Nové Radeony R-200 představeny - tak napůl
autor: Z. Obermaier , publikováno 26.9.2013

AMD na tiskovce neřekli téměř nic, ale byla to komedie! My vám prozradíme ten zbytek, co chcete vědět.

Nejprve si řekněme, jak tragi-komické číslo probíhalo. Ve 21:00 místního času měl začít přímý přenos PR prezentace, jak už jsem vám řekl včera, vlastně nemělo být nic podstatného prozrazeno - což se potvrdilo. Bohužel stream nefungoval, Youtube zablokovalo přímý přenos kvůli porušení autorského práva u podkresové hudby! Ano, čtete správně, AMD pustilo na konferenci hudbu a kvůli tomu jim Youtube zamezilo přenos. Legrace pokračovala ..

Po hodině AMD změnili přenos z Youtube na Livestream, ten ale neunesl nápor 20 000 sledovatelů (dost málo, co? - to měla "Julča co má právo si sednout" tak za dvě minuty) a spadl nebo nejel zvuk. Po desáté hodině se přenos rozjel, trhaný ale jel. Prvních dvacet minut šlo, byla představena řada nových karet. Jak uvidíte dále, bez detailů, bez taktů, bez prezentace skutečných karet. Takže se potvrdilo i to, že se nic ukazovat nebude, což jsem tvrdil už před týdnem. Pak začala prezentace naprosto zbytečné funkce TruAudio, připadali jsme si jako na přehlídce zvukových karet a firem, o kterých nikdy nikdo neslyšel a až doteď se potáceli na hranici krachu. AMD jim ale pomohlo trochu se zviditelnit :) Grafická karta je o grafice, ne o zvuku - na to máme zvukové karty. Hodinu jsme usínali u naprosto nudných blábolů o zvuku a efektech. Nuda a ještě jednou nuda! Také to AMD dali lidé vědět, počet sledujících padal po tisících dolů.

Po hodině spaní přišla prezentace naprosto amatérské hry Lichdom, nějakého RPG s magií, nic co bychom tu už deset let neměli každý rok ve stejné podobě. Následovalo video s Ruby, které mi připadlo jako z pět let strarých Final Fantasy cut-scén, nerealistické odlesky, strnulá tvář Ruby i okolí. Hlavně, že se jí třásly vlasy TressFX. Zbytek byl opět nuda, prezentace MMORPG hry Star Citizen, která by mě dle prezentace nebavila ani vteřinu, hrůza. Zbytek už nestojí ani za komentář, systém Mantle se nikdy neprosadí, proprietární technologie nemají proti DX od Microsoftu šanci. Takových světoborných technologií jsme od AMD i Nvidie viděli moře, a kde dnes jsou.  Nedozvěděli jsme se nic pořádného, označení karet, pár názvů modelů a jejich fotky. O architektuře padlo jen pár strohých faktů. To my vám sdělíme víc ..

Nové Radeony R-200 představeny - tak napůl

 Začněme schématem názvů karet, ten už známe dlouho ale přeci jen zopakujeme. Současná nejvýkonnější řada je R9, příští bude R10 nebo RX, následuje generace. Nyní jsme u druhé generace karet s GCN. Poslední čísla označují výkon karty ve své třídě. nejvyšší model je 290X.

Nové Radeony R-200 představeny - tak napůl

Zajímavé je pozicování karet vzhledem k výkonu v benchmarku Firestrike. Současný Radeon HD 7970 GHz má v tomto testu 6900 bodů, GeForce GTX 780 asi 8550 bodů. Titan utíká s téměř 8900 body všem kartám. Přejmenovaný Radeon HD 7970 GHz má jako R9 280X stejné skóre (asi 6800 dle AMD), to bylo jasné. Radeon R9 290X má ale dle grafu výkon kolem 8000 bodů, tedy pod GTX 780 i Titan.

Nové Radeony R-200 představeny - tak napůl Nové Radeony R-200 představeny - tak napůl

Nové Radeony R-200 představeny - tak napůl Nové Radeony R-200 představeny - tak napůl

Další byly slajdy s představenými modely první vlny. Vidíme R7 260X, R9 270X a R9 280X. Všechno jsou staré, přejmenované modely - nezajímavé. S novými čipy bude jen R9 290 (X) a R7 260X.

Nové Radeony R-200 představeny - tak napůl

Nás samozřejmě zajímá pouze nejvyšší model, tedy karta s jádrem Hawaii. To ostatní už známe. Jak tvrdí AMD v prezentaci, jde o nejvýkonnější GPU jež vyrobili. Tedy ne karta, ale GPU což je samozřejmé, HD 7990 bude mít stále dost navrch. Podívejme se ale co vlastně R9 290X přináší, POZOR! Stále se jedná o neoficiální a nepotvrzené specifikace, ale však uvidíme :)

Nové Radeony R-200 představeny - tak napůl

Zabývat se R9 280X nemá smysl, specifikace jsou naprosto shodné s HD 7970 GHz, max Boost takt je 1,05 GHz a paměti jsou také taktovány stejně. Jedinou novinkou je asi fakt, že se na trh nedostane referenční řešení, ale výrobci přinesou hned upravené a taktované karty. Ty budou o kousek dražší, podle toho, co jsme i viděli na vlastní oči - s novými chladiči, zkrátka aby nevypadaly jako předchozí Radeony :) Jsou to maskované karty :)

To R9 290X je jiná káva. Výrobní proces stejný - 28nm. Počet SP procesorů je 2816 v 44 CU blocích. To znamená 176 Texturovacích jednotek a 44 RBE. Počet RBE je divný, ale pravdivý (dle blokového schématu Hawaii), řadič pamětí je totiž architektonicky "Ring Bus" a RBE jsou oddělené, flexibilnější než u Tahiti. Takt jádra a pamětí berte ještě s rezervou. V tabulce je 900 MHz pro jádro a 5000 MHz pro paměti. Sběrnice je 512-bitová a propustnost 320GB/s. Kapacita pamětí je 4GB. Výpočetní výkon v SP je 5 TFLOPs. Karta má maximální teoretickou spotřebu dle napájení 300W. A herní výkon? AMD prezentovala na Havaji výkon na několika hrách, vybrala si samozřejmě pasáže a nastavení, kde nemohl Radeon zklamat, byl proto rychlejší než Titan. V průměru ale bude výkon někde mezi GTX 780 a Titan. Odhalení a konec NDA na recenze je zatím stanoven na druhý týden října, zdali se něco změní - dáme vám vědět.

Zdroje: AMD, internet, Videocardz



Tagy: AMD  Havaj  Hawaii  R8 280X  R9 290X  R9 270X  
 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
26.9.2013 12:35:04   89.177.229.xxx 1425
Microsoftu jako zběsilí, on is Nokií a Directem míří do propadliště dějin
26.9.2013 13:05:07   88.103.247.xxx 938
Koukám, že přeznačovat staré modely za nové je teď nějak IN. HD7970 = R9 280X, GTX770 = GTX680, GTX760 = GTX670...
Jen nějak nevím, proč to autor teď tolik řeší, když u nV karet mu to nevadilo...
27.9.2013 07:14:53   90.180.61.xxx 29
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
26.9.2013 13:24:32   80.188.226.xxx 9610
No to jsou zase bláboly. Místo toho okecávání by nebylo od věci alespoň něco o těch představených technologiích napsat. Ale pokud bylo smyslem novinky si do AMD akorát kopnout a poslat čtenáře hledat na google, tak úkol splněn.
27.9.2013 10:27:18   188.175.63.xxx 53
má tohle škrábalství cenu komentovat? :-) nemá na EHW to popsali přesně :-) Měli by to tu přejmenovat na NVIDIA TUZING :-) A stačil by tu jeden škrábal zbytečně víc :-) Zdendo opět se Ti to povedlo, ale příště více jedu ať je to flame bouřlivější :-D Naštěstí fakt rozumný člověk se tomuto webu vyhne :-) Tedy pokud se nechce pobavit :-D

PS: a kluidně si to mazej dál ty komentáře které o Tobě napíší pravdu ;-) Však už jsi jen pro pobavení dobrý :-D
26.9.2013 13:26:26   199.19.110.xxx 2286
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
26.9.2013 13:27:31   199.19.110.xxx 1987
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
26.9.2013 13:43:15   80.188.226.xxx 5212
Vás možná ne, ale některé čtenáře třeba ano. Jedna věta o tom co to je, namísto dvou o tom jak je to k ničemu, by neuškodila.

Před pár lety se na grafické karty začalo dávat HDMI se zvukovým výstupem, také na první pohled docela nesmyslná věc. K čemu další zvukovka v PC? Dnes je to naprostý základ všech HTPC.
26.9.2013 14:16:25   88.100.132.xxx 1223
tdlmarek napsal:

Před pár lety se na grafické karty začalo dávat HDMI se zvukovým výstupem, také na první pohled docela nesmyslná věc. K čemu další zvukovka v PC? Dnes je to naprostý základ všech HTPC.

Jenomže ten "zvukový kodek" měl dost problémů a prakticky žádnou výhodu. Namátkou vzpomenu třeba problémy při instalaci driverů pokud byl přítomen stejný čip na desce, dodnes problémy se streamingem (through) nebo dts. Taky mě nejde do hlavy proč mám mít jeden shit Realtek na desce a k tomu ten samej shit ještě na grafice.

Ad HTPC: s HDMI souhlas, ale zvuk se řešil léta letoucí deskou a ne grafikou. AMD karty bohužel nelze propojit interně což znemožňuje profitovat z lepší zvukovky uvnitř (nebo mimo) HTPC. Vlastně je to taková zvukovka, z které nelze vyndat zvuk jinak než přes to HDMI a taková zvukovka je mi víte k čemu
26.9.2013 14:55:12   80.188.226.xxx 282
Smyslem toho výstupu je dostat ven digitální zvuk, o analogu se tu nikdo nebaví, na to je úplně jiný hardware. Takže se nemá cenu řešit ani nějakou kvalitu, 1 a 0 jsou stejné bez ohledu na výrobce.

Zvuk se léta řešil deskou možná tak jako SDčkové 5.1 přes optiku. Najednou tu byla možnost dostat ven 7.1 v HD a navíc tím samým kabelem jako obraz -> mnohem flexibilnější zapojení.

Ano, dnes už každý raději využije HDMI přímo na desce a iGPU v procesoru. Ale to je velice čerstvá záležitost, tak posledních 2-3 generací (mám dojem, že problémy s DXVA a 23.976 se zlomily někdy u Sandy Bridge). A pochybuju že bychom to tu dnes měli, kdyby AMD před osmi lety neabsolvovalo ony strastiplné začátky, které popisujete.
26.9.2013 14:05:18   185.23.113.xxx 368
ja hladam len infa o R9 290X, na tu som fakt zvadavy .

PS: p. Obermaiere, mne to pripada tak, ze si nakoniec fakt kupite tu R9 290X. Tak to potom DD Stach asi fakt skolabuje a kupi Titana
26.9.2013 14:07:38   212.67.93.xxx 5411
S autorem totiž moc nesouhlasím. Zejména s jeho negativní kritikou všeho (pravděpodobně, protože jde o AMD?).
Stream byl posunutý a dost neprofesionální, o tom žádná. Ale představené technologie a hry byly poměrně zajímavé a něco o nich napsat by nebylo od věci. Zvukovka je fajn, ale je to další karta navíc a počítat audio ve 3D přímo v enginu hry je podle mě velký posun kupředu. Něco jako počítat tam fyziku místo fyzikální karty či zbytečného zatěžování CPU, nepřipomíná vám to něco?
Pokud jde o prezentované hry, tak mě Lichdom celkem zaujal a Star Citizen je zatím v raných stádiích vývoje, nevím, co autor čekal.
26.9.2013 14:09:34   213.180.34.xxx 226
Přednáška na téma virtualizace zvuku byla opravdu přesně okopírovaná prezentace EAX 3.0, kterou před xx lety prezentoval Creative.

Navíc nebylo vůbec vysvětleno, jakým způsobem bude zvukový výstup na zmiňovaná sluchátka řešen.
Přes HDMI? ... blbost - nutnost externího převodníku s vlastním zesilovačem.
Přes jacka na grafické kartě ... žádný tam není.
Při propojení grafiky a integrované zvukové karty ... no potěš koště
Bezdrátem řešený přenos ... opět bídná kvalita zvuku.

+ to korunovali partnerstvím s Monster, výrobcem Beat by DRE (zvracející smajlík).

Opravdu jsem držel AMD palce, ale ta konference byla opravdu špatná. Hlavně z hlediska mého nejoblíbenějšího zaměření - zvuku - mě naprosto znechutili.

PS: Jsem rád, že jsem na Kickstarteru podpořil Star Citizen, ta hra vypadá čím dál tím líp!
26.9.2013 14:32:16   88.100.132.xxx 31
JoeBlack napsal:
...

Podle TechReportu to bude fungovat tak, že se prostorový zvuk přepočítá na model koule kolem posluchače a následně zkonvertuje na pseudo 3D reprodukované přes stereo. Osobně tohle nepokládám za revoluci protože stejných řešení využívají zvukovky již několik let (SB AWE?). Netvrdím že je to špatně, ostatně oni některé processingy fungují docela dobře (třeba Hear http://www.prosofteng.com/products/hear.php) nicméně má to stejnou nevýhodu jako int. zvukovky - žere to cpu. Pro AMD by ten software měla dělat GenAudio
26.9.2013 15:06:35   90.180.151.xxx 1317
Jerrow napsal:
Koukám, že přeznačovat staré modely za nové je teď nějak IN. HD7970 = R9 280X, GTX770 = GTX680, GTX760 = GTX670...
Jen nějak nevím, proč to autor teď tolik řeší, když u nV karet mu to nevadilo...

Pozor ale nVidie udělala ale spoň BOOST a CENU dala dolu oproti GTX 680 = GTX 770 ale co dokázalo AMD
26.9.2013 15:09:51   88.100.132.xxx 55
tdlmarek napsal:
...

Desky mají celkem běžně jak digital tak optiku a vedle toho 7.1 analog (teda aspoň ty moje, které jsou leckdy přes 5 let staré).

Vůbec se tu nepřu o kvalitu 1 a 0 - o tom žádná, ale nějak mě uniká smysl hnát ven ze "zvukovky"
audio přes HDMI. Do receiveru budiž, ale když to budu chtít hnát přes nějaké sofistikovanější řešení tak budu muset sáhnout po redukci. Kdyby tam daly rovnou optiku/cinch/XLR tak neřeknu ani Ň, ale takhle se mi to jako "zvukovka" fakt nejeví.
26.9.2013 16:40:25   85.70.251.xxx 101
Jenomže S/PDIF (optika, coax) přenese jen 2 nekomprimované kanály, HDMI 8. To je celkem podstatný rozdíl, jak už jsem říkal.

Nicméně náš rozdílný pohled na věc se asi bude skrývat v té větě "do receiveru budiž". No ano, do receiveru, kam jinam? Vždyť AVR je u HTPC skoro stejně důležitý prvek jako samotná TV.

Moc nevím, jaká "sofistikovanější" řešení máte na mysli. Je to celkem jednoduché - multichannel na filmy/hry v obýváku se tahá ven digitálně přes HDMI, stereo na poslech hudby analogově pomocí externího DACu. A tam, kde nejde moc ani o kvalitu ani není potřeba 7.1, tam postačí integrovaná zvukovka.

Využití analogového 7.1 na desce se omezuje na relativně malý segment PC repro pro pařany. Tady není moc prostoru jít někam výš za kvalitnějším zvukem - ty lepší reproduktory se totiž vždy kupují jako pasivní a připojují se k AVR. Pěkně to demonstrují nejdražší sety od Logitechu, které už disponují digitálním vstupem, takže se jedná o takové hybridní řešení a první krůček správným směrem.
26.9.2013 15:40:44   77.104.210.xxx 7511
Tento publicistický útvar mě opravdu dostal... Pane Obermaiere, je to teda novinka, nebo je to stařinka?

Když jste se nedozvěděl nic nového, proč o tom píšete? A když už tom musíte napsat, neměly by ty první tři odstavce být až na konci článku? Je velice nevkusné začínat "novinku" takovým pohaněním.

Pochybuji, jestli vám něco říkají pojmy jako nezaujatost, odstup, nadhled a profesionalita. Jestli jsou vaší cílovou skupinou děti, které vám to nekriticky spolknou i s navijákem a přeberou bez rozmyslu vaše zaujaté názory...

V tom případě s Pánem bohem!

A co třeba nějaká citační norma? Slovo internet není zdroj! Uvádějte, prosím, celé odkazy. Jednak budíte dojem, že si vymýšlíte a především opisování a neuvádění zdrojů je plagiátorství.

Udělejte s tím něco, je to ve vašem zájmu
26.9.2013 21:27:21   195.113.137.xxx 1217
nevim jak vy, ale mne se i ten clanek libi:

dobre se to cte, vytezilo se z niceho, co predvedli relativne neco

jako co, AMD predvedlo jeden jedinej model, nic o nem poradne nereklo a podle toho, co ctu, tak zrejme AMD prezentovalo presne zpusobem, jakym se prezentovat nema. proste mi tu chybi neco, tady je novej R9 290X a takhle vypada, umi to a to

osobne jsem cekal, ze se predvede cela rada neco jako Radeon HD 9xxx

jinak co se tyce tech technologii - nove GPU API muze pomoct pouze konzolim, kde se AMD HW vyuziva a kde by tento narust vykonu smysl mel, PC segment se vyviji na nVidiich a rada hracu ma karty prave od ni, s tim zvukem je to pro hrace absolutne nezajimavy

PS: je fakt, ze AMD moc nefandim, ale je to z toho duvodu, ze s grafikama od zelenejch mam lepsi zkusenosti hlavne co se tyce provozu, proste podpora v systemech a podobny vlastnosti jsou na tom nesrovnatelne lip
26.9.2013 23:08:37   84.242.66.xxx 121
Tak hrozný to nebylo. To tady na PCT to bylo oznámeno jako stream, představení novejch radeonů. I když to nebyla pravda.
No a k tomu obsahu. Tak DICE/EA má asi dobrej vývojařskej tým, co hodně šlape do vývoje technologie a asi jsou tak daleko, že si myslej, že by Mantle mohl být obecným přínosem. Tak je to částečně PR, ale jelikož maj v DICE asi dost kooperativní spolupráci s AMD, který vlastně pokrylo kompletně NEXTGEN na mainstreamu konzolí, chtěj to hodit do placu. Nejde asi jen o to porovnávat tohle jak tvrdí DICE nízkoúrovňový API s DX, ale i o vývoj pro konzole.
To,že je to nějaká aktivita AMD je pravda, nevím jak se k tomu našteluje NVIDIA. Ale prostě je to logický když teď AMD po HW stránce zasahuje velkou trojku konzole a PC.
To, že DX není tak živej jak si výrobci představují. Je asi pravda.
Karty jsou čím dál více komplexnější kousky HW a windows k HW přistupují jak přistupují. Může se najít prostor u vývojářu i pro Mantle, pokud budou se zaměřovat i na konzole.
A ktomu zvuku. To je podobný. Resources rostou a komplexnost scén taky. Zvuk i obraz jsou součástí 3D prostoru, tak plno dat lze použít i pro renderování zvuku.
Já osobně nic nemám proti NVIDII. Jen nevím jestli si vlastní technologií sama nezadělala na problémy.
Na PC pod woknama si člověk může vybrat DX nebo openGL, CS nebo OpenCL. A podle spec by to mělo jet na AMD i NVIDIA.
Teď , když jsou konzole, tak XBOXOne a PC AMD i NVIDIA pokreje DX a CS .
Jaká je dnes budoucnost pro CUDA nedokážu posoudit.
Jako vývojář co se specifikací týče jsem měl vždycky větší problém s NVIDIA než s AMD. Zrovna teď řeším. Intel OK, AMD OK a NVIDIA reset driveru po pár frames a nemůžu se dopátrat co jako. Tzn mne čeká pravděpodobně support NVIDIA. ALe to je můj subjektivní názor.
26.9.2013 23:39:35   94.113.8.xxx 153
Stačil první řádek a hned mi bylo jasný, kdo to psal.
27.9.2013 15:26:48   62.77.84.xxx 52
taky mě to překvapilo, myslel sem, že s ním vyrazili dveře!!!! zbavte se ho!!!!! když to neudělali tak je čas teď, tehle člověk *NEMÁ* na to aby psal žádnou formu novinařiny(IT už vůbec ne!!!), protože do toho tahá svoje zcestný mentálně zaostalý názory. něco takovýho nepatří na it web
27.9.2013 01:22:26   80.250.252.xxx 147
tento pan pisatel sa u mna uz na dobro odpisal a iba ukazuje ,aky chaby "odbornik" moze pisat clanky na IT web. Ked spochybnuje a bagatelizuje svojimi vyrokmi nove informacie, ktore "zhodou oklolností" odzneli na AMD konf. zrejme ani netusi o com cela konferecia bola a aky velky vyznam mozu priniest nove techniky zobrazovania 3d grafiky a digitalneho audia napr. do hier, ktore uz nebudu zavisle na stale upadajucom rozhrani directx od mrvosoftu, ktory iba przdi cely herny vyvoj.
27.9.2013 05:41:13   94.113.220.xxx 11
To X ve značení na konci na tom slidu vysvětlené nevidím... Nebylo by lepší tam dát rovnou XXX? Znělo by to úderněji.
27.9.2013 12:05:15   82.99.186.xxx 92
jsem jediny kdo si stihnul precist dalsi newsku pana Obermaiera, ze radeon bude mit jen 384b sbernici? newska se rychle objevila a jeste rychleji zmizela...
27.9.2013 12:10:42   82.99.186.xxx 100
http://img208.imageshack.us/img208/1858/0svl.jpg
27.9.2013 13:11:26   188.175.63.xxx 38
NO NECHVÁSTAL SE DOTYČNÝ ŠKRABAL, ŽE UŽ MÁ TUTO KARTU V PC??? TOŽ TO BY JAKOŽTO "ODBORNÍK" MĚL SNAD VĚDĚT CO TO TAM MÁ NE? A NEBO ŽE BY JI NEMĚL A JEN KECAL???
27.9.2013 13:14:17   188.175.63.xxx 38
NE TO NENÍ MOŽNÉ TOHLE BY NÁŠ "NEJLEPŠÍ" ŠKRABAL A "VELKÝ FANDA" AMD/ATI NEUDĚLAL TOMU PROSTĚ MEMŮŽU UVĚŘIT!!!! ON? NIKDY!!! ON NIKDY NELŽE A HLÁSÁ JEN PRAVDU A LÁSKU K AMD :-D
27.9.2013 15:35:49   62.77.84.xxx 21
no a co teprve ten článek co už asi rok "dluží" -nárůst výkonu procesorů intel blabla měl být druhý díl o AMD(zmiňoval ho v textu) a dodnes nic. VYRAZIT HO, popř. předhodit hladovým čtenářům
27.9.2013 18:42:42   78.98.18.xxx 00
obermacher obermacher...
27.9.2013 15:46:29   2.150.54.xxx 48
Z celou recenziou suhlasim.. zase populisticke vyhlasenia AND a vykon lepsi o 10% v priemere od Titanu ktory je na trhu uz skoro rok.
amd malo povedat slavnostne - dorovnavame po roku.. a t vravim iba fakty..
taky fanklub amd sa len tak vo svete nevidii, zaslepeny narod
27.9.2013 18:41:17   78.98.18.xxx 51
Po precitani clanku mam silny pocit, ze clovek ako pan Obermaier by mal podobne veci, takymto stylom preberat s kamaratmi v hospode a nie na strankach IT portalu. A nieje to jeho prve "divne" dielko a hlavne na stranu AMD. Ked sa nevie pozerat na veci nestranne, mal by zmenit zamestnanie a skusit to niekde na marketngovom oddeleni nvidie. Tam by ho zboznovali. A na Star Citizen napisat "HRUZA", na hru ktora vyzbierala viac ako 16milionov dolarov a za ktorou stoja legendy WingCommandera, to uz je velka odvaha.
27.9.2013 20:40:21   82.99.187.xxx 23
ja bych se ho zastal....v recenzich je solidni a relativne nestranny. Treba recenze o HD6970 ani o HD7970 nebyla vylozene spatna. Newsky jsou ale strasne.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

162 čtenářů navrhlo autorovi prémii: -3Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.