mooruv-zakon-tak-uplne-neplati-nasobi-se-predevsim-ucinnost-soucastek
Novinka Moorův zákon tak úplně neplatí, násobí se především účinnost součástek

Moorův zákon tak úplně neplatí, násobí se především účinnost součástek

Lukáš Voříšek

Lukáš Voříšek

17. 9. 2011 11:15 1

Již několik let se mluví o tom, že Moorův zákon, tak jak ho mnozí chápou, úplně neplatí a potřeboval by upřesnit, či doplnit. Zdvojnásobuje se totiž především schopnost přeměnit energii na výpočetní výkon.

Reklama

Roku 1965 popsal spoluzakladatel společnosti Intel Gordon Moore empirické pravidlo, jehož původní znění bylo: „složitost součástek se každý rok zdvojnásobí při zachování stejné ceny.“ Během posledních let se ukázalo, že přesnější údaj pro zdvojnásobení je 18 měsíců. I tak je ale velmi přesným odhadem technologického vývoje.

Moorův zákon tak úplně neplatí, násobí se především účinnost součástek
i Zdroj: PCTuning.cz

Platnost zákona se v současné době počítá především podle rostoucího počtu tranzistorů

Během posledních pěti let jsme mohli slýchat časté zvěsti o konci platnosti tohoto pravidla zvaného Moorův zákon. Během těchto let se Dr. Jonathan Koomey zabýval výzkumem "efektivity přeměny energie u elektronických zařízení" a došel k závěru, že právě ta je nejpřesnějším ukazatelem vývoje současného polovodičového průmyslu. A co víc, platí vlastně v celém IT odvětví.

Moorův zákon tak úplně neplatí, násobí se především účinnost součástek
i Zdroj: PCTuning.cz

Pokud se podíváme na mobilní trh, právě tam můžeme nejvýrazněji sledovat posun k nižší spotřebě. Ta klesá jak u čipů, tak i displejů a dalších použitých součástek. Od prvních počítačů, tedy ENIACu v roce 1946, se podle Koomeyho efektivita zlepšila 40 000×. Z odhadů, které v roce 1985 provedl slavný Richard Feynman, se lze dostat až k obrovské účinnosti, kdy už to nebude násobek 40 000 ale 100 miliard!

Zdroj: Engadget, Wiki

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama