AMD představilo ultravýkonný šestnáctijádrový Ryzen 9 3950X
autor: Mirek Kočí , publikováno 11.6.2019

V rámci konání veletrhu E3 přispěchala společnost AMD s odhalením napjatě očekávaného šestnáctijádra pro patici AM4. Ryzen 9 3950X je špičkový herní procesor s vysokým výkonem a přitom velmi slušným TDP. Výrobce si za něj v září řekne o 749 dolarů.

Nový AMD Ryzen 9 3950X patří k nejvýkonnějším procesorům na trhu, přesto nabídne také slušný potenciál k další přetaktování. Zástupci výrobce se ostatně již pochlubili, že svůj nový čip dali k dispozici overlcockerům a ti s ním pokořili několika světových rekordů: procesor dosáhl například nejvyšší skóre pro šestnáctijádro v programu Cinebench R15.

AMD Ryzen 9 3950X je čip určený pro běžné desktopové počítače a základní desky se socketem AM4. Nabízí šestnáct jader a třicet dva vláken, má 64 MB L3 cache (dělené na 4 × 16 MB) a TDP jenom 105 W. Základní frekvence je stanovena na ne zrovna nízkých 3,5 GHz a maximální hodnota v boostu je 4,7 GHz.

Nový procesor nebude v prodeji ihned, ale v obchodech se ho dočkáme až v průběhu září. Cena je stanovena na 749 dolarů, což je v přepočtu zhruba 17 tisíc korun bez daně.

Již dříve na veletrhu Computex AMD prezentovalo čipy Ryzen 3000 s architekturou Zen 2. Jednalo se celkem o pět nových procesorů pro patici AM4 a základní desky, které nabízejí čipovou sadu AMD X570. Jejich zahájení prodeje výrobce stanovil symbolicky na 7. července.

AMD představilo ultravýkonný šestnáctijádrový Ryzen 9 3950X

Zdroj

 



Tagy: E3  Ryzen 9 3950X  
 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
11.6.2019 13:32:56   5.196.66.xxx 812
Jsem překvapený, čekal jsem, že si ho jako trumf chvíli podrží. Alespoň se tak přinejmenším pro mě vyjasnilo několikero věcí. Při tom všem by se určitě hodilo mít už na stole nějaké vzorky B550, nebo ceny X570.
Škoda, že s tou masivní konektivitou nemůžu nakládat trochu účelněji a nadělit x16 pci-e cpu na 4x4 linky. Je to trochu dilema. Mám na úvahy ještě měsíc, dva a padají do nich stále X470.
12.6.2019 11:16:40   82.117.131.xxx 12
Ceny X570 uz jsou zname... cena desek je vyssi nez CPU.
12.6.2019 11:41:25   51.15.224.xxx 11
Zdroj (nejlépe nabídku předobjednávek obchodu)? Hádám, že jen spekuluješ...
12.6.2019 12:10:43   82.117.131.xxx 30
Staci cist i dalsi ceske weby, kde jsou i odkazy na zdroje. K cenam v dolarech je treba pripocist prinejmensim DPH.

Top desky jsou cca za 700-800 dolaru. Nejlevnejsi asi 160 dolaru.
12.6.2019 12:26:00   185.220.101.xxx 18
Takže spekulace, díky. Pokud žiješ v bludu, že čtu jen pct, žij v něm dál.
12.6.2019 12:56:38   62.210.116.xxx 03
Tak úniky budu řešit, až se mě budou fyzicky týkat - abys věděl ;) Počkám si na ceny ohlášené obchody.
12.6.2019 11:48:08   109.105.39.xxx 02
Z CPU jde 1x16 nebo 2x8 linek prografiky, další linky jdou z chipsetu, takže 4x4 postrádá smysl
12.6.2019 12:10:57   109.70.100.xxx 21
Postrádá smysl? Cože? Většina současných grafik si vystačí s osmi linkami třetí generace, tedy čtyřmi linkami čtvrté. Další dělba linek je přirozeně praktická při osazování disky, kartami, řadiči. A čipset má maximální propustnost čtyř linek, jakkoli je umí rozdristribuovat.
12.6.2019 12:16:23   109.70.100.xxx 04
Neschopnost nadělit linky účelněji je mrháním kapacitami a efektivitou platformy - zejména s ohledem na cenu a zbytečně nikdy nevyužitý potenciál proto zavžuji X470.
12.6.2019 12:24:47   109.70.100.xxx 03
Ale tak chápu, že idioti, kteří v tom vidí herní procesor s takovou logikou těžko pochopí smysl účelnějšího dělení konektivity.
12.6.2019 12:48:58   82.117.131.xxx 22
unik neni spekulace. zname jsou ceny desek od Asus, MSI a jedne Asrock. Na dalsi jsem zatim nenarazil. Vzhledem k oficialnim vyjadrenim ty ceny jsou realne. Vyrobci jasne prohlasily, ze x570 desky budou stat vzhledem ke konstrukci znatelne vice nez x470.
12.6.2019 13:45:51   83.208.130.xxx 12
Jo jo, mimo jiný i proto, že ty chipsety pečou a žerou.

Propustnost co má PCIe 4.0 je sice pěkná, ale fakt ne zadarmo (i z hlediska funkce).

I proto byl k vidění počin ASrocku (aspoň myslim, že od nich) kdy je ta deska s plným vodním blokem od výroby.
12.6.2019 17:17:33   82.117.131.xxx 30
Ta deska od ASrocku je sberatelska edice, jednotlive kusy jsou ocislovane a bude jich jen tisic. Podobne desky byly uz driv i od jinych vyrobcu.

X570 pokud je pravdivy udaj 15W TDP nehreje vic nez v minulosti jine chipsety. Jen dnes neni kam umistit pasivni chladice, protoze misto zabiraji jine prvky a do vysky to nejde protoze VGA.
12.6.2019 14:49:33   109.105.39.xxx 01
Nevím, že by někdo chytal grafiku se 4. linkami. Stále zapomínáte na PCIe z chipsetu. Dnes málokdo provozuje 2 grafiky, 4 už vůbec.
12.6.2019 14:55:17   77.55.212.xxx 11
Jak píšu, idiot, který tento produkt považuje za herní, navíc nechápe, že grafika (mimo jiné pro obecné použití) bez problému poběží i na dvou linkách (už s omezením propustnosti), to pochopí těžko. Znovu ti zopakuju, že z čipsetu nedostaneš větší propustnost, než kterou je připojen k cpu (x4) - může vyvést linek kolik je libo, prakticky to bude gimmick spíše k ničemu.
12.6.2019 17:12:46   82.117.131.xxx 30
To ze z cipsetu jde vic linek nez 4 samozrejme vyznam ma. Co treba zkusit nekdy myslet. U Enterprise diskovych poli taky rves ze SAS multiplikatory jsou na nic?
12.6.2019 19:41:23   51.15.235.xxx 00
Jasně, máš pravdu, existují aplikace, kde tě propustnost brzdit nebude a uplatníš ryze šířku konektivity.
13.6.2019 00:13:47   89.24.17.xxx 10
Spis je jen malo realnych pripadu, kdy by bylo potreba vyuzivat plnou propustnost na vsech linkach. Je to stejne u tech SAS expanderu stejne tak i internetoveho pripojeni, kdy provider nema pro kazdeho uzivatele vyhrazenou plnou rychlost konektivity. Je to totiz "v 99,9%" zbytecne. Ten zbytek co to potrebuje si to zaplati.
13.6.2019 08:40:45   62.102.148.xxx 00
Ne vždy je možno si vybrat a naprosto stejně paradoxní a zbytečná se může jevit nadstavovaná konektivita na jedné větvi, když by bylo možno optimálně nadělit jiné.
12.6.2019 18:18:29   109.105.39.xxx 00
Celkem by mne zajímalo, co byste tedy na 4x4 linek nasadil a co s tím zbytkem.
12.6.2019 19:39:46   51.15.235.xxx 00
NVMe disky
12.6.2019 19:45:57   104.244.73.xxx 00
Ještě to zkusím jako mentálně opožděnému. Ten procesor se výborně hodí k práci s raw videem při multitasku, kde se NVMe výborně uplatní.
12.6.2019 21:55:10   109.105.39.xxx 10
Aha a že z procesoru linky pro 2 ks NVMe jsou vyvedeny asi nevíte
13.6.2019 08:35:49   62.102.148.xxx 01
Z procesoru jsou vyvedeny linky vyhrazené pro jeden NVMe. Já bych prosil čtvero, patero disků, kupuju přece takřka serverovou platformu.
13.6.2019 12:22:51   109.105.39.xxx 10
Podle toho co vím, můžou být vyvedeny i 2x, záleží na výrobci desky. Běžný uživatel víc nevyužije. Pro vaše potřeby je Threadripper.
13.6.2019 12:32:15   37.128.222.xxx 00
Jasně, BFU stojí frontu na X570 a 32t cpu. A že je potíž optimálně využít v přepočtu 32 linek, tak podstrčíme 64. Ty jsi zosobněné zoufalství.
13.6.2019 12:33:09   37.128.222.xxx 00
pardon, v přepočtu je to 48 linek
13.6.2019 12:47:44   31.131.2.xxx 00
"Záleží na výrobci desky" - ne, nezáleží. Jednou má cpu dedikované 4 linky pro NVMe, zbytek pro x16 sloty a chipset. Ale je fakt, že vrcholnou demenci a demagogie jsi dosáhnul jinde (CUDA dnes už nikoho nezajímá - to je pamětihodnost), tady zatím slabší...
13.6.2019 17:50:06   109.105.39.xxx 00
Mě se zdá, že cokoliv pro AMD je špatně stejně jako cokoliv proti nVidii a Intelu
13.6.2019 19:46:56   89.234.157.xxx 01
No tak člověku s tvou úrovní znalostí věci se pochopitelně vše jen zdá.
13.6.2019 20:20:02   109.105.39.xxx 00
Chodíte taky jinam, nebo jen sem?
13.6.2019 20:41:03   54.39.151.xxx 02
Proč, jinde bavíš ještě víc?
12.6.2019 08:52:18   91.237.168.xxx 51
Ked som si kupoval raz davno novy komp, mal som v nom 64MB RAM, teraz je cache 72MB Kompík bol Duron 650, RAM 64MB, HDD 6,4GB, nVidia Riva TNT2 Vanta 16MB
12.6.2019 10:30:35   37.188.176.xxx 30
my meli nekde v roce 1992-3 ? Super komp, 386DX 40mhz, 4MB ram, 1MB s3 trio virgeDX grafiku v ty dobe slusne delo za 30k czk :-D
12.6.2019 11:56:06   195.113.59.xxx 01
Herní procesor? 16-ti jádro? "Někde jsem slyšel, že pro hry nemá cenu více než 6-ti jader a HT v režimu OFF". Koukám, že jsem se asi spletl..
12.6.2019 12:12:58   82.117.131.xxx 10
Jak ktere hry. Jsou takove, ktere 8 jader vyuziji i takove, ktere stale jedou na jednom.
12.6.2019 14:45:59   109.105.39.xxx 20
Jedno jádro? Tak to je asi dost stará hra a v tom případě mne výkon na novém CPU nemusí trápit.
12.6.2019 17:40:26   82.117.131.xxx 02
Porad jsou i nektere aktualni hry ktere vytezuji jedno jadro na 100% a ostatni nedelaji nic. Maximalne to co tam rozlozi ovladace a DirectX.
12.6.2019 18:20:13   109.105.39.xxx 20
Ale to je pak chyba programátorů a nikoliv AMD. Kromě toho jsou i další aplikace než jen hry a taky toho můžete spustit více najednou, nebo vám to uniklo?
12.6.2019 12:41:23   194.48.241.xxx 20
ideální herní CPU je ted 8jádro bez HT a samozřejmě s co nejvyšší frekvencím a s co nejvyšším IPC :-))
12.6.2019 14:44:45   109.105.39.xxx 40
Možná tak v případě Intelu, u AMD není důvod SMT vypínat
12.6.2019 13:46:32   83.208.130.xxx 10
8 čistých, ale stačí i 6 s HT.
12.6.2019 18:21:15   109.105.39.xxx 10
Takže na hry vypínat a na aplikace zapínat HT? To moc smysl nedává.
13.6.2019 13:16:31   163.116.6.xxx 20
Když jsem viděl ten nadpis, tak jsem se musel podívat nahoru do řádky s webovou adresou, jestli nejsem náhodou na dýdýworld
13.6.2019 17:51:47   109.105.39.xxx 00
Možné se budete divit, ale taky DIIT, cnews a zive

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

36 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 18Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.