ForceWare Release 80: SLI ještě nekončí!
autor: Luk , publikováno 20.9.2005
nVidia plánuje brzy vydat novou sadu ovladačů pro grafické karty, nazvaných ForceWare. "Release 80" řeší několik zásadních nevýhod SLI, které byly možná pro mnohé důvodem, proč SLI nekupovat.

ATi prohlašuje, že do Crossfire můžete zapojit jakoukoli kartu stejné řady, například X800 a X800XL (Crossfire Edition). Co však ATi nevykřikikuje tak nahlas je, že rychlejší karta bude jaksi "zmrzačena" na takty, velikost paměti a počet pipelines té pomalejší. nVidia prohlašuje, že do SLI od nynějška již nemusíte mít dvě na chlup identické karty. Stačí vám jen dvě karty stejného typu - GF6800GT s GF7800GTX ve SLI nepojedou, dvě GF6800GT od různých výrobců a s různými takty ano. Nevadí ani, když jedna karta má výstupy VGA a DVI a druhá dvě DVI.

Forceware Rel80 také již konečně řeší podporu vertikální synchronizace, takže pokud rádi používáte Vsync, nemusíte se bát že o tuto výsadu koupí SLI přijdete. Dále již není problémem připojit na vaše SLI kombo HDTV a užívat si filmy ve vysokém rozlišení, přičemž již využijete síly obou grafických karet. A pokud z jakéhokoliv důvodu potřebujete provozovat SLI pod operačním systémem Linux, nyní už je to také bez problémů.

A nakonec to nejlepší. Nové ovladače mají být alespoň částečně schopny využít potenciálu dvoujádrového procesoru, a to samozřejmě i ve hrách staršího data výroby - údajně se nárůst výkonu s dual-core procesorem dal pozorovat i na starém testovacím programu 3DMark2001SE.

Zkrátka, je vidět, že se vždy najde něco, co je možné na ovladačích vylepšit, což platí pro nVidii i pro ATi. Přestože SLI je na trhu již docela dlouho, stále má ještě čím překvapit. Nebo si nVidia některé trumfy schovávala až na dobu přímého ohrožení konkurenčním Crossfire? Těžko říct.

Betaverzi ovladačů si můžete stáhnout z Guru3D. Názory uživatelů na fóru ale nejsou příliš kladné, jednak se objevily chyby se stíny v Battlefieldu 2 a další bugy různého rázu, zkrátka tam slovo beta není jen tak pro srandu králíkům ;). Plná verze má být venku 4.-5. října.

Zdroj: The Inquirer

 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
20.9.2005 17:44:15   82.99.146.xxx 1114
A kdy mělo končit? Jaksi nevím, možná to málo sleduju.
20.9.2005 17:50:20   194.149.102.xxx 67
to bylo myšleno jako že nekončí s novými featůrami a invencemi ;-) navíc, název novinky nemusí podávat důležitý informace, jde o to aby si to upoutalo a aby si to lidi přečetli a nepřeskočili to...
20.9.2005 20:01:26   85.160.16.xxx 1244
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
20.9.2005 23:44:11   62.24.72.xxx 11
U nvidie si zrejme mysleli, ze na SLI je co zlepsovat.
SLI bez mustku asi take sbernici zrovna nepotesi, ale klidne me opravte.
(mozna se pletu, ale i reseni intelu ma sve kouzlo, teda asi spis pro intel nez pro zakazniky)
21.9.2005 02:24:29   85.216.176.xxx 117
1600x1200@60Hz. - tot este neni potvrdene tak klud
20.9.2005 17:49:57   194.149.102.xxx 11
btw. až přijde joro tak tomu stejně udělí mírnej facelift tak neni proč se vzrušovat...
20.9.2005 23:51:59   80.250.8.xxx 01
Jak to myslíš?
21.9.2005 06:27:19   194.149.102.xxx 11
tim myslim že se čas od času stane že se někdo pohrabe v systému, pár newsek přejmenuje, do některejch něco připíše atd.
20.9.2005 18:38:32   194.213.42.xxx 11
I přezevše co se sneslo na ovladače nVidie si myslým, že si stále vede dobře jak na poli ovladačů tak i na poli Hardwaru...
20.9.2005 19:10:06   194.149.102.xxx 11
HW má docela dobrej a ovladače jdou, ale když jsem jednou napsal že ATi pořád drivery vylepšuje a že Cat 5.6 přinesly zvýšení výkonu, Hulán se do mě pustil že ATi má v ovladačích chyby který našla až teď. Oba pohledy jsou správné - dá se to brát jako bonus i jako zpožděná oprava. Ale tady je vidět že i v ovldačích nVidie které ulán chválí se dá co vylepšovat. Neříkám že to všechno co tam chybělo byly chyby, ale mohlo to tam taky bejt už dávno. Podle mě je ATi na tom s ovladačema daleko líp než nVidia. Bohužel HW je v některých případech trochu horší...
20.9.2005 19:57:22   85.160.16.xxx 712
Jenže.. Mezi Catalystem 5.8 a 5.8 není zásadní rozdíl, aby to mělo mít jiný výkon, než odstraňování chyb a neefektivit. Je to pořád stejná koncepce.

Forceware 80 je oproti tomu zcela odlišná věc oproti řadě 70 až 77, podporuje dualcore, na mém X2 má o 5-10% (!) vyšší výkon.

Zatím to nemohu použít, protože Battlefield 2 fakt blbne, ale doufám, že to ASAP vyřeší, a potom dualcore začne mít super smysl i pro hry :-)
20.9.2005 19:57:57   85.160.16.xxx 41
mezi Catalystem 5.6 a 5.8*
21.9.2005 06:34:54   194.149.102.xxx 76
Radku, stejně jako můžeš říct že Cat 5.6 byly ovladače kde ATi odstranila půl roku starý chyby, stejně tak můžu říct já že FW Rel80 jsou ovladače kde nVidia odstranila starý chyby a nedostatky - sám dole píšeš že je výkon větší, jak je možné že sis mohl GF6800GT SLI koupit už dááávno a teprve nedávno byla přidaná podpora SLI AA a teprve teď ještě přidaj VSync, flexibilitu, HDTV podporu...

Ano, mezi Cat. 5.6 a 5.8 moc velkej rozdíl není (prakticky žádnej) ale já mluvím o rozdílu Cat 5.5 a 5.6 kde ten nárůst byl znatelnej zejména pro slabší karty.

Je to opravdu věc názoru a fanatismu. Ale pokud tvrdíš, Jak Cat 5.6 tak FW Rel80 jsou svým způsobem skokem kupředu. Ale nemůžeš tvrdit, že jedny přinesly bonusový výkon a features zatímco druhé opravovaly staré chyby. Situace je naprosto stejná.
20.9.2005 20:16:18   83.208.9.xxx 814
Tak tady vidim ale malej problém. To, že lze použít 2 karty se stejnym GPU a rozdílnými takty do SLI je sice hezký, ale docela k ničemu. To jme mohli už dříve, stačilo upravit bios té sylnější GK na tu slabší. A navíc je to vlastně pěkná sviňárna, protože jestli poběžej na jinejch taktech, tak plynulost bude bude na úrovni té slabší. SLI totiž většinou pracuje v AFR režimu, takže GPU se střídaj v snímcích. Na co mi teda bude, když se každej sudej/lichej snímek bude zobrazovat jinak rychle, mám furt stejnou plynulost toho pomalejšího, ale v benchmarcích je to jiné, ono totiž 50% snímků furt dělá ta rychlejší karta, takže výsledný průměr fps bude lepší, než u Crosfirre od ATI, kde jedou obě karty stejně. Jo a ta optimalizace pro dualcore je taky pěknej marketing. On tenhle driver dá totiž 5-10% navíc i na singlecore. A Optimalizovat pro dulcore samostatnej driver, je, no dost na hlavu, protože ten zátěž CPU tolik neovlivňuje. To záleží asi takhle: 80% hra samotná, 10% API DirectX, 5% driver Nvidie, 5% zbytek. Driver nemůže rozebrat celej Engine hry, zpracovat každej oběkt na jinym CPU(nebo jádře, jak chcete, je to stejně to samý) a pak to složit, ne tohle opravdu nejde. Kdyby to šlo, tak se benchmarky dělaj už 10 let na více CPU servrech, aby se vyloučil vliv slabýho CPU. Za těch 10 let nikdo driver nevymyslel, a neudělá to ani teď. Pokud se budou hodně snažit a optimalizovat, nemužou dát nikdy víc než několik %.
20.9.2005 20:29:18   83.208.9.xxx 616
Jo ještě je tu jedna mnohem snazší optimalizece, kterou se tyhle drivery budou chlubit(nikdy neřeknou, co přesně udělali, jen prostě je tu najednou něaká záhadná optimalizace o něaká ty %) jako megaoptimalizace, ale není to optimalizace samotného driveru. Jde tu o to, že singlecore CPU musí kromě hry pracovat na zvukovce, i ten nejlepší Audigi brzdí systém, pak na ostatních ovladačích, spuštěných programech, a i win samotných. Ale u dualcore můžete tyto programy odsunout na první jádro, a hru spustit na druhym jádře, který je vlastně skoro 100% volný. Tohle když driver udělá při přechodu do 3D, nepoznáte to, je to otázka asi 0.2sekundy celkově. Tím teda získá dalších 5-15%, dost záleží na tom, jak je danej sytém zapráskanej. Ale to může udělat i uživatel sám, jen s s tím dá práci navíc. Zkuste si to sami. I klidně se starou grafikou a CPU, můžou to bejt klidně 2x pentium2 s něakou voodoo3. Zpusťte třeba něakej starej 3Dmark a nechte ho proběhnout, napište si skóre a pak přepněte program jen na CPU1, ne na CPU0, nebo 0 i 1. A proveďte test znovu. Skóre bude trochu lepší, a to jste přepli jen samotnej na CPU ne příliš závislej 3Dmark.
20.9.2005 20:27:47   213.220.192.xxx 118
Me se stejne SLI a CrossFire zdaj zbytecny. Zadny CPU to jeste poradne neuzivy a abych vyhodil dalsich 16k za druhou grafiku pro par fps, se mi zda krapet zbytecny....

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

17 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 8.5Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.