Proč jsou letos grafiky GeForce dražší? - 16nm výroba stojí více peněz.
autor: Z. Obermaier , publikováno 22.7.2016

Víte kolik stojí 28nm waffer a kolik 16nm u TSMC? - My vám to řekneme, není to málo.

GeForce GTX 960 stála při svém uvedení 199 USD, novinka GeForce GTX 1060 ale jako její nástupce stojí 249 USD (299 USD Founders Edition nepočítám). Nvidia mainstream tedy zdražila o 50 USD, tedy o 25 procent. Říkáte si, že je to nehoráznost a nenasytnost, ale kdeže 16nm výroba je znatelně dražší než staré 28nm waffery. Podívejme se na to ...

Čip na kartě GeForce GTX 960 je velký 228 mm2, jeho nástupce na GeForce GTX 1060 je o kousek menší, konkrétně 200 mm2. Cena 300 mm wafferu 16nm výroby u TSMC byla na konci roku 2016 přibližně 7780 USD za jeden kus. Starší 28nm waffery ale stály jen 4580 USD. To znamená, že 16nm waffer je o 70 procent dražší. Vypočítejme si, kolik čipů se na jeden waffer vejde.

Proč jsou letos grafiky GeForce dražší? - 16nm výroba stojí více peněz.

Za pomocí "Silicon Edge nástroje pro výpočet počtu čipů" dostaneme z 28nm wafferu přibližně 256 čipů. Ovšem ne všechny jsou použitelné, u odladěné 28nm výroby předpokládejme vysokou výtěžnost 90 procent. Z jednoho 28nm 300 mm wafferu lze tedy získat 230 čipů GM206. To samé učiňme s 16nm wafferem a GP106, těch se na waffer vejde 293 kusů. Výtěžnost ale počítejme horší, řekněme 80 procent. Použitelných čipů GP106 tedy může být 234 nebo i méně (dle odladěné výroby). Prostým vydělením ceny wafferu a počtu čipů dostaneme cenu: 33 USD za GP106 a 20 USD za GM206. Čip GP106 je tedy v tuto chvíli o 65 procent dražší než GM206.

Grafickou kartu ale netvoří pouze čip, GeForce GTX 1060 má také o 2 GB paměti více (celkem 6 GB) než GeForce GTX 960 (4GB). Nová karta má také dražší paměti 8 GHz proti levnějším 7 GHz u GeForce GTX 960. Jeden čip stojí 1-3 USD. Tedy cena celé sady pamětí bude jen o několik dolaru vyšší, ale i to se počítá. Předpokládejme, že dva další čipy navíc udělají na jedné kartě GTX 1060 proti GTX 960 rozdíl kolem 5 USD.

Jen na čipu a pamětech je tedy GeForce GTX 1060 o 18 USD dražší než GTX 960. Každoročně také rostou ceny vstupů, a všech pasivních i aktivních součástek karty. V roce 2016 jsou ceny jistě vyšší než byly v roce 2014. Podtrženo, sečteno, by měla GeForce GTX 1060 dražší o 25-30 USD. Nvidia požaduje 50 USD, což odráží také vysoký nárůst výkonu proti předchůdci. Oněch 20 USD navíc je takový poplatek za výkon a novinku. To není zase tak mnoho - 8 procent.

Pro zajímavost ten samý výpočet pro GTX 1080 a GeForce GTX 980 Ti. Cena 28nm wafferu 4580 USD, nový 16nm stojí 7780 USD. Čip GM200 má 601 mm2, GP104 jen 314 mm2. Použitím výše zmíněného nástroje nám vyjde, že GM200 se na waffer vejde 91 kusů, při výtěžnosti výroby 85 procent (je to velký čip) nám vychází 77 použitelných čipů. GP104 je menší, tedy se jich vejde na waffer 180 kusů. Při výtěžnosti 75 procent (méně než 80 u GP106) nám vychází 135 dobrých čipů. Cena jednoho velkého jádra GM200 je tedy 59 USD, nový GP104 vychází na 57 USD. Cena je téměř stejná, výroba menšího GP104 vyjde tedy stejně draho jako velký GM200. Cena karet tedy nemůže být nižší. Pokud k tomu ještě připočítáme opět větší paměť, navíc drahou GDDR5X, tak se jistě dostaneme na vyšší cenovku než GTX 980 Ti.

Všichni si tedy oprávněně stěžují, že došlo ke zdražení nových grafik, což je pravda. Ale čipy, jejich vývoj a výroba je zkrátka od roku 2014 dražší. To vše se musí zaplatit, a tedy jsou ceny vyšší. Nejsou ale abnormálně vyšší, GeForce GTX 980 Ti stála 649 USD a GeForce GTX 1060 o 50 USD víc (699 USD). Má větší kapacitu pamětí, rychlejší moduly GDDR5X a stejně drahé jádro. Tudíž příplatek za výkonnější GTX 1080 není zase tak vysoký, opět o necelých 8 procent.

Zdroj: Internet



Tagy: Nvidia  Pascal  waffer  cena  TSMC  16nm  28nm  GTX 960  GTX 1060  
 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
22.7.2016 14:23:54   77.237.137.xxx 234
Cena 300 mm wafferu 16nm výroby u TSMC byla na konci roku 2016 přibližně 7780 USD za jeden kus.

Není náhodou teprve polovina roku 2016? Takže pokud autor myslel konec roku 2015, tak okay, ale cena se za těch 7 měsíců také mohla hnout, směrem dolů...
22.7.2016 14:30:53   217.170.98.xxx 264
Opravdu se těším až bude hodnota koruny vůči EURu 19-20Kč. To se opravdu potom nám všem pc nadšencům uleví, do té doby nám nezbývá než vydržet a doufat v to, že nějaký pornoherec z ĆNB zase neokrade lidi o úspory díky devalvaci měny.
22.7.2016 14:45:37   185.52.172.xxx 130
S tím bych nepočítal.
Tedy s pornohercem ano, ale s tím že bychom měli EURo levnější ne
22.7.2016 14:39:57   194.228.11.xxx 1442
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
22.7.2016 15:10:19   89.24.139.xxx 624
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
22.7.2016 15:25:33   194.213.198.xxx 391
preferujete kolo, koupil jste si kolo, někdo preferuje grafiku, koupil si grafiku, někdo preferuje alkohol a prochlastá to.


Nechápu vaši pointu příspěvku
23.7.2016 01:43:40   94.142.236.xxx 120
pointa příspěvku od uživatele honza9800 je ta, že se chtěl pochlubit že si koupil kolo za 30 000
25.7.2016 07:12:21   62.209.192.xxx 00
kdyby mel neco v hlave tak si kolo koupi po sezone a sezene ho klidne za polovinu puvodni ceny. Ja takhle pred cca 10 rokama koupil kolo za 45k v posezonni sleve a predtim stalo 95k
22.7.2016 15:43:13   90.176.40.xxx 240
Jo to jsem taky nepochopil, že nepoměrně složitější, dražší a náročnější věc v podobě jetého auta se dá koupit za menší částky než "levnější" kolo, na kterých z hlediska použitého materiálu a výrobních nákladů není prakticky nic (a to nemluvím o kolech za cenu nového auta ).
22.7.2016 16:47:58   178.40.66.xxx 49
To auto uz niekto zaplatil a jeho zivotnost je presla. A opravi su celkom drahe. Kamos kupil auto za 15 000€ trojrocne 120 000km za nova stalo 23000€
Ale za rok kolesa nove rozvody Turbo... strcil don cca 5000€. Prisiel na to ze keby kupil nove, stalo by ho to menej.
Dnes doba elektronizacie biturboch a inych srackach kde v aute sa schovava i 7km kablov, tam ked sa ti neco poserie tak konec
22.7.2016 17:36:02   194.228.11.xxx 71
Tak to koupil asi pěknou jebku, že do 3 roky starého auta narval přes 100 litrů...

S autama člověk musí dnes opatrně, většina lidí vůbec netuší jak s turbem (byť malým) jezdit, nějaké dochlazování apod. Když vidím ty pitomce, jak sednou do studenýho auta hen hen, jedou kilometr do obchodu, vypnout motor a vesele si vykračují.. pak nadávají, že to nic nevydrží a po pár letech se to jebe, bodejť...
22.7.2016 18:42:42   95.103.6.xxx 61
Citace:
o auto uz niekto zaplatil a jeho zivotnost je presla. A opravi su celkom drahe

Vazne? felicia stoji tak 350€, bez hrdze tak 550€ a opravy nestoja skoro nic .. 3 rocne a 120k? fačšina 20 ročnych favoritiek a 120tiek ma pod 100k
22.7.2016 23:27:07   217.30.64.xxx 22
Když je debil a koupil vylítanou firemní octofku nebo jinej sen rodin, do které tam nedali za tu dobu ani halíř, dobře mu tak.

Za takový prachy má člověk několik Saabů 9-5 i s vyměněným motorem a Maptunem, načež je to auto několikrát výkonnější, bezpečnější, zábavnější a fkombíku i s velkým kufrem
22.7.2016 15:50:09   178.41.132.xxx 190
Vidíš, a ja by som v živote za "bicygel" nedal 30k. Všetko je to o prioritách, že áno.
22.7.2016 17:13:40   94.112.133.xxx 93
přesně, na co mi je kolo, na kterém jsem neseděl 16 let? U compu sedím nonstop a taky mě živí ...
22.7.2016 19:28:49   95.82.139.xxx 51
Si kup kolo i grafiku a neřeš, za co se mají dávat prachy... miluju tyhle filozofy, co poučujou, za co má člověk utrácet a za co ne x) Klidně vezmu litr a koupím cigára bezdomovcům - nikdo mi do toho nemá co kecat.

A úplně nejvíc miluju chytráky, kteří mi v práci povídají, ať se ńa kolo vykašlu a koupím si auto ať nejsem socka. Sami jezdí ve feldě poloviční ceny toho kola Prostě češi...
22.7.2016 15:28:58   90.176.40.xxx 201
Tak ono bývalo zvykem kupovat u nás grafiky GTX x60 za částky kolem pěti tisíc (i pod), levnější highend (x70) za devět a dražší za patnáct (x80).

Když je teď většina modelů 1060 posazená někam mezi 8500–10000, tak je to sakra znát. V dolarových cenách to vypadá jinak.
22.7.2016 16:04:59   194.228.11.xxx 719
Jiná doba, jiné platy. Já furt nechápu k čemu ten brekot pořád je, že to teď stojí tolik a to stálo tolik a za tolik se koupí toto, prostě je co je, z nějakého důvodu to stojí kolik stojí a podle toho se člověk musí zařídit... brečet nad něčím, co nemůžeme změnit pořád dokola v každé diskuzi 5x týdně má jaký smysl?

Před 10 lety člověk koupil Ochcávku za 700tis a byl rád, že tam má elektrický okna. Dnes má mnohem lepší, vybavenější za polovinu. Prostě tak některý věci jsou no
22.7.2016 23:34:22   217.30.64.xxx 44
Před 10 lety člověk koupil za 700k zánovní Saab 9-5 (komplet fkůži, felektrice, automatická klimatizace, větraný sedačky, hodně pytlů, výkonově to začínalo na 170 koních). Octovku za 700k koupil jenom debil. Bohužel je takovejch debilů plnej národ, a proto už Saab není. Ještě chvíli to takto bude pokračovat a mimo papírový popelnice už člověk nekoupí žádný auto.
22.7.2016 15:05:40   84.138.69.xxx 123
Nvidia musi navyse este platit i tych externistov z AMDD, co jej u TSMC laddia vyrobu, ked jej to na tych 16nm tak sype. Jak som cital, tak preddavam dalej. :-)
22.7.2016 15:27:11   194.213.198.xxx 44
Na to nesmíme zapomínat. A ještě všechny redaktory a nás diskutéry.. budu muset zaurgovat platbu nebo ať to pošlou v naturáliích Titan bude lepší než moje 1080
22.7.2016 15:06:54   185.52.172.xxx 100
Na nový výrobní proces se přechází z jakého důvodu?
Z čipu se získá vyšší výkon, menší spotřeba a je levnější.

Za jak dlouho tedy můžeme čekat tu levnější výrobu? Čímž by měly klesnout i ceny karet.
22.7.2016 15:26:57   84.138.69.xxx 36
Za nikdy. Komplexnost vyvoja stupa (inflacia takisto), zatial co z vykonnych rieseni pre PC sa stava coraz viac maloseriova vyroba. Prave preto ako Intel 6960X, tak i novy Titan X miesto zlacnenia isli naopak este dalej. Kupujte kym stoja pod 2000. ;-)
22.7.2016 15:29:08   194.213.198.xxx 32
menší technologie složitější vývoj samotné výroby. I ta fabrika se musí zaplatit. Až toho nasekají dost a vrátí se investice, mohou cenu výroby snížit.

Vývoj samotného čipu a technologií kolem taky něco koštuje... NV uváděla několik miliard dolarů, které padly na vývoj Pascalu.
22.7.2016 15:40:27   185.52.172.xxx 20
Takže nikdy... :-D
22.7.2016 16:09:21   194.228.11.xxx 1211
Přesně tak, na vývoje podobných věcí padají miliardy a pak nějaký lojza z Červenky brečí, že má vypláznout 8tis, místo aby byl vůbec rád, že dnešní svět funguje takto úžasně, že mu taková firma vyplázne kartu, kterou si může dovolit a se kterou si užije tak luxusní věci, jako jsou dnešní hry.

Na měsíc do lesa s vama, aby jste si pak víc vážili toho, co si můžete dnes za peníze koupit. Fakt mi to hlava nebere, někteří pořád dělají, jakoby ta karta stála milion a nemohli si ji nikdy koupit.
22.7.2016 18:50:14   95.85.215.xxx 60
ceny dolů nepůjdou jen tak
1) časem ne: myslim, si že za hodně dlouho ono vlastně je červenec a až v srpnu když dobře se ustálí dodávky čipů tak by mohli klesnou tyhle fanboy ceny o něco, pokud půjdou na dračku furt ať 1060/480 tak i dýl nehledě na to že srpen/září je back to school to se zlevňovat moc nebude, takže jestli to půjde dolů tak druhá půlka září spíš říjen, ale jenom lehce no a pak budou zase vánoce takže zase trochu nahoru, MSI 1060/480 pod 8ku až příští rok
2) konkurence: AMD opravdu nemá zájem zlevňovat protože potřebuje peníze jak sůl, takže ty první dolů nepůjdou dokud se radeony budou prodávat, Nvidia se svou (nvidia fans prominou(g-sync třeba)) nenažraností, taky se do slevových tornád pouštět nebude
3) nový výrobní proces - nevypadá, to že bychom se měli dočkat v brzké době horizontu 2ou let např s voltou/navi, nějaké další nm "revoluce" když za 4,5 roku byli schopný doslova vypotit reálných 20nm s finfet a oprostit se 28nm
dyžtak mě opravte pokud se mýlím, ale vypadá to že tato generace tady s námy bude dlouho a ceny budou klesat velmi pozvolna
22.7.2016 15:26:29   193.222.161.xxx 172
Takze cip za 33 + pamat za 5 = 38. K tomu PCB a chladic. Celok teda bude stat kolko? 70?
NV cena za FE je 299 - to neni zla marza .

Inak sa mi pacili komenty miestnych NV fans, aky je RX480 krap a o 10% vykonnejsia ale zaroven drahsia 1060 je naopak nalepsia karta vsetkych cias

NV samozrejme vedie v efektivite, ale AMD urobilo nemaly pokrok v tejto oblasti. Na NV to stale nestaci, ale som rad, ze je z coho vyberat.

Ale s logikou PC-hraca obhajujucou vyssiu cenu 1060 nesuhlasim. Akoze ked pride 1160 s vykonom 1080, bude 15KKC dobra cena, kedze 1080 stala 20?
22.7.2016 15:36:02   194.213.198.xxx 58
Platíte provozní náklady, mzdové náklady, dopravu, vývoj (u Pascalu několik miliard dolarů), podporu, marketing, chcete taky něco vydělat...


Když byste mi dnes nabídl 1160 s výkonem 1080 za 15 tisíc... resp před dvěmi měsíci, pozva bych vás na luxusní oběd
22.7.2016 15:44:24   185.52.172.xxx 93
Ja nevím, vcelku pochybuji že NV vrazila x miliard USD na vývoj Pascalu. Co všechno se oproti Maxwellu změnilo?
Ale marketing určitě nebyl levný, tam teče někdy více peněz než do vývoje (teď beru z jiného soudku, viděl jsem tabulku cen za vývoj a marketing her )
22.7.2016 16:08:37   194.213.198.xxx 97
Dva roky vývoje, tisíce angažovaných lidí. Co se změnilo? Třeba celý výrobní proces? Co je nového? VR Works, SMP, Ansel ... Tohle někdo musel navrhnout jendnak myšlenkově, tak promítnout do HW, promítnout do SW. Je třeba to diskutovat s vývojáři, co chtějí. Je třeba výsledný HW zkoušet, dělat testovací vzorky a kontrolovat zda je to to co to má být. Stojí to čas, hodně času, čas jsou peníze. Lidi co se na tom podílejí chce platit účty, jíst.... spousty peněz...

Vývoj rozhodně není že mě dnes něco napadne, tak to hodím na papír, do cadu, zítra pošlu do fabriky za dva dny mi jede hotový čip a za týden balík karty a posílám do krámů.

Až budete dělat na projektech s miliardovými rozpočty pochopíte.
22.7.2016 17:09:48   185.52.172.xxx 71
Samozřejmě chápu, že se kolem toho motá x tisíc lidí a musejí se zaplatit.
Ale nemyslím si, že NV vyvíjelo výrobní proces. Na to jsou jiné firmy. Spíš optimalizovalo návrh čipu na 16nm. Spousta fcí je spíše věcí SW než HW. ROzhodně nevyvíjeli novou architekturu, bylo jen pár drobných změn.

No, jsem zvědavý jak se budou hýbat ceny.
22.7.2016 15:47:54   84.138.69.xxx 13
Prave preto su taketo clanky u hitech naprosto irelevantne (a sluzia len na nasranie blbsieho plebsu "ako na nas ryzuju"). Ostatne, podla tohoto by mala softwareova firma naklady na vyrobu nula, pripadne cenu nosica/prenajmu ulozneho priestoru s internetom. ;-)
22.7.2016 15:42:07   188.167.65.xxx 91
Predaj dedikovanych GPU klesa, v roku 2015 dosiahol 10 rocne minumum a oproti 2005 mal len 50%, marze pri mensich mnozstvach vyrobenych kusov stupaju lebo naklady na vyvoj a zavedenie do vyroby stale idu hore... Takze budme radi ze mame midrange za ludovych 300+ Euro lebo mozno bude este horsie.
22.7.2016 17:34:10   85.165.149.xxx 00
ano ,ono sa to nezda ale je to tak.
22.7.2016 15:48:24   85.71.201.xxx 71
Pěkný vysvětlení, nicméně kdybychom takto porovnaly cenu GTX 680 a 980, tak by to úplně nesedělo Spíš je to o tom, že nV ma dobré jméno (a to ať se to lidem líbí nebo ne) a hlavně lidé za ty peníze ty karty kupují. Ono je to vydět i na finančních výsledcích.
22.7.2016 16:17:55   194.213.198.xxx 14
Myslíte těch cca 10% zisku z tržeb? Zdá se vám to moc nebo málo, pro firmu kterou živí prodej produktu který musí od základu vymyslet a následně vyrobit? Jsou firmy co atakují zisk na hranici 100% tržeb.
22.7.2016 17:06:10   94.112.133.xxx 01
GM206 je o 50% větší než GP106, těch menších je pak na waferu jen o 15% víc?
22.7.2016 18:34:21   205.175.202.xxx 00
Přiznám se, že v pátek už mi to moc nemyslí ale
GM206 má 228 mm2
GP206 má 200 mm2

Což je kolem těch 15% rozdíl (pokud jsou ty waffery stejně velké), pokud to budeme brát podle velikosti, ne?
Otázka je, kolik z nich je potom použitelných.
22.7.2016 22:41:05   94.112.43.xxx 18
je vlastnost, která stojí nemalé náklady a výdaje. Proto je dobře, že závislí lidé na digitální zábavě musí platit tolik peněz do HW. Je to jen dobře a správně, tak to má být.
23.7.2016 08:17:59   91.219.240.xxx 41
A ty jsi kdo? Starej, zapšklej důchodce, pro kterýho je počítač zlo? V tom případě nechápu, co děláš na tomhle webu, protože názorově jsi úplně mimo (a to nemluvím o variantě, kdy například grafici do HW musí investovat stejně, někdy i více než hráči...)
23.7.2016 13:17:54   89.102.179.xxx 32
Proč jsou letos grafiky GeForce dražší? - 16nm výroba stojí více peněz.
--
jednoduché protože nVidia vyrábí silně neekonomicky a vysoce zmetkově navíc to neumí prodat!!!
Dřív zmenšení čipu znamenalo větší počet= víc prodaného a procento čipů které byli nějak omezeny při výrobě(zmetky) se dalo s omezením použít jako nižší třída (znali jsme to z CPU AMD)
i dnes se to dá aplikovat jenže tlak pár procent hrdinů taktovačů nutí výrobce tyto čipy nepoužít ale vyhodit a to je chyba a chyba výrobce!
Pokud se mi na plochu vejde víc čipů a mám z toho větší výtěžnost a více z prodeje pak je u nVidii někdo silně neschpný marketingově zasáhnout a prodat maximum funkčního i za cenu různých omezení . Zvýšení počtu čipů při stejné velikosti wafferu znamená většinou levnější výrobu a vyšší zisk na počet prodaných , a tohle nVidia jaksi nedala
Dobře jsem se tímto článkem neschopnosti pobavil - děkuji

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

74 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 7.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.