ATI a PhysX?
Již víme, že nové karty NVIDIA mají implementovaný algoritmus pro výpočet fyziky v programovetelném rozhraním CUDA. Jak se k tomu postaví ATI?
Společnost AMD, tedy majitel ATI, zatím narozdíl od své konkurence nevlastní žádnou firmu, jenž by se zabývala fyzikálními enginy a výpočtem fyziky ve hrách. Intel odkoupil Havok a NVIDIA zase vlastní Ageiu. Právě druhý zmíněný konkurent společnosti AMD nedávno oznámil, plnou implementaci PhysXu do API CUDA, které podporují všechny karty s jádrem G80 a výš. Roy Taylor, vice president NVIDIE oznámil, že ATI může dostat podporu PhysX, ale musí "adoptovat" právě programovatelné rozhraní NVIDIE.
ATI má vlastní program pro výpočty - GPGPU (General Purpose Graphics Processing Unit) a CUDA by se mohla stát jakousi "nadstavbou", která by umožnila běh PhysX prostředí na kartách ATI. NVIDIA k tomuto jednání přistoupí, je otázkou, jestil ATI přijme konkurenční produkt. Poté tady však máme třetího hráče - Intel. Je také možné, že Intel nabídne ATI Havok engine, jelikož je nyní "ve válce" s NVIDIÍ" a odstranění PhysXu z počítačů vývojářů by se nyní tomuto gigantovi hodilo (alespoň pro karty NVIDIE by dokázal, že procesor je pro hry opravdu potřebný).
CUDA by teoreticky měla být funční na všech kartách ATI, především na těch, které mají unifikované shadery, tedy jádro R600 a výš. Je otázkou, nakolik budou při implementaci tohoto systému karty pomalejší (nebo rychlejší?) nežli jádra NVIDIE, pro které je toto rozhraní přímo designováno.
Podle Fudzilla