Dočkáme se konečně v roce 2011 OLED displejů?
Dvojice největších producentů LCD panelů na světě, LG Display a AU Optronics, investují (nebo plánují investovat) do modernizace výrobních linek řádově stovky miliónů dolarů. CEO obou společností se pak nechávají slyšet, že ovládnou velkou část trhu.
OLED displeje používají organické sloučeniny (případně na bázi uhlíku) vyzařující po přivedení napětí světlo. Tedy na rozdíl od současných technologií nepotřebují podsvícení. Další výhodou jsou mnohem sytější barvy, pozorovací úhly srovnatelné s CRT, zanedbatelná odezva a lepší kontrastní poměr. Jedinou nevýhodou je opotřebení panelu podobné například plasmě. V současnosti se s OLED displeji (respektive modernizovanými variantami AMOLED) můžete setkat na několika hi-end mobilních telefonech (Samsung S8500) a multimediálních přehrávačích (Microsoft Zune).
AU Optronics plánují spustit zkušební výrobu OLED panelů ve třetím kvartálu letošního roku. Z počátku se bude jednat o malé a středně velké panely, později, během roku 2011, dojde ke spuštění produkce dotykových OLED panelů. Jejich marketingové výzkumy uvádějí, že právě 4 % z notebooků vyrobených v roce 2010 budou obsahovat dotykové panely a v roce 2011 prý 6,5 %. Tablety s dotykovým displejem (jako iPad) budou činit přibližně 3,5 % v roce 2010 a 6 % trhu v roce 2011. Se zvýšením produkce také souvisí nábor dalších 2 500 zaměstnanců a akvizice Singapurské AFPD od Toshiba Mobile Displays. Ta disponuje LTPS (Low Temperature PolySilicon) technologií použitou právě při výrobě OLED panelů. K největším odběratelům společnosti patří v současné chvíli BenQ a Acer.
Prezident a CEO společnosti L.J. Chen také oznámil, že během následujících dvou let plánují investovat mezi $600 milióny až 1 miliardou dolarů do OLED technologie, a že ve výše zmiňované TMD továrně plánují vyrábět 40 000 až 45 000 panelů měsíčně.
LG Display, světová dvojka ve výrobě LCD panelů, oznámila toto úterý, že budou investovat až 250 miliard wonů ($224,5 mil.). Díky této investici by se měla do konce roku 2011 zvýšit měsíční produkce ze současných 4 000 panelů na 12 000. Nová výrobní linka bude produkovat panely o rozměrech 730×920 mm.
Young Soo Kwon, SEO společnosti LG Display, investice komentoval následovně: „Timely production based on accurate market prediction and customer-oriented marketing activities have reinforced our customer base. That, combined with a favorable LCD market, led to our sound performance. We will step up development efforts in new areas such as AMOLED and flexible display to expand our business portfolio and ensure sustained growth over the long run.“
Děkujeme čtenáři xkryspin za výstižnější překlad: „Včasná (časově přesná) produkce založená na přesné předpovědi trhu a marketingové aktivity zaměřené na zákazníka rozšířily naši zákaznickou základnu. Toto ve spojení s příznivým trhem LCD vedlo k našim výrazným výkonům (úspěchům). Zvýšíme naše vývojové snahy v nových oblastech jako AMOLED a ohebné displeje abychom rozšířili naše obchodní portfolio (výrobků) a zajistili dlouhodobě stálý růst.“
Zdroj: Reuters, Digitimes 1, 2