Blu-ray je prakticky mrtvé
Podle webu ZDNet.com bude Blu-ray do roka dalším "mrtvým" formátem, mnoho faktorů nasvědčuje tomu, že se nikdy masově nerozšíří.
sp
Robin Harris z webu ZDNet.com ve svém velmi zajímavém článku o konci Blu-ray uvádí mnoho pádných důvodů proč DVD další generace již prakticky nemá šanci na úspěch. V USA má Blu-ray jen 4% podíl na všech prodaných DVD a ani přehrávač za 150 dolarů to prý nezachrání.
V kostce: zákazníky, kteří určují, kam se trh bude ubírat, nezajímají teoretické vlastnosti Blu-ray, zvláště ne v době ekonomických problémů a Sony se ani osm měsíců po té, co Toshiba hodila "ručník do ringu" a stáhla se se svým formátem HD DVD, nepodařilo na trhu prosadit.
Blu-ray Disc Association má pět let starou strategii a podle ní jede. Jsou zde však dvě věci, které si organizace od počátku neuvědomovala. Zaprvé, boj s HD DVD od Toshiby trval celé dva roky a nadšení z DVD nové generace po jeho skončení již nebylo takové. Zadruhé, příchod levných DVD přehrávačů dramaticky snížil výhody Blu-ray, které nabízí vyšší kvalitu obrazu, avšak za nepoměrně více peněz. Za 100 dolarů si totiž zákazník může doma na své HDTV pustit film na standardním DVD a vůbec mu to nebude vadit.
Problém je také v tom, že menší firmy si Blu-ray disky nemohou dovolit. A web Digital Content Producer to potvrzuje: vytvoření Blu-ray DVD v "hollywoodském stylu" stojí sice jen 3.5$, avšak musíte si jich nechat vyrobit minimálně tisíc kusů. Kvalitní software pro tvorbu disků jako Sony Blu-print nebo Sonic Solutions Scenarist stojí 40 000 dolarů. Za Advanced Access Content System - DRM, které již bylo stejně prolomeno - musíte zaplatit jednorázový poplatek 3000$ + poplatek za projekt 1600$ + 0.04$ za disk. Slovo "projekt" však nikdo nedefinoval. A nakonec si Blu-ray Disc Association účtuje poplatek 3000$ za to, že můžete používat její „super hyper parádní“ logo (mají přece celý 4% podíl na trhu!). Nepřipadá vám to směšné?
Zdroj: ZDNet