Video: Bill Gates tvrdí, že pracovní místa lidí brzy nahradí stroje
autor: Lucie Jiříková , publikováno 29.12.2014

Zakladatel Microsoftu Bill Gates tvrdí, že do 20 let budou lidé na spoustě pracovních míst nahrazeni roboty. Podle známého vizionáře se to týká třeba i číšníků, zdravotních sestřiček, nebo řidičů.

Svůj katastrofický scénář, podle kterého už tak dost pokřivený trh práce dostane další ránu, Bill Gates vyložil v ekonomické debatě v American Enterprise Institute. V ní dále uvedl, že vlády všech zemí budou muset podporovat společnosti v přijímání lidí a to třeba i úplným zrušením daně ze mzdy.

Největším hnacím motorem k automatizaci některých pracovních míst je podle Gatese zvyšování minimální mzdy, které vede k demotivaci zaměstnavatelů.

Nahrazování lidí roboty se samozřejmě děje už dnes. Dá se však předpokládat, že s novými technologiemi se to bude týkat stále většího procenta pracovních míst. Nástup technologií by přitom mohl být velmi rychlý. Co si o této problematice myslíte vy? Jak by se podle vás něco takového dalo elegantně vyřešit?

Zdroj: Business Insider



Tagy: ekonomika  microsoft  bill gates  budoucnost  pracovní místo  
 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
29.12.2014 13:17:13   217.197.145.xxx 2230
Uf, ještě že mám profesi, kdy já ty stroje programuji a ovládám, každopádně, je to blbost, ale děkuji Lucinko za stručnou a produktivní novinku

Mimochodem, Lucie, jestli nechceš, aby tě do 20ti let vystřídal ve psaní robot, tak sem nedávej takovéhle nesmysli.
29.12.2014 13:28:14   62.245.113.xxx 437
Já bych byl raději, kdyby psal robot za tebe (nějakého si naprogramuj), protože ty hrubky jsou děs
29.12.2014 15:44:28   194.228.32.xxx 130
I celá ta myšlenka stojí za prd. Raději ať nic neprogramuje, bude to psát dost podobně, protože to on bude definovat pravidla.(pokud tedy někomu nevyfoukne nějakou knihovnu, ale to umí každý klučina...)

Každopádně Gatesova myšlenka je opravdu světoborná a potřebovali jsme na ni zestárlého miliardáře, aby nám otevřel oči... (a samozřejmě Lucinku, aby nám o tom řekla) Sice bych to nevyděl tak tragicky a 20let je scifi, ale bude to relativně brzy.
29.12.2014 15:49:40   194.228.32.xxx 30
shit, samozřejmě nic dělit nechci...
29.12.2014 13:22:10   109.81.211.xxx 232
minimální mzda není problém, ta má zaručit že pracovník dostane mzdu která mu postačí na základní potřeby, má tvořit jakýsi standard pod který by se jít nemělo. Protože pokud člověk pravidelně pracuje tak by měl mít odměnu která umožní víc než žití na ubytovně a stravování lepší než z té nejnižší kategorie.

Má zase pravdu v tom že některé činnosti jsou spíš pro roboty, zvlášť ty monotónní v továrnách kde se dělá jeden opakující se pohyb do zblbnutí. To není práce pro člověka ale pro stroj. Celkově tak bude větší tlak na vzdělanost v technických oborech, protože lidé budou hlavně kontrolovat a servisovat tyto poloautonomní stroje.
A v nemocnicích nahradit sestřičky stroji? To už je vážně úchylné
29.12.2014 13:46:53   85.207.5.xxx 132
Budou mit roboti take pekne zadecky v kratkych sukynkach aby lecili i pokoukanim, jako maji sestricky zakynky?
30.12.2014 22:37:09   95.82.150.xxx 10
snad budou mit lubrikovana loziska..
1.1.2015 20:47:09   81.200.55.xxx 10
aspon se ti nestane ze te zabije 70leta sestricka
29.12.2014 14:11:02   94.125.216.xxx 1020
bože to je kretén
29.12.2014 14:35:06   217.170.103.xxx 115
Jo ale problém je, že je čím dále více lidí na planetě a když pro ně nebude práce tak jich bude čím dále více na pracácích a začnou pořádné sociální nepokoje viz. 20léta v Německu. Do toho všecho ješteě tuna imigrantů z Afriky viz. desítky tisíc negrů z Afriky a naše společnost půjde leda tak do piče.
29.12.2014 14:41:46   94.142.235.xxx 57
On ale neříká, že pro lidi nebude práce. Pouze že lidi nebudou muset dělat, kterou mohou dělat stroje. Lidi mohou dělat x jiných pozic, kterou stroje dělat nemohou ... Aneb proč soustředit naše úsilí na práci, kterou dělat nemusíme, když nám chybí lidi v jiných pozicích, kterou za nás nikdo jiný neudělá ... (je spousta oborů, kde prostě chybí lidi ...)
29.12.2014 15:16:26   88.100.219.xxx 190
Predpokladas, ze ti lide, kteri prijdou o praci se na ty nove pracovni pozice budou hodit. Bohuzel takhle jednoduche to neni a nebude. Pouze urcite procento se dokaze prizpusobit, zbytek skonci bez prace a bez schopnosti se uplatnit. Technologie bude postupne zarizovat, ze lide nebudou muset tolik pracovat... bohuzel ekonomicky system v kterem zijem s timto moc dobre nepocita a vetsina politiku ani netusi jak to vyresit a budou nejspis vznikat zacarovany kruhy s danenim tech pracujicich.
29.12.2014 15:56:49   85.70.64.xxx 91
Přesně, když tohle napíšu někam jinam než na počítačovej web tak mě hned označej za komouše, ale lidi málo přemejšlej.
29.12.2014 16:46:01   94.142.235.xxx 15
Ano, ignoroval jsem pro zjednodušení tenhle fakt, ale to není o tom, že bych o tom nepřemýšlel ...

Proč by někdo měl mít problém přeučit se na jinou práci? Ano, bude tu hodně lidí, kteří nebudou chtít, ale vždy tu bude práce, kterou úplně každý může dělat.

V nejhorším případě pomalu i cvičená opice může opisovat CAPTCHa kódy, což je práce, kterou hodně lidí v dnešní době dělá a která nelze plně nahradit strojem.

Navíc z dlouhodobého hlediska tito lidé budou ubývat (děti jsou technicky zdatnější a nebude jim dělat takový problém adaptovat se na práce "budoucnosti"), takže tenhle problém je pouze krátkodobý (řekněmě desítky let - samozřejmě tuhle část to bude chtít nějak řešit).

V historii to bylo úplně stejné, také zaniklo spousta pozic, které už v dnešní době nedávají smysl, krátkodobě to byl obrovský problém, ale z dlouhodobého pohledu je to dneska úplně jedno ... Lidi se naučili dělat prostě jinou práci.
29.12.2014 18:12:10   88.100.219.xxx 81
Proč by někdo měl mít problém přeučit se na jinou práci?

Delas si velke iluze o schopnostech nekterych lidi, predevsim tech, kteri jsou nahraditelny stroji. Lidi, co stoji cely den u pasu a maji praci jen proto, ze robot je zatim drazsi reseni, nejsou zrovna dvakrat prizpusobivy novym trendum a nejsou schopni se ucit novym vecem. Kdyby byli, tak takovou praci nedelaji v prvni rade.
29.12.2014 19:07:14   85.70.64.xxx 60
Možná by bylo jednodušší rovnou při porodu všechny s IQ pod 140 hodit ze skály. Ale to by bylo vlastně taky proti kapitalismu, protože pak by neměli otroky. Lidi co dělaj na těch nejpodřadnějších pozicích se nikdy na nic složitějšího nepřeučej, kdo tvrdí opak v životě nepracoval rukama a nebo je to uplnej retard. Už vidim ty lidi od nás z práce jak dělaj něco u čeho se musí přemejšlet, nesmysl. Ale co s takovejma lidma? Maj taky mít nárok na rozumnej život, nejsme zvířata aby přežil jenom ten nejsilnější a nejzlejší.
29.12.2014 21:15:16   94.142.235.xxx 01
To netvrdím, jenom říkám, že z těch lidí, co teď dělají takovouhle práci je nějaká část schopná naučit se něco složitějšího. Jenom proto, že dělají teď práci jakou dělají neznamená, že nemají na víc ...

A ta část, která není schopná se naučit nic složitějšího pořád může dělat jiné práce, které ještě nějakou dobu nepůjde nahradit stroji a jsou přitom dostatečně jednoduché (a časem určitě vzniknou další takové pozice).

Např. práce typu:
- Opisování CAPTCHA kódů
- Hrabání listí
- Sbírání odpadků
- Uklízení
- Hlídání dětí
- ...

To jsou všechno pozice, kde nepotřebujete odborné znalosti, aby jste to zvládli a stroje to dělat nemohou.
30.12.2014 08:30:41   10.32.0.xxx 10
Tak zrovna hlídání dětí bych svěřil radši strojům než lidem, kteří neumí trochu přemýšlet...
30.12.2014 14:34:58   85.70.64.xxx 10
Ale já s těma lidma dělam a i přesto že mam jenom blbou maturitu si mezi nima připadam jako Einstein. Opravdu část z nich nemá na nic víc než někde stát u pásu a dělat 2 pohyby celej den. Je to smutný ale takovejch lidí je strašně moc a ne vždycky je to protože jsou to lenoši, prostě jim nebylo od přírody naděleno a nebo ztratili naději a kašlou na to a radši stojej u pásu místo toho aby válčili na dnešnim trhu práce.
29.12.2014 15:01:41   85.70.64.xxx 116
To ale neni chyba roustoucí populace, zdrojů je na Zemi dost pro všechny. To je chyba kapitalismu, kterej prostě neumí řešit problémy 21. století. Kapitalismus byl moderní někdy na začátku 19. století, dneska je uplně mimo. S takovymhle systémem bude vždycky někde hladomor. Když je někde nadbytek tak se to přece musí odevzdat tam kde to naopak chybí ne? To je snad logický. Jenomže to by kapitalista nesměl vlastnit to co by stačilo 1000 lidem na spokojenej život.
Komunismus je sice o něco modernější než kapitalismus ale taky spoustu věcí neřeší a navíc je to spíš nereálná utopie, nikdy na světě se to nepovedlo. Takže je potřeba hledat řešení a skoncovat se současnym systémem, pokud s tim budou mít velkopodnikatelé problém tak se můžou svobodně a demokraticky odstěhovat na jinou planetu kterou si můžou klidně zrujnovat a zničit jak chtěj.
29.12.2014 14:57:29   85.70.64.xxx 75
To je nesmysl, to by musel padnout i kapitalismus, jinak to nebude fungovat. V kapitalismu nikdy nemůžou pracovat stroje místo lidí, protože kapitalista by pak nedal práci lidem a lidi by neměli peníze na nakupování jeho produktu a on by zkrachoval. Začarovanej kolotoč.
Vize budoucnosti kde díky technologickýmu pokroku lidi nemusej tolik pracovat je podle mě reálná ale rozhodně ne v blízký budoucnosti, nejdřiv se musí skoncovat s kapitalismem, ale ten je tak prohnilej a prolezlej do politiky, že se to nestane za 10 let, to potrvá celý generace. Bill mele kraviny.
29.12.2014 15:24:13   188.167.131.xxx 23
jednoznacne pride doba kedy budu makat stroje a clovek si bude len uzivat (alebo pracovat len minimalne). Ten proces koneckoncov uz davno zacal. Je jasne ze za 20 rokov bude makat viac strojov ako teraz ...
29.12.2014 15:25:24   188.167.131.xxx 11
a kapitalizmuz jedneho dna skonci, nic netrva predsa vecne
29.12.2014 15:55:26   85.70.64.xxx 21
Jenomže pokud tady bude furt kapitalismus tak bude makat víc storjů ale lidi nebudou mít práci a bez práce nebudou mít co jíst protože ten co má ty stroje se nepodělí.
30.12.2014 13:10:40   78.102.109.xxx 11
Daněním korporací a přerozdělováním, daněním majetku a tisknutím peněz se to dá udržet v chodu relativně dlouho.
30.12.2014 14:39:04   85.70.64.xxx 10
Jinak to řešit ani nepujde. Ten podnikatel co bude mít stroje místo lidí bude muset platit takový daně aby z toho stát mohl vyplácet dávky pro lidi bez práce. A pokud to pujde ještě dál tak bude muset každej člověk dostávat automaticky stálej plat ze kterýho se dá přežít, ale to by to ty podnikatelé s těma storjema brzo zabalili, prostě současnej systém na tuhle hypotetickou situaci neumí zareagovat. A přeučování je na prd, k ovládání a programování těch strojů nikdy nebude potřeba tolik lidí, určitě ne tolik kolika lidem ty stroje vezmou práci.
29.12.2014 16:19:51   85.237.234.xxx 41
Práca pre priemerných je mŕtva, zvykajte si

23.07.2013 | Ondrej Podstupka

Technológie a globalizácia rozbíjajú trh práce aj vzdelávanie, zároveň však budujú nové príležitosti

Trh práce sa navždy zmenil. Pracovné pozície pre stredne kvalifikovaných zmizli a už sa nikdy nevrátia. Práce bude len na pozíciách pre nekvalifikovaných a pre vzdelaných špecialistov, ktorých záber sa postupom času bude čoraz viac zužovať, povedala profesorka London Business School Lynda Grattonová publiku konferencie Premier Business Leadership (PBLS), ktorú v júni Amsterdame zorganozivala analytická spoločnosť SAS.

“Súčasný nárast nezamestnanosti medzi mladými nie je cyklický, je to štrukturálna zmena,” zdôrazňuje britská profesorka.

Trápenie na starom trhu

Ľudia podľa L. Grattonovej potrebujú pochopiť a prijať, že tento druh práce sa nikdy nevráti bez ohľadu na to, čo tvrdia ministri krízou sužovaných vlád. Zároveň musia musieť investovať oveľa viac do svojho vzdelania.

L. Grattonová tejto premene na pracovnom trhu pripisuje aj vysokú nezamestnanosť medzi mladými ľuďmi, ktorí po štúdiu v minulosti rozbiehali kariéru práve na pozíciách vyžadujúcich strednú kvalifikáciu.
http://www.etrend.sk/ekonomika/praca-pre-priemernych-je-mrtva-zv ykajte-si.html

Ktoré profesie nám ukradnú roboty?

16.12.2014
Americká organizácia Pew Research Center na základe výpovedí odborníkov z rôznych profesijných oblastí uverejnila v auguste tohto roka správu, podľa ktorej robotika a umelá inteligencia do roku 2025 výrazne zasiahne viaceré priemyselné odvetvia, akými sú zdravotníctvo, doprava, logistika alebo zákaznícky servis.

Business Insider upozorňuje, že ak sa všetky dôsledky súvisiace s expanziou technológií, automatizácie a robotiky zhrnú, môže v USA vzniknúť 50-percentná nezamestnanosť. Podnikateľ Martin Ford však predpovedá, že nezamestnanosť sa môže vyšplhať až k 75 percentám. „Väčšina ľudí vykonáva rutinnú prácu. Ľudská ekonomika vždy vyžadovala rutinnú prácu,“ dodáva M. Ford.
http://www.etrend.sk/technologie/ktore-profesie-nam-ukradnu-roboty.html



29.12.2014

Zakladatel Microsoftu Bill Gates tvrdí, že do 20 let budou lidé na spoustě pracovních míst nahrazeni roboty.
https://pctuning.tyden.cz/component/content/article/1-aktualni-zpravy/32241-video-bill-gates-tvrdi-ze-pracovni-mista-lidi-brzy-nahradi-stroje

Podla man len William Henry Gates III opakuje, Bussines Insider.. hovori, ze vela ludi bude nahradentych robtmi do roku 2035...
29.12.2014 21:09:56   83.240.91.xxx 36
Další kopa keců a sraček. Bill Gates je jen další elitář který bojuje za katalogizaci, kontrolu, moc a hlavně soustředí se na většinu.

Jasně že když rázem někam nacpete prachy tak to neznamená že tím něco změníte. Musíte si uvědomit co jsou prachy!!! Jen papír který používáte každý den na záchodě.

Lidé dnes nepotřebují papír. Potřebují kvalitní služby, informace, vzdělání, zdravotní péči, psychologickou oporu...

Jenže tohle tihle pracháči nechápou. Vlastně všichni demokraté, socky, kapitalisti... a dnešní ovčani. Paradoxně komunisti tohle chápou ale zase nechápu nic jiného.

Kdo se zajímá tak doporučuji tohle:
https://www.youtube.com/watch?v=KphWsnhZ4Ag&hd=1
http://www.csfd.cz/film/307069-vzkvetani/
https://www.youtube.com/watch?v=3spRsSVPYzU&index=13&li st=WL&hd=1
https://www.youtube.com/watch?v=dbh5l0b2-0o&index=2&list=WL&hd=1
A spoustu dalšího ale upozorňuji nereprezentuje FAKT. Je to vždy někoho interpretace čili k faktům se musíte dopracovat sami což rozhodně trvá spousty let.
29.12.2014 21:51:13   81.200.57.xxx 28
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
29.12.2014 21:59:27   83.240.12.xxx 53
Ja osobne tvrdim uz hezkych par let, ze tohle bude konec nasi civilizace .....
Automatizovat se dnes da takovych 90% profesi prakticky okamzite ..... dalsich par procent do nekolika let. Pak bude vetsina bohatstvi soustredena mezi par lidi, par lidi bude pracovat a drtiva vetsina bude bez prace a bez moznosti si praci najit .... cili, vysledkem budou valky, obeti, konec civilizace jak ji zname ..... osobne tento scenar vidim jako nejpravdepodobnejsi .....
30.12.2014 21:58:31   95.82.150.xxx 32
ty jsi uplne zdegenerovany (jako statisicie dalsich otroku) a prijal jsi zcela doktrinu, ze clovek ma stravit zivot praci. zkratka, jsi ziskal mentalitu otroka jiz neumis zit zivot v nezavislosti. chybi ti predstavivost, ze pri urcitem technologickem pokroku muzes byt zcela nezavisly a svobodny. strach z jakekoliv zmeny soucasneho stavu te stopropcentne paralyzuje.
8.2.2015 01:10:08   83.240.12.xxx 10
Tos vymyslel hlavou???
30.12.2014 08:27:06   10.32.0.xxx 10
Problém dnešní doby je, že bez úřední byrokracie, jeden člověk uživí deset dalších se vším všudy.

Takže devět lidí pak může být zaměstnaných zbytečnou byrokracií nebo nepracovat. Teoreticky by mohla pracovní doba klesnout na desetinu, ale to se nejspíš jen tak nestane.

Pokud bychom byla cynická společnost, tak těch "devět přebytečných" necháme umřít hlady jako bezdomovce, nicméně najednou nebude potřeba tolik pracujících a situace se opakuje...
30.12.2014 14:31:05   88.100.171.xxx 10
..ste někdo viděl automatizaci ala Bosch po Česku, tak o tomhle víte své a budete se smát ještě dlouho. Jinak Bill toho řekl už hodně a realizace jeho vizí vždycky tak nějak zaostává. Je holt nezdolnej optimista a svět mu to vždycky nějak podělá.
2.1.2015 09:29:44   82.99.187.xxx 02
Automatizace se behem poslednich let dostava do mist, kde by ji malokdo cekal. Mozna tady se nebavime az o tak vzdalene budoucnosti nez jak by si clovek mohl myslet. Tohle mozna nebude vize, ale pouhe konstatovani.

Co se tyka jeho prikladu s minimalni mzdou tak musim plne SOUHLASIT. Zvysovani minimalni mzdy je nejvetsi blbost jakou kdy kdo vymyslel. Pokud delam tvurci cinnost a umim, tak se okolo minimalni mzdy prece nepohybuju. Pokud delam neco co zvladne 98% populace, tak se nemuzu divit ze jsem blbe placeny.

Vemte si takovou prodavacku v obchodnim dome. Nekde rekne ze se zvedne minimalni mzda... kde na to zamestnavatel vezme? Jsou 2 moznosti - zdrazi zbozi - zaplatime to vsichni, nebo propusti jednu prodavacku aby mohl dat ostatim vic a budeme tam cekat dele.

Pokud to bude opakujici se cinnost, tak pokud bude muset tem zamestnanym, kteri umi houby zvedat mzdu, tak je logicke ze se radeji poohledne po stroji, ktery maka 24h denne, a nevyzaduje zadnou mzdu.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

28 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 6Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.