Jak zastavit pirátství? Zkuste dát hackerům práci a dělejte kvalitnější PC hry
autor: Mirek Kočí , publikováno 28.3.2011

Christofer Sundberg – ředitel studia Avalanche a zapřísáhlý odpůrce DRM, má v téhle otázce jasno. A co vy?

Každý, kdo v posledních týdnech a měsících nespí na bobkových listech, jistě zaznamenal kauzu japonské společnosti Sony, která se za pomocí těch nejlepších právníků pere s šikovným klučinou, který si přezdívá „Geohot“.

Ve sporu má navrch spíše elektronický koncern, kterému „uvědomělý“ soudce vyšel vstříc a dal mu k dispozici informace o Hotzových osobních stránkách, profilu na Youtube, Twitteru nebo účtu na PayPalu.

Naštěstí existují společnosti a lidé, které se na celou věc dívají zcela jinou optikou. Např. Microsoft, který tvůrce prvního „jailbreakovacího“ nástroje ChevronWP7 pro Windows Phone 7 pozval do svého sídla v Redmondu, kde s nimi diskutoval o spolupráci. Nebo jmenujme Christofera Sundberga, ředitele herního studia Avalanche, z jehož pera pochází střílečka Just Cause.

Sundberg je dlouholetý odpůrce DRM, která je komerčních titulů používána kvůli pirátství. „Do srdcí hráčů“ se tímto hlavně zapsal hlavně distributor počítačových her Ubisoft, jenž své zákazníky nutí, aby v průběhu hraní byli neustále připojeni k internetu.

„Pirátství je vždy problém,“ uvedl pro server CVG a pokračoval: „Nikdy ničemu nepomohlo, takže necháváme vydavatele, ať si proti němu bojuje. Ale myslím si, že padesát procent lidí, kteří pro mě pracují, s ním v minulosti měli co dočinění“.

„Ve švédsku byla hackerská scéna obrovská a my jako studio jsme zjistili, že několik lidí v té komunitě má opravdu talent“. Mimo to, Sundberg v rozhovoru znovu zopakoval, že DRM ochrana „je hloupá“ a řekl, že nezastaví pirátství.

Podle něj naopak trestá jedince, kteří za hru skutečně zaplatili. „Nutit je, aby byly neustále připojení k internetu. Ne, to opravdu není správný přístup k někomu, kdo za hru zaplatil“.

Dále uvedl, že bojovat proti pirátství by se mohlo i tím, že by vznikaly exkluzivní PC hry, o které by se jejich autoři starali a častěji je aktualizovali. „Vždycky jsme dělali hry na počítače a vlastně se nám nikdy nelíbilo portování videoher z konzolí na PC,“ tvrdí.

Podle Sundberga by měli vznikat hry na PC a konzole nezávisle na sobě, jenže většinou to dopadne tak, že vznikne jen port, na který není dostatek času, chuti a vlastně ani peněž. Pro vydavatele je PC verze takřka vždy až ta druhá v pořadí. Celý rozhovor pak zakončil tvrzením: „Věřím, že pirátství by nebylo takový problém, pokud by na PC vznikaly kvalitnější tituly. A to by nakonec vedlo i k tomu, že by se upustilo od stupidní DRM“.

Jak zastavit pirátství? Zkuste dát hackerům práci a dělejte kvalitnější PC hry

Zdroj: CVG



Tagy: hacker  sony  microsoft  windows  georg hotz  geohot  sundberg  avalanche  just cause  pirát  warez  
 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
28.3.2011 16:18:31   83.208.53.xxx 1076
Každej pořád mele o kvalitě což je trochu pravda ale hlavní jsou peníze pro většinu lidí podle mě by měla být cena novinky max 400Kč a po pár měsících tak 100-150Kč a měli by po pirátství až na pár jedinců kteří by stahovali již z principu.
28.3.2011 16:37:05   90.176.156.xxx 625
Souhlasím, dnes už jako občasný pařan, bych dal za hru klidně 200,- ale 800,- ? jsem stále školou povinný a mám už i jiný koníčky a ty stojí taky svý peníze.
28.3.2011 19:12:43   62.245.83.xxx 231
Trochu s vámi souhlasím... Odmítám za novou hru dát 1200Kč, ALE myslím, že 200Kč po vydání hry je trochu utopie...
Já si například moc těším na vydání Battlefield 3 a už jsem na internetu našel předobjednávku v přepočtu za 500Kč, což si myslím, že je dost slušná cena za hru, která trprve vyjde... Jedná se o prodávání jen CD-klíčů, bez žádných krabic... Jednoduše zadáte klíč do EA-Downloaderu a stáhnete si hru... Lehký a levný...
28.3.2011 19:23:40   80.251.245.xxx 112
Takhle sem nedávno koupil Bulletstorm - v obchodě stál kolem 1000-1200KČ já koupil pouze klíč za 400KČ. V tomto jsou hry od EA dobré, že mají svůj vlastní způzob digitální distribuce. V kažedém případě i kdyby všechny novinky stály kolem 200KČ, tak min. 2/3 lidí co teď pirátí by kradly dál.
29.3.2011 07:48:54   62.168.37.xxx 32
presne tak, soft piratstvi neni o penezich...
29.3.2011 11:56:38   194.79.55.xxx 41
Ne? Tak proč většina her, které vlastním, je z kategorie "Sleva na Steamu"? Nebo je to nějaký druh koníčku, obírat své oblíbené vývojářské studio o peníze? Ano, jistě jsou hry, které bych si nekoupil ani za 200, a přesto je alespoň zkusím. Ale to jsou hry, které za sebou měly silný marketing, takže vzbudily zájem, ale výsledek už rozhodně nestál za to. A na dohrávání nedodělků opravdu nemám čas...
29.3.2011 22:28:27   89.103.4.xxx 00
Ano, vy si kupujete slevne hry... ale porad existuje velmi vyznamna skupina, ktera bude stahovat warez i kdyby to bylo za 50,-. proste z principu.
29.3.2011 07:47:56   62.168.37.xxx 310
Rozbalit komentářPříspěvek byl automaticky zabalen pro velké množství negativních hlasů.
28.3.2011 17:02:33   90.180.172.xxx 4016
Jen na vysvětlenou. Hackeři s tímhle nemají moc společného. Hacker je člověk co někam proniká... Crackeři jsou velkou chloubou všemožných Cracků na hry alá velký RAZOR 1911, RELOADED, FAiRLiGHT, MONEY, DSL, HOODLUM atd... grupy za toto mohou. Hackerem se dneska může stát kde kdo, ale crackerem ne! Byl jsem u francouzkejch FFF 3 roky jako Cracker a skutečně se společnost plete, že za tohle můžou hackeři. Hackeři s tímhle nemaj moc společnýho, za to Ceacker ostřílenej Cracker dokáže obejít SecuROM 7xxx emuluje server do dll kde ho vytvoří na hadru a není nutné přiopojení k internetu a pak už jenom "ocrackuje" k tomuhle stačí ms dosáckej program sfort a Ida pro advanced a pár hodin usilovné práce. Není to pro každého a pokud nenáte ani základy C, C++ tak jsem jen noob a lama...
28.3.2011 18:04:27   88.102.74.xxx 112
Ono prakticky platí to, že dobrej cracker umí aspoň trochu programovat, pokud neni přímo programátor profesionální (pár členů jistých skupin jsou normální programátoři). Pak je docela logický to co udělalo Avanlache a to že je najmuli. Jinak obejít jde prakticky každá ochrana.. Jde spíš o to udělat to tak, aby hráči cítili potřebu si to koupit a ne stáhnout. Což třeba v případě Dragon Age 2 teda nemam. A spousta dalších konzolovejch mizernejch portů..
28.3.2011 20:40:13   84.242.66.xxx 130
U crackovaní si s C a C++ moc nepomůžeš. Chce to pure ASM, znalost OS a HW na vysoký úrovni. Existuje plno dobrejch debug nástrojů a drahej software na oplátku je zas detekuje. Je to taková hra na kočku a myš. Jinak u těch her je to těma nákladama.
70% z nákladu sežere marketing. Proto to je tak drahý. Ale už to přestává fungovat. Velcí vydavatelé v červenejch číslech. Určitě brzo přijde nějakej finální hřebíček do rakve pro takto vedenej business. Je to hlavně o lidech co kupujou a furt ten neustále přeprodávanej stejnej koncept žerou.
Ja si hry kupuju jen tY co si chci fakt zahrát a těch je fakt málo a kupuju je až za normální cenu a když už je vychytáno plno errorů. V Game industry již není žádná inovace. Vše se vaří na jistotu furt dokola ten a samej koncept a pak je nutný to macatý pořádný PR. Čest vyjímkám.
28.3.2011 22:49:42   88.102.74.xxx 101
Jop to o marketingu je pravda, bez toho by série CoD zanikla u čtvrtého dílu (který byl pravděpodobně nejlepší, ostatně jeho hratelnost dodnes to celkem potvrzuje). Bohužel, lidi jsou blbý a chytřejší je udělat nemůžeme..
28.3.2011 17:46:37   77.48.70.xxx 391
velice dobrej článek
myslim že jde o oboje, jak cenu, tak "kvalitu" např hláška z nfs carbon-"jízda až do rána"- omyl, "jízda jenom do rána"..
a mafia II. odehraná za dvě odpoledne a platit za tohle 1200? děkuju, nechci... to radši "nebudu hrát" ;) ..
zlatej steam s CS a CSS, který nejde dohrát prakticky nikdy
28.3.2011 19:52:51   78.110.220.xxx 103
Nejen že hry jsou předražené, navíc v poslední době ani nestojí za to je vůbec kupovat a to jak kuli kvalitě tak kůli všemožným ochranám, které akorát šikanují postivé kupující. Až se zase výrobci her vrátí k pořádnému kumštu v game a level designu tak budou mít lepší zisky ...
28.3.2011 22:51:08   88.102.74.xxx 70
No zrovna poslední dobou to docela platí, ale když se koukneš na Witcher (Zaklínač) 2 nebo nové The Elder Scrolls, tak to neni až tak špatný s těma hrama.. Bohužel zklamání roku typu Dragon Age 2 dost nahrávaj tomu, aby lidi spíš hry stahovali a smazali, než kupovali.
29.3.2011 09:05:28   81.201.60.xxx 60
Vzpomeňte na distribuci Fallouta 1a2. Za časopis jsme dali kolem kila a měli sme jednu z nejúspěšnějších rpg všech dob která nás zabavila na pár měsíců.
29.3.2011 10:23:33   165.72.200.xxx 00
Pokud ma tyhle moudre kecy v puse nekdo, kdo je schopen spachat takova svinstva, jaka provadi ochrana v SH5, mel by se nad sebou zamyslet. (Pokud pustite Silent Hunter 5, hra am ani jako administratorovi nedovoli zakazat sitove pripojeni, dokud ji nevypnete! Hnus...)
30.3.2011 07:39:58   213.192.3.xxx 00
drive sem taky odmítal hry kupovat, ale už mě nebavil postup crack, nový patch zase crack atd plus odpojovaní a připojování k netu. Řešením byl právě ten Steam. Pořád jsou tam nějaké slevy např. za všechny HL od prvního dílu po epizodu dvě plus multaky sem dal 7,5 eura což je vzhledem k hernímu času celé kolekce více než přiměřená cena a člověk se nemusí starat ani o ty patche. Nevýhodou je že tam nejsou všechny hry a ceny klasik jako Quake 1 jsou 10 eur.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

80 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 36.8Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.