AMD FX-9000: První osmijádro s frekvencí až 5 GHz
autor: Ondřej Košťál , publikováno 11.6.2013

O procesoru se již nějakou dobu proslýchalo. Ovšem informace o spotřebě 220 W to celé deklasovaly. Teď je to potvrzené. První osmijádrový procesor s frekvencí až 5 GHz bude mít TDP stanoveno na 220 W.

O tom, že AMD pravděpodobně chystá procesor současné generace s frekvencí rovných 5 GHz, jste si u nás již mohli přečíst. Nyní je všem spekulacím konec, včera AMD opravdu uvedlo dva procesory nové řady FX-9000. Jsou jimi FX-9590 a 9370.

AMD FX-9000: První osmijádro s frekvencí až 5 GHz

Oba staví na současné generaci a architektuře Piledriver. Mají tedy čtyři moduly (8 výpočetních jader), 8MB L2 a L3 cache a oba mají společné TDP ohromných 220 W, což je oproti běžným 125 W znatelné. Proč je TDP tak vysoké? Vysoká spotřeba jde ruku v ruce s vysokými frekvencemi. Základní začíná na 4,7 GHz u vyššího modelu FX-9590, u nižšího je neznámá. Maximální Turbo frekvence je ale rovných 5 GHz u vyššího modelu, 4,7 GHz u FX-9370. Jak ale víme, procesor musí dodržovat TDP a pokud je takto vysoké je zde možnost, že na této frekvenci mohou běžet nejen 2 jádra (1 modul) jako u současných procesorů, ale třeba i více.

AMD FX-9000: První osmijádro s frekvencí až 5 GHz

Bohužel to nic nemění na tom, že i takto taktovaný osmijádrový procesor ztrácí na šestijádrový Sandy Bridge-E s maximální frekvencí 3,9 GHz, ale pravděpodobně také vyšší cenou. Cena i dostupnost je zatím neznámá, jelikož by se procesory měly dostat nejdříve k OEM partnerům, kteří na nich postaví hotové počítačové sestavy. Právě proto má AMD seznam minimálních požadavků, které by měly tyto počítače splňovat.

AMD FX-9000: První osmijádro s frekvencí až 5 GHz

Je to například minimálně 8 GB operační paměti, deska s čipsetem 990FX, grafická karta 7990 nebo 7970, SSD s rozhraním SATA 6 Gb/s nebo třeba 1200W napájecí zdroj a vodní chlazení. Každopádně všichni se těšíme, co z toho vznikne, protože AMD je první, kdo dosáhl s běžným procesorem na frekvenci 5 GHz a který by se měl dostat do běžného prodeje.

Zdroj: WCCFTech



Tagy: AMD  FX  AM3+  Piledriver  9590  9370  procesor  CPU  5 GHz  
 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
12.6.2013 06:34:13   31.134.96.xxx 2130
To TDP 220W je nehumanne. Ciste sialenstvo. Dakujem neprosim. Zo srandy ale porovnajte vykon osemjadra FX-9590 (220W) s vykonom sest jadra i7-3930K (130W). :-)
12.6.2013 07:02:49   85.248.149.xxx 348
ved grafiky maju tiez tolko niektore, to nevadi?
12.6.2013 08:57:28   165.72.200.xxx 260
Zkuste si jiny aspon trochu srovnatelny procesor pretaktovat na 5GHz. Skoncite u dost podobneho TDP. Holt to chce rozumne chlazeni a poradny zdroj.
12.6.2013 06:45:38   93.99.208.xxx 2225
Pokud by to byl 8 modul, tak bych těch 220 wattů chápal a byly by ospravedlnitelné. Takhle to je od AMD jen žalostně utrápený výkřik do tmy.
12.6.2013 12:43:34   93.185.99.xxx 715
Tak tak, je to jen nepovedený 4 jádro s HT, které bohužel předčilo dobu. Nejsou tu an to APP a pro většinu app je to horší CPU než několik let stará architektura Phenomů. Teď se to snaží dohnat maxováním frekvence. Ale s tím TDP to dos**li. Svojí i5 dostanu na 5Ghz s daleko menším TDP. Ať stím seknou a dělají jen grafiky.
12.6.2013 07:08:15   94.113.125.xxx 396
220W je u přetaktovaného procesoru normální.
Prodávat továrně přetaktovaný procesor, za který výrobce ručí, jeví se mi velice dobré.
Ne tak pozitivní je srovnání s vůbec nepřetaktovaným 3770K...
Nechápu doporučení 1200W zdroje.
12.6.2013 08:23:31   93.91.49.xxx 262
AMD už zcela evidentně rýžuje poslední peníze ze svích konvenčních procesorů. Zrovna jsem měl doma PC s prastarým Athlonem XP a dodnes mi probliklo hlavou jak že se na tom odemykal násobič a dostal sem náladu si s tím hrát. Dneska už ve mě žádný kus křemíku takové emoce nevzbuzuje.
12.6.2013 09:11:57   188.175.63.xxx 124
joj to byly časy a taky jak se ten vývoj pěkně posouval :-) A INTEL tehdy udělal stejnou chybu jako teď AMD :-) jen jiná forma HT ale stejný pokus o jádro postavené na vysokých taktech :-) Pešek pro AMD je v tom, že jejich krok do .... přišel v útlumu tohoto odvětví... Zajímalo by mě který záškodník z INTELu jim doporučil udělat tu samou blbost :-D Bohužel se AMD nepoučilo z chyb konkurence :-(
12.6.2013 14:33:04   165.72.200.xxx 51
Intel tehdy udelal chybny krok stranou a poucil se. AMD se snazi varit polivku ze sutru, protoze pozivatelne ingredience dosly a nebudou. Je to dost odlisna situace.
13.6.2013 07:39:16   188.175.63.xxx 22
blbost... chyba je to naprosto stejná... jenže Intel je gigant a zaplatil si aby i přes tuhle chybu byl nejprodávanější... později byl za to i odsouzen... jinak P4 byl nejhorší procesor všech dob likvidující základní desky jak na běžícím páse...

Hlavní rozdíl je ve velikosti společností kdy bylo až neuvěřitelné že prcek AMD tehdy dokázal takového giganta drtit... A pak v té době byl růst tohoto odvětví nikoli úpadek...

A pak další achylovou patou AMD jsou naprosto neschopné továrny GF... podle mě by měli víc vyjednávat s TSMC kde jsou mnohem schopnější...
13.6.2013 12:09:35   89.176.19.xxx 12
To je zajimavy, mne funguje P4 Northwood 2.8GHz na Abit IC7 dodnes. Zkusenosti s PCChips, nebo tchajvanske kondenzatory?

BTW nevim proc nekteri hlupaci porad lzou o nejakem odsouzeni intelu. V inkriminovane kauze doslo k oboustrane dohode o stazeni obvineni ( a regulaci, ve vsech zemich) a vzajemne vymene licenci a patentu na pet let, kdy celkove vyrovnani se strany intelu byla ta miliarda dolaru.
13.6.2013 13:44:50   188.175.63.xxx 00
ehm a to není přiznání nekalých praktik? :-D

PS: jak často s PC děláš a kolik jsi jich kdy měl na starosti? P4 bylo zvěrstvo pravda nejčastější úmrtí bylo s deskami MSI ;-)

ABIT budíš této firmě elektronické nebe přívětivé byly nejúžasnější desky co jsem kdy měl a poznal... dodnes mi jedna tepe u mati v počíku :-)
13.6.2013 13:55:30   89.176.19.xxx 02
Mne na te kauze fascinovala jedna vec: proc AMD neudalala totez, tj. nezajistila si dvorniho odberatele svych CPU? U grafik to slo. U intelu se to pry nesmelo jen proto, ze byl vetsi. Intel ten spor stal do roku 2008 160 megaUSD. Takze radsi amd predhodil odlomeny ocasek, nez by si dal delal spatne PR za svoje prachy, a jeste ziskal patenty a licence na dalsi obdobi. Collateral demage.
Jinak konstrukce PC a sprava siti mne profesne zivi od roku cca 97? predtim to byl pouhy konicek. Takze par tisic pc a serveru uz jsem pod rukama mel...
13.6.2013 14:08:45   188.175.63.xxx 10
a znovu se Tě zeptám jak moc jsi do světa IT zapojený? Bylo veřejným tajemstvím a ano znám to osobně kdy se doslova musely montovat z nařízení INTELy :-) Je něco jiného mít dvorní dodavatele a je něco jiného tlačit na to aby se montovaly jen určité sestavy... hele než budeš lidi označovat za hlupáky hodně se rozmysli ;-) Ano dnes je Tvůj milovaný INTEL best :-) Nebylo tomu vždy tak ;-) Nas dlouhou dobu byl poslední super procák P3 jádro tualatin... pak až příchod CORE byla konečně cesta správným směrem. Sám ho mám :-) Mám a používám průběžně podle výhodnosti obě značky... Pořád mě baví jak se lidi ohánějí grafy že jednen nebo druhý procesor něco zvládl o desetiny vteřiny nedej bože o několik vteřin něco rychleji... Běžný uživatel to prostě nemá šanci (pokud nesedí se stopkami v ruce)poznat... a krom toho na video a pod už je v dnešní době výhodnější používat GPGPU... Ale jinak ano máš pravdu a snad Ti to Tvé fandovské srdíčko zahřere AMD teď v mnoha ohledech na INTEL nemá ;-) Hlavně ne výrobním prosesu a schopnostech GF...
13.6.2013 19:31:38   89.176.19.xxx 02
Nebudeme se bavit o mne. Dokud zustavame v anonymite, jsou jakakoli tvrzeni zase jenom tvrzeni.
Nicmene ja se te taky zeptam - pramenila tehdejsi (?) preference intelu z sede dohody s nekym v cernem obleku, nebo to mohlo byt necim jinym? Treba tim, ze byly problemy s deskami a chipsety ati/nvidia/via? S podporou ovladacu, s kompatibilitou sw? Nemohlo to byt treba tim, ze oem partnerum intel ke svym deskam daval nejlepsi podporu, zatimco ati/amd je znama tim, ze podporu profi produktu zanedbava jeste dnes a to v lukrativnejsim profi odvetvi?
Zminovana afera se tykala velkych hracu, a ti uvazuji jinak nez nejakej nerd ze sveho detskeho pokoje. Pro ne je kriticky dulezite mit stabilni dodavky, support, sw support, feedback s vyrobcem, stabilitu vyrobce, dodrzovani specifikaci, norem....
Napadlo te treba proc se dneska v prumyslu (x86) pouziva vyhradne intel/VIA?
Vona to neni tak jednoduchy jak to vypada na internetovych forech, vis
14.6.2013 11:29:21   188.175.63.xxx 00
noé čekal jsem co přijde ale teď jsi mě fakt pobavil asi koukáš moc na MAN IN BLACK :-D Máš u mě 100 bodů :-D. tak bavíme se třeba o tehdy největších distributorech pro ČR ;-) Mno asi takhle ano Ti co šli nejlevnější VIA cestou nedejbože ve spojení s MSI tak zaplakali nad výdělkem.... Nforce2 od výrobců jako ABIT byly naprosto nekonfliktní... Popravdě více problémů bylo právě s P4 než s tímto řešením... Ale říkám věci se posunuly bohužel firma ABIT už neexistuje ale dlouhodobě teď používáme gigabyte pokud tedy rovnou neberem řešení dell a jediné závažné problémy máme s HDD... kvalita šla fakt dolů... Krom toho za dob P4 mít AMD znamenalo dobrodružství pro mnoho fandů kdy se procesory odemykaly za pomocí tužky či stříbrné pasty a pod :-) A taky to chtělo zručnost aby mnozí šikulové nerozdrtili jádro pod chladičem při nasazování :-D To nemluvím o taktování kdo vzpomene na staré časy musí zatlačit slzu :-) Dnes tohle všechno zvládne přes bios malý dítě :-)
13.6.2013 14:01:15   89.176.19.xxx 01
Jinak za dob P4 jsem nikdy neslysel o tom, ze by desky odchazely kvuli odberum P4. Spatny kondiky? Tak to samnozrejme, tu story zna kazdej. Zato Doc tu muze vypravet jak odchazeji kaskady na dnesnich deskach, zejmena (bohuzel ne vyhradne) na deskach pro AMD cpu...
13.6.2013 14:19:59   188.175.63.xxx 00
tak vzhledem k tomu, že jsem se zas přesunul s polem působnosti a už nejsem ve sféře velkoskladů, montážních linek a pod ale jako správce teď nemohu říct jak to je... nicméně doba se posunula jinak a možná to je i zvolením jiných výrobců desek, ale jediné co ještě sem tam registruji jsou právě dozvuky umírajících P4. Jinak musím zaklepat desky drží. Zato disky jsou teď zajímavé... (nemyslím SSD)
13.6.2013 18:06:53   95.103.31.xxx 20
To je nesmysl.
S tím výrobci procesorů opravdu nic nemají... ale pokud chce někdo opravdu „šetřit“ na nesprávném místě a pořizují si desky, které svými parametry prostě nejsou navrženy pro ty (zejména přetaktovací) kousky, které na nich zkoušejí.

Prostě kvalitní deska není levná, to platí i o táboru AMD.

Nikdy jsem neměl potíže se sestavami od AMD a to jsem od dob K6–III (Athlon XP, Opteron :-), Phenom II, AMD FX-8350) neměl žádné jiné... akorát že na desce jsem nikdy nešetřil, vždycky to byly takové ty „luxusní“, s pořádnou napájecí kaskádou.
13.6.2013 19:41:30   89.176.19.xxx 01
Ja jsem prisel do vetsiho byznysu az v dobe konce 486tek a pocatku Pentii/K5/Cyrix. Zazil jsem pekla s deskami na VIA, SiS. Od te doby se potvrzovalo, ze s deskami intel (chipset, ne nutne vyrobce) nejsou problemy, i kdyz jsou levne. To je hlavni na cem zalezi, cena je desata v poradi. To platilo v podstate do pocatku desek pro Athlony, pak se to srovnalo.
14.6.2013 11:38:10   188.175.63.xxx 00
ano máš pravdu v době Cyrix a všeobecně do příchodu P4 byl Intel jasná volba. Snad ale dodnes v sobě nepřenášíš tuto zkušenost z pravěku dodnes ;-) Jinak pořád říkám já chci ať se AMD začne zas dařit, protože co se pak děje když je Intel na koni vidíme parádně právě teď... Vyvíjí sic nové drahé procesory, ale ten pokrok je mizerný... pokud má někdo SB nemá cenu a význam kupovat nový procesor prakticky nic to nepřinese...
14.6.2013 13:30:59   89.176.19.xxx 00
Asi takhle, jeste dnes maji SATA porty amd chipsetu mizerny vykon... Nastesti to u plotnovych hdd nevadi, ale o necem to svedci, zeano.
13.6.2013 18:01:04   95.103.31.xxx 00
JJ, KOCHRENE, AMD si mělo zamluvit TSMC, které tak jako tak nestíhá, navíc by muselo u něj soutěžit i s jinými zájemci (Nvidia, Apple,...)?!
Vždyť kvůli tomuhle se měnily návrhy a posouvaly termíny vydání GPU a podobně...!
12.6.2013 08:30:20   94.112.149.xxx 284
StepanPepan napsal:
220W je u přetaktovaného procesoru normální.
Prodávat továrně přetaktovaný procesor, za který výrobce ručí, jeví se mi velice dobré.
Ne tak pozitivní je srovnání s vůbec nepřetaktovaným 3770K...
Nechápu doporučení 1200W zdroje.


zdroj je silně nadsazený. Měli by spíše napsat doporučené modely zdrojů a bylo to. Je to OC edice FX prodávaného v tomto stavu, tudíž i z mé praxe vím, že by na to stačil kvalitní 650W zdroj.
A je to tak, mnoho uživatelů asi netuší, že když doma přetaktují CPU, tak ta jejich spotřeba nebude až tak vzdálená od 220W v loadu (nemluvě o starších procesorech).
Za mě jako nápad předvést něco netradičního je to od AMD fajn krok. Každého fanouška potěší nějaká OC edice prodávaná na zcela jiných specifikacích.
12.6.2013 09:08:16   77.87.242.xxx 94
tak to cpu je odemknuté, takže se počítá s dalším OC.
13.6.2013 12:23:54   89.176.19.xxx 01
Aha, takze takhle se u amddecek rikalo Prescottu, "netradicni" )
Prosimte jak muzes tuhle zoufalou prasarnu obhajovat. To bylo kriku, kdyz mel kus fermi o 15W pres deklarovanejch 250, a ze ma tahle dychavicna prisernost pomalu stejne, je "fajn".
12.6.2013 09:57:29   78.102.84.xxx 144
Tak jestli toto je Pentium 4 netburst v podani AMD, tak treba za nejakou dobu prijde s Core 2 ve svym podani - nizke frekvence, nikza spotreba a vysoky vykon
12.6.2013 12:04:16   89.176.19.xxx 169
To je prescott jak vysitej. Zravy, horky, drahy, pomalejsi nez konkurence.
12.6.2013 18:44:56   94.112.149.xxx 44
hnizdo napsal:
To je prescott jak vysitej. Zravy, horky, drahy, pomalejsi nez konkurence.

neřekl bych, že 10% z průměru v aplikacích je nějak výrazný rozdíl FX-8350 vůči i7-3770K.
http://i.imgur.com/reyBJ6X.jpg

Ono i i7-3770K s 1.45V 4800 MHz bude mít spotřebu kolem 200W na CPU.
13.6.2013 11:42:53   89.176.19.xxx 03
Vtipne, 10% pod i7 s v praxi ctyrnasobnou spotrebou (muj i7-3770K nad 50W nejde a to ma na sobe grafiku).

Vsichni vime jak na tom bd/pd s vykonem je, ze vytrhnes z kontextu par testu nebo udelas prihodny prumer, jak je tvym zvykem, to nezachrani.
A ten posledni argument mi pripomina Brodskeho "Na jakym hrade, copak tady byl nejakej hrad?"
13.6.2013 05:09:50   93.185.99.xxx 14
Routh napsal:
Tak tak, je to jen nepovedený 4 jádro s HT, které bohužel předčilo dobu. Nejsou tu na to APP a pro většinu app je to horší CPU než několik let stará architektura Phenomů. Teď se to snaží dohnat maxováním frekvence. Ale s tím TDP to dos**li. Svojí i5 dostanu na 5Ghz s daleko menším TDP. Ať stím seknou a dělají jen grafiky.
Ani nesnesete pravdu? Dobře vy... dávejte si mínusy nuly
14.6.2013 03:07:54   109.202.91.xxx 10
Routh napsal:
Routh napsal:
Tak tak, je to jen nepovedený 4 jádro s HT, které bohužel předčilo dobu. Nejsou tu na to APP a pro většinu app je to horší CPU než několik let stará architektura Phenomů. Teď se to snaží dohnat maxováním frekvence. Ale s tím TDP to dos**li. Svojí i5 dostanu na 5Ghz s daleko menším TDP. Ať stím seknou a dělají jen grafiky.
Ani nesnesete pravdu? Dobře vy... dávejte si mínusy nuly


Dostáváš mínusy, protože jsi absolutně přestal sledovat poslední vývoj u AMD. Pro tebe je to navždy vyřízená záležitost, i když poslední generace udělala v optimalizacích výrazný pokrok, tak tebe to už nezajímá. Typická zaslepenost. Můžeš jí mít, ale nech si jí pro sebe.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

24 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 10.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.