Milionový závod pokračuje: vedení se ujímá Hummer
Terénní auto Hummer se ujímá vedení v závodě robotických vozů o 2 miliony dolarů.
Finalisté závodu byli vybráni po napjaté týdenní kvalifikaci v Kalifornii, kde musely vozy bez řidiče (nesmí být ani dálkově ovládané) absolvovat dlouhou cestu po prašné cestě či průjezd tunelem.
Vozy mají samozřejmě nejmodernější počítačové vybavení, senzory, radary, GPS, kamery, lasery atd.
Minulý rok prošla do semifinále jen polovina uchazečů o 1 milion dolarů; většina z robotických aut neujela ani několik mil. Tento rok tedy americká vládní agentura Defense Advanced Research Projects Agency zdvojnásobila prémii na 2 miliony dolarů.
V kvalifikaci jako první požadovanou trasu ujel Hummer H1ghlander - přetvořený Humvee Sandstorm (z týmu Carnegie Mellon University); modifikovaný Volkswagen Touareg (z týmu Stanford University); blíže nespecifikovaný náklaďák; a Grand Cherokee Jeep. Podmínky závodu jsou jednoduché - vítězné robotické auto musí ujet 175 mil za méně než 10 hodin.
Umělá inteligence
Jak jsem se zmiňoval již v předešlém článku, tento rok by mohl být vítěz - týmy totiž měly více času na přípravu, většina z nich po celých 18 měsíců dělala na hlavním "mozku," počítači, který auto sám řídí.
Týmy si také mohly vyzkoušet funkčnost svého vozu v poušti v Kalifornii, tedy v podobných podmínkách, v jakých se závod jede. Některá vozidla, ovládaná "umělou inteligencí" tak již najela stovky mil.
"Minulý rok nebyl nikdo připraven," říká Bill Kehaly z týmu, který pracuje na vozu Grand Cherokee Jeep. "Letos jsou všichni lepší."
Trasa hlavního závodu je zatím utajená, ví se ale, že vozy budou muset překonat jak poušť, tak horský terén. Aby dojely v požadovaném čase, budou muset udržovat průměrnou rychlost 15-20 mil za hodinu.
"Nejhorší auto, jaké tady máme, je tak dobré nebo lepší než nejlepší vůz minulý rok," uzavírá jeden z organizátorů Anthony Tether.
A kdo vyhraje? Na to si budeme ještě muset chvíli počkat; já vsázím na Hummera…
Zdroj: CNN