovaly svým protivníkům od Intelu.

Většina dalších testů dopadla podobně - Intel Pentium EE 955 bylo o několik procent rychlejší, než Athlon 64 X2 4800+. Pouze ve hrách byl Intel jako ostatně skoro vždy nekompromisně vydrcen; zatímco ve hrách psaných pro jednojádrová CPU s přehledem vítězil FX-57, kterého nedostihlo ani Pentium taktované na 4,26GHz, v Quake 4 s patchem 1.0.5 se do vedení vyšvihl X2 4800+. O druhou příčku se popraly Pentium D 950 a Pentium EE 955 na 4,26GHz; Quaku 4 HyperThreading vyloženě škodí, a tak si dovolím tvrdit, že kdyby byl býval vypnutý, výsledky by dopadly trochu jinak - přetaktované Pentium by bylo s náskokem první, na druhé pozici Athlon 64 X2 4800+ a za ním Pentium EE 955 na své standardní frekvenci.

První test Pentia EE 955

Co tedy říci závěrem? Nové dual-core, nebo tedy spíše "double-core" (jde o dva samostatné čipy na jednom CPU) procesory, se Intelu docela povedly. Pochválit je nutno znatelné zlepšení oproti jádru Smithfield, co se týče výkonu a možností přetaktování. Intel nastavil výkon modelu Extreme Edition 955 těsně nad Athlon 64 X2 4800+. AMD si opět přisvojí prvenství s příchodem FX-60. Intel však může reagovat vydáním rychleji taktovaného Presleru - na druhou stranu, 90nm jádra AMD již příliš velkou rezervu nemají.

Co novým Pentiím naopak vytknout? Přestože spotřebu a výdej odpadního tepla se povedlo o něco zmenšit, k ekonomickému provozu srovnatelných procesorů AMD mají stále daleko.

Celý článek najdete na: X-bit labs

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
28.12.2005 10:11:33   193.110.187.xxx 1714
no us sa to blizi pentium si ide opet pre korunu
28.12.2005 10:34:28   212.71.184.xxx 22
Chtel bych videt ve hrach jen minimalni pocet snimku s tim a tim procesorem, to je myslim dulezitejsi nez average FPS... prece jen 2MB cache by mohly mit dost velky vliv.

Nerikam jak by to dopadlo, ale jen bych to chtel videt, takze se do me hned vsichni AMDckari nenavazejte a vseci intelaci se me nezastavejte.
28.12.2005 10:37:07   194.149.102.xxx 4327
Souhlasím že často se na min. FPS zapomíná a přitom je to docela důležitej údaj... právě tam se projeví, že R9800Pro je lepší než GF6600GT a že PCIe x16 je lepší než AGP8X...
28.12.2005 11:19:17   195.98.14.xxx 35
Mozem potvrdit, ze na radeone sa lepsie hralo ako na gf6600 gt. Okrem doom3 a spol. Beriem agp verzie. A k tej 2Mb l2 cash. Amd ma integrovany pamatovy radic tak nema potrebu rvat 2 mega do procaku. A to minimalne fps bude asi stale lepsie ako na intel procakoch, ale mozes byt kludny nebude to o vela
28.12.2005 11:29:56   213.168.173.xxx 210
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
28.12.2005 11:41:42   194.149.102.xxx 41
To není můj osobní názor. To je z fóra PCT kde se pohybují zkušení lidé kteří ty grafiky měly v rukou.
28.12.2005 11:49:38   213.168.173.xxx 21
:-) Já je taky měl a nejen v rukou, dokonce i v PC :-D Stejné CPU,RAM,DESKA,systém - 6600GT byla rychlejší.
28.12.2005 11:51:11   194.149.102.xxx 12
Já vám to neberu.
28.12.2005 12:01:34   213.168.173.xxx 22
V pohodě, promiň, ale musel jsem si rejpnout k tomu černobílému nározu, který se na PC tuningu bohužel objevuje pokaždé se stejným závěrem nehledě na fakta... Ještě kdybys napsal, že r9800 je rychlejší než fx5900, tak s tebou naprosto souhlasim, ale napsat bez nějakého podkladu, co je lepší a co horší bez vlastní zkušenosti je blbost :-)
28.12.2005 12:05:56   84.47.36.xxx 21
To je pecka mit to nesere me plateni elektriny ani koupe lepsiho chlazeni nejlepsi pocit je ten ze to mam!Uz na pride rok 2006 to budu teprv poradne zmeny!
28.12.2005 12:22:49   62.141.24.xxx 21
Zapomen, nedavno prisl monopol s "novymi" typy karet, kde se nam dostalo polovicate nnavyseni vykonu, s tim si budes muset vystacit behem roku 2006, takze spis se tesimna dalsi polovycaty zmeny pro rok 2007
28.12.2005 12:15:08   84.47.119.xxx 219
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
28.12.2005 12:21:18   194.149.102.xxx 592
Spotřeba se brutálně sníží až u procesorů s jádrem Conroe. Tohle je pořád ještě architektura NetBurst...
28.12.2005 12:44:37   85.71.25.xxx 23
To by mě zajímalo, proč Intel pořád prosazuje tu svou po*ranou architekturu NetBurst, když už i jim musí být jasný, že je k ničemu. Za chvíli bude člověk potřebovat 2 zdroje: 1 na desku a procesor(1kW) a druhej na to ostatní
Už aby tady bylo Conroe
28.12.2005 12:49:21   194.149.102.xxx 23
intel to neprosazuje, jen nic lepšího nemá...
28.12.2005 12:55:30   84.47.119.xxx 22
tak co radsej poriadne nemakaju na tom novom a stale uvadzaju cpu, ktore su ohrievace a idu na netburste? podla mna tje conroe budu to iste co prescoty,, typujem konecnu spotrebu toho noveho dakde okolo 120W..
28.12.2005 12:57:20   84.47.119.xxx 23
neda mi, to o brutalnom snizeni spotreby aj o netburste a prescottovy.. ma len tentuje, ze keby intel ozaj zamakal by som nad nim aj uvazoval.. lebo ak sa nezlepsi, tak amore mio..
28.12.2005 13:09:29   194.149.102.xxx 932
uváděj netbursty protože kromě Yonahu ještě nemaj ty nový hotový...

btw, Amore mio neznamená to samý jako Hasta la Vista
28.12.2005 14:13:42   85.71.25.xxx 21
Nejlepší je ten reklamní slogan v e-shopech:
"Inovativní procesor Intel Pentium 4 s jádrem Prescott, přinášejícím fantastický výpočetní výkon ve všech aplikacích, perfektní stabilitu, spolehlivost a naprostou kompatibilitu. Je založen na osvědčené NetBurst architektuře..."
28.12.2005 14:32:30   194.149.102.xxx 12
Někde jsem čet starší článek o rozdílech Northwoodu a Prescottu. Podle těch teoretickejch kydů by měl bejt Prescott o hodně lepší než NW, ale realita je (překvapivě) úplně jinde...
28.12.2005 15:06:27   84.47.73.xxx 222
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
28.12.2005 15:30:51   194.149.102.xxx 22
Tim bych si nebyl tak jistej. Mě i Presler docela překvapil, čekal jsem že to bude sračka, ale neni to tak špatný... ta spotřeba je hodně velká, ale taktovatelnost skvělá
28.12.2005 17:51:01   81.90.161.xxx 11
mam takovej pocit, že tu někde byl celer na novým jádře docela pěkně přetočenej a byl rychlejší v superPI než můj optík 300x9. tuším že to dělalo 29sekund. a ten overclock byl s boxovým chladičem.
28.12.2005 18:14:51   85.71.25.xxx 12
No ale to byl Cedar Mill - není to jeden z těch novejch, co běží na jiné architektuře?
28.12.2005 18:50:10   87.197.221.xxx 21
Nie Cedar Mill je polovica Presler-a a celeron dokonca so stvrinovou L2 cache.
28.12.2005 18:52:17   87.197.221.xxx 22
Yonah je odvodeny od Pentia M a s Meron-om ma pramalo spolocneho.
28.12.2005 18:25:54   83.208.151.xxx 22
zajimalo by me za jak dlouho by si ten pretakt dal super PI , to by asi X2 dostala; sem zvedavej s cim prijde AMD pac tohle pentium je zda se supr az na tu nehoraznou spotrebu a vykon ve hrach (tam AMD kraluje stale) ale ten box na tu 4GHz bestii bych chtel videt
29.12.2005 21:01:03   147.229.196.xxx 11
Intel vydává pořád NetBursty,páč potřebuje pořádně vyladit 65nm výrobu. Conroe zatím není hotov. Céčko na 4G je sice super, ale ta vykastrovaná keška ho pěkně dekasuje. Spotřeba NetBurstů je fakt brutální, sem zvědav na Conroe. Ostatně spotřeba Hi-end grafik je taky síla. Sem zvědav,kde na to za chvíli budem brát energii...asi budou všude stát atomovky.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

46 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 22.2Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.