Na Facebooku a Twitteru se opět šíří podvodná kampaň zneužívající značku Ray-Ban
autor: Mirek Kočí , publikováno 11.5.2017

Mezi českými uživateli sociálních sítí Facebook a Twitter se začala znovu po roce šířit podvodná kampaň snažící se odkázat na internetové stránky fiktivního elektronického obchodu, pomocí kterého útočníci sbírají údaje o platebních kartách uživatelů. Upozornila na to společnost ESET.

Weby jsou propagované prostřednictvím obrázků, které upozorňují na výprodej slunečních brýlí značky Ray-Ban. Útočníci ale pouze zneužívají jméno známého výrobce. Společnost Ray-Ban ani její distributoři nemají s touto akcí nic společného.

„Útočníci používají k šíření odkazů na podvodné stránky kompromitované facebookové účty českých uživatelů. Domníváme se, že některé weby byly dokonce vytvořeny speciálně pro Čechy, i když většina obsahu je v angličtině. Naznačuje to doména „cz“ v samotných URL adresách,“ říká Miroslav Dvořák, technický ředitel společnosti ESET. Uživatelé Facebooku, kteří na svých profilech tyto podvodné weby propagují, o tom vůbec netuší. Útočník do jejich alba vloží několik fotografií s reklamou na podvodné weby a zároveň v obrázku označí několik přátel z kontaktů daného uživatele. V závislosti na nastavení jejich soukromí se následně obrázky s reklamou zobrazí i kontaktům označených lidí.

Někteří uživatelé Facebooku a Twitteru ale informaci o slevě šíří i dobrovolně. „Opakuje se tak situace z loňského dubna, kdy jsme tuto škodlivou reklamní kampaň zaznamenali poprvé. Tehdy se někteří uživatelé přiznali k tomu, že si brýle prostřednictvím falešných stránek objednali. Teprve poté se zamýšleli nad tím, zda nejde o podvod,“ konstatuje Miroslav Dvořák. K šíření škodlivé kampaně útočníci používají i další sociální sítě, například Instagram a Pinterest.

Na Facebooku a Twitteru se opět šíří podvodná kampaň zneužívající značku Ray-Ban

Samotné prohlížení falešných webů není škodlivé. Problém nastává při platbě za fiktivní zboží, kdy útočník získá všechny informace potřebné k tomu, aby mohl provést finanční převod z dané karty. Informace o platební kartě totiž odchází k provozovateli podvodných webových stránek, jejichž servery se většinou nachází mimo Evropskou unii, často například v Číně.

„Pokud jste se s takovými fotografiemi na Facebooku setkali, určitě kontaktujte člověka, který je šíří. Sám o tom nemusí vůbec vědět. Tento člověk by si měl zkontrolovat antivirovou ochranou svůj počítač či mobilní zařízení a až následně změnit heslo k účtům na sociálních sítích, doporučuje Dvořák. Pokud jste si objednali levné sluneční brýle z těchto internetových stránek, kontaktujte okamžitě svoji banku a požádejte ji o stornování transakce. Okamžitě si také nechte zablokovat svoji platební kartu.

Zdroj: ESET



Tagy: Ray-Ban  ESET  Twitter  Facebook  
 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
11.5.2017 23:17:22   83.240.8.xxx 11
Nejen Facebook, cca mesic to uz dostavam do Spamu spolecne se 70% slevou na Nike boty. Odelatel stejny.
12.5.2017 03:04:39   94.113.225.xxx 121
pica, ktera na tohle skoci, si zaslouzi okrast.
12.5.2017 04:21:18   89.102.208.xxx 31
To někdo pořád ještě používá nezabezpečený způsob placení?

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

5 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 0.9Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.