Superpočítač IBM „Mira“ bude 93 000× rychlejší, než Core i7-980 EX
autor: Jan Černý , publikováno 15.2.2011

IBM plánuje dodat v roce 2012 Ministerstvu energetiky Spojených států (DOE) superpočítač o výkonu 10 PetaFLOPS.

Superpočítače se obecně skládají z několika desítek až stovek tisíc procesorových jader určených pro náročné výpočty. Čím vyšší je výkon, tím je obvykle vyšší spotřeba i rozměry. Ty „jednodušší“ jsou umístěné v serverovnách a mají za úkol spravovat různé databáze. Ty „složitější“ a rozměrnější slouží většinou pro vědecké účely a zabírají celé bezprašné a klimatizované haly.

Americké ministerstvo energetiky (DOE) plánuje hlouběji zkoumat globální klimatické změny, vývoj vesmíru a hledání účinnějších autobaterií. Z toho důvodu se rozhodlo rozšířit výpočetní výkon Argonne National Laboratory (Národní výzkumné laboratoře v Argonne) a oslovilo IBM. Vzhledem k požadavkům na výkon se rozhodli použít superčítače IBM třídy Blue Gene/Q. Model určený pro laboratoře v Argonne byl pojmenován „Mira“ a bude mít výkon výkon 10 PetaFops (1015 operací v plovoucí čárce za sekundu). Pro vaši představu: nejvýkonnější běžně prodávaný procesor současnosti – šestijádrový Core i7-980 XE (cca 108 GFLOPS) je 93 tisíc krát pomalejší než plánovaný superserver od IBM.

Nepřehlédněte:

Superpočítač IBM „Mira“ bude 93 000× rychlejší, než Core i7-980 EX

Do těchto serverů vyvinulo IBM šetnáctijádrový 64bit RISC procesor PowerPC A2 a server „Mira“ ponese celkem 750 000 jader. Každé jádro procesoru bude mít k dispozici 1 GB DDR3 paměti a chlazení celého serverového klusteru bude zajišťovat speciálně navržený vodní okruh. Nový server bude 20× výkonnější, než současný IBM Blue Gene/P, který zvládá 500 biliónů operací za sekundu. Pokud nemáte po ruce kalkulačku nebo se v těchto vysokých číslech neorientujete, vězte, že se jedná o 10 kvadriliónů výpočtů za sekundu.

Děláte si zálusk, že byste si jeden počítač z klusteru odnesli domů a použili k hraní her? Budete zklamáni. Podobná řešení totiž obvykle nepodporují x86 instrukční sadu, a také vůbec nepočítají s osazením grafické karty – takže byste si místo Crysis 2 zahráli leda tak přeloženého Pacmana. Přece jen, počítače mohou sloužit kromě hraní her i k ušlechtilým činnostem jako je zkoumání vesmíru nebo hledání léků na rakovinu.

Zdroj: Softpedia, NordicHardware



Tagy: IBM  DOE  NSF  DARPA  superpočítač  GFLOPS  PetaFLOPS  PFLOPS  výzkum  POWER7  RISC  
 
Komentáře k článku
RSS
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
16.2.2011 06:51:38   77.104.253.xxx 242
ten posledni odstavec je zbytecne rypnuti navic neni pravdivy. Graficke karty jiz davno v superpocitacich pracuji. linux a virtualizace taky, (NEKDO NA TOM DOKONCE POSTAVIL BUSINES) takze zaparit si na tom rozhodne pujde. A pravda vyvoj atomovych bomb je opravdu velmi uslechtila vec .
A jestli je 750 000 jader jen 93 000 x rychlejsi nez 6 jader.. v core, asi to s tim vykonem na jadro nebude tak slavne.
16.2.2011 19:45:53   80.251.245.xxx 10
není jádro jako jádro. Power PC je prostě architektura založená na velkém množství méně výkonných jader. Konkrétně PowerPC A2 je 16jádro se spotřebou 20-65W.
16.2.2011 06:51:59   90.179.151.xxx 132
Který normální člověk porovnává počítač a procesor?

A když už. Tak ten IBM počítač má 750 000 jader, takže abysme měli stejně jader u Intelu tak musíme vzít 125 000 procesorů Core i7-980 XE, no a 125 000 krát 108 GigaFlops nám dá 13,5 PetaFLops, takže počítač na Intel je výkonější.
16.2.2011 07:12:04   195.225.72.xxx 71
Bych se nedoplatil za elektřinu nemluvě o tom, že bych musel zpevnit podlahu a postarat se o chlazení
16.2.2011 07:22:45   89.176.31.xxx 170
taky mne docela překvapuje že 47 tisíc šstnáctijádrových procesorů IBM odpovídá 93 tisícům šestijádrových procesorů Intel, myslel jsem že serverové IBM procesory jsou podstatně výkonnější.

IHMO tohle sice nemá grafickou kartu, ale svým výkonem by to zvládlo renderovat crysis pro pár tisíc hráčů v HD i bez grafické karty )

Možná si to už pan Černý nepamatuje, ale byly doby, kdy 3D grafiku počítače zobrazovaly bez 3D akcelerace grafickou kartou
16.2.2011 07:23:24   89.176.31.xxx 03
Bennie napsal:
taky mne docela překvapuje že 47 tisíc šestnáctijádrových procesorů IBM odpovídá 93 tisícům šestijádrových procesorů Intel, myslel jsem že serverové IBM procesory jsou podstatně výkonnější.

IMHO tohle sice nemá grafickou kartu, ale svým výkonem by to zvládlo renderovat crysis pro pár tisíc hráčů v HD i bez grafické karty )

Možná si to už pan Černý nepamatuje, ale byly doby, kdy 3D grafiku počítače zobrazovaly bez 3D akcelerace grafickou kartou
16.2.2011 07:26:25   92.245.194.xxx 92
Nadpis clanku uplne zbytocne bulvarny. Celkom pekna newska, ale to porovnanie je dost odveci.
16.2.2011 07:28:06   85.216.191.xxx 30
Systemy s Power7 dokazu emulovat x86 instrukcnu sadu pre linuxove aplikacie (feature sa vola Lx86). Takze nejaka linuxova hra by sa mozno rozchodit dala. Pred viac ako 10 rokmi sme hrali na IBM pracovnych staniciach s POWER procesormi a AIX operacnym systemom Quake (samozrejme to bola verzia skompilovana pre tieto stroje).
16.2.2011 08:41:20   88.103.104.xxx 50
No, když už se tu trochu rýpe, tak nezůstanu stranou. Ne, jen bych chtěl podotknout, že po bilionu nikdy nenásleduje kvadrilion.
16.2.2011 09:10:30   212.55.244.xxx 121
Niektori sa tu zrejme snazia len zviditelnit v diskusii, ked porovnavaju Core i7 s PowerPC A2 s tym, ze i7 je vykonnejsi, pretoze to takto jednoducho nejde.

Niekolko zasadnych rozdielov:
- spotreba energie: 16 jadrove najvykonnejsie PowerPC A2 spotrebuju max 65W. Kolko spotrebuje i7? Spocitali ste si, kolkokrat viac spotrebuje x-tisic jadier i7 v ekvivalentnom vypoctovom vykone oproti PowerPC A2?

- i7 nie je plne 64-bitovy procesor, ma len tzv. 64 bitove rozsirenie, vacsinu zakladnych matematickych operacii vykonava 32-bitovo

- PowerPC je plne 64-bitovy a stavany pre masivnu multijadrovu paralelizaciu

- jedno jadro i7 podporuje 2-cesty "hyperthreading", jedno jadro PowePC je schopne az 4-cesteho multithreadingu

A tak dalej, jednoducho to nie su porovnatelne architektury, i7 nebude kvoli obmedzeniam svojej x86 architektury stihat v paralelizovanych vypoctoch. Keby tomu tak bolo, tak by sa asi superpocitace vyrabali zasadne z x86 procesorov.
16.2.2011 09:46:50   77.104.253.xxx 30
Jses si jistej ze X86 nejsou v drtive majorite?
http://www.top500.org/charts/list/36/procfam
16.2.2011 09:48:36   212.71.186.xxx 30
Ohledne toho bludu o 64b nemate pravdu. To se tykalo prvnich P4 s 64b rozsirenim. Vsechny AMD64 a Intely od Core2 jsou plne 64-bitove (krome nasobeni u starsich modelu, ale i7 ma uz i to 64b). Podobne s tou "multijadrovou optimalizaci". Sice nevim, co presne tim mate na mysli, ale pokud sdileni dat a atomicke operace, tak soucasne x86 CPU nijak zvlast za temi od IBM nezaostavaji. Do superpocitacu se nevyrabeji jen x86 CPU zejmena proto, ze napr. prave IBM si dela procaky sama a nechce pouzivat ty od konkunrence ;). Ale samozrejme mate pravdu, ze ty procaky od IBM jsou navrzeny primarne do serveru - zejmena velikosti cache, hyperthreadingem, sbernicemi a cenou .
16.2.2011 11:44:00   91.127.65.xxx 62
No keď máme takéto super počítače prečo na rakovinu nie je liek? Myslím, že zdravotníctvo je to posledné čo by tento počítač skúmal.

Redakce si vyhrazuje právo odstranit neslušné a nevhodné příspěvky. Případné vyhrady na diskuze(zavináč)pctuning.cz

26 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 7.4Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.