Radeon HD 2900XT - DirectX 10 v podání AMD / ATi
autor: Petr Štefek a Jiří Souček , publikováno 18.5.2007
Radeon HD 2900XT - DirectX 10 v podání AMD / ATi

Po letech a s několikaměsíčním zpožděním firma ATi (pardon, vlastně AMD) konečně vydává dlouho očekávaný čip R600 v podobě grafické karty Radeon HD 2900 XT. Pokud váš zajímá historický vývoj, architektura čipu, technologické novinky, souvislost se zmíněným projektem R400 a také samozřejmě testy výkonu, stačí pokračovat ve čtení dnešního článku...


Když v roce 2002 vydala kanadská společnost ATi Technologies trhák v s názvem Radeon 9700 (R300), začaly se objevovat první zmínky o další generaci grafických čipů, tehdy pracovně nazvané R400. Ten měl podle tehdy uniklých informací znamenat ještě větší technologický skok, než Radeon 9700 (což tehdy bylo jen velmi těžko představitelné) a udržet na dalších pár let ATi na pozici technologického leadera. R400 však nebyl dokončen a na místo něj byl vydán dnes již důvěrně známý Radeon X800 (R420). Práce na původním projektu ale v tichosti pokračovaly dál...

Ještě než se pustíme do samotné novinky, podám jedno vysvětlení. Ačkoli byla společnost ATi minulý rok koupena společností AMD a měli bychom tedy mluvit pouze o AMD jako takovém, najdete v dnešním článku zmíněný název původní společnosti. Je to hlavně z toho důvodu, že se mnohokrát budeme obracet do historie, kdy byly ATi a AMD ještě dvě značky, které neměly žádnou přímou souvislost. Tolik tedy na vysvětlenou...

R600 - Radeon HD 2900 XT

Radeon HD 2900XT - DirectX 10 v podání AMD / ATi

Co je vlastně R600? Na tuhle otázku existuje velké množství různých odpovědí - mnohé najdete rozebrané dále v článku. Ale podívejme se zatím jen na některé... R600 je:

  • první čip AMD (ATi) pro Microsoft DX10 (Shader Model 4.0)
  • unifikovaný čip s vlastním řízením (nezávislým na procesoru)
  • grafický čip v mnoha ohledech překračující specifikace DirectX 10
  • nejočekávanější grafická karta roku 2007...
  • ...ale také produkt s největším zpožděním za poslední čtyři roky
  • projekt, jehož vývoj začal před více než pěti lety
  • grafický procesor, jehož vydání patří k těm nejkontroverznějším událostem v grafickém průmyslu za celou jeho historii
  • kostka křemíku ze 700 miliónů tranzistorů
  • první grafický čip s interní kilobitovou a externí 512bit. sběrnicí
  • ...

Pokud jste při čtení předchozích bodů přemýšleli, na který se zaměříme nejdřív, nebudu vás dlouho napínat - ani na jeden :-) Nejprve se na nový Radeon podíváme jako na kterýkoli jiný produkt.

R600 byl vydán jako jediný produkt - Radeon HD 2900 XT. Další verze (PRO, XL, GT...) zatím vydány nebyly a AMD striktně odmítá odpovědět na otázku, kdy se rodina "dvatisíce devítistovek" rozšíří. Kdybychom posuzovali podle zkušeností s ATi z předchozích let, dalo by se čekat (že podobně jako po zpožděném Radeonu X1800XT vyšel velmi brzy úspěšný Radeon X1900), že se na přelomu léta a podzimu (či ještě dříve) dočkáme nových high-endových produktů, ale jelikož o těchto záležitostech (roadmaps) již rozhoduje AMD, může být nakonec situace zcela jiná.

Radeon HD 2900XT - DirectX 10 v podání AMD / ATi

Radeon HD2900XT tedy můžeme považovat za jediného protivníka konkurenční řady nVidia GeForce 8 (8800). Do této pozice ho kromě cenového segmentu (high-end) staví zmíněná podpora DirectX 10, samotný rozměr a parametry čipu - zhruba 2x2cm, 80nm 80HS ("80nm performance") výroba u TSMC, unifikovaná streaming architektura čipu, externí 512bit paměťová sběrnice, podpora pamětí GDDR3 a GDDR4, nové režimy pro vyhlazování obrazu (neboli anti-asliasing, FSAA), vylepšená podpora pro filtraci textur a v neposlední řadě i razantně vylepšená multimediální podporu - nové technologie pro akceleraci přehrávání a dekódování HD-videa (UVD), podporu pro přehrávání chráněných formátů včetně zpracování a výstupu pro zvuk... na které se ještě v budoucnu blíže zaměříme.

Samotné "HD" v názvu má evokovat souvislost s novými multimediálními formáty (HD video, audio, HD-DVD, blue-ray...), ale také zvukem.

HD = high definition, vysoké rozlišení. Tato zkratka je využívána především v souvislosti s obrazem o vysokém bodovém rozlišení, který se v posledních letech velmi silně prosazuje jak na poli herní grafiky, tak v multimediích.

Srovnání základních parametrů najdete v následující tabulce...

 Radeon X1950XTXGeForce 7900GTXGeForce 8800GTXRadeon HD2900XT
VPUR580(+)G71G80R600
Výrobní proces90 nm TSMC90 nm TSMC90 nm TSMC80nm HS TSMC
Počet transistorů384 milionů278 milionů681 milionů700 milionů
Paměťová sběrnice256-bit DDR256-bit DDR384-bit DDR512-bit DDR
Paměť512 MB512 MB768 MB512 MB
Takt čipu650 MHz650 MHz575 (1350) MHz740 MHz
Takt pamětí1000 MHz
(2000 DDR)
800 MHz
(1600 DDR)
900 MHz
(1800 DDR)
825 MHz
(1650 DDR)
Paměťová propustnost64.0 GB/s51.2 GB/s86.4 GB/s86.4 GB/s
Fill-rate (pixel)10400 Mpixel/s10400 Mpixel/s13800 Mpixel/s13800 Mpixel/s
Fill-rate (texture)10400 Mtexel/s15600 Mtexel/s36800 Mtexel/s36800 Mtexel/s
Vertex Shaderů88128*320*
Pixel Shaderů4824128*320*
Geometry Shaderů--128*320*
Text. filtering units16246416
Text. adressing units16- **3232
Texture sampling units16246480
Počet ROP's1616 (2*Z)24 (2*Z)16 (2*Z)
Vertex Shader verze3.03.04.04.0
Pixel Shader verze3.03.04.04.0
DirectX9.0c9.0c1010
AntiAliasing2-4x RGMS
6x Sparse
2-4x RGMS
2x OGSS
2-4x RGMS
8x sparse
8-16x CSAA
2-4x RGMS
8x sparse
až 16x CFAA
až 24x EDAA
AA specialityTemporal AA
Adaptive AA
Centroid Sampling
Progr. grid
kombinace SS+MS
Transparent AA
Transparent AA
Coverage Sampled AA
Adaptive AA (EATM)
Temporal AA
Custom Filters
Progr. grid
Integrované RAMDACy2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz2x 400MHz
Další technologie3Dc komprese
High-Quality AF
Fetch4
nativní vertex texturingskalární architektura
unifikovaný čip
skalární architektura
unifikovaný čip

* celkový počet unifikovaných procesorů
** pro texture adressing je sdílený primární pixel shader procesor

Pokud by měl někdo zájem o detailní výpis technologií. Může si (třeba u kafe :-) pročíst následující výčet:

Radeon HD 2900XT - DirectX 10 v podání AMD / ATi
 Radeon HD 2900XT - DirectX 10 v podání AMD / ATi
Radeon HD 2900XT - DirectX 10 v podání AMD / ATi



 
Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.
588 čtenářů navrhlo autorovi prémii: 278.8Kč Prémie tohoto článku jsou již uzavřené, děkujeme za váš zájem.
Tento web používá k poskytování služeb soubory cookie.