blu-ray-je-prakticky-mrtve
Novinka Blu-ray je prakticky mrtvé

Blu-ray je prakticky mrtvé

Stančík Martin

Stančík Martin

28. 12. 2008 00:00 46

Podle webu ZDNet.com bude Blu-ray do roka dalším "mrtvým" formátem, mnoho faktorů nasvědčuje tomu, že se nikdy masově nerozšíří.

Reklama

sp

Robin Harris z webu ZDNet.com ve svém velmi zajímavém článku o konci Blu-ray uvádí mnoho pádných důvodů proč DVD další generace již prakticky nemá šanci na úspěch. V USA má Blu-ray jen 4% podíl na všech prodaných DVD a ani přehrávač za 150 dolarů to prý nezachrání.

V kostce: zákazníky, kteří určují, kam se trh bude ubírat, nezajímají teoretické vlastnosti Blu-ray, zvláště ne v době ekonomických problémů a Sony se ani osm měsíců po té, co Toshiba hodila "ručník do ringu" a stáhla se se svým formátem HD DVD, nepodařilo na trhu prosadit.

Blu-ray Disc Association má pět let starou strategii a podle ní jede. Jsou zde však dvě věci, které si organizace od počátku neuvědomovala. Zaprvé, boj s HD DVD od Toshiby trval celé dva roky a nadšení z DVD nové generace po jeho skončení již nebylo takové. Zadruhé, příchod levných DVD přehrávačů dramaticky snížil výhody Blu-ray, které nabízí vyšší kvalitu obrazu, avšak za nepoměrně více peněz. Za 100 dolarů si totiž zákazník může doma na své HDTV pustit film na standardním DVD a vůbec mu to nebude vadit.

Problém je také v tom, že menší firmy si Blu-ray disky nemohou dovolit. A web Digital Content Producer to potvrzuje: vytvoření Blu-ray DVD v "hollywoodském stylu" stojí sice jen 3.5$, avšak musíte si jich nechat vyrobit minimálně tisíc kusů. Kvalitní software pro tvorbu disků jako Sony Blu-print nebo Sonic Solutions Scenarist stojí 40 000 dolarů. Za Advanced Access Content System - DRM, které již bylo stejně prolomeno - musíte zaplatit jednorázový poplatek 3000$ + poplatek za projekt 1600$ + 0.04$ za disk. Slovo "projekt" však nikdo nedefinoval. A nakonec si Blu-ray Disc Association účtuje poplatek 3000$ za to, že můžete používat její „super hyper parádní“ logo (mají přece celý 4% podíl na trhu!). Nepřipadá vám to směšné?

Zdroj: ZDNet

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama